Bukefalos 28 år!

Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shettistråden!

Kul att hitta Akilles här, han är tillverkad hos mig! Fast jag tycker du är lite orättvis när du skriver att han är lite hanterad...... Han stod på box hela sin första vinter, han visades på utställning som föl och ledtränades tidigt! Men han är precis som sin halvbror här hos mig en egensinnig och lite vaksam gossse, så han kanske verkar ohanterad?!

Jag har 7 shettisar och driver ett litet stuteri som heter Ljungbackens. Bl andra är jag uppfödare till Akilles 2 halvbröder e Bluemull Maybe, Ljungbackens Tam Lin och Ljungbackens Rob Roy.
 
Sv: Shettistråden!

Knapplån...

Hur mycket väger en shettis på´t ungefär egentligen? Jag hör så himla olika och givetvis ÄR det olika men jag undrar lite vad en skapligt normalhullad, skapligt normalstor shettis väger på ett ungefär? Någon som kan ge en fingervisning?

Hur hög skulle man förresten säga att en genomsnittlig shettis är? På ett ungefär där med :p

Min tjej på 102 cm ligger på nästan 300 kg. I mina ögon rätt rund, men de som kan mer om rasen säger att hon är i perfekt hull!!
 
Sv: Shettistråden!

*KL*

Hej på er, snart får jag kanske bli en del av er! :)
Ska ev ta hem en shettis i september.
Velar just nu mellan ett 14 årigt sto som är inriden och tömkörd eller en unghäst som knappt kommer vara hanterad.
 
Sv: Shettistråden!

Ah, det var väl nästan det jag trodde... jag försökte gissa vikten på "vår" kille som är kring 95 i mankhöjd och jag hade gissat på 250 men fick höra att det måste vara alldeles för mycket och att så mycket kan han inte väga.

Men med tanke på att han ÄR i överhull så är det högst möjligt att han väger ännu mer med andra ord.

Fasen vad svårt det är att ha en shettis som ingen riktigt har tid med - han behöver ju verkligen träning och vi försöker turas om vi inhyrningar om att ta ut honom. Men det finns så lite tid till det att det tyvärr blir lite sporadiskt. Och ägaren till både stall och shettis ser inte riktigt problemet med att lille ponnyn blir rundare och rundare!

Tack till både Tussilago och Prunella som svarat!
 
Sv: Shettistråden!

Kul att hitta Akilles här, han är tillverkad hos mig! Fast jag tycker du är lite orättvis när du skriver att han är lite hanterad...... Han stod på box hela sin första vinter, han visades på utställning som föl och ledtränades tidigt! Men han är precis som sin halvbror här hos mig en egensinnig och lite vaksam gossse, så han kanske verkar ohanterad?!

Jag har 7 shettisar och driver ett litet stuteri som heter Ljungbackens. Bl andra är jag uppfödare till Akilles 2 halvbröder e Bluemull Maybe, Ljungbackens Tam Lin och Ljungbackens Rob Roy.

Vad spännande! Så du hade/har hingsten på station? :) Jag fick informationen om att han gått på lösdrift sen han togs från sin mamma, och kanske inte hanterad riktigt så mkt som uppfödaren skulle vilja ha gjort, så ohanterad som jag skrev(?) är kanske fel ord. Jag tycker inte att han verkade särskilt ohanterad och det har inte vart några problem alls att binda upp och leda, en snäll och posetiv kille är han, dock som du skriver lite vaksam på nya saker:)

*KL*

Idag har Akilles fått följa med som handhäst med min stora häst. Det blev bara en liten runda men det gick så bra så! Tur man har en stor häst som går sakta och en liten som går på ;)
 
Sv: Shettistråden!

Det är bra att han får lära sig ta ut stegen. :) Jag hade en shettis när jag var liten och jag red alltid med mamma och hennes ivriga varmblodstravare. Detta gjorde att min shettis skrittade så fort att hon när vi var på ridläger skrittade om ALLA, även ledarhalvbloden som gick på lång tygel. :angel::love:
 
Sv: Shettistråden!

Kl

Det var ett tag sedan jag var inne i tråden känner jag, roligt att se att tråden har växt!!
Ska minsann prova ta min lilla dam som handhäst till stora hästen någon dag, hon borde inte ha problem att hänga med va? ;) Hon är snabb, min Malva!
Kolla filmen, filmades igår. Om ni undrar varför jag säger "naaaaaw/ååååh" långt in i filmen, så är det för att Malva gör ett gulligt shettis-grump-språng och var bara, som vanligt, allmänt söt.
Bilder kommer i dagarna också, men de ligger på en annan dator och måste först laddas upp på nätet.
 
Sv: Shettistråden!

*kl*

En av mina absolut bästa vänner har 4 UNDERBARA shettisar!


Timmy: En exakt kopia av Järvsöfaks i miniformat! :d
Han är mästare på att dra vagn och nog mest perfekta shettis jag vet!
Han är en dröm att köra!!
Om han var människa skulle han vara den perfekta mannen och pappan, stadig och trygg men kan verkligen bjuda på bus! :love:

Casper: Superstjärnan! En verklig liten Mulle som älskar att busa och leka! Han gillar tjejer och spänner sig så mycket han kan om det kommer nya hästar! En riktig tuffing som egentligen är väldigt känslig, men det erkänner han såklart inte! :D Duktig på att dra vagn men är mer ridhäst, bocka loss någon? ;)

Ida: Diva, Bitch och underbart flickig! :D En tuff tjej som vet vad hon vill! Hon vill gärna höra hur vacker hon är och med all rätt, hon har långa snygga ben och härlig man!
Hon är en toppenmamma och super i alla grenar, bara hon får vara med och bestämma! :devil: :love:

Fairy: Idas´s vackra dotter! Hon är ett väldigt tjejigt sto, precis som sin mamma! Hon har en STOR egen vilja och har varit självständig sen hon föddes, självkänslan är det inget fel på! :love: Hon är social och mysig, kommer att bli en toppenhäst!

Ska fråga min kompis om jag får lägga in bilder på dem!
 
Sv: Shettistråden!

Här kommer lite bilder!

Timmy
57255_1201370133.jpg


Casper
44955_1201396566.jpg


Ida
47436_1201396630.jpg


Ida & Fairy
56685_1246965222.jpg


Timmy & Casper
95998_1218704502.jpg



:love::love::love:
 
Sv: Shettistråden!

Det tycker jag att du ska testa! Passar hästarna ihop så är det ju kul att kunna ta med den lilla på längre rundor :)

*Fashionistan*

Vilka fina hästar din kompis har! :)
 
Sv: Shettistråden!

*knapplån*

Har helt missat den här tråden!:D

Jag och syrran har en Shettis född 2008, vid namn Nallebo Sivert e. Almnäs Sirocco u. Nallebo Rosslinda ue.Mässeboda Rossman.

Världens sötaste, gosigaste och busigaste ponny!:love:

maj%2010%20126.jpg

april%2010%20476.jpg

april%2010%20444.jpg

april%2010%20280.jpg

april%2010%20269.jpg

april%2010%20246.jpg
 
Sv: Shettistråden!

Vilka underbara bilder, är det du som fotar? Vad duktig du är!! Och vilka tacksamma "objekt" ;)
 
Sv: Shettistråden!

Herregud vilka härliga bilder du har lyckats tagit! Jag tycker din shettis verkar va super charmig.
 
Sv: Shettistråden!

Har 2 shettisar för tillfället, äger dock bara den ena. Supersöta är dem båda två, ska fota dem någon dag och då kan jag lägga ut bilder på dem. :)
Tanken med våran shettis är att hon ska vara en ridhäst (hon är jätteduktig!) och att vi ska börja köra henne mera till våren. Rider henne för tillfället bara barbacka då hon lyssnar bättre då samt hon är piggare. Bara bra för mig att öva på balansen. Är dock lite för lång, men inte för tung, vilket är tur :)

Vad fina allas shettisar är! :love:
 
Sv: Shettistråden!

Gud så roligt de verkar ha ihop!! Härligt par!!

Min Lilla Sickan är så söt, kommer alltid i full trav då jag kliver ut bilen vid stallet, jag blir så glad av henne!
 
Sv: Shettistråden!

haha, det där var lite läskigt .. Min shettis heter också Sickan ;)
 
Sv: Shettistråden!

Jag hade Bluemull Maybe på station 2008. Han betäckte 4 ston, alla blev dräktiga, tyvärr var ett föl dödfött, så 3 avkommor blev det! 3 hingstar alla blackfärgade!

Det är mkt möjligt att han gått på lösdrift som ettåring, jag vet bara att han hanterades som föl. Kul att du är nöjd, det är en trevlig liten häst. Planerar du att visa honom på hingstpremiering framöver?
 
Sv: Shettistråden!

haha, det där var lite läskigt .. Min shettis heter också Sickan ;)

Jaså?
Vad häftigt! Finns ändå inte så många som är regaade med det namnet! *r det en han/hon?
Idag kom min tjej springandes i FULL galopp tvärs igenom hela hagen då jag ropade, hur glad blir man inte då?! Hon var helt flåsig då hon kom fram! Sen blev det dryga timmen promenad. Gick låångsamt då är om i fötterna på grusvägarna, överväger starkt skor.
 
Sv: Shettistråden!

Det är en tjej ;) Tror dock att hon har ett annat namn som liknar Sickan, men vi har alltid kallat henne för det :)

Ja man blir ju jätteglad! Vi har en låneponny hemma som var skygg för människor (stackarn, han är sjuukt söt!) och vi har varit inne och matat honom med för mycket godis antar jag .. :angel: Nu när jag ropade på Sickan kom HAN i full galopp mot mig, gnäggandes. Blev så himla glad att det inte gick att beskriva. Lillkillen börjar bli tam och det är härligt. :) Tråkigt att ha en ponny man inte kan röra vid utan att den blir rädd. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 641
Senast: Solis
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
476
Senast: hamilton1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 433
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 782
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp