Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Mira vilken söting!

Kl. Vi kämpar på med hovarna hemma, väggarna är fortfarande jättetrasiga och jag försöker hålla efter med raspen. Dock ingen hälta eller värme skönt nog. Boots på när vi är ute och kör, hittills är jag nöjd med dem.
 
Såg reklam om en träningsdag i bruksridning och brukskörning jag blev himla peppad på, men tyvärr verkar jag inte ha något ryttare till ridhästen (tjejen jag tänkte på är bortrest) och när jag läste reglementet var bett ett krav för körning :(
Min häst kan inte gå med bett alls tyvärr. Så tråkigt, har ridit bruksridning för längesedan och groomat på körtävling, tycker det är en trevlig sport.
 
Såg reklam om en träningsdag i bruksridning och brukskörning jag blev himla peppad på, men tyvärr verkar jag inte ha något ryttare till ridhästen (tjejen jag tänkte på är bortrest) och när jag läste reglementet var bett ett krav för körning :(
Min häst kan inte gå med bett alls tyvärr. Så tråkigt, har ridit bruksridning för längesedan och groomat på körtävling, tycker det är en trevlig sport.
Men vad trist. Men det kanske går att få ett undantag på en träningsdag om man förklarar sitt skäl?
Är det något fel i munnen som gör att bett inte funkar?

Mumma kan gå med bett, men det bör undvikas så mycket det går nu.

Jag som normalt inte riktigt gillar nova-bett skulle kunna tänka mig att prova det dock. Om jag hittar ett i shettisstorlek 😅
 
Men vad trist. Men det kanske går att få ett undantag på en träningsdag om man förklarar sitt skäl?
Är det något fel i munnen som gör att bett inte funkar?

Mumma kan gå med bett, men det bör undvikas så mycket det går nu.

Jag som normalt inte riktigt gillar nova-bett skulle kunna tänka mig att prova det dock. Om jag hittar ett i shettisstorlek 😅
Ja, jag tror han har fel på struplocket. Lägger tungan över bettet om han kan, och kan han inte, verkar han ha svåra problem med att andas.
Trodde han hade fått tracheal kollaps först men visar noll symptom utan bett så Google säger struplocket. Jag har inte utrett vidare eftersom han inte behöver gå med bett hos mig..

Tandläkaren (veterinär) såg inga konstigheter kan tilläggas, och det märks mest i trav.

Ja, jag får fråga helt enkelt :)
 
Klippmaskin till shettis, utan att bli ruinerad, går det? Någon som har tips på vad man ska kolla på? :)
Hur dyrt är ruinerad?

Mest budget jag kommer på är väl Jula.
De två från (olika årsmodeller) har klippt flera shettisar, den ena maskinen bättre än den andra...
Men jag föredrar min heininger. Så mycket tystare och lättare. Inte riktigt jämförbart.
Viktigast med billigare maskiner tycker är vassa skär, dvs att man skickar dem på slipning relativt ofta.
 
Hur dyrt är ruinerad?

Mest budget jag kommer på är väl Jula.
De två från (olika årsmodeller) har klippt flera shettisar, den ena maskinen bättre än den andra...
Men jag föredrar min heininger. Så mycket tystare och lättare. Inte riktigt jämförbart.
Viktigast med billigare maskiner tycker är vassa skär, dvs att man skickar dem på slipning relativt ofta.
Fem tusen är ruinerad :nailbiting:

Ska googla på heininger!
 
Idag har ena av mina små gått en ridlektion (uteritt). Hon var pigg! Riktigt pigg, fick verkligen hålla i sista traven och hon taktade en del i skritt.
Min andra var inte bättre - han gick över i galopp i vagnen, började småbocka och sen hamnade vi ute på åkern innan jag fick ordning på allt. Tur att vagnen är rätt stabil ändå och att det inte var några djupa plogfåror.. men inte en nöjd matte direkt.
 
Min lille kille har tappat en del pannlugg och man, kliar sig lite men kan inte se någon orsak till det. Fin i päls och huden.
I mars när jag köpte honom hade han pälsätare, men kan inte hitta några såna nu, och han är pigg och glad i övrigt.
Har någon annan varit med om det?

Ska såklart göra en check av veterinär på honom, det är redan bokat ♥️
 
Min lille kille har tappat en del pannlugg och man, kliar sig lite men kan inte se någon orsak till det. Fin i päls och huden.
I mars när jag köpte honom hade han pälsätare, men kan inte hitta några såna nu, och han är pigg och glad i övrigt.
Har någon annan varit med om det?

Ska såklart göra en check av veterinär på honom, det är redan bokat ♥️
Kan du se om han kliar enbart just man och lugg eller om han ser ut att ha kliat pälsen med?
Tänker om ni till exempel har mycket knott som gör honom allmänt kliig.
Det måste inte vara allergi för att de ska klia sig av knott.
Jag tycker egentligen det börjar kännas sent för knott nu, men ändå ser jag knott här varje kväll.
 
Kan du se om han kliar enbart just man och lugg eller om han ser ut att ha kliat pälsen med?
Tänker om ni till exempel har mycket knott som gör honom allmänt kliig.
Det måste inte vara allergi för att de ska klia sig av knott.
Jag tycker egentligen det börjar kännas sent för knott nu, men ändå ser jag knott här varje kväll.
Vi har inga knott alls 😅
Det är bara manen han kliar, men taglet i pannan lossnar också..
 
Jag har tyvärr tappat lite ork nu med höstens antågande. Förra helgen tränade vi lite löshoppning i hagen och följsamhet i densamma.
Att spänna hoppetossa för vagn känner jag sådär för just nu.
 
Så trött på täcken 😫
Hade ett i strl 105 - det var för stort. Köper 95, då är det för litet (olika märken dock). Vill ha ett regntäcke var till hästarna, som nu när de ska ridas imorgon och det kommer regna i natt.
 
Varför har ingen berättat för mig att shettisar är jättejättebra på att bli flera?
👀

4627B1DD-52D1-4C45-BC73-A8965F16E94D.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 717
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 802
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp