Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon var 103 på treårspremieringen. Jag sålde henne sen så vet inte hur mkt hon vuxit sen dess. Nån cm kanske?
Tror jag med slarvig hemmamätning fick 105. Kan likväl vara 104.

Då hade jag inte gissat fel på vad hon borde väga. Kan meddela att hon väger för mycket men inte vansinnigt iaf.
Måste kolla med viktmåttbandet senare nu när jag vet vad hon vägde. Hur bra/dåligt det stämmer.
 
Varit ute och kört med mini idag. Mycket trav frivilligt från henne, märks att hon älskar att få jobba :).
Lite svårt med kommunikationen ibland (jag är nybörjare och hon inte mycket körd innan hon kom till oss för ett år sen) men vi lär oss ihop :love: .
 
Pigg och glad ponny idag. Såklart lite halt än, men går allt bättre.
Tänkte på eget bevåg stolpa iväg ut till hagen efter promenaden...
 

Bifogade filer

  • IMG_20220711_072312.jpg
    IMG_20220711_072312.jpg
    641 KB · Visningar: 77
Jag köpte en minishettis för fem-sex år sedan, när hon var föl, och som jag haft som sällskap, promenad- och joggingkompis, lite körning etc. För några dagar sedan förlorade jag tyvärr henne i kolik :cry: Veterinärerna gjorde det de kunde första dagen, och sedan verkade hon må lite bättre men fick ändå åka in till akuten dag två eftersom det ändå inte kom någon avföring - men sedan i början på dag tre blev hon sämre och fick tas bort :cry:

IMG_20191006_090758646.jpg
 
Jag köpte en minishettis för fem-sex år sedan, när hon var föl, och som jag haft som sällskap, promenad- och joggingkompis, lite körning etc. För några dagar sedan förlorade jag tyvärr henne i kolik :cry: Veterinärerna gjorde det de kunde första dagen, och sedan verkade hon må lite bättre men fick ändå åka in till akuten dag två eftersom det ändå inte kom någon avföring - men sedan i början på dag tre blev hon sämre och fick tas bort :cry:
Nu har jag istället fått hem den här lilla flickan, som förhoppningsvis ska trivas :heart (eller lilla och lilla - hon kommer bli en stor shettis, ordentligt mycket större än min tidigare var).
IMG_20220712_100412_866.jpg
 
Jag köpte en minishettis för fem-sex år sedan, när hon var föl, och som jag haft som sällskap, promenad- och joggingkompis, lite körning etc. För några dagar sedan förlorade jag tyvärr henne i kolik :cry: Veterinärerna gjorde det de kunde första dagen, och sedan verkade hon må lite bättre men fick ändå åka in till akuten dag två eftersom det ändå inte kom någon avföring - men sedan i början på dag tre blev hon sämre och fick tas bort :cry:

Visa bifogad fil 95060
Åh nej! *kram* ❤️

Jag tyckte livet kändes som en mardröm när min fick penicillinchock i förrgår, för ett ögonblick var jag rädd att hon skulle dö även om det är väldigt ovanligt.

Ska inte säga att jag förstår, för det gör jag ju inte men livet är bra orättvist och jag önskar så att du fått ha din kvar också. ❤️
 
Idag skodde vi av min körhäst. Han hade redan dragit av båda skorna och fötterna är rätt så trasiga. Nu ska vi försöka rehaba hans fd fånghovar utan skor.
De små har därför husarrest och får stå inne dagtid en period, och jag ska ge mig in i boots-träsket.
 
Ettåring från Nederländerna med ett långt nederländskt namn (samma med alla i stamtavlan, känns omöjliga att komma ihåg eller uttala :p ). Jag kommer troligtvis att kalla henne för Fenix, då början på namnet är Phoenix.
Troligtvis runt metern nu.
Aha.
Jag har inte mycket koll på shettisstam ens i Sverige. Så nåt Nederländskt lär jag ha absolut noll koll på 😅.
 
Vad har ni för sadel till era små?

Jack har gått med en puta när vår son på 2,5 skrittat runt och åkt på honom.
Nu verkar det som vi hittat en liten medryttare och jag funderar för både häst och ryttares skull på att införskaffa en ordentlig sadel istället…
 
Vad har ni för sadel till era små?

Jack har gått med en puta när vår son på 2,5 skrittat runt och åkt på honom.
Nu verkar det som vi hittat en liten medryttare och jag funderar för både häst och ryttares skull på att införskaffa en ordentlig sadel istället…
Puta och så en skön barbackapad (utan stigbyglar?)
Jag bedömer att det skulle vara väldigt svårt att hitta en bomsadel som passar.
12 tums puta är tight och då är de ju inte hårda på samma vis som en sadel..

Men ska följa med intresse vad andra har för sadel ifall jag ändrar mig och vill köpa.
 
Senast ändrad:
Jag har en barbackapad/sadel i fårskinn (och en westernsadel) Känns utesluter med annat till min ena, som är nästan rak över ryggen.
 
Vad har ni för sadel till era små?

Jack har gått med en puta när vår son på 2,5 skrittat runt och åkt på honom.
Nu verkar det som vi hittat en liten medryttare och jag funderar för både häst och ryttares skull på att införskaffa en ordentlig sadel istället…
Det ÄR skitsvårt att hitta vettiga sadlar till shetlandsponnyer. Min erfarenhet är att putor oftast är det bästa, även om det inte är jättekul sadlar. De ligger ofta bra på ponnyerna, om de inte är alltför svängda i ryggen (då funkar Wintec-putan) och ger tillräcklig stadga att rida i, tills barnen kommit en bra bit på väg med sin ridning.

Jag har ett par maxam-sadlar till mina ponnyer, men såna är nästan omöjliga att hitta numera. De är det bästa jag har hittat.
 
Det ÄR skitsvårt att hitta vettiga sadlar till shetlandsponnyer. Min erfarenhet är att putor oftast är det bästa, även om det inte är jättekul sadlar. De ligger ofta bra på ponnyerna, om de inte är alltför svängda i ryggen (då funkar Wintec-putan) och ger tillräcklig stadga att rida i, tills barnen kommit en bra bit på väg med sin ridning.

Jag har ett par maxam-sadlar till mina ponnyer, men såna är nästan omöjliga att hitta numera. De är det bästa jag har hittat.
Ja, det är vad tänkt också. Att puta är typ det enda som funkar..

Min medryttare gillade barbackapad en mycket också. Så vi varvar.
Jag har en pad i samma still till " stora" och gillar den också. Förvånansvärt mycket stöd..
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220714_132436_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
    Screenshot_20220714_132436_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
    74,4 KB · Visningar: 34
Vad har ni för sadel till era små?

Jack har gått med en puta när vår son på 2,5 skrittat runt och åkt på honom.
Nu verkar det som vi hittat en liten medryttare och jag funderar för både häst och ryttares skull på att införskaffa en ordentlig sadel istället…

Jag har ingen shettis, men en b-ponny med liknande rygg som många shettis; helt avsaknad av manke, rund, platt, lätt överbyggda men annars rak. Har en Knights Robin Hood som ligger riktigt bra, glider inte fram öht. Finns från 14 tum. Den är ordentligt bred i vidaste järnet.
 
Jag har ingen shettis, men en b-ponny med liknande rygg som många shettis; helt avsaknad av manke, rund, platt, lätt överbyggda men annars rak. Har en Knights Robin Hood som ligger riktigt bra, glider inte fram öht. Finns från 14 tum. Den är ordentligt bred i vidaste järnet.
Om du har lust får du gärna mäta anläggningsytan på den sadeln.
För 14 tum låter väldigt stort till min ponny korta rygg 🙈. Men det kunde vara intressant att veta hur långt det faktiskt är.
 
Min fina shettis Bianca, fick somna in den 6/7. Efter 1,5 år med konstant fångproblematik, EMS och myosit, så gick det inte längre. Mitt hjärta är krossat och hon är så saknad 😔😔



/Lizzie
 

Bifogade filer

  • 20220705_211044.jpg
    20220705_211044.jpg
    331,6 KB · Visningar: 50
Igår när jag tog en promenad med mini igen så kände jag ännu än gång hur tacksam jag är att det ändå blev just henne vi köpte. Nu har vi ägt henne ett år och jag gillar henne (oftast :p) mer och mer för varje dag. Mattes gullegris :love: .

Förhoppningsvis kan vi få magen mer slimmad nu när vi kommit igång och kör två gånger i veckan också, utöver promenader.
 

Bifogade filer

  • IMG_20220714_182540_HDR~2.jpg
    IMG_20220714_182540_HDR~2.jpg
    663,7 KB · Visningar: 42
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 800
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp