Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då hade jag mest trott att det var kondis eller tjock päls i kombination med milt väder.

Om det inte visar tecken på irritation i luftvägar (harkla, hosta, frusta ovanligt många gånger i rad, väsa, pipa) vid arbete hade jag avvaktar.
Förutsatt att den inte är klippt eller borde ha jättebra kondition då.
Jämför med om du minns när du gjort samma motion i samma kondition tex en riktigt varm sommardag. Är det samma sorts andning?
Variationer i vikt kan ju också spela in på flåsighet. Mer vikt att springa runt med.
Sedan kan även astma och liknande påverka andningen såklart.

Men observera! Jag är ingen expert på trakealkollaps alls. Tvärt om, däremot har jag ju läst lite extra nu.

Är man orolig så är ju endoskopering en ganska "enkel" undersökning ändå, även om det såklart inte är gratis. Och jag tror inte en veterinär skulle se det som motiverat om det.
Tack!
Nu när jag tänker efter är det ju något knas i munnen på honom också (gissningsvis struplocket) - han kan inte springa med bett i. Kanske det som spökat lite.
Tandläkaren hittade inget fel med tänderna och han funkar bra med bettlöst så grottade aldrig vidare i det..
 
Tack!
Nu när jag tänker efter är det ju något knas i munnen på honom också (gissningsvis struplocket) - han kan inte springa med bett i. Kanske det som spökat lite.
Tandläkaren hittade inget fel med tänderna och han funkar bra med bettlöst så grottade aldrig vidare i det..
Försök vara uppmärksam på om arbetstoleransen förändras. Jag hade kollat om flåsigheten ökar snarare än minskar.
Hur bett skulle påverka struplocket förstår inte en lekman som jag. De sitter sitter väl inte direkt nära varandra? Men hur som helst. Håll lite koll och kolla upp det om du blir mer orolig.
 
Tvingade mini till lite longering idag, det var inte poppis. Vi var i en hage inte använd sen i somras, så hon ville hellre äta och hon visade tydligt sitt missnöje med kickar mot mig när jag sa att hon inte fick äta.
Liten men charmig :D.
 
Grabben skulle absolut inte rida idag. Nänä, han måste ju inte såklart så jag tog den andra ponnyn och tänkte tömköra. Passerar dock trädgården och då ville grabben (som var ute och lekte) absolut rida.
Så lämnade tömmarna till min man och hämtade en till ponny. Grabben är duktig som vanligt och vi balanstränade en del, red bakofram, utan händer, satt på sidan och sånt :)
Mannen gjorde också ett ok jobb med ponnyn (första gången ever!), fick lite problem på slutet bara men då kunde vi byta häst :)
 
IMG_20230205_110809_HDR.jpg


Min ponny 😍
Grabben har varit rätt stabil i trav ett tag, och kunnat trava längre sträckor, så idag frågade jag om han ville galoppera.
Det ville han, och ponnyn ställer upp. Stadig, lugn galopp, och saktar snällt av när vi ber henne.
Alla alla barn borde få ha en Petite i stallet ❤️
 
Visa bifogad fil 112061

Min ponny 😍
Grabben har varit rätt stabil i trav ett tag, och kunnat trava längre sträckor, så idag frågade jag om han ville galoppera.
Det ville han, och ponnyn ställer upp. Stadig, lugn galopp, och saktar snällt av när vi ber henne.
Alla alla barn borde få ha en Petite i stallet ❤️
och när man ser såna här inlägg är det så oerhört svårt att förstå att vissa är så rädda för att låta barnen få shetlandsponnyer att rida på. Se bara till att få tag i en ponny som hanterats av och utbildats under uppsikt av vuxen så brukar det vara det bästa som går att hitta...
 
och när man ser såna här inlägg är det så oerhört svårt att förstå att vissa är så rädda för att låta barnen få shetlandsponnyer att rida på. Se bara till att få tag i en ponny som hanterats av och utbildats under uppsikt av vuxen så brukar det vara det bästa som går att hitta...
Ja, jag håller med. Hon är av perfekt storlek, med perfekt temperament. Rolig även för äldre barn också, hoppar käckt, ställer liksom upp. Gick en agilitybana i höstas på tävling utan att ha gjort något liknande innan, med ett typ okänt barn. Tvekade ibland, tittade och sen gjorde hon alla hinder.

Generellt tror jag flera föräldrar blivit helsålda om de fick se en shettistävling.

(Värre med min andra shettis dock :rofl:)
 
Jag tror att fler skulle behöva träffa vettiga shetlandsponnyer istället för att lyssna på gamla fördomar (feta, lata, sura, otrevliga osv). Eller "jag har träffat en shettis och den var..." osv.
De är inte så himla svåra att hitta, men de är inte gratis - det har ju ÄNTLIGEN börjat gå att få vettigt betalt även för shetlandsponnyer.
 
En av de saker som jag tycker bäst om med att vi började körträna är att plötsligt får vi träffa så många fler shettisar som "inte bara hänger med". Inget fel med att ha en shettis som bara hänger på, men jag älskar att få se shettisar som är huvudsaken för sina ägare :heart

Körgruppen är på oss med att vi ska börja gå på shettissällskapets aktiviteter. Det är himla lockande faktiskt, om det bara finns energi så är jag redan såld på tanken att få hänga mer med annat shettisfolk :D
 
En av de saker som jag tycker bäst om med att vi började körträna är att plötsligt får vi träffa så många fler shettisar som "inte bara hänger med". Inget fel med att ha en shettis som bara hänger på, men jag älskar att få se shettisar som är huvudsaken för sina ägare :heart

Körgruppen är på oss med att vi ska börja gå på shettissällskapets aktiviteter. Det är himla lockande faktiskt, om det bara finns energi så är jag redan såld på tanken att få hänga mer med annat shettisfolk :D
Man kan väl ha flera hästar av olika typ som är lika eller nästan lika viktiga 😇? Kan inte säga att Mumma är huvudsaken för mig faktiskt då jag haft den andra i 16 år och har ett annat band.

Men misstolkar jag hur du menar om jag tänker att du menar som inte går som sällskapshäst, rids av nån unge då och då men inte regelbundet osv?

Jag körtränar förvisso inte så, men Mumma till exempel är ju rätt aktiv och viktig för mig.

Riktat till alla:
Sen kommer ju frågan om folk skulle bli rädda att det smittar om jag tog ut henne på aktiviteter framöver om hon fortsätter hosta enstaka gånger och det då blivit helt är säkertställt att beror endast på den grad av trakealkollaps hon har. Tävla i något alls lär väl aldrig få vara aktuellt om hon inte är helt symptomfri.
Obs! Hon har såklart inte svårt att andas i nuläget utan luftvägarna verkar endast vara något mer lättretade.
 
Senast ändrad:
Hur gör ni med klippning av era ponnier? Vega fick bli halvklippt idag för hon har haft sådan klåda, framför allt när det varit varmare, och hon hade en hel del små sår när vi fick bort pälsen. Tänker att de här små brukar ju sätta ganska mycket päls så hon kan väl inte vara ensam med dessa problem?
@Novienna Hur har det gått med klådan? Bättre?
 
Riktat till alla:
Sen kommer ju frågan om folk skulle bli rädda att det smittar om jag tog ut henne på aktiviteter framöver om hon fortsätter hosta enstaka gånger och det då blivit helt är säkertställt att beror endast på den grad av trakealkollaps hon har. Tävla i något alls lär väl aldrig få vara aktuellt om hon inte är helt symptomfri.
Obs! Hon har såklart inte svårt att andas i nuläget utan luftvägarna verkar endast vara något mer lättretade.
Jag hade informerat tränaren men inte brytt mig som om jag var en annan deltagare utan förutsätter att folk har koll typ.

Har lite samma problem i övrigt; min kan inte ha bett så tror inte jag får tävla i körning, så kör mest hemma som motion.
 
Jag hade informerat tränaren men inte brytt mig som om jag var en annan deltagare utan förutsätter att folk har koll typ.

Har lite samma problem i övrigt; min kan inte ha bett så tror inte jag får tävla i körning, så kör mest hemma som motion.
Nu kommer jag väl inte ta mig iväg på ett tag ändå, men tack för att du berättar hur du hade resonerat.

Varför kunde sin inte ha bett nu igen? Får den problem med andning eller är det obehag? Jag har novabett på Mumma ibland nu, och det tuggar hon inte sådär frenetiskt på så riskerar inte tandproblem då. Sedan är det ju mjukt med såklart..
 
Nu kommer jag väl inte ta mig iväg på ett tag ändå, men tack för att du berättar hur du hade resonerat.

Varför kunde sin inte ha bett nu igen? Får den problem med andning eller är det obehag? Jag har novabett på Mumma ibland nu, och det tuggar hon inte sådär frenetiskt på så riskerar inte tandproblem då. Sedan är det ju mjukt med såklart..
Han får problem med andningen. Gissar fel på struplocket/mjuka gommen.
Typ liknande det som beskrivs här:
https://hastvalfardsgruppen.wordpre...nd-med-anvandning-av-bett-under-anstrangning/
 
Han får problem med andningen. Gissar fel på struplocket/mjuka gommen.
Typ liknande det som beskrivs här:
https://hastvalfardsgruppen.wordpre...nd-med-anvandning-av-bett-under-anstrangning/
Då är det ju värre. Intressant läsning ändå.
Mummas fel är ju längre ned vad jag förstått, men ska fundera på om det skiljer mellan bett och bettlöst på henne också faktiskt. Har blivit lite mer bett igen sedan vi skaffade novabettet för jag behövde lite bättre broms i körningen några gånger 😅. Men ska prova varva bettlöst i större utsträckning ett tag.
 
Mummas (lindriga) symptom har varit ännu lindrigare senaste dagarna. Inte hostat alls på föera dagar.
Kanske tillfällighet, kanske är det för hon redan gått ned lite, kanske är det för det varit kallare och mindre omslag.
Idag är det verkligen varmt och kommer bli fuktigare. Kan bli intressant att se hur det är imorgon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 566
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 666
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 636
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 756
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp