Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte öglor på det sättet på insidan vad jag vet.
Måste nog borra på utsidan genom väggen. Samt att det inte är jättesnabbt eller smidigt att ändra bommen ensam ändå 🙈. Kan fota släpet imorgon om jag kommer ihåg.
Inte så modern som sagt med snabbutlösning och sånt 😅.

Ah, okej. Det var ju synd. Mina är väl inte de smidigaste att ändra heller, men jag har ju bara två små så jag skiftar inte så ofta. Är bara när jag ska hämta hö eller annat som jag tar bort inredningen.
Du får ta dig till en shettisutställning och titta runt, där verkar finnas alla möjliga sorters lösningar :D
 
Ah, okej. Det var ju synd. Mina är väl inte de smidigaste att ändra heller, men jag har ju bara två små så jag skiftar inte så ofta. Är bara när jag ska hämta hö eller annat som jag tar bort inredningen.
Du får ta dig till en shettisutställning och titta runt, där verkar finnas alla möjliga sorters lösningar :D
Bra idé. Påminn mig när det är en utställning nära mig då 😇.
Bor på gränsen mellan Uppland/Västmanland typ.
 
När man fått feber efter vaccinering och det snöar får även liten ha täcke faktiskt.

Hur går det för er och era shettisar?
 

Bifogade filer

  • IMG_20230120_091752.jpg
    IMG_20230120_091752.jpg
    248,6 KB · Visningar: 41
Jotack, här går ponnyerna i sina hagar och äter och skiter. Just nu väntar vi mest på att det ska bli vår, så att stona kan få flytta in i hingstens hage...
 
Jotack, här går ponnyerna i sina hagar och äter och skiter. Just nu väntar vi mest på att det ska bli vår, så att stona kan få flytta in i hingstens hage...
Vår väntar vi nog alla på. Men jag försöker hålla igång. Dock har det varit över 3v nu med betydligt mindre motion 🙈. Jag hade ju influensa och nu vaccinering 😇.
 
Tog mig tiden att borra ner fingertopparna i mammutpälsen och hullbedöma idag, det är som att hullbedöma ett får 😂.

Jag ska kolla igen om en vecka, för eventuellt behöver jag... Öka kraftfodret. Till en sällskapshettis 🤣. Men han springer runt mycket, går med två hästar och är lägst i rang. Jag har inte fri tillgång till dom just nu pga att den inhyrda aldrig lugnade ner sig med ätandet, dom brände igenom 450kg bal på 1 vecka sex veckor i rad, vilket är fullständigt orimligt för tre pållar på 155cm + 148cm + 100cm. När hetshästen på 155cm flyttat i februari ska mina få fri tillgång igen, men tills dess får jag öka skålmaten 😅.
 
Hur gör ni med klippning av era ponnier? Vega fick bli halvklippt idag för hon har haft sådan klåda, framför allt när det varit varmare, och hon hade en hel del små sår när vi fick bort pälsen. Tänker att de här små brukar ju sätta ganska mycket päls så hon kan väl inte vara ensam med dessa problem?

20230122_114823~2.jpg
 
@Novienna jag har nyligen klippt min med mest päls, men bara halsen än så länge. Inte sett några sår eller tecken på fukteksem, men tror ändå det var skönt att bli lite svalare :)
Vintern har nog varit väldigt varm för hennes smak.
Ska försöka klippa mer någon annan dag (det skadar ju inte om hon brände några extra kalorier för att hålla värmen, så att säga).
 
Hur gör ni med klippning av era ponnier? Vega fick bli halvklippt idag för hon har haft sådan klåda, framför allt när det varit varmare, och hon hade en hel del små sår när vi fick bort pälsen. Tänker att de här små brukar ju sätta ganska mycket päls så hon kan väl inte vara ensam med dessa problem?

Visa bifogad fil 111000

Jag brukar halsklippa i februari-mars någon gång, min shettis blir definitivt för varm när vårvintern kommer.
 
jag klipper bara ponnyer som arbetas. Och då så lite som möjligt. Oftast bara halsens undersida och bringan, som att knäppa upp yllekoftan lite i halsen.
 
Hur gör ni med klippning av era ponnier? Vega fick bli halvklippt idag för hon har haft sådan klåda, framför allt när det varit varmare, och hon hade en hel del små sår när vi fick bort pälsen. Tänker att de här små brukar ju sätta ganska mycket päls så hon kan väl inte vara ensam med dessa problem?

Visa bifogad fil 111000
Mumma är frontklippt. Bringa, under manen och där gjordarna hamnar.
För att knäppa upp yllekoftan lite inför arbete.
Jag klipper absolut om de är skorviga i pälsen, för att se vad jag har att göra med.


Isisen jag hade hade tendens att få regnskållor när det varit mycket fukt och pälsen aldrig blev helt torr. Så där fick jag ha stenkoll och helklippa direkt jag hittade något, badda med äppelcidervinäger på de små prickar som kommit och sedan täcka
Men det är väldigt individuellt vad som är bäst för olika hästar tycker jag. En del blir värre av täcke sägs det. Antagligen för att det ändå lyckas bli fukt under täcket.
 
Senast ändrad:
Idag har jag tömkört min grabb :) vi tog en tur ut och han skötte sig bra. Mycket övergångar skritt-trav (för jag ville inte springa :p). Behövde leda när vi skulle gå över broarna bara, de gillar han inte riktigt.
 
Var på.em promenad med mini häromdagen. Har så sjukt dåligt samvete för att hon mest knatar i hagen nu, när inte andra ponnyn medryttare tar henne på en sväng. Hoppas på mer tid i vår, annars får jag nog verkligen fundera på att sälja :(.
Hon vill liksom inte bara vara hagprydnad.
 
Hur gör ni med klippning av era ponnier? Vega fick bli halvklippt idag för hon har haft sådan klåda, framför allt när det varit varmare, och hon hade en hel del små sår när vi fick bort pälsen. Tänker att de här små brukar ju sätta ganska mycket päls så hon kan väl inte vara ensam med dessa problem?

Visa bifogad fil 111000

Jag halvklippte ungefär som du först, tyvärr fick han regnskållor så jag klippte allt och täckade istället. Har gått med 50g täcke, men nu när det kryper ner runt nollan igen verkar han frysa så jag får skaffa tjockare täcke.

Har världens bästa medryttare som håller igång honom så han måste vara någorlunda torr och ren när de kommer.

Har du kikat så hon inte har pälsätare? De brukar kunna få små sår när de kliar sig, och de små krypen trivs i shettispäls 🙁
 
Okej. Jag hade inte tänkt skriva något innan jag visste mer..
Men nu är jag så orolig att jag måste lufta det.

Mumma har haft lindriga luftvägssymptom vissa dagar.
Åkte till veterinären för endoskopi mm. Visade sig att strupen hade en oval form(någon grad av trakealkollaps) .
I övrigt inga tecken på slem eller inflammation.
Det såg ut att kunna passera luft bra nu med mina ögon men hon har som sagt lindrigare symptom.
Det är ju vanligt på shettisar men jag känner sådan oro för framtiden.
Min lilla arbetshäst ❤️.

Då min isis som jag fick ta bort av andra anledningar också fick en "arbetshosta" ganska länge innan så bad jag om de prover hon kunde tänka sig att ta. Togs BAL och serum. Känns som jag hoppas att de hittar något mer så strupen inte "är så farligt".
Jag har en bra miljö med lösdrift, bytt till hösilage. Vågar inte längre ge halm pga rädd för damm numera.

Hjälper säkert inte att hon är överviktig men vi försöker jobba på det. Dock var jag sjuk över jul och nyår och sedan var det vaccinering...

Veterinären skulle granska bilder de tog vidare och konsultera litteratur med mera. Och invänta provsvar. Kanske finns något behandlingsbart som ger symptomen.

Men det är en plåga att vänta, en riktig plåga...
 
Okej. Jag hade inte tänkt skriva något innan jag visste mer..
Men nu är jag så orolig att jag måste lufta det.

Mumma har haft lindriga luftvägssymptom vissa dagar.
Åkte till veterinären för endoskopi mm. Visade sig att strupen hade en oval form(någon grad av trakealkollaps) .
I övrigt inga tecken på slem eller inflammation.
Det såg ut att kunna passera luft bra nu med mina ögon men hon har som sagt lindrigare symptom.
Det är ju vanligt på shettisar men jag känner sådan oro för framtiden.
Min lilla arbetshäst ❤️.

Då min isis som jag fick ta bort av andra anledningar också fick en "arbetshosta" ganska länge innan så bad jag om de prover hon kunde tänka sig att ta. Togs BAL och serum. Känns som jag hoppas att de hittar något mer så strupen inte "är så farligt".
Jag har en bra miljö med lösdrift, bytt till hösilage. Vågar inte längre ge halm pga rädd för damm numera.

Hjälper säkert inte att hon är överviktig men vi försöker jobba på det. Dock var jag sjuk över jul och nyår och sedan var det vaccinering...

Veterinären skulle granska bilder de tog vidare och konsultera litteratur med mera. Och invänta provsvar. Kanske finns något behandlingsbart som ger symptomen.

Men det är en plåga att vänta, en riktig plåga...
Åh jag känner igen tankarna!
Min körhäst tycker jag andas lite tungt ibland, men är det dålig kondis eller annat?
Jag försöker ha is i magen och gå på helhetsintrycket/allmäntillstånd än så länge.
 
Åh jag känner igen tankarna!
Min körhäst tycker jag andas lite tungt ibland, men är det dålig kondis eller annat?
Jag försöker ha is i magen och gå på helhetsintrycket/allmäntillstånd än så länge.
Har inte tid att skriva något långt just nu, men andas tungt hur? Flåsig? Eller mer ljudligt, frustar eller något annat?
Jag har läst en hel del sen vi var där 😅.

Har pratat med min veterinär nyss. Fick lite mer info och provsvar men vi ska höras igen. Kommer en resumé av det hon sa senare...
 
Har inte tid att skriva något långt just nu, men andas tungt hur? Flåsig? Eller mer ljudligt, frustar eller något annat?
Jag har läst en hel del sen vi var där 😅.

Har pratat med min veterinär nyss. Fick lite mer info och provsvar men vi ska höras igen. Kommer en resumé av det hon sa senare...
Hmm nu var det ett tag sedan sist, men liksom.. flåsig? Som om han sprungit rejält eller inte har kondis alls.
 
Hmm nu var det ett tag sedan sist, men liksom.. flåsig? Som om han sprungit rejält eller inte har kondis alls.
Då hade jag mest trott att det var kondis eller tjock päls i kombination med milt väder.

Om det inte visar tecken på irritation i luftvägar (harkla, hosta, frusta ovanligt många gånger i rad, väsa, pipa) vid arbete hade jag avvaktar.
Förutsatt att den inte är klippt eller borde ha jättebra kondition då.
Jämför med om du minns när du gjort samma motion i samma kondition tex en riktigt varm sommardag. Är det samma sorts andning?
Variationer i vikt kan ju också spela in på flåsighet. Mer vikt att springa runt med.
Sedan kan även astma och liknande påverka andningen såklart.

Men observera! Jag är ingen expert på trakealkollaps alls. Tvärt om, däremot har jag ju läst lite extra nu.

Är man orolig så är ju endoskopering en ganska "enkel" undersökning ändå, även om det såklart inte är gratis. Och jag tror inte en veterinär skulle se det som motiverat om det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 580
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 665
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
64 073
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp