Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Följdfråga, nu måste vi modifiera fästena på skalmarna för att de ska passa Idealselen. Har ni några bra tips?

När jag kollar på vagnar på selars hemsida så har en del ringar längst fram, någon annan som har det och är det bra eller dåligt?
 
Följdfråga, nu måste vi modifiera fästena på skalmarna för att de ska passa Idealselen. Har ni några bra tips?

När jag kollar på vagnar på selars hemsida så har en del ringar längst fram, någon annan som har det och är det bra eller dåligt?
Frågorna hör väl egentligen hemma under körning, men...
När du kör med en bröstsele, en sån med lös brösta, draglinor och baksele osv, så ska skaklarna ligga lösa i skakelöglorna. Vagnen ska vara balanserad så att skakeln inte guppar upp och ner.
Ringar behöver du för att fästa bakselen i skakeln.
 
Frågorna hör väl egentligen hemma under körning, men...
När du kör med en bröstsele, en sån med lös brösta, draglinor och baksele osv, så ska skaklarna ligga lösa i skakelöglorna. Vagnen ska vara balanserad så att skakeln inte guppar upp och ner.
Ringar behöver du för att fästa bakselen i skakeln.
Ok, tack. Många av vagnarna jag sett från tex DO har ju stooora öglor längst fram.
 
Ok, tack. Många av vagnarna jag sett från tex DO har ju stooora öglor längst fram.
du menar så här?
1599766330667.png

Det är, såvitt jag förstått, för att inte riskera att skakeln åker ur öglan.
Storleken ger lite flexibilitet plus att det är lätt att trä igenom snabbkopplingsremmen.
 
En liten Mumma-rapport.
Hon är nu riden 4 ggr. Har släpat slanor och däck med glans. Inridningsryttaren bor en bit iväg så hon rids de helger jag inte jobbar eftersom det inte hinna med på kvällar.
Vi har haft rockarden "lös" efter henne och gårr ett gäng varv i en förhållandevis plan hage. Hon har inte suttit fast i vagnen än, och jag har dragit mesta av vikten. Ja, vi har snabbutlösningar så vi kommer få loss henne snabbt om hon blir nervös när hon sätts fast.
Vi skyndar långsamt men hon är en underbar ponny med ett fint temperament.
Hur klarade jag mig utan en shettis förut?
 

Bifogade filer

  • IMG_20200904_123056.jpg
    IMG_20200904_123056.jpg
    572,7 KB · Visningar: 37
Jag får väl passa på att skryta lite då...
Min treåring Hippotekets Rimini, hemma kallad Fluffboll, var på utställning igår och fick ihop 40p (98878) och guld. 🥰
1600015994604.png

Så nu kan jag stoltsera med 3 generationer guldbelönade flickor. :love: Mormor köptes in och utöver flera guld upp till 41 p, så elitpremierades hon med lägsta antalet avkommor som krävs. Mamman föddes här för 20 år sen och är även hon flerfaldigt guldbelönad med upp till 41 p.

Fluffan är även tömkörd några gånger och riden i skritt och trav ett par gånger.
 
Jag får väl passa på att skryta lite då...
Min treåring Hippotekets Rimini, hemma kallad Fluffboll, var på utställning igår och fick ihop 40p (98878) och guld. 🥰
Visa bifogad fil 57165
Så nu kan jag stoltsera med 3 generationer guldbelönade flickor. :love: Mormor köptes in och utöver flera guld upp till 41 p, så elitpremierades hon med lägsta antalet avkommor som krävs. Mamman föddes här för 20 år sen och är även hon flerfaldigt guldbelönad med upp till 41 p.

Fluffan är även tömkörd några gånger och riden i skritt och trav ett par gånger.
Grattis!
Himla fina ponnyer verkar du föda upp i alla fall.
Baserat på den enda av dem jag känner och bilder på de andra. Så jag kanske i och för sig inte är helt objektiv 😇.
 
Grattis!
Himla fina ponnyer verkar du föda upp i alla fall.
Baserat på den enda av dem jag känner och bilder på de andra. Så jag kanske i och för sig inte är helt objektiv 😇.
Tack!
Alltså, jag är ju extremt partisk i sammanhanget 🤪 , men jag är rätt nöjd med utfallet av min avel, särskilt med tanke på vilka ston det är jag börjat med. Mummas mamma är ju den enda som varit välmeriterad innan hon kom hit och det lönade sig ju bevisligen.
Jag har aldrig haft några stora pengar att köpa riktigt bra avelsmaterial för, utan har fyndat lågprisponnyer som oftast inte varit visade innan, där jag själv ansåg att de hade en del kvaliteer.
Sen blir ju inte alla avkommorna jättebra, men så är det ju för alla.
 
Tack!
Alltså, jag är ju extremt partisk i sammanhanget 🤪 , men jag är rätt nöjd med utfallet av min avel, särskilt med tanke på vilka ston det är jag börjat med. Mummas mamma är ju den enda som varit välmeriterad innan hon kom hit och det lönade sig ju bevisligen.
Jag har aldrig haft några stora pengar att köpa riktigt bra avelsmaterial för, utan har fyndat lågprisponnyer som oftast inte varit visade innan, där jag själv ansåg att de hade en del kvaliteer.
Sen blir ju inte alla avkommorna jättebra, men så är det ju för alla.
Mumma är underbar 😉.
Sitter du inne på massa bilder på Mummas mamma med? Jag borde nog spana lite mer på din hemsida... . Hittade bild på Mumma som bäbis också 😅.
Googlade mig också fram till en bild på hennes ena avkomma, den andra däremot hittade jag inget om mer än i stamboken..
 
Mumma är underbar 😉.
Sitter du inne på massa bilder på Mummas mamma med? Jag borde nog spana lite mer på din hemsida... . Hittade bild på Mumma som bäbis också 😅.
Googlade mig också fram till en bild på hennes ena avkomma, den andra däremot hittade jag inget om mer än i stamboken..
Mummas mamma var extremt tråkig att fotografera, så antalet bilder på henne är nog högst begränsat. Och Mummas avkommor är ju födda efter att jag sålde henne, så även om jag faktiskt såg en av dem som hastigast på utställningen igår, så vet jag egentligen inget om dem.
 
Mummas mamma var extremt tråkig att fotografera, så antalet bilder på henne är nog högst begränsat. Och Mummas avkommor är ju födda efter att jag sålde henne, så även om jag faktiskt såg en av dem som hastigast på utställningen igår, så vet jag egentligen inget om dem.
Den ena hittade jag en bild på, den var väldigt lik henne tycker jag :p.
Hittade en bild på Mummas pappa nu också. Han var ju vacker.
Har Mumma alltid varit så lätt att ha att göra med?
Okej, hon var inte så sugen att komma in från hagen i början. Men nu kommer hon och vill vara med nästan så fort man visar sig. Nån enstaka dag kan hon titta under lugg på en lite skeptiskt. men då börjar jag tugga på hennes morot och då brukar hon komma på att hon helst inte vill att jag äter upp hela :idea::d
 
Den ena hittade jag en bild på, den var väldigt lik henne tycker jag :p.
Hittade en bild på Mummas pappa nu också. Han var ju vacker.
Har Mumma alltid varit så lätt att ha att göra med?
Okej, hon var inte så sugen att komma in från hagen i början. Men nu kommer hon och vill vara med nästan så fort man visar sig. Nån enstaka dag kan hon titta under lugg på en lite skeptiskt. men då börjar jag tugga på hennes morot och då brukar hon komma på att hon helst inte vill att jag äter upp hela :idea::d
Hon var tämligen osocial som unghäst, framförallt efter skadan på bakbenet. Efter den var jag inget poppis...
(för att det inte bara ska bli internt snack - hon fastnade i elstängslet (ståltråd) och skalade en stor del av skenbenet på ena bak, en mycket otrevlig skada...)
Men generellt har mamman lämnat oerhört trevliga, lätthanterade avkommor, så jag är inte särskilt förvånad över att Mumma också är trevlig.

Här är några bilder på mamma Zandra.
458230_10150767646122404_1060545852_o.jpg

257731_10151047542337404_410677280_o.jpg

1147538_10151643793062404_788774924_o.jpg
 
Hon var tämligen osocial som unghäst, framförallt efter skadan på bakbenet. Efter den var jag inget poppis...
(för att det inte bara ska bli internt snack - hon fastnade i elstängslet (ståltråd) och skalade en stor del av skenbenet på ena bak, en mycket otrevlig skada...)
Men generellt har mamman lämnat oerhört trevliga, lätthanterade avkommor, så jag är inte särskilt förvånad över att Mumma också är trevlig.

Här är några bilder på mamma Zandra.
458230_10150767646122404_1060545852_o.jpg

257731_10151047542337404_410677280_o.jpg

1147538_10151643793062404_788774924_o.jpg
Ärret efter skadan skrämde mig typ dagen efter hon kommit i och med bulan som är där. Var rädd att det var en spark som träffat där då jag inte hade studerat benen jättenoga tidigare. Mars och lerig lurvig ponny.. 😇.

Mumma känns framförallt klok och lättlärd. Hon kan reagera när det blir läskigt men det är oftast bara spänna sig eller kort reaktion. Sen lika lugnt och tryggt igen.
 
Min ena lilla är lite skorvig mellan frambenen och jag funderar på om det är på grund av all päls. Någon som har erfarenhet? Kan det vara fukt/värmeeksem? Hon kliar sig inte speciellt eller verkar besvärad av det.
 
Min ena lilla är lite skorvig mellan frambenen och jag funderar på om det är på grund av all päls. Någon som har erfarenhet? Kan det vara fukt/värmeeksem? Hon kliar sig inte speciellt eller verkar besvärad av det.
Kort svar, ja pälsen kan spela in.
Svårt att säga så mycket utan en beskrivning av det hela. Lossnar det några hår? Hur är skorvigt för dig? Tjocka skorpor?
Fuktigt? Torra skorpor?
Jag hade klippt rent det området för att lufta, och se vad jag hade "att göra med".
 
Kort svar, ja pälsen kan spela in.
Svårt att säga så mycket utan en beskrivning av det hela. Lossnar det några hår? Hur är skorvigt för dig? Tjocka skorpor?
Fuktigt? Torra skorpor?
Jag hade klippt rent det området för att lufta, och se vad jag hade "att göra med".

Det är små individuella skorv, som lossnar när jag pillar på dem. Torra och lite gula. Hår följer med men inga mängder. Inte supertjocka men de känns ju :idea: funderade sen om det kan bero på bett? Typ fästingar och annat otyg..
 
Det är små individuella skorv, som lossnar när jag pillar på dem. Torra och lite gula. Hår följer med men inga mängder. Inte supertjocka men de känns ju :idea: funderade sen om det kan bero på bett? Typ fästingar och annat otyg..
Insektsbett tror jag inte håren skulle följa med på.
Tror mer på den bakterie som den som orsakar regnskållor. Eller kanske någon svampbakterie.
Klipp rent, badda med något uttorkande. Jag har god erfarenhet av att badda med äppelcidervinäger då ättikan i det sänker pH på hudytan och gör miljön ogynnsam för bakterier.
Jag är inte säker på ovanstående eftersom jag inte sett/känt det, men att klippa rent och badda det skadar inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 609
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 527
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp