Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får väl passa på att skryta lite då...
Min treåring Hippotekets Rimini, hemma kallad Fluffboll, var på utställning igår och fick ihop 40p (98878) och guld. 🥰
Visa bifogad fil 57165
Så nu kan jag stoltsera med 3 generationer guldbelönade flickor. :love: Mormor köptes in och utöver flera guld upp till 41 p, så elitpremierades hon med lägsta antalet avkommor som krävs. Mamman föddes här för 20 år sen och är även hon flerfaldigt guldbelönad med upp till 41 p.

Fluffan är även tömkörd några gånger och riden i skritt och trav ett par gånger.
Och idag har vår fina Fluffboll varit på premiering! 🥰 🥰
Och kom hem med avelsdiplom, med poängen 98898 = 42!! :banana::banana: Och placerades också först bland treårsstona!!
Fick dock inget bra kort på henne idag, så jag hänvisar till bilden som finns i citatet...
 
Dags att putta lite.
Hittade denna bild från i somras.
Mumma har verkligen kommit in i flocken.
Inte utan att man längtar tilm sommar, även om jag gärna tar lite riktig vinter först.
IMG_20200622_154157.jpg
 
received_402992714435675.jpeg

Nu ser jag henne som inkörd.
Det går att spänna för ensam, körs obehindrat i skritt och trav
Sen så är hon fortfarande lite grön då hon körs långt ifrån varje dag.

Hon rids ju 2 ggr/vecka också. Och så löslongering nån dag däremellan. Eller så hänger hon med på släp på en mörkertur.
 
Visa bifogad fil 61879
Nu ser jag henne som inkörd.
Det går att spänna för ensam, körs obehindrat i skritt och trav
Sen så är hon fortfarande lite grön då hon körs långt ifrån varje dag.

Hon rids ju 2 ggr/vecka också. Och så löslongering nån dag däremellan. Eller så hänger hon med på släp på en mörkertur.
underbart att se!
själv var jag ute och körde halvbrorsan idag (samma pappa), första gången sen i somras. Den här hösten har jag måstat prioritera annat än att köra ponny...
 
underbart att se!
själv var jag ute och körde halvbrorsan idag (samma pappa), första gången sen i somras. Den här hösten har jag måstat prioritera annat än att köra ponny...
😊
Ja, så blir det ju ibland att man måste prioritera ned.
Mumma har ju en medryttare samt jag har en tjej som är här många dagar i veckan och rider en av de större. Jag väljer vilken jag helst rider de olika dagarna så tar hon den andra.
Hur mycket jag önskar att jag kunde jobba alla tre varje dag så är ju en del dagar inte ens två tänkbart.. 😇.
 
Hej! Jag har ingen shettis ( än iaf🙂) men undrar om man får ställa några ( dumma) frågor här? Jag har en d-ponny som behöver sällskap i vår och då har jag funderat lite på en, eventuellt två shettisar.Men min ponny är rätt ranghög och kaxig, speciellt vid mat-tid.Har funderat om man kan göra en egen mat"hage"i hagen åt shettisen dit d-ponnyn ej kan komma.Men frågan är om sällskapet ändå blir för tufft för en shettis? Hur tuffa och robusta är dom? Säger dom ifrån? Förstår att det är individuellt men men....Har en bekant som var rädd att släppa sin c-ponny med en shettis så jag är lite fundersam.
 
Hej! Jag har ingen shettis ( än iaf🙂) men undrar om man får ställa några ( dumma) frågor här? Jag har en d-ponny som behöver sällskap i vår och då har jag funderat lite på en, eventuellt två shettisar.Men min ponny är rätt ranghög och kaxig, speciellt vid mat-tid.Har funderat om man kan göra en egen mat"hage"i hagen åt shettisen dit d-ponnyn ej kan komma.Men frågan är om sällskapet ändå blir för tufft för en shettis? Hur tuffa och robusta är dom? Säger dom ifrån? Förstår att det är individuellt men men....Har en bekant som var rädd att släppa sin c-ponny med en shettis så jag är lite fundersam.
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar!
rent generellt vad gäller utfodring av hästar i olika storlekar, så får man tänka på att en liten mun äter långsammare än en stor mun. Det är alltså inte nödvändigtvis så att shetlandsponnyn äter samma mängd hö som den större ponnyn på samma tid, utan det blir ofta ganska lagom uppdelat även om de inte är separerade.
Sen beror det litegrann på hur du ger höet ute. Lägger du det i högar på marken, så är det bra att ha en hög mer än det finns hästar i hagen, då finns det alltid en ledig hög att gå till även om någon av dem jagar bort den andra.

Vad gäller hur robusta de är, så skulle jag vilja påstå "betydligt mer än du tror"...
Jag har alltid haft mina shetlandsponnyer gående med halvblod. Shetlandsponnyn har (generellt) ingen koll på att de är små. Det är inte alls ovanligt med shetlandsponnyer som blir flockledare... De kan vara precis hur tuffa som helst, eller hur mesiga som helst.
1608660973810.png
 
Tack för trevligt svar!🙂 Hur många dagar i veckan aktiveras era shettisar? Vi skulle gärna ha en inkörd shettis, om det blir så.Ingen hos oss kan rida shettis mer...Apropå det, är det sant att dom är mer rymningsbenägna eller är det bara underaktiverade shettisar som rymmer? ( Ok, lite dum fråga, stora hästar som aktiveras kan ju oxå rymma...)Hur långt ner har ni nedersta tråden? Här ju förstått att dom är smarta och behöver tröttast ut både i kropp och knopp! Mkt funderingar nu🙂
 
Tack för trevligt svar!🙂 Hur många dagar i veckan aktiveras era shettisar? Vi skulle gärna ha en inkörd shettis, om det blir så.Ingen hos oss kan rida shettis mer...Apropå det, är det sant att dom är mer rymningsbenägna eller är det bara underaktiverade shettisar som rymmer? ( Ok, lite dum fråga, stora hästar som aktiveras kan ju oxå rymma...)Hur långt ner har ni nedersta tråden? Här ju förstått att dom är smarta och behöver tröttast ut både i kropp och knopp! Mkt funderingar nu🙂
Alltså, det finns en hel del shetlandsponnyer som rymmer. 🤪 I de flesta fall har de lärt sig att rymma pga att de haft för dåliga staket. Det är väl lätt att förstå om en ponny börjar rymma när nedersta tråden är placerad så att de nästan kan gå under den.
Jag personligen har haft en del rymmare, så jag har rejält stängsel med trådar på 20, 40, 60, 90 och 120 cm höjd, varav den andra nerifrån är kopplad till jord istället för till elaggregatet. Sånt stängsel har fått notoriska rymmare att stanna i hagen.
Men det behöver inte vara riktigt så välstängslat 😝. Har du ett vanligt elstängsel med två trådar så skulle jag nog sätta en extra tråd mittemellan den nedersta tråden och marken. Det räcker för de flesta, om du har bra med ström.

Vad gäller aktivering, så är det högst varierande här. Jag hade nog önskat att de skulle motioneras regelbundet, men i verkligheten är det ganska sällsynt.
 
Tack för trevligt svar!🙂 Hur många dagar i veckan aktiveras era shettisar? Vi skulle gärna ha en inkörd shettis, om det blir så.Ingen hos oss kan rida shettis mer...Apropå det, är det sant att dom är mer rymningsbenägna eller är det bara underaktiverade shettisar som rymmer? ( Ok, lite dum fråga, stora hästar som aktiveras kan ju oxå rymma...)Hur långt ner har ni nedersta tråden? Här ju förstått att dom är smarta och behöver tröttast ut både i kropp och knopp! Mkt funderingar nu🙂
Hos mig är det tre trådar, bra el och den lilla har inte rymt ännu i alla fall.
En grind mellan två hagar som jag ännu inte satt en tredje tråd i ploppade hon däremot under lätt.
Shettisarna är tuffa. Min går med en islandshäst och en grov fjording som är maxad D ponny (se avataren).
Behövs det så "försvarar hon sig" eller talar om för de andra att nu är det nog.
Hon är förvisso lägst i rang av de tre här, men hon hade likväl kunnat vara ledare i en annan flocksammansättning med andra hästar i samma storlek.

Mumma aktiveras just nu 4-5 dagar i veckan ungefär.
Jag har en liten tjej med häst van förälder som är medryttare, hon körs och ibland går hon med som handhäst.
Hon gick mycket med som handhäst i början, innan hon var inkörd och inriden.
 

Bifogade filer

  • IMG_20200628_214241_404.jpg
    IMG_20200628_214241_404.jpg
    456,4 KB · Visningar: 71
Tack för trevligt svar!🙂 Hur många dagar i veckan aktiveras era shettisar? Vi skulle gärna ha en inkörd shettis, om det blir så.Ingen hos oss kan rida shettis mer...Apropå det, är det sant att dom är mer rymningsbenägna eller är det bara underaktiverade shettisar som rymmer? ( Ok, lite dum fråga, stora hästar som aktiveras kan ju oxå rymma...)Hur långt ner har ni nedersta tråden? Här ju förstått att dom är smarta och behöver tröttast ut både i kropp och knopp! Mkt funderingar nu🙂
Sedan är det också som @ameo skrev viktigt att fodra på ett sätt som förebygger att de "slåss om maten".

Mina tre (varav en shettis) har fyra fodringsplatser, i början var det fem, som jag lägger höet i.
Det är gott om avstånd mellan (läs minst 10m åt alla håll) dessa platser. Man ska också tänka på placeringen av platserna. Helst gott om utrymme på alla sidor, inte för nära något staket eller så där hästarna kan tränga varann om flera av de vill åt kvarvarande mat på samma ställe.
 
@Krans nu har jag visserligen en mesig storhäst men han gömmer sig bakom ena shettisen ibland när livet blir läskigt :o aldrig att de slåss men kan bli lite stökigt ibland vid maten, precis när jag kommer innan jag hunnit dela ut liksom.

Fodrar den stora med extra hö på ett sätt de små inte når, eftersom han behöver mycket mer än de. Jag har alltså två små och en stor.
 
Hej! Jag har ingen shettis ( än iaf🙂) men undrar om man får ställa några ( dumma) frågor här? Jag har en d-ponny som behöver sällskap i vår och då har jag funderat lite på en, eventuellt två shettisar.Men min ponny är rätt ranghög och kaxig, speciellt vid mat-tid.Har funderat om man kan göra en egen mat"hage"i hagen åt shettisen dit d-ponnyn ej kan komma.Men frågan är om sällskapet ändå blir för tufft för en shettis? Hur tuffa och robusta är dom? Säger dom ifrån? Förstår att det är individuellt men men....Har en bekant som var rädd att släppa sin c-ponny med en shettis så jag är lite fundersam.
Jag har två stora hästar (valacker), en minishettis (sto) och en falabellakorsning (sto). Rangordningen i den gruppen är 1. Ena valacken, 2. Minishettisen, 3. Falabellakorsningen, 4. Andra valacken. Det fungerar utmärkt att ha dem ihop så länge det finns gott om plats vid foderhäcken. Gör det inte det så är det häst nummer 4 som får vänta på sin tur, inte minisarna. Som Ameo säger så äter en liten mun långsammare än en stor, så matåtgången regleras ofta den vägen. Mina kan dock inte få fri tillgång på grovfoder för då blir både de små och de stora för tjocka.

Vi har inte ridit på länge, men när vi gör det har minisarna följt med som handhästar men har även gått lösa och det har fungerat jättebra. Ibland går jag promenad med minisarna och tränar inkallning och så med dem lösa. mycket underhållande både för dem och för mig :)
 
Som Ameo säger så äter en liten mun långsammare än en stor, så matåtgången regleras ofta den vägen.
tillägg till detta
Även om det inte regleras fullt ut på det sättet, så är det lättare för alla parter om man reglerar mattillgången inomhus, i boxen. Man kan komplettera med halm om det behövs för tuggbehovet, den har typ hälften av energiinnehållet jämfört med hö, men inget protein så man behöver ha koll på om proteinbehovet täcks av höet.

Jag har för övrigt haft fri tillgång till hösilage till alla mina hästar de senaste 15 åren. Har fungerat utmärkt här.
 
tillägg till detta
Även om det inte regleras fullt ut på det sättet, så är det lättare för alla parter om man reglerar mattillgången inomhus, i boxen. Man kan komplettera med halm om det behövs för tuggbehovet, den har typ hälften av energiinnehållet jämfört med hö, men inget protein så man behöver ha koll på om proteinbehovet täcks av höet.

Jag har för övrigt haft fri tillgång till hösilage till alla mina hästar de senaste 15 åren. Har fungerat utmärkt här.
Jag har mina på lösdrift men iom storleksskillnaden så kan den stora få mat som de små inte når. Kompletterar också med storbal hö när det är kallt :)
 
tillägg till detta
Även om det inte regleras fullt ut på det sättet, så är det lättare för alla parter om man reglerar mattillgången inomhus, i boxen. Man kan komplettera med halm om det behövs för tuggbehovet, den har typ hälften av energiinnehållet jämfört med hö, men inget protein så man behöver ha koll på om proteinbehovet täcks av höet.

Jag har för övrigt haft fri tillgång till hösilage till alla mina hästar de senaste 15 åren. Har fungerat utmärkt här.
Men fungerar inte alls med fritt på min fjord... Och ja, jag provade länge så det var inte bara första veckorna det överåts.
Men det är klart värt att prova, men ibland fungerar det inte.
Har hö strax över rekommenderat lägsta behov till alla tre (fjord, isis, shettis) och slänger in lite tugghalm 1-2 ggr/dag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 609
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 526
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp