Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ovanligt kallt för att vara Skåne. Inte ofta mina hästar har frost på sig :D

Inget regn och ingen lera. Hästarna verkar nöjda också. Jätteskönt, eftersom jag kastade ut dem på lösdrift huxflux i mitten av december.
 

Bifogade filer

  • 1301A3EC-ECBB-49BF-8DDF-CDF2B9F22FE7.jpeg
    1301A3EC-ECBB-49BF-8DDF-CDF2B9F22FE7.jpeg
    390,9 KB · Visningar: 37
Hur gör ni andra med täcken? Båda mina är oklippta och går på lösdrift. Just nu har de lätt fodrade regntäcken eftersom vi haft snöblandat regn hela dagen och jag inte vill att de ska bli för blöta. Till veckan kommer vi dock få riktigt kalla nätter - ner till minus 20, men varmare dagar med ett par minusgrader. Hur hanterar man det?

Utan täcke om det inte är nederbörd, eller med fodrade täcken trots päls?

De har inte fri tillgång på foder.
Planen var att få hem en storbal med halm lagom till helgen och kylan, men nu ska det bli kallt redan i veckan och jag är inte säker på att det går att få hem tills dess.
Mina blir skitarga på mig om jag lägger på täcken. Har två superfina (och dyra) Horse ware som pryder sin plats finfint på täckeshyllan :meh:. Jag tycker i alla fall mina hästar har talat om att de inte behöver täcke när de har vinterpäls. Som någon sade här så är de torra närmast kroppen även om de är blöta på ytan. Kika så ska du se :)
 
Tittar på annonser (:angel:) och ser en unghäst som jag fastnar för, men på en bild som föl ser den groteskt tjock ut vilket får mig att dra öronen åt mig, eller är det vanligt?
Tänker direkt på fång och allt sånt...
Jag vet inte om det är okej att dela en bild från annonsen här.
 
Tittar på annonser (:angel:) och ser en unghäst som jag fastnar för, men på en bild som föl ser den groteskt tjock ut vilket får mig att dra öronen åt mig, eller är det vanligt?
Tänker direkt på fång och allt sånt...
Jag vet inte om det är okej att dela en bild från annonsen här.
Alltså, välpälsade shetlandsföl ser ut som tjocka bollar.
Jag har aldrig hört talas om fång på föl, egentligen inte ens på ponnyer upp till minst ca 3 år.

1611865974787.png

här är min Lovis som föl (bilden är från oktober)
och ja, hon är tjock, hon föddes välhullad och har fortsatt så genom hela livet, hon är 10 år i år och har aldrig haft fång
 
Senast ändrad:
Alltså, välpälsade shetlandsföl ser ut som tjocka bollar.
Jag har aldrig hört talas om fång på föl, egentligen inte ens på ponnyer upp till minst ca 3 år.

(letar reda på en bild på Lovis som föl och lägger in här, strax)
Sant, kan tänka mig pälsen men det här ser ut att vara på sommaren/hösten. Tänker kanske inte fång som föl men problem i framtiden. Kanske tänker helt fel :)

Får jag skicka en bild till dig?
 
Sant, kan tänka mig pälsen men det här ser ut att vara på sommaren/hösten. Tänker kanske inte fång som föl men problem i framtiden. Kanske tänker helt fel :)

Får jag skicka en bild till dig?
Det går bra att skicka. Men generellt är det inget problem att föl är i gott hull.
 
Sköter ju om en shettisfarbror hos en kvinna som bara är SÅ härlig, vi har lärt känna varann genom att jag sökte sköthäst och hon svarade - det var 6 år sedan nu! Eftersom shettisfarbrorn börjat bli till åren växer tanken om att skaffa en egen och hyra in mig hos dem. Har tagit reda på hyran nu och den var fullt rimlig 😊

Tyvärr har de fullt med hästar just nu så får vänta lite, men det är ju ändå lättare att kolla på hästar under våren/sommaren om man ska åka en bit!
 
Hur/var hittar man uppfödare? Tänker att alla inte lägger ut på till exempel Hästnet. Varit inne på Shetlandssällskapets hemsida men många länkar är jättegamla och uppfödarnas sidor inte uppdaterade. Tips? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 609
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 526
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp