Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Körningen med Mumma är igång ordentligt nu.
Vilken underbar körhäst hon är.
Vilken trav! Vilket register i den.
Hon travar ifatt islänningen som har en väldigt vägvinnande trav och brukar trava ifrån fjordingen som är 146cm.
@ameo har hon turbosläkt?

Galopp har vi inte kört så mycket i än, men hon tar galoppkommando och det är inga konstigheter kortare sträckor.
Vi har också testat vad som händer om man blir rejält rädd när en rottweiler dyker upp lös och skäller. Hon kutade några steg och då fick vi kontroll på båda hästarna samtidigt. Hoppade ur och kunde lätt leda henne ned och jaga hem hunden och skälla på ägaren (den hoppade över staketet och var i trädgården utan tillsyn). Ledde en lite bit så vi kom bort från gården sen var det bara hoppa i vagnen igen.
Älskade kloka lilla häst :heart.
 
Körningen med Mumma är igång ordentligt nu.
Vilken underbar körhäst hon är.
Vilken trav! Vilket register i den.
Hon travar ifatt islänningen som har en väldigt vägvinnande trav och brukar trava ifrån fjordingen som är 146cm.
@ameo har hon turbosläkt?

Galopp har vi inte kört så mycket i än, men hon tar galoppkommando och det är inga konstigheter kortare sträckor.
Vi har också testat vad som händer om man blir rejält rädd när en rottweiler dyker upp lös och skäller. Hon kutade några steg och då fick vi kontroll på båda hästarna samtidigt. Hoppade ur och kunde lätt leda henne ned och jaga hem hunden och skälla på ägaren (den hoppade över staketet och var i trädgården utan tillsyn). Ledde en lite bit så vi kom bort från gården sen var det bara hoppa i vagnen igen.
Älskade kloka lilla häst :heart.
Alltså, hennes far har lämnat en drös med riktigt bra ponnytravare, varav Lufsen som har svenska rekordet (km-tid på ca 2 minuter) Så det är inte ett dugg förvånande!
Tillägg: och hennes farfar har även lämnat några till av de främsta ponnytravhingstarna (t.ex Dollman och Maxmer, som i sin tur har flera framgångsrika avkommor)
 
Jag har fått låna ut en av mina små för ett tag, grannens häst blev ensam. Kändes lite sorgligt innan men de två (en shettis/knapstruper-korsning) grabbarna blev vänner direkt :)

Min stora däremot blev väldigt ledsen när jag kom hem tomhänt från joggingturen.
 
Alltså, hennes far har lämnat en drös med riktigt bra ponnytravare, varav Lufsen som har svenska rekordet (km-tid på ca 2 minuter) Så det är inte ett dugg förvånande!
Tillägg: och hennes farfar har även lämnat några till av de främsta ponnytravhingstarna (t.ex Dollman och Maxmer, som i sin tur har flera framgångsrika avkommor)
Misstänkte det. Härligt med sånt register i traven. Trots att hon inte är så konditionstränad ännu.
Jag får väl mäta upp en sträcka och klocka henne sedan när hon är i full kondition. Vi har en raka som borde vara uppåt 1 km..
 
Misstänkte det. Härligt med sånt register i traven. Trots att hon inte är så konditionstränad ännu.
Jag får väl mäta upp en sträcka och klocka henne sedan när hon är i full kondition. Vi har en raka som borde vara uppåt 1 km..
man kan mäta på 500 m också och dubbla tiden...
 
Vad är rimligt att sätta ut en super snäll inkörd shettis för?
Född 2015, valack, går på lösdrift, går barfota på alla underlag. Riden av barn men ej utbildad.
Säker i all typ av hantering. En okomplicerad körponny helt enkelt.

Är det fördelaktigt att sälja ponny ihop med körutrustning? Dyrare märke på vagn. Eller ska man sälja separat?
 
Vad är rimligt att sätta ut en super snäll inkörd shettis för?
Född 2015, valack, går på lösdrift, går barfota på alla underlag. Riden av barn men ej utbildad.
Säker i all typ av hantering. En okomplicerad körponny helt enkelt.

Är det fördelaktigt att sälja ponny ihop med körutrustning? Dyrare märke på vagn. Eller ska man sälja separat?

Jag köpte min för 5000kr men det var ett kompispris (och han är lite äldre) :rofl: Jag har sett allt från 5-25kkr, kika på hästnet och jämför lite?
Man kan ju sätta två pris, ett för ponny och ett för hela paketet. Beror ju lite på köparen, om de redan har vagn eller liknande, annars tycker jag det är en fördel att kunna köpa med passande utrustning om den är vettig.
 
Vad är rimligt att sätta ut en super snäll inkörd shettis för?
Född 2015, valack, går på lösdrift, går barfota på alla underlag. Riden av barn men ej utbildad.
Säker i all typ av hantering. En okomplicerad körponny helt enkelt.

Är det fördelaktigt att sälja ponny ihop med körutrustning? Dyrare märke på vagn. Eller ska man sälja separat?
Det är stor efterfrågan på inkörda, friska, okomplicerade shetlandsvalacker just nu. Prisläge mellan 15-20.000.
Är den travstammad och (/eller) har talang att trava fort kan man få ännu mer.
Annonsera med möjlighet att köpa till körutrustningen. Och det finns ingen anledning att sälja billigt, nu när marknadsvärdet äntligen har lämnat skambudsstadiet!
 
Vad är rimligt att sätta ut en super snäll inkörd shettis för?
Född 2015, valack, går på lösdrift, går barfota på alla underlag. Riden av barn men ej utbildad.
Säker i all typ av hantering. En okomplicerad körponny helt enkelt.

Är det fördelaktigt att sälja ponny ihop med körutrustning? Dyrare märke på vagn. Eller ska man sälja separat?
I dagsläget får man rikligt bra betalt och köparna är många. Så jag hade lagt ut för runt 18-20’.
Ekonomiskt fördelaktigt vet jag inte om det är att sälja med utrustning, ofta tycker jag man verkar få mer betalt av att sälja utrustningen för sig. Men fördelaktigt så till vida att man vet att ponnyn har bra utrustning även i nya hemmet - ja.
 
Är hon ovanligt hårfager eller ser shettisar ut såhär? 😅 Född maj 2020. Manen i nästa bild.

EFBA6DCE-94B9-485A-B589-A1322C3B4BE9.jpeg
 
Det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli :D

Igår var vi ute på ponnypromenad och storebror red medan lillasyster satt i barnvagnen. När det var en kilometer kvar fick de byta, lillasyster(1.5år) supernöjd :love: Hennes längst "ridtur" hittils, haha.
20210418-3.jpg
 
Vad har ni gett för era shettisar? Vad har de kunnat vid köp?
Vad tycker ni en trevlig mini (trygg, inkörd, ja en okomplicerad ponny enligt ägaren) är värd i inköpspris?
 
Vad har ni gett för era shettisar? Vad har de kunnat vid köp?
Vad tycker ni en trevlig mini (trygg, inkörd, ja en okomplicerad ponny enligt ägaren) är värd i inköpspris?

Jag fick mina :o
Ena inriden och inkörd, andra bara inriden. Övre medelåldern, bra hanterade, schyssta liksom.

Tycker pris är jättesvårt men alla säger ju att de gått upp i pris? :)
 
Vad har ni gett för era shettisar? Vad har de kunnat vid köp?
Vad tycker ni en trevlig mini (trygg, inkörd, ja en okomplicerad ponny enligt ägaren) är värd i inköpspris?
Jag gav 25 för vår. Han hade gått på travet i 2 år med bra resultat, 27 starter och varit 18 gånger bland de tre bästa.
Ingen utrustning medföljde förutom några täcken han vunnit. Han har mycket tryck och en del nerv.
Jag har dålig koll på minis, men så länge den är trygg hade den varit värd sin vikt i guld.
 
Vad har ni gett för era shettisar? Vad har de kunnat vid köp?
Vad tycker ni en trevlig mini (trygg, inkörd, ja en okomplicerad ponny enligt ägaren) är värd i inköpspris?
Jag vet inte vad mini brukar kosta, men jag är glad att priserna ÄNTLIGEN har gått upp lite på shetland generellt. Normalt pris idag för en trygg, inkörd ponny av standardstorlek är 15-25.000 ungefär.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 609
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 513
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp