Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Louelle skrev:
Du har en häst som är utdömd!

I mina ögon är det inte försvarbart att på en utdömd häst varken träna inför eller tävla i hoppning eller någon annan gren.
Hästen är ju förhoppningsvis utdömd efter grundlig utredning och det innebär ju att den inte bedöms kunna klara ett sådant arbete. Du har accepterat det i och med att du skickade in pappren och kvitterade ut försäkringspengarna.

Att då sen komma och undra över varför hästen är oren, halt eller annat tycker jag är konstigt.

En utdömd häst ska ju inte göra annat än att i bästa fall fungera som promenadhäst. Absolut inte tävla!

Här har det hänt grejer medan jag var och tävlade. För japps - jag beslöt mig för att starta, mer om det i separat inlägg.

Vision är utdömd och triangelmärkt ja. För 'kroniska hälta fråns hasleden VB', dvs hasledsdefekten och den kroniska ledinflammation den gav. han blev utdömd när upprepade behandlingar samt operation, spolning av leden etc inte fungerade. Min PLAN för hans T-märkta liv var REN promenadhäst i skogen.

Han blev t-märkt maj 04, gick då inte ren på böjprov och visade rörelsestörning VB. Kunde inte galoppera höger galopp. Han vilade i princip hela sommaren (jag skrittade ut kanske fem ggr på honom). Sen började jag rida honom enligt plan, på grund av att equiatrikern påpekade att han INTE får bra av att INTE jobba, red efter det typ tre ggr i veckan, ut i skogen i skritt och trav. Han kollades regelbundet av equiatriker.

In december 2004 kontrollböjdes han, för jag vill hålla KOLL på honom. Han gav mig den mest oväntade och den bästa julklapp jag kunde få. HAn gick UA på böjprov. Jag tackade min lyckliga stjärna för att han TROTSAT veterinärens prognoser, och vet var lika glad som jag. Fortsatte rida på samma sätt, la in någon galopp någonstans när mina nerver höll men det var sällsynt. Equiatrikern var flera ggr 'på mig' om att SLUTA vara så förbaskat orolig, och att det inte var fara att galoppera uppsuttet. Jag vågade mig försiktigt på det, red fortfarande bara ut.

I mars 2004 utbrast equiatrikern att hoN ALDRIG (dvs ens INNAN defekten upptäcktes) hade sett honom så fin i musklerna. Höger galopp dök upp i registret igen, först i hagen och sen under ryttare.

Sen på vårkanten så började jag våga mig på liiite ridning på böjt spår, korta, korta och kravlösa pass. Sen kändes han off i början på maj, jag fick panik och ringde vet. Böjdes UA igen men var lite muskulärt ansträng bakknäna BB samt en muskellåsning vid bogen. Fick behandling mot det och reds vidare på ungefär samam sätt men ökade försiiiktigt på att rida på bana. Plötsligt var hlöger galopp lika bra som vänster (fan ALDRIG hänt förr). Jag försökte hitta saker att åka på med honom, typ tömkörningskurs för rookies och så men det vars vårt att hitta ngt. Men ville hans kulle få komma ut och ha lite kul med, det ÄR egentligen inte ens häst som är riktigt nöjd med att vara promenadhäst. Men klubben har klubbtävlingar där det finns nivå från det mest låga man kan tänka sig. Så jag anmälde till en blåbärsdressyr, klass RM I och RM2, dvs långt under LC. I juni startade han, gick RM1 (den är utan galopp) på 58,18% och jag var supernöjd. Tack vare ihållande regn blev banan TUNG, varvid jag raskt strök honom från andra klassen (som det är galopp i) eftersom tungt underlag frestar hasen, och visst kunde jag genom att rida ihop ordentligt fått det att se helt bekymmerslöst ut, men jag såg ingen anledning att han skulle behöva göra det. Så jag strök mig och åkte hem.

Sen började jag snegla på blåbärshoppningen, jag är gammal hoppidiot, hästen ÄLSKAR att hoppa men är i prncip INTE hoppad - alls. Men, med enda intentionen att ha kul annmälde jag till 40 cm CR och 40 cm tävlingsklass. Nollade CR:en och hade ett pet i tävlingsklassen (jag gick in på för låg höjd, lite föör försiktig).

Sen kom det stora DILEMMAT...hästen hade kul som en tokig på hoppningen och sken som solen, dvs han ville gärna hoppa mer. Men hoppning, det är ju fasiken att utmana Murphy på duell.. Och i teorin inte alls bra för hasen. Jag ägnade lång tid åt att grubbla, fundera, prata hål i öronen på vnner och bekanta och de som känner hästen. Och tog beslutet att 'låt honom hoppa'. Jag VET att det kan vara det mest KORKADE beslut jag nånsin fattat och att jag kan få ångra det tills jag dör. Men jag gick på 'hellre låta honom ha KUL och få lite kortare tid'. Så då fick han börja hoppträna, i unghästgrupp, bytte efter några gånger till en ponnygrupp för att få ännu lägre hinderhöjder. Tränaren är väl medveten om T-märkningen och anledningen till den, och de tas en hel massa hänsyn till den.

Så, vi har kört med en väl avvägd mix av träning och vila, och jag är VÄLDIGT kinkig med den där herrn, det är ledtillskott och liniment och massage och BoT och fan och hans moster. Han har känts bättre än nånsin faktiskt, och kompisen som inte sett honom sen operationen (dvs strax innan utdömning) utbrast spontant att 'Wow, vad fin han blivit, sådär musklad har jag aldrig sett honom förr!'.

Så, vi har tutat på (och jodå, jag har halvt magsår ständigt för om det ska bli för mycket) och startade dressyr igen förra helgen, samma klasser, knappt 62% i RM! och RM2 kan vi tala tyst om då han blev skrämd halvvägs in i programmet.

Och idag startade vi då hoppningen (eget inlägg om det sen). Och det är dags för ett kontrollböjprov igen nu, skulle redan gjorts om hemmavet inte gått och fått diskbråck och inte kan böja några hästar som sagt.

Men det är en chanstagning, och det är en balansgång. Och det är en ständig koll och avgörande från dag till dag. Samtidigt, han har aldrig känts bättre, och han har nog aldrig haft roligare!

Naturligtvis vet klubben, domaren, klubbkompisarna, tränaren, träningskompisarna och alla andra ATT han är T-märkt och VARFÖR. Jag SKULLE kunnat ljuga, han är skimmel så T-märkningen syns knappt, men jag har spelat med öppna kort hela vägen.

Och han FÅR tävla. Han har ett dumsnällt F-bolag som tillåter tävling upp till lokal nivå även efter T-märkning, och på klubbtävling avgör klubben om T-märkta ekipage får starta, TR förbjuder det från lokal och uppåt men på klubb låter han klubben avgöra. Och klubben har gett mig dispens för att tävla (jag bad om dispens att rida utanför tävlan först men de tyckte att han fick tävla inom tävlan om han ville)

Och jag kan LOVA att han har ett extra öga på sig just pga T-märkningen, och det är en liten klubb så alla vet. Idag bad jag överdomaren ocg framridningsfunktioner hålla ett extra öga på om hans såg minsta oren ut, samt de träningskompisar som var där. Samtliga ansåg han såg prima ut och han kändes prima, så.
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Mia_R skrev:
Nej, inte officiella iaf vad jag vet. Sen är det väl frågan om vad det är för "tävling", en blåbärshoppning i maskeraddräkt räknas nog inte som tävling. Vet faktiskt inte vad det är för tävling som är planerad.

Det är TRE saker som måste klaffa för man övht ska få tävla.

1. Försäkringsbolaget måste tillåta det. T ex Agria tillåter det inte ALLS. Sveland tillåter det (konstigt nog men jag gnäller inte) upp tills det krävs hästlicens.

2. TR måste tillåta det, TR tillåter det ENBART på klubbnivå eftersom där är hela TR utom säkerhetsdelen och uppträdande mot funktionärer, medtävlande etc bortförhandlingsbart av klubben.

3. Arrangerande KLUBB måste tillåta det.

Men det är alltså bara häst utdömd från visst/vissa försäkringsbolag, på klubbnivå och med klubbens tillåtelse som det är tillåtet att tävla. Hade han varit T-märkt via Agria hade han alltså INTE fått tävla alls och självklart hade jag rättat mig efter det.
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Jag har bra koll på omvärlden!
OCH i den världen så Är det inte ok att tävla med triangelmärkta hästar!

Det där är ju en sanning med modifikation.. Det där beror ju HELT på anledning, nivå och omgivning. Jag LOVAR dig om att NÅGON hade minsta synpunkt MOT att jag tränade/tävlade honom så skulle jag ta till mig det. Men då menar jag människor som de facto sett och ser hästen IRL alltså..

Dessutom så anser jag att om man med sin triangelmärkta häst tränar och tävlar(om än blåbärsmodeller) och den då blir ofräsch igen, så borde det ju tyda på att hästen de facto inte håller för dylika övningar.

SJÄLVKLART! Var har jag påstått annat? OM hans has skulle säga ifrån skulle jag vara den första att dra i både nödbroms och backväxel. Men, det är ju inte så att en T-märkt häst som blir halt BEHÖVER ha drabbats av det gamla problemet. De kan få nya, fristående med. Likväl som de kan vricka sig i hagen etc etc.
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Som redan framgått så JA hästen startade idag.

Jag longerade honom i morse, ingen hälta nånstans vad jag kunde se, båda galopperna fungerade finfint. Jag velade som fan men beslöt mig för att åka och värma honom, om inte annat för att få en hältkoll på vettigt underlag. Jag slog innan dess en pling till hemmavet (kunde inte gärna ringa equiatrikern sju på morgonen en söndag..) som tyckte att 'känns han fin och ser fin ut så kör, den nivån är ju såpass låg och jag vet ju att du känner din häst bättre än någon annan'.

När jag ryktade upptäckte jag en 'svullnad' (eller vad det var, jag vet inte) vid sidan av manken. provade massera den och han trampade lite men öronen framåt och verkade tycka det var skönt. Efter ca fem minuters försiktig massage var den borta och hästen gäspade och tuggade stort. Stretchade frambenet genom att lyfta upp det, hålla i det ovanför knäet och stretcha försiktigt, hästen svarade med att 'stretcha' tillbaka så han nästan var i golvnivå (tänke re n katt som sträcker sig med frambenen framåt och sänker den) och tuggade sen en massa igen. Jag VET inte om det där övht hade med något att göra, men det är något som inte fanns innan, och något han uppenbarligen tyckte det var väääldigt skönt att få hjälp med att få bort.

Så jag åkte och värmde, bad flera stycken hålla ett extra öga på honom på värmningen, både domare/överdomare samt träningskompisar och klubbkompisar, dvs personer soms ett hästen förr (senast för en vecka sen). Samtliga tyckte han såg fräsch ut. Han kändes också fräsh, jobbade på fint och inte ens hård provokation kunde få fram ens orenhet (jag red travvolter på asfalt för att verkligen se om det fanns NÅN hälta). Bägge galopperna fanns där, utan problem.

Så jag beslöt mig för att ta några skutt över blåbärens 30 cm framhoppningshinder. Han hoppade precis som vanligt, om än att han var lite för laddad (vilket de flesta led av, kallt och hård vind.. *s*).

Så, efter lite funderande beslöt jag mig för att starta i 40 cm CR och utgå på egen begäran vid minsta ens TVEKSAMHET om han var ofräsch. Han nollade.

Lät honom pusta, hältekollade (inte böjprov dock) - nada. Lät honom starta tävlingsklassen (50 cm), han nollade grunden och nollade omhoppningen. Jag red INTE för seger i omhoppningen, och vi var den långsammaste dubbelnollan. Han kom femma, och jag hältekontrollerade igen - ingenting. Nu står han täckesinpaketerad, linimentad,s tretchad och lindad i hagen och ser nöjd ut. Och bockade och brallade sig ut i hagen.

Och han kan vara halt imorgon, det är det tiden får utvisa. Dvs om det är något 'skit' eller om det var en tillfällighet igår.
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

En triangelmärkt häst får inte tävlas eller ens tränas för tävling. Att promenadrida en triangelmärkt häst är däremot helt OK ur försäkringsvillkorens synpunkt (om veterinären har gett klartecken rent medicinskt).

Jag tror inte att någon menar att Alexandra flängrider på sina hästar! Efter att ha läst hennes trådar på Buke anser jag att hon har mycket goda kunskaper samt även månar om sina djur. Det är ändå viktigt att skilja på det medicinska och det juridiska!

Jag har FULL KOLL på det juridiska.

Vision är Triangelmärkt och utförsäkrad från SVELAND.

Avseende hästen Vision Enzahi nr xxxxxx-xxx gällande delersättning.

Ovanstående häst får efter delersättning från SveLand försäkringar
EJ DELTAGA I TÄVLING SOM KRÄVER HÄSTLICENS. [...]


Jag har för att vara på den säkra sidan kontrollerat med Sveland, eftersom de på annats tälle på intyget formulerar det som 'tävlingsförbud för all framtid', och enligt den jag talade med (som jag noga har namn på och datum vi talades vid uppskrivet) så är klubbtävling helt okej iom att det inte kräver hästlicens och att TR tillåter det.

Jag kan meddela att jag blev FÖRVÅNAD, tilsl jag kikade påintyget så var jag SÄKER på att det jags krivit under var livstids tävlingsförbud oavsett (dvs den formulering Agria har). Därför jag ringde och kollade med, kollade med SvRF och med klubben.

Min tanke från början var dock att utanför tävlan få rida programridning typ, dvs bara få min ritt bedömd.

Sen, kanske ska slå dem en pling IGEN för säkerhets skull, om det lugnar någon? (Och skulle de tycka 'nehe lilla gumman, det får du INTE, oavsett vad vi sagt innan' så skulle jag naturligtvis INTE ens låta honom skritta och trava tre minuter genom ett RM1, eller skutta 50 - 60 cm hinder! Även om det de facto är 'mindre' än vad han utsätts för under ett normalt 45-minuters promenadpass i skogen!
 
Senast ändrad:
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Mia_R skrev:
En häst kan dömmas ut för att den inte håller för vad den är avsedd för! Om man köper en häst som är tänkt att tävlas internationellt i dressyr eller hoppning och den sen inte håller för det, innebär det inte att den inte håller för att ridas och tränas på lägre nivå även om den inte får tävlas,

Det har väl ingen påstått heller! Vad jag tycker är att hästen som är utdömd ska inte tävlas i någon som helst form!

nu är det inte så i det här fallet med Alexandra och hennes häst! Många triangelmärkta hästar mår bättre av att ridas regelbundet och håller sig fräscha tack vare en stöttande muskelatur än om de blir avställda eller "bara" promenadrids.

Faktiskt så har jag ju skrivit att om hästen håller för att ridas trots utdömning så kan man ju göra det. Dock inte tävla!

VAR någonstans, i vilken värld, står det att en triangelmärkt häst inte får tränas?

I försäkringsvillkoren, som någon annan hade citerat tidigare. Den får inte tränas inför tävling!

Vad tror du gäller för de hästar som försäkringsbolagen köper ut, rehabliliterar och säljer vidare när det är aktuellt med utdömning? "Visst får du köpa den här väldigt fina hästen, men du får absolut inte träna med den utan bara halka runt i skogen i dålig form för annars går den sönder."

Hur det bolaget löser den frågan det vet jag inte, men antagligen så säljs INGEN häst som inte är frisk! Är hästen rehabiliterad i försäkringsbolagets regi så antar jag att dom anser den frisk nog för att teckna en ny försäkring. Men jag har ingen aning om hur dom löser denna fråga. Jag har inget intresse av att att köpa tidigare utdömda hästar.

Inte för att jag vet hur du rider, men jag är övertygad om att Alexandra inte flängrider oavsett tillfälle, varken för sin egen eller hästens skull

Hur jag rider har väl inget att göra med denna fråga! Jag kan dock såga så pass mycket att jag har inte för vana att rida klubbtävlingar med maskerad som tema. Jag har heller inte påstått någonstans att Alexandra flängrider, däremot så vet jag att i en sk. showklass så ska det ju vara på kul, alltså lite show, och där brukar det ju inte vara direkt stilridning man ser.
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Alexandra_W skrev:
Jag har FULL KOLL på det juridiska.
Så bra!



Sen, kanske ska slå dem en pling IGEN för säkerhets skull, om det lugnar någon? (Och skulle de tycka 'nehe lilla gumman, det får du INTE, oavsett vad vi sagt innan' så skulle jag naturligtvis INTE ens låta honom skritta och trava tre minuter genom ett RM1, eller skutta 50 - 60 cm hinder! Även om det de facto är 'mindre' än vad han utsätts för under ett normalt 45-minuters promenadpass i skogen!

Det tycker jag att du ska göra.
För det låter ju onekligen märkligt att du har fått "dispens" eller vad man kan kalla det för att tävla din utdömda häst, om än bara på klubbtävling. Eftersom det står annat i villkoren även för Sveland.

För eftersom han är utdömd så ansåg ju försäkringsbolaget att han inte var användbar längre och nu när han uppenbarligen är användbar igen så borde ju dom ompröva själva utdömningen.

Tycker att det är lite underligt och ska faktiskt höra mig för om detta är normalt förfarande.

Min åsikt är att det är fel! En utförsäkrad häst ska icke tävlas, det är vad jag tycker!
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Det tycker jag att du ska göra.
För det låter ju onekligen märkligt att du har fått "dispens" eller vad man kan kalla det för att tävla din utdömda häst, om än bara på klubbtävling. Eftersom det står annat i villkoren även för Sveland.

Förtydligande:

Jag har ingen dispens från Sveland, läste du inte det jag kopierade in? Det är alltså INTE en dispens, det är det som står i deras regler. Det var ju anledningen att jag var tvungen att ringa och fråga hur det var med klubbtävlingar. Jag har alltså INTE ringt dem och tyckt 'snälla, kan inte jag få?'. Utan jag ringde och fråga 'hur är det egentligen?'

Sen vad DU tycker - ta det inte personligt - men i just den här frågan så är det för MIG ganska irrelevant eftersom du aldrig sett hästen.

Förtydligande TVÅ: Maskeraddelen var helt fristående och löpte över alla klasser. Den hade ingenting med klasserna att göra, alltså klasserna hade sin normala bedömning, och en lokal ridsportbutik sponsrade maskeraddelen, de bedömde utstyrseln löpande under dagen, inte ritten. Samtlliga ekipage (utom ett - kommer till det senare) red sina rundor normalt, bara i något alternativ klädsel. Ett ekipage red CR:en på enhandsfattning för att sätta pricken över I:et eftersom klädseln var från en tid då enhandsfattning var påbjudet så att säga.

Det är lite tråkigt att du ens tänker tanken att jag skulle låta 'show' gå före hans välmående. Varenda ridtur på den där hästen är med noggrant övervägande hela vägen. Nu har jag aldrig startat det du menar med showklass med honom, men PONERA att jag skulle gjort det. Så skulle jag sett det som ett tillfälle för honom att komma ut och ha kul, och tagit det i en 'säker' och lugn takt, med väl avvägt tempo och så vidare. Dessutom OM vi skulle 'showat' under rundan så det skulle matcha vår utstyrsel så skulle vi typ ha SNIGLAT oss runt, då vi var utklädda till ett pensionärspar :devil:
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Louelle skrev:
För eftersom han är utdömd så ansåg ju försäkringsbolaget att han inte var användbar längre och nu när han uppenbarligen är användbar igen så borde ju dom ompröva själva utdömningen.
En häst som triangelmärkts omprövas aldrig, triangelmärkningen gäller resten av dess liv oavsett ex vis hur bra den är på att hoppa även om den inte håller för dressyr och vise versa. :cool:
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Är det för att Alexandra har fått ut pengar iom triangelmärkningen som du är så obstinat? Är det den vanliga svenska avundsjukan som gäller?

För det andra alternativet är att hästen inte skulle må bra av det, men då Alexandra har stöd av veterinärer så borde det ju var helt okej, eller hur? Eller var veterinären mer veterinär när den triangelmärkte än när den nu säger att hästen är OK, anser du?

Bara undrar....

/Camilla
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

En sak som jag undrar över är om inte din ET sa att Vision skulle vila efter manipulationen? Min ET rekommenderar normalt två veckors hagvila och skrittpromenader på sin höjd efter bäcken/kors-manipulationer. Detta antagligen då musklerna är ovana till det nya läget och kan bli ansträngda, inflammationer kan uppstå som du säger, osv. Så för att "säkra" det rätta läget så bör de vila. Men min ET ger nästan alltid också laserbehandling i samband med manipulationen och då måste de iaf vila minst två dagar.

Nu kom jag inte ihåg när Vision blev behandlad?

/Camilla
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

kan det vara så att Vision var lite överladdad, varpå du börjar känna efter "lite för mycket" och därefter stirrar dit en hälta... ? jag har inte orkat läsa hela tråden, mer än att den urartade, och att du startade.. :D
Jag är själv väldigt duktig på att känna och se hältor som inte finns...men bara på min egen häst.. :crazy: :confused:
Det kan ju också vara så att om et "låste upp" hästen, så känns det lite konstigt för vision, hans kropp känns ju inte "som den brukar" och då ändrar han sitt rörelsemönster en aning "för att känna efter" vad som har hänt med hans kropp..
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Louelle skrev:
VAR någonstans, i vilken värld, står det att en triangelmärkt häst inte får tränas?
I försäkringsvillkoren, som någon annan hade citerat tidigare. Den får inte tränas inför tävling!

Vad jag tycker är att hästen som är utdömd ska inte tävlas i någon som helst form!

Det står i SVELANDS försäkringsvillkor att triangelmärkt häst får tävla i tävlingar där det inte krävs licens, således måsten den då också få tränas inföe dessa tävlingar, eller hur?

Vad du tycker i frågan är fullständigt irellevant, även om du naturligtis får får uttrycka det, det är nämligen inte du som sätter upp reglerna... De regler som finns har Alex följt
 
Senast ändrad:
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Alexandra_W skrev:
Förtydligande:

Jag har ingen dispens från Sveland, läste du inte det jag kopierade in? Det är alltså INTE en dispens, det är det som står i deras regler. Det var ju anledningen att jag var tvungen att ringa och fråga hur det var med klubbtävlingar. Jag har alltså INTE ringt dem och tyckt 'snälla, kan inte jag få?'. Utan jag ringde och fråga 'hur är det egentligen?'

Jag förstod att det var så att du inte fått dispens, utan det var mer vad jag kallade det. Tycker det är konstigt att ett försäkringsbolag har regler skrivna på ett så dubbelt sätt. Om jag nu förstått dig rätt så står det på ett ställe att du inte får träna inför tävling eller tävla och på ett annat att du får tävla där det inte krävs licens.

Jag tycker ju att det inte är speciellt klokt skrivet av bolaget. Dom borde ju hålla sig till en linje kan man tycka.
Även om det oftast är på väldigt låg nivå som dessa licenslösa tävlingar är så förekommer det ju faktiskt att man har träningstävlingar inför säsongsstart tex på betydligt högre nivå. Vilket inte kan vara rätt för en utdömd häst.

Jag menar, det borde ju vara en linje, inte två.
Sedan så är det ju inte så att jag enbart anser detta för din hästs räkning! Utan för min del så är ju diskussionen om utdömda hästar i allmänt.

Förhoppningsvis så har ju hästägaren vett i skallen att inte pressa sin häst till något den inte klara av, dock så är det ju inte alltid så.(menar inte att du skulle vara vårdslös med din häst, utan generellt)


Sen vad DU tycker - ta det inte personligt - men i just den här frågan så är det för MIG ganska irrelevant eftersom du aldrig sett hästen.

Nej, har inte sett din häst, dock så tycker jag att denna fråga i sig är intressant, Är det verkligen rätt att delta i tävling med utdömd häst.

Det är lite tråkigt att du ens tänker tanken att jag skulle låta 'show' gå före hans välmående. Varenda ridtur på den där hästen är med noggrant övervägande hela vägen. Nu har jag aldrig startat det du menar med showklass med honom, men PONERA att jag skulle gjort det. Så skulle jag sett det som ett tillfälle för honom att komma ut och ha kul, och tagit det i en 'säker' och lugn takt, med väl avvägt tempo och så vidare. Dessutom OM vi skulle 'showat' under rundan så det skulle matcha vår utstyrsel så skulle vi typ ha SNIGLAT oss runt, då vi var utklädda till ett pensionärspar

Det var ju mer hur en showklass rids jag tänkte på, inte att just du rider som en dåre för att ge publiken en roligt stund. Ofta blir det ju stoj, stim och halvtaskig ridning i dessa klasser.
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Mia_R skrev:
En häst som triangelmärkts omprövas aldrig, triangelmärkningen gäller resten av dess liv oavsett ex vis hur bra den är på att hoppa även om den inte håller för dressyr och vise versa. :cool:

Nej, så har jag ju också alltid förstått att det är. Dock så undrar jag om detta med att försäkringsbolagen rehabiliterar och säljer.

I och med att hästen är utdömd och således inte får tävlas så kan man ju undra hur dom gör vid en försäljning efter rehab?

Vore intressant att veta, kanske någon känner till något sådant fall?
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Camilla_H skrev:
Är det för att Alexandra har fått ut pengar iom triangelmärkningen som du är så obstinat? Är det den vanliga svenska avundsjukan som gäller?

Obstinat? Menar du allvar? Bara för att jag inte håller med! Måste jag vara av på samma linje som er andra för att få vara med och diskutera?

Är det inte märkligt att så fort man är av annan åsikt så måste det vara avundsjuka? Hur kan det komma sig att du tror att jag är avundsjuk?

Avundsjuk är väl det minsta man är på en människa som haft oturen att få sin häst bedömd obrukbar.

Är det för att Alexandra fick några tusenlappar för sin utdömda häst?
Skulle inte tro det. Det är inte pengarna det är frågan om!

Det handlar om att jag inte tycker det är riktigt att en häst som bedömts obrukbar ska tävlas. Det är för att skydda hästarna som detta med triangelmärkning finns.

För det andra alternativet är att hästen inte skulle må bra av det, men då Alexandra har stöd av veterinärer så borde det ju var helt okej, eller hur? Eller var veterinären mer veterinär när den triangelmärkte än när den nu säger att hästen är OK, anser du?

Bara undrar....

Det är ju det som är frågan! Bör man verkligen gå emot ett tidigare beslut?
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

HannaZ skrev:
Det står i SVELANDS försäkringsvillkor att triangelmärkt häst får tävla i tävlingar där det inte krävs licens, således måsten den då också få tränas inföe dessa tävlingar, eller hur?

Vad du tycker i frågan är fullständigt irellevant, även om du naturligtis får får uttrycka det, det är nämligen inte du som sätter upp reglerna... De regler som finns har Alex följt

Det stod ju i samma villkor att hästen inte fick tävlas alls. Det är ju det som är det märkliga!
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Obstinat? Menar du allvar?
Ja, jag menar allvar.
Bara för att jag inte håller med!
Nej, inte därför - därför att trots att Alexandra skriver att hennes försäkringsbolag tillåter tävling på klubbnivå så ligger du ändå på och påstår att de inte gör det (var har du läst det, förresten?) och att även om de gör det så borde de inte göra det... Acceptera bara att de gör det!
Hur kan det komma sig att du tror att jag är avundsjuk?
Jag frågade om du var det eller om du var rädd om hästen? Men det är alltså rädd om hästen du är? Då återstår problemet nedan:

Det handlar om att jag inte tycker det är riktigt att en häst som bedömts obrukbar ska tävlas. Det är för att skydda hästarna som detta med triangelmärkning finns.
--------
Det är ju det som är frågan! Bör man verkligen gå emot ett tidigare beslut?

Jag är helt övertygad om att Vision är "skyddad" och enligt det sista du skrev så undrar jag om du inte tror att hästar kan bli bättre? Om den senaste undersökningen visar en häst som är ua, levnadsglad och frisk, så ska de ändå anses utdömd för att den för något år sedan inte var ua?

/Camilla
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Jag har också haft en häst som blivit T-märkt....

Dock inte för en verklig skada, utan för som ett led i dessa personers försäktringsbedrägerier...

Jag har t.o.m. röntgenplåtar som motbevisar att denna häst aldrig har/har haft någon allvarlig skelettskada....

Jag har t.o.m. landets övriga försäkringbolag med mej i fråga om denna häst...
En av landets bästa vet på just benskador på häst, har visat denna hästs plåtar i övriga världen som ett bevis på hur man ska göra för att stävja dessa bedrägerier...

Men då tyvärr detta bolags "Chefsöverveterinär" inte vågar(??) ta tag i denna fråga kan dessa människor fortsätta göra som dom gör...
Och därför hade jag behövt att ta en civilmålsrättsligprövning och sedan rättegång (inte bara dyrt utan extremt DYYYRT) så vart jag tvungen att låta allt rinna ut i sanden...

Fast jag lyckades i alla fall hindra dessa människor från att försöka försäkra sina hästar i andra bolag....

Men varför låter bolaget dessa människor fortsätta pumpa dom på pengar??
Det undrade alla jag lät ta del av papprena...
Vi pratar om "stora kända" personer inom hästsverige med högt uppsatta poster....
Då "behöver" man inget annat intyg än en "vanlig" besiktning hemma på gårdsplan...
Under en period av knappt 18 månader betalades det ut liversättning för 13 (!!) olika hästar, utan ett enda klinikbesök....
ALLA hästarna hade haft "svåra skelettskador"....
Hur man nu kan SE det utan röntgenblick.....
 
Sv: Shit! Hälta efter equiatrikerbesök? Låångt

Camilla_H skrev:
Ja, jag menar allvar.

Okej, då har du nog en helt annan definition av obstinat än vad jag har!

Nej, inte därför - därför att trots att Alexandra skriver att hennes försäkringsbolag tillåter tävling på klubbnivå så ligger du ändå på och påstår att de inte gör det (var har du läst det, förresten?)

I Alexandras eget inlägg, där det stod båda delarna.

och att även om de gör det så borde de inte göra det... Acceptera bara att de gör det!

Jag tycker fortfarande inte att det är rätt.



enligt det sista du skrev så undrar jag om du inte tror att hästar kan bli bättre? Om den senaste undersökningen visar en häst som är ua, levnadsglad och frisk, så ska de ändå anses utdömd för att den för något år sedan inte var ua?

Visst kan väl hästar bli bättre. Dock så kan man ju då undra om hästar som blir så pass bra att de är i tävlingsbart skick igen efter utdömning verkligen skulle blivit utdömda över huvud taget från första början. Då bör det ju vara en "förhastad" utdömning av hästen.

Tycker du att man ska döma ut hästar så lättvindigt att de efter rehab är fullt brukbara igen? Det tycker ju inte jag. Tycker ju då att det är bättre att man rehabiliterar sin häst och sedan har en fullt ridbar häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 537
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp