Shivering/Patellaupphakning!

myfairlady91

Trådstartare
Jag har en kompis som har tagit emot en häst som är opererad för patellaupphakning i båda bakbenen! Hästen har även shivering.. Hon undrar lite om hur hästar med dessa problem kan funka som tävlingshästar!?! Är det beroende på olika individer kanske? Hästen i fråga är bara 4 år gammal, han rör sig lite stelt i början av ridpasset men mjuknar efter hand. Hur ska man rida en sådan här häst? Vad är viktigt att göra? Mkt muskler runt bakknäna kanske.. Jag/vi har så lite erfarenhet av shivering/patellaupphakning och vill gärna veta mer! Är det någon som har någon bra länk? Har kollat lite här på bukefalos men inte hittat några bra trådar!
 
Jag misstänker oxå att min vbl-märr kanske har patellaupphakning, det är inte 100% säkert att hon har det,men jag kan ju ha fel som tror hon har det bara för att hon är stel i bakknän och kotan som sitter lite konstigt fast hon går runt och springer utan att lida av det. Har letat efter en bra veterinär härhemma (är nyinflyttad till orten) så jag skulle oxå bli glad om det ska finnas mer information om patellaupphakning.
Hur märker man då om hästen har det? Hakar det upp sej? Låter det om det knäpper nånstans i knäskålen/kotan???
Det är just det som min dam gör!
Rådvill... Dessutom är hon bara 9år gammal...Suck :(

-------------
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 
Har ingen erfaring med patellaopphakning men har en kompis som har en svensk ridehest med shivering. Han fungerer greit med shiveringen nå men det har vært mye jobb. Han starter sprang på nivå 1.20-1.30 m og har også startet endel dressur (vet ikke hvilket nivå, men på kandar- så ikke veldig lave klasser)
Dette er en stor hest, 176 i mh
 
VAD shivering egentligen är tvistar de lärde om.
Jag kan redovisa i korthet vad EN veterinärs forskning på området kommit fram till...
Enligt denna veterinär så är det ungefär som en kronisk inflammation i korsmuskulaturen som orsakar lidandet. Detta innebär att hästen alltid går med mer eller mindre smärta i bakdelen. Mång hästar kan fungera ganska bra med detta, men det blir sällan några svårklasshästar av det. Deras förmåga begränsas av shiveringen, men har de stor kapacitet så räcker de ju en bra bit i alla fall.
Man kan underlätta livet och arbete för dessa hästar genom att se till att alltid hålla dem varma om korset, dvs varma täcken och alltid ländtäcke vid ridning den kallare årstiden. Bio Synov kan ha gynnsam effekt och hästar som är lättstressade brukar må bättre av kornkross än av havre i dessa fall.

Detta är vad en av mina vänner fick i infomation när diagnosen ställdes på hennes häst för ett antal år sedan.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Lutten
·
Avel Enligt Jordbruksverkets defektlista är patellaupphakning på vuxen häst en defekt som gör att hästen inte bör/ska användas i avel. Men...
Svar
5
· Visningar
845
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
892
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp