Shop to you drop, del 4

Dagens hundshopping: 10kg VoH, 1,2kg Bravo vilt, 6kg vom.
Så, nu klarar sig hundarna drygt 2 veckor. (och jag undrar varför jag inte har mindre hundar och är glad åt att jag bara har två...)

Jag fasar lite för när det blir dags för nummer två, eftersom det just nu går en 10 kg Mush låda på två veckor.
 
Vill ha :D

41399579_1868238333255094_8302408766578491392_o.jpg
 
Har ni något tips på bra koppel?
Ska köpa nytt och funderar på att köpa något annat än läderkoppel.
 
Har ni något tips på bra koppel?
Ska köpa nytt och funderar på att köpa något annat än läderkoppel.
Jag var väldigt nöjd med Alacs läderkoppel innan jag slutade använda läderkoppel. För mig funkar det inte med läderkoppel när de blev tre :p Så nu har jag Alacs billiga valkbandskoppel, funkar finfint :)
Annars har kenjan bra läderkoppel med. Rejäla.
 
Lite tidigt kanske, men jag har börjat fundera på vintertäcke! Blir första vintern med hund för mig och jag har en allmän fundering: Jag har sett flera modeller utan hål för att fästa kopplet i sele. Hur gör man då om man brukar använda sele? Verkar väldigt osmidigt/obra att sätta selen ovanpå tycker jag? Får man undvika såna modeller isf?
 
Köpte färskfoder för en hel månad. Blev inte så dyrt tack vare att jag köpte 10-kiloslådan med Mush puppy. Nu är min lilla frys på 2,5 lådor helt smockfull med mush och en del ben och kycklinghalsar.

Köpte även två nya selar, hoppsan :p Två likadana silvergrå. Asni fick en som kan spännas ut en hel del, men hoppas hon fyller ut den i fronten.
 
Lite tidigt kanske, men jag har börjat fundera på vintertäcke! Blir första vintern med hund för mig och jag har en allmän fundering: Jag har sett flera modeller utan hål för att fästa kopplet i sele. Hur gör man då om man brukar använda sele? Verkar väldigt osmidigt/obra att sätta selen ovanpå tycker jag? Får man undvika såna modeller isf?
Mina två har varsin sort. Watson har en Hurtta där selen sätts först och träs ut genom en öppning. Sherlock har en Pomppa utan öppning så han får ha sele utanpå. Han har en extra sele som är lite större och som bara används med täcket.

Tycker båda funkar jättebra och jag skulle inte begränsa urvalet till det ena eller andra. Det finns så mycket andra saker som ska klaffa med ett täcke.
 
Lite tidigt kanske, men jag har börjat fundera på vintertäcke! Blir första vintern med hund för mig och jag har en allmän fundering: Jag har sett flera modeller utan hål för att fästa kopplet i sele. Hur gör man då om man brukar använda sele? Verkar väldigt osmidigt/obra att sätta selen ovanpå tycker jag? Får man undvika såna modeller isf?

Jag sätter alltid selen utanpå. Används hålet på ryggen släpper man in kalluft där. Det känns onödigt tycker jag.
 
Lite tidigt kanske, men jag har börjat fundera på vintertäcke! Blir första vintern med hund för mig och jag har en allmän fundering: Jag har sett flera modeller utan hål för att fästa kopplet i sele. Hur gör man då om man brukar använda sele? Verkar väldigt osmidigt/obra att sätta selen ovanpå tycker jag? Får man undvika såna modeller isf?
Jag undviker täcken med hål för sele, för precis som @lambero skriver så kommer det in kall luft där (och ofta är det sämre fodrat runt själva hålet också). Mina hundar har sele för det mesta, framförallt på långpromenader. Jag sätter selarna ovanpå täckena. Ibland tar jag något större selar för att de ska få plats ovanpå allt. Jag kör ofta lager på lager till dem, så det kan bli fleecetäcke + regntäcke, eller fleecetäcke + varmt täcke, ibland dubbla fleecetäcken och regntäcke, och så sele ovanpå och även reflexväst... Det fungerar fint, tar lite tid att klä på sig på vintrarna bara med tanke på att både jag och två hundar ska ha massor av saker på oss.

Här är min unga med sele ovanpå ett väldigt varmt och fluffigt täcke:
19942746_980005275481186_132469736041816335_o.jpg


Reflexväst och sele ovanpå overall:
15781172_764947420320307_1279022612515652316_n.jpg
 
Mina två har varsin sort. Watson har en Hurtta där selen sätts först och träs ut genom en öppning. Sherlock har en Pomppa utan öppning så han får ha sele utanpå. Han har en extra sele som är lite större och som bara används med täcket.

Tycker båda funkar jättebra och jag skulle inte begränsa urvalet till det ena eller andra. Det finns så mycket andra saker som ska klaffa med ett täcke.
Jag sätter alltid selen utanpå. Används hålet på ryggen släpper man in kalluft där. Det känns onödigt tycker jag.
Jag undviker täcken med hål för sele, för precis som @lambero skriver så kommer det in kall luft där (och ofta är det sämre fodrat runt själva hålet också). Mina hundar har sele för det mesta, framförallt på långpromenader. Jag sätter selarna ovanpå täckena. Ibland tar jag något större selar för att de ska få plats ovanpå allt. Jag kör ofta lager på lager till dem, så det kan bli fleecetäcke + regntäcke, eller fleecetäcke + varmt täcke, ibland dubbla fleecetäcken och regntäcke, och så sele ovanpå och även reflexväst... Det fungerar fint, tar lite tid att klä på sig på vintrarna bara med tanke på att både jag och två hundar ska ha massor av saker på oss.

Här är min unga med sele ovanpå ett väldigt varmt och fluffigt täcke:
19942746_980005275481186_132469736041816335_o.jpg


Reflexväst och sele ovanpå overall:
15781172_764947420320307_1279022612515652316_n.jpg

Tack för svar, det låter ju bra att det funkar med sele utanpå täcket. Jag fick för mig att det skulle bli väldigt knöligt och osmidigt. Men ni har ju helt rätt i att det släpps in en massa kalluft om man har hål på ryggen. Tror jag kommer prova som @Red_Chili med lite olika kombinationer, eftersom det inte är jättekallt speciellt ofta där vi bor.
 
@leia Jag tycker det är knöligt med sele utan på täcke. :D
Jag har selen under, men sedan använder jag sele med fäste framme på bröstet och tycker det funkar fint. Tycker att på vissa täcken är hålet fel i förhållande till selen + att tycker det kan vara svårt att fästa i ringen till selen. Så använder oftast bara hålet till täcket om jag ska ha långlina som hänger efter= rör sig och blir inte kall av att där är en liten bit som är öppet.
Har jag inte täcker använder jag spårsele, så då fästes kopplet upptill.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Fibusen
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 616
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 910
Senast: ylvalill
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp