side pull!

T

tysse

hejsan... ni som har erfarenheter av side pull. kan ni berätta lite, ska börja använda det till mitt varmblod.. några tips!!! :bump:
 
Ett sidepull är enligt mej bättre än ett hackamore i med att man kan ta ledande tygeltag vilket är nästintill o möjligt med hackamoret.

Ett jättebra redskrap till unghästen att ridas in i.

Rider min arabkille på sidepull i bland, och tycker att det funkar jättebra.

Om skarpheten på ett sidepull så är det med ett rep skarpast och det med lädernosdel mildast men ett sidepull är i sej ett milt redskap.
(beror så klart på vem som använder det..)

jaa, det var mina erfarenheter.

Lycka till :bump:
 
oki.. provade det nu i kväll.. det e ett side pull med läderöverdrag på repet. tysse gick bra på det. men satte nosremmen mycket löst! det hängde som en vanlig grimma... trodde ite att det skulle gå så bra som det gick.. han va en "problemhäst" när jag köpte honom. knappt riden, bara på en travbana... om det ens räknas! men det blir framsteg hela tiden, så det e kul! tack för ditt svar!
 

Liknande trådar

Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 068
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 275
Hästvård Hej! Jag undrar över en sak. Min sambo jobbar på ett stort värmeverk och de använder ren beckolja i sitt jobb. Jag har kollat på ren...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: Empalie
·
Utrustning Tips på något hållbart? Jag köpte ett på Börjes som de var rea på just då för runt 3-400kr har jag för mig, men nu efter några månader...
Svar
18
· Visningar
800
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp