Bukefalos 28 år!

sidepull från h**ks?

U

Uddatyp

någon som har sidepullet från h**ks med repnos?
är de bra?
sitter de bra?

sen..hur ska man passa in ett sidepull? hur högt/lågt ska de sitta?

vad ja fattat de som så funkar de som ett vanligt med bett fast utan bett?

kräver de att hästen lyssnar väldigt jätte mycke på säte och vikthjälper?
hästen är redan ganska så lyhörd på säte o så men kan bli väldigt stark ibland..därför så blir ja lätt hård i handen..vilket leder till att han li ännu starkare också fortsätter de så..tills ja kommer på mej själv o får börja om.

så då tänkte ja att med ett sidepull kanske jag påminns lite mer om att rida ännu mer med sits osv..

kan sidepullet va bra till de här?
 
Sv: sidepull från h**ks?

o kan man rida lätt nivå på sidepull?
vet att man inte får tävla på de men träna..kan man ta upp hästen i formen på samma sätt som ett vanligt träns?
 
Sv: sidepull från h**ks?

Jag har det sidepullet, inköpt för några år sedan. Det blir väldigt skarpt med rep, jag har två eller tre lager med teddy på. Skulle hellre ha köpt ett utan rep med läder.

På min förra häst använde jag bara det som träns under en period (skada i munnen) och red hoppträningar och allt på det. Men med nuvarande häst rider jag bara ut med sidepull ibland. Givetvis reagerar hästarna olika på det men många går riktigt bra på sidepull, speciellt tycker jag det har fungerat på heta hästar som ligger på. Men det är min personliga erfarenhet.
 
Sv: sidepull från h**ks?

okej, har ju lite de problement att hästen inte riktigt vill ta stöd på bettet..ska kolla munnen igen..se om de är nåt fel där.

därför tänkte ja att han kanske bli lugnare med sidepullet..när han kan gå fram utan att störas i munnen.

men man kan länge och korta och ta upp dom i formen på samma sätt?
eller är de skillnad i själva tygeltagen liksom?
vet att man rider med säta o så men tänke förhållningar och sånt?
 
Sv: sidepull från h**ks?

Jag rider som vanligt på det... Har mest haft problem med svängar i hoppningen, att hästen smitit ut med bogen lite. Ledande tygeltag kan vara svårt ibland. Jag använder mest säte när jag rider upp hästen i form men tycker inte annars att det är svårt att reglera formen med sidepullet. Men som sagt kan vara olika för varje häst.
 
Sv: sidepull från h**ks?

ok..ska testa imorrn..tänkte de kunde vara bra på min häst som lyssnar bra på sitsen men gillar inte bettet/väldigt väldigt känslig i munnen..
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Igår så var mamma och pappa och min valp här ❤️ Och det gick faktist ganska bra och valpen och M kom mycket mera överens denhär gången...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 582
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 721
Senast: vtok
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp