Bukefalos 28 år!

Silken Windhound (långt)

Sv: Silken Windhound (långt)

Jag bor i norra Bohuslän (ett tag till i alla fall).

Det verkar tyvärr vara lite dåligt med vinthundar överhuvudtaget här där jag bor. Jag har ju en liten saluki och det skulle vara roligt om hon fick lite vinthundskompisar, men än har vi inte hittat några...
 
Sv: Silken Windhound (långt)

Nej tyvärr känner jag inte till några där, och visst är det roligt om man kunde hitta någon på nära håll:), är så underbart att se ett gäng vinthundar kappa:love:
 
Sv: Silken Windhound (långt)

En av tjejerna som har häst i mitt stall har en Silken, fast jag är mer förtjust i hennes Galgo får jag säga. Men det är inget fel på den andra, den är bara ganska menlös och tråkig...

Men hon är följsam och enkel, det är ju iofs positivt.
 
Sv: Silken Windhound (långt)

Speciellt menlösa är inte mina, det är full fart från det dom vaknar tills vi går och sover på kvällen. Pigga och vaksamma på vad som händer runt omkring oss hela tiden, snabba till bus, kamplekar eller bara springa, ibland till och med tränings sugna:D följsamma ja men inte enkla.

Men det är ju som i vilken annan ras som helst, olika individer:)
 
Sv: Silken Windhound (långt)

Vilken fin hund. Är inte så mycket för vinthundar egentligen, men denna såg trevlig ut.
 
Sv: Silken Windhound (långt)

Windhounds är så otroligt vackra! :love: Är de lika mycket vinthund i huvudet som andra vinthundar? Jag tänker på jakt, självständighet m.m.
 
Sv: Silken Windhound (långt)

Tack, javisst är dom vackra.
Och visst är dom lika mycket vinthund i huvudet som alla andra, en del går att stoppa vid jakt andra inte, vissa är självständig andra otroligt mammiga.

Men jag skulle nog vilja påstå att mina är både och, själständiga och mammiga beroende vad som passar dom för stunden.

Vill man inte sitta när matte vill så får man bara en blick som om man var alldeles knäpp :mad:, men skulla jag gå två sekunder senare så blev det fart i dom lämmna oss inte, hur ska vi klara oss:cry:
 
Sv: Silken Windhound (långt)

Visst är det whippet i silkens? Och vad är det mer man använt? Det är väl en rätt ung ras vad jag förstått, eftersom den ännu inte är godkänd överallt? Hoppas den kan bli godkänd snart, kul med alla vintisraser! :)
 
Sv: Silken Windhound (långt)

Det är till största delen Whippet med ett par Borzoier inkorsade.
Någonstans från början, under 60-talet så uppstod den så kallade långhåriga whippeten som är ursprunget till Silken Windhounds, plus Borzoi då alltså.

Nu vet vi via DNA att långhåret i den "långhåriga whippeten" kom från Sheltie eller Collie rent DNA-mässigt. P g a av massor av olika skäl så är det med största sannolikhet Sheltie och inte Collie.

Det är okänt om det är mer en enda Sheltie som finns i botten, nu minns jag inte om det är 6 eller 7 Borzoier, så till största delen är det Whippet.
 
Sv: Silken Windhound (långt)

Silken05.JPG

Snygging!
Hur höga blir dom?
 
Sv: Silken Windhound (långt)

Hej

Tack för det.

Dom ska var mellan 47cm till max 60cm.

Diezel är 60 cm hög, alltså max höjd, men önskvart är att hanarna stannar runt 56-57 och tikarna ett par cm lägre.
 
Sv: Silken Windhound (långt)

Lite uppdateringar

Jag har ju gått en rallylydnads kurs med Viper, vilket gick över förväntan:bump:. skulle ju ha varit på vår första träningstävling igår, men med bihålsinflamation orkade jag inte :(, men det lär ju komma flera tillfällen :laugh:.

Med Diezel så går jag en spårkurs, som går som förväntat, nästan, han är bättre än jag trodde:banana:, så till läxa nästa gång ska vi ha gått ett apellspår. Jag har även anmält Diezel till rallylydnad som börjar om ett par veckor.

Rallylydnad med vinthundar är en hit:idea:, ju mera du fjantar och fjompar, bjuder på jättegott godis desto bättre är det. Man får ju inte röra hunden och kopplet får ju inte sträckas utan ska hänga rakt ner, men kropp och specielt hand rörelser och glatt tonfall är ju bara till fördel i denna formen av lydnad.
Rolig att träna med hundarna och det ger så mycket mera i vardagslydnaden:D
 
Sv: Silken Windhound (långt)

Så himla vackra :love:

Jag har alltid tyckt att vinthundarna är fina och spännande men din Diezel är helt klart den finaste vinthunden jag någonsin sett :d

Fortfarande inte godkänd ras?
 
Sv: Silken Windhound (långt)

Nej, fortfarande inte erkända av SKK, däremot i Slovenien och dom kan också ställas ut och ta championat i Ungern.
Se
http://www.silken.windhound.com/skk-fci-akc.html

Ute i Europa verkar dom lite desperata.
Silkens har just blivit erkända av http://drc-soltau.de/ och därigenom en hel kedja av associerade tyska hundklubbar.
Dom hade utställning i helgen där dom minsann delade ut titeln World Winner ! så nu finns det några World Winner Silkens också:p

Lite ungefär som om Silkens skulle bli erkända av SHK.
Visst, det kan ju vara kul med lite utställningar och så, men vad tjänar det till? I och för sig skulle det ge lite exponering av vår numerärt lilla ras och fler som ser dom, men jag vet inte jag...



Så himla vackra :love:

Jag har alltid tyckt att vinthundarna är fina och spännande men din Diezel är helt klart den finaste vinthunden jag någonsin sett :d

Fortfarande inte godkänd ras?
 
Sv: Silken Windhound (långt)

Så himla vackra :love:

Jag har alltid tyckt att vinthundarna är fina och spännande men din Diezel är helt klart den finaste vinthunden jag någonsin sett :d

Fortfarande inte godkänd ras?

Tack:D, Diezel är en väldigt speciell hund, lugn, snäll, vacker, älskar att gosa, hjälpt många barn och vuxna ifrån deras hundrädsla, aldrig bitit sönder något, en endaste olycka inne, tycker det mesta är roligt bara han får vara med mig, en riktig mammagris. Han är nog mitt allt:love:.

Viper är min utmaning, en underbar hund med massa motor, älskar det mesta, men "inte okända hundar", tycker om att träna det mesta, och gör det gärna ofta, så på det sättet är han är inte en vinthund, en riktig bushund:devil:, och har också börjat bli en riktig mammagris:love:.

Det om dom är godkända eller inte, fick du ju svar av starcastle.
 
Sv: Silken Windhound (långt)

Såg att du bor i Linghem, vi åker ofta förbi när vi ska till Sviestad på tävlingar
 
Sv: Silken Windhound (långt)

Som vanligt är jag lite bekväm av mig, har lagt upp massa nya bildet på min blogg :laugh:, och orkar inte sitta länka bilderna hit :angel:
 
Har fått en del PM om Silken så nu har jag gjort en tråd om det i stället.

Varför jag skaffade en Silken windhound
Första gången jag såg en Silken blev jag förälskad i rasen vilket var i början år 2000, jag följde Sussi Stjernborgs första valp, Lizzie på internet, där Sussi hade lagt upp en dagbok så att man kunde följa uppväxten. Sedan blev det inget mera på flera år. 2002 köpte min svägerska Starcastle Hounds Sunset "Dimma", som jag följde under hennes levnad, så förra året 2007 skulle vi skaffa hund efter 15 år utan.

Min man har haft Saluki och jag Irländsk Setter, men vi var överens om att en vinthund skulle vi ha. Jag ville ha en hund med päls, Janne en av de större vinthundarna, men efter mycket diskuterande så kom vi fram till att en hund i Whippet storlek skulle passa oss bättre. Men jag ville ju ha lite päls, så på skoj skull gick jag ut på Sussis hemsida, kom ihåg att hon hade fått valpar på våren, och skulle bara titta hur de såg ut, och kvar fanns Starcastle Hounds Danger "Diezel" 16 veckor som jag genast blev kär i, och min man tyckte okey då, lite liten men han är ju trefärgad. Jannes Salukisar, hade alla varit trefärgade. Och det är något som vi aldrig ångrat, vilken underbar ras.

Silken är en stor hund i liten förpackning, har en bättre följsamhet än de flesta vinthundarna, även om de ofta har selektiv hörsel när det kommer något att jaga, Diezel har vi två tillfällen stuckit ur synfällt, men var då bara borta någon minut ”försvinner viltet” så slutar han jaga, och man vet ju inte om matte försvinner.

Diezel är väldigt förarbunden för att vara vinthund, måste alltid vara i synfällt ute, men ligger gärna i sängen eller soffan inne och bryr sig inte om vad jag gör.

Älskar sin flock och de närmaste bekanta, men bryr sig inte speciellt om utomstående, lite rasist föredra vinthundar framför andra hundar.

Är inte dominant, läser andra hundar bra, är det någon som är ranghögre än honom så sänder han ut lugnande signaler direkt, muckar någon med honom går han undan eller lägger sig, fungerar utmärkt att ha med sig överallt.

Han är väldigt lättlärd när han vill, och vill han inte så tittar på en som om man kom från yttre rymden eller nått, och går därifrån, man måste vara väldigt uppmärksam på när han tröttnar och låta han vila en stund sedan är det bara att sätta i gång igen.

I vardags lydnaden ställs ju andra krav vissa saker måste ju bara fungera, men man får tänka i andra banor mot när jag hade settrarna som älskade att träna, traggla går inte, utan man måste ta korta korta pass och väldigt ofta, som om han vore valp.

Har nu skaffat ytterligare en Silken, Starcastle Hounds Morning Mist ”Viper” 14 veckor. Han är en helt annan hund, förklädd till silken men jag tror nog att han är en blandning mellan ”piraya och rabiessmittad varg”. En riktig liten tuffing, flockbunden till tusen och även han lättlärd.


Detta var lite varför jag skaffade mig silken och hur mina är, fråga gärna om ni vill veta något mera.
hej undrar hur silken är mot katter, funderar på att skaffa mig en, har en borzoi och en blandishane, o 3 katter o dom fungerar bra tillsammans /montana
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 533
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 019
Senast: Farao
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 494
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp