Bukefalos 28 år!

Silken Windhound (långt)

hur är siken mot katter, har en borzoi och en blandishane, 3 katter, och dom fungerar, funderar på att skaffa mig en silken hane, men vill gärna höra först med andra som har rasen / montana
 
Jag fastnade för silken för några år sen och kontaktade nämnda uppfödare. Men då hon sa att de ju är vinthundar och svåra att ha lösa fick jag gå vidare, för våra hundar måste kunna vara lösa, de skulle inte må bra annars. Men om jag nån gång ska ha en vinthund blir det en silken, så vackra och jag har hört mkt gott om rasen. :)
 
hur är siken mot katter, har en borzoi och en blandishane, 3 katter, och dom fungerar, funderar på att skaffa mig en silken hane, men vill gärna höra först med andra som har rasen / montana

Det brukar aldrig vara några problem med en Silkenvalp som växer upp med katter.
Men de är vinthundar med jaktinstinkt.

Det finns exempel där hushållets katt är bästa kompis inomhus men utomhus förvandlas de till byte.
Och de finns dom som klart gör skillnad på hushållets katt och grannens katt...

Nu har jag inte katt själv för jag bor efter en landsväg med järnvägen 50 meter bortanför vägen och vill inte gärna förlora katten som roadkill. Då jag har 7 st Silkens hemma som inte är vana vid katter skulle jag i det här läget tveka till att skaffa katt. Jag kan inte vara vaken/hemma 24/7 och hålla ögonen på 7 hundar och katt under så lång period att jag är säker på att hundarna förstått att katten ingår i familjen.

Men jag skulle inte tveka att ta in en Silkenvalp i ett hem där det redan finns katt.
 
Vad jag har förstått så är silken lite som mini-borzoier? Om jag inte missminner mig så är dem väl från början ett resultat av korsningar mellan borzoi och whippet/mfl?
 
Vad jag har förstått så är silken lite som mini-borzoier? Om jag inte missminner mig så är dem väl från början ett resultat av korsningar mellan borzoi och whippet/mfl?


Det stämmer. Därmed är det en mindre/mellanstor vinthund med lång päls.
Inte en mini-Borzoi även om dom kan påminna om en sådan.
Det är definitivt en egen ras med ett eget utseende som är typiskt för Silken Windhound och inte kan misstas för en Borzoi.

I temperamentet är dom lite mitt emellan Borzoi och Whippet. Inte fullt så självständiga som Borzoien, lite mer följsamma precis som Whippet men med precis lika mycket jaktinstinkt som de andra.
 
Det stämmer. Därmed är det en mindre/mellanstor vinthund med lång päls.
Inte en mini-Borzoi även om dom kan påminna om en sådan.
Det är definitivt en egen ras med ett eget utseende som är typiskt för Silken Windhound och inte kan misstas för en Borzoi.

I temperamentet är dom lite mitt emellan Borzoi och Whippet. Inte fullt så självständiga som Borzoien, lite mer följsamma precis som Whippet men med precis lika mycket jaktinstinkt som de andra.
Menade inte att det inte skulle vara en egen ras :p Har inte träffat några, bara sett dem på bild/film, men iaf utseendemässigt är det väldigt mycket borzoi över dem, även om dem ärvt whippet-hundarnas lite nättare huvud.
 
Vi har en Silkenkompis (som jag förövrigt tror är starcastle's uppfödning) som heter Sirena. Hon bor med katt och det fungerar bra vad jag vet. Där har det mest varit hunden som tyckt att den varit lite jobbig och således hållt sig undan. En kattunge är ju väldigt busig. Men denna tiken är väldigt varsam och lugn överlag, en jättetrevlig hund som har fått mig att gilla rasen jättemycket.

Med vinthundar överlag så får man väl ha i åtanke att de är just jakthundar. Jag har saluki, och min fungerar jättebra med katter. Skulle han däremot se en katt springa väldigt fort utomhus så skulle han inte direkt göra skillnad på kanin eller katt direkt. Det är nog ganska vanligt att det är såhär med vintisarna.
 
Det stämmer, Sirena är från mig :-)


Vi har en Silkenkompis (som jag förövrigt tror är starcastle's uppfödning) som heter Sirena. Hon bor med katt och det fungerar bra vad jag vet. Där har det mest varit hunden som tyckt att den varit lite jobbig och således hållt sig undan. En kattunge är ju väldigt busig. Men denna tiken är väldigt varsam och lugn överlag, en jättetrevlig hund som har fått mig att gilla rasen jättemycket.

Med vinthundar överlag så får man väl ha i åtanke att de är just jakthundar. Jag har saluki, och min fungerar jättebra med katter. Skulle han däremot se en katt springa väldigt fort utomhus så skulle han inte direkt göra skillnad på kanin eller katt direkt. Det är nog ganska vanligt att det är såhär med vintisarna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 533
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 020
Senast: Farao
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 495
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp