Simco sadel...

A

Athina

Någon som beställt en simco från Börjes någongång, eller ja, kanske handlat den i deras butik?

Satt och ögnade igenom deras katalog och såg att de hade 4 olika simco sadlar, det jag reagerade på var att det var bara en av dem olika modellerna som hade full quarter bom och det var arbian modellen...
Lite besviken må jag säga att jag blev.

Sen undrar jag, hur långa sadelgjordar har ni, jag vet inte vad jag skall köpa, i värsta fall får man köpa en och sen byta när man inser att den är för kort.
Vilket är säkrast att köpa??
 
Sv: Simco sadel...

Jag har en Simcosadel! En Rio Grande. Dom tillverkas visst inte längre :( , den är det 6½ tums bom på, vet inte om det räknas som fullquarter? Sadeln är iaf jättefin! En bra men billig sadel för oss med lite krasslig ekonomi ;) . Rio Granden kostar kring 8-9000 ny men jag köpte den begagnad för 4500.

Vad ska du ha den på för häst? Jag har en 34 tums på min (halvblodet Romeo).
 
Sv: Simco sadel...

Jag har köpt 2 st westernsadlar ur Simco katalog, från Börjes, en De Lux trail (6 1/2" bom, semiquarter) och Supreme trail ( 6 3/4" bom, fullquarter) De Lux har min häst nu vuxet ur så nu använder jag Supreme, på min grova connemara.

Båda sadlarna mycket bra kvallite och pris och Börjes är mycket bra att ha att göra med. Beställ Simco katalogen där finns det flera sadlar att välja mellan, kontakta sedan inköpsavdelningen om du har frågor och prisuppgifter på dessa sadlar, så tar dom hem den du vill ha. Men du kan fortfarande lämna tillbaka sadel om den inte passar din häst.
 
Sv: Simco sadel...

Har du någon bild på din sadel fnillson? Du kan väl Pm:a över den kanske eller nåt i sådana fall?

Jo, jag rider en engelsk häst (svhbl. 168mkh) i stan och hon är lite små intresserad av Western nu och då tänkte vi kola på western sadel som inte är såååå himla dyr.
Hon ringde mig och sa att hon kollat på "Simco De Lux trail"-en i Börjes och jag kollade då upp den och blev lite besviken då dem bara har i semiquarter bom och han bör ha quarter bom...
Provat en annan sadel på honom i semi bom och det går inte.

Så jag tänkte att dem kanske var stora i stl eller något.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Simco sadel...

Man beställer den hos Börjes. Kolla Börjes katalog westernavdelningen i katalogen, där står det hur du gör.
 
Sv: Simco sadel...

På sidan 50 i Börjes katalog 2005, står det hur du gör när du skall beställa simco/longhorn katalogen
 
Sv: Simco sadel...

Nu har jag kollat den hemsidan. Men... tex. suprem trail fanns ju inte i börjes katalog.. vad gör man om man vill ha den då? Kan dem ta hem den eller hur? Hur fick du din?
 
Sv: Simco sadel...

Ring Börjes, prata med han som har hand om westernsadlarna så kan dom ta hem den.
 
Sv: Simco sadel...

Inte det tråden handlar om kanske men endå:
Jag har två simco sadlar och är väldigt nöjd (de kostade 8 respektive 11 tusen)
Köptes ej på Börjes utan via en westerntränare har jag för mig.

:banana:
 
Sv: Simco sadel...

*lånar*

Jag har en fråga angående bommarna...ni skriver full quarter, semi osv..jag förstår att det är vidden på bommen men vad motsvarar det för storlekar?
Om jag har användt en vanlig engelsk sadel som är 32 " vad är det i "quarter" storlek då?
 
Sv: Simco sadel...

lakrits skrev:
*lånar*

Jag har en fråga angående bommarna...ni skriver full quarter, semi osv..jag förstår att det är vidden på bommen men vad motsvarar det för storlekar?
Om jag har användt en vanlig engelsk sadel som är 32 " vad är det i "quarter" storlek då?

motsvarar ungefär fullquarter
 
Sv: Simco sadel...

Om man har en häst som kräver vidare bom. Vilken storlek på westernsadel ska man leta efter då? Har x-vid på vanlig sadel.
 
Sv: Simco sadel...

X-vid motsvarar Full Quarterbom..

och när man talar om de engelska bomvidderna så kan x-vid vara helt olika siffror på olika sadlar, t.ex så är x-vid 33-34 på stubben men 37 på Prestige..
 
Sv: Simco sadel...

om de inte har bytt gubbe på westernsidan så är det Erling du ska prata med... :D

/Carina :eek:
 

Liknande trådar

Utrustning Min ena islandshäst har en hopplös rygg att hitta sadel till. Jätte jättekort med stora bogblad och sen ganska rejält svängd också. Haft...
Svar
7
· Visningar
1 072
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 935
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 292
Senast: DarkInNight
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 695
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Dejtingtråden del 37
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp