Bukefalos 28 år!

Tror det mest gäller vallisar. Med Fähunden körde jag disk dog, dvs fånga fresbee i luften. Det fick vi sluta med efter ryggproblem som berodde på spondylos.
Simma gjorde vi i rehabsyfte i bassäng på vintern o i sjöar på sommaren.

För aktivering o smidighet kan man prova flirt pole
Njae, jag ser det allt i en hel del terriers och andra högenergiska hundar också. Studier av stresshormon vid kastlekar påvisar att alla hundar går upp i stress av att jaga-fånga upprepade gånger. Sen kanske det syns tydligare på de individer/raser som lätt blir maniska och inte alltid kan släppa förväntan. Xets bruksschäfer var vidrigt bolltokig och blev jättestressad.
 
Våran är av modell större och vi har aldrig simmat, där emot när jag bröt benet (bor på landet och har en Sambo som vanligtvis ligger ute i lastbilen i veckorna) så hade jag ingen som kunde aktivera hunden mer än nån timme på kvällen i form av promenad så då lånade jag hem mammas gåband, och det funkade kanon :) då fick han ändå den motion som han behövde och var van vid. Mental stimulans blev det väl lite så och så med. Men för motionen så tycker jag att ett gåband är att rekomendera.
 
Förresten, när det gäller att kasta boll eller liknande så tror jag det beror på individ och ras när det gäller stressnivå. Vi har begåvats med en hund som har noll jaktinstinkt och föremålsintresse (vilket det sistnämnda jag kan slita mig gråhårig på emellanåt :banghead:). Han skulle enbart springa efter en boll om jag sa till honom det. Hans stessnivå skulle vara lika hög som en rutten pinne = 0. Jag känner även andra individer av samma ras som min egen som lätt skulle kunna springa ihjäl sig efter en boll.
 
Njae, jag ser det allt i en hel del terriers och andra högenergiska hundar också. Studier av stresshormon vid kastlekar påvisar att alla hundar går upp i stress av att jaga-fånga upprepade gånger. Sen kanske det syns tydligare på de individer/raser som lätt blir maniska och inte alltid kan släppa förväntan. Xets bruksschäfer var vidrigt bolltokig och blev jättestressad.

Jag tror det har väldigt mycket med att göra hur hunden släpper det efteråt. Min terrier kan flåsa förväntansfullt vid riktigt gott godis, pipleksaker, kamp, kast med bollar och annan intensiv lek. Saker som gör honom högt motiverad helt enkelt. Men jag ser inte det som det minsta negativt faktiskt. Men då släpper han det också när man slutar med det. Han blir inte fixerad och stressad även om han blir lite hyper just då. Men jag vet inte, jag tror inte det är något negativt att höja en hund ibland sålänge den kan hantera det och inte går runt och stressar efteråt :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 717
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 945
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 436
Senast: sorbifolia
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 705
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp