Sista april, svina och skrĂ€pa ner dagenđŸ€ź

• Kultur
  • TrĂ„dstartare TrĂ„dstartare Smoothi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 70
  • Visningar Visningar 2 759

Bukefalos 30 Är!

Vilken dag gillar ni bÀst

• Skvalborg

Röster: 3 18,8%
  • Kvalborg

Röster: 0 0,0%
  • Valborg

Röster: 13 81,3%
  • Finalborg

Röster: 0 0,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    16
Hemsk valborg om man tĂ€nker till hur mycket fylla bland unga. Polisen har i flera delar av landet gĂ„tt ut med HÄMTA HEM ERA UNGDOMAR
Ja, fy tusan vad fylla o slagsmĂ„l det har varit. Jag vill minnas att det var likadant förra Ă„ret frĂ„n polisens sida, HÄMTA HEM ERA BARN för det har spĂ„rat ur nu. KĂ€nner verkligen inte förĂ€ldrarna nĂ„got ansvar:eek:

DÄ Àr det snart dax igen. Ska ni delta i denna högt Àrade svenska tradition och vad gör ni nÀr ni firar den?
JÀpp! VÀldigt trevlig valborg. TonÄringarna sjunger i kör, sÄ vi Äkte till brasan allihop. Kören sjöng och vi lyssnade, sen tittade vi pÄ brasan en stund, och sÄ begav vi oss hemÄt. Stannade vid en uteservering pÄ vÀgen och tog varsin dricka, sen tog vi fÀrjan hem.

Tycker det Àr en fin tradition, med brasa och sÄng. Man fÄr fira vÄren och att vintern Àr slut.

JÀpp! VÀldigt trevlig valborg. TonÄringarna sjunger i kör, sÄ vi Äkte till brasan allihop. Kören sjöng och vi lyssnade, sen tittade vi pÄ brasan en stund, och sÄ begav vi oss hemÄt. Stannade vid en uteservering pÄ vÀgen och tog varsin dricka, sen tog vi fÀrjan hem.

Tycker det Àr en fin tradition, med brasa och sÄng. Man fÄr fira vÄren och att vintern Àr slut.
Verkligen! Och vem blir inte glad av att se barn med ballonger?

Jag tycker att det Àr sÄ hÀrligt att kör, brasa och varmkorv kan bli sÄ pÄtagligt festligt! (SÀrskilt om det Àven finns ballonger.)

TillÀgg: jag tycker dock att "mösspÄtagning" verkar överdrivet. Champagnegalopp lÄter ju roligt, men jag vet inte riktigt vad det Àr.

TillÀgg: jag tycker dock att "mösspÄtagning" verkar överdrivet. Champagnegalopp lÄter ju roligt, men jag vet inte riktigt vad det Àr.

MösspÄtagning hÀr innebÀr att körerna sjunger vÄrsÄnger och man byter frÄn vintermössan (som ingen har numera utom de som har hand om just ceremonin) till sommarmössan (som Àven Àr den som bÀrs till högtider). Ett sÀtt att fÄ fira att det Àr bÄde vÄr och fest.

(Och enda gÄngen om Äret de flesta bÀr Chalmersmössa.)

MösspÄtagning hÀr innebÀr att körerna sjunger vÄrsÄnger och man byter frÄn vintermössan (som ingen har numera utom de som har hand om just ceremonin) till sommarmössan (som Àven Àr den som bÀrs till högtider). Ett sÀtt att fÄ fira att det Àr bÄde vÄr och fest.

(Och enda gÄngen om Äret de flesta bÀr Chalmersmössa.)
I Göteborg alltsÄ? Det har jag missat helt. (Och tillhör den del av befolkningen som lÀtt hade levat lycklig utan chalmeriststÄhejet just pÄ Valborg.)

MösspÄtagningen Àr vÀl just vid universitet med stark studentkultur? Typ Uppsala, Lund, Chalmers, etc.
I Göteborg föredrar jag mösspÄtagningen i trÀdgÄrdsföreningen framför den som Chalmers har. SÄ mycket mer inkluderande. PÄ Chalmers kÀnns det som att det bara Àr till för Chalmers, ingen annan.

Jag gillar Ă€ven att de öppnar upp sĂ„ att man kan gĂ„ in i malmska valen pĂ„ naturhistoriska 😁

I Göteborg föredrar jag mösspÄtagningen i trÀdgÄrdsföreningen framför den som Chalmers har. SÄ mycket mer inkluderande. PÄ Chalmers kÀnns det som att det bara Àr till för Chalmers, ingen annan.

Jag gillar Ă€ven att de öppnar upp sĂ„ att man kan gĂ„ in i malmska valen pĂ„ naturhistoriska 😁
Gör de det pÄ VALborg ocksÄ? Jag har bara varit dÀr pÄ VALdagen.

Jag har bott i 40 Är i Göteborg, jag visste inte att det sker mösspÄtagning.

Gör de det pÄ VALborg ocksÄ? Jag har bara varit dÀr pÄ VALdagen.

Jag har bott i 40 Är i Göteborg, jag visste inte att det sker mösspÄtagning.
Jepp. Valdagen, valborg och vÀsterhavsveckan Àr den öppen pÄ.

MösspÄtagningen arrangeras av GFS tror jag (Göteborgs Förenade StudentkÄrer), jag upplever att de flesta som vet om den antingen Àr eller har varit aktiva pÄ kÄren eller i studentföreningar.

Liknande trÄdar

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

• Årets bantningstrĂ„d
  • Dressyrsnackis 21