Sits inom AR

Sv: Sits inom AR

Håller med här.
Och jag är sååå glad för nuvarande tränaren som är jättejättejättenoga med grunderna och dessutom förklarar VARFÖR de olika momenten måste sitta för att vi ska klara större utmaningar längre fram. :love:
 
Sv: Sits inom AR

Skriver i fet stil så jag kan hålla reda på vad jag svarar på ;)

Det är att du ändrar dig fram och tillbaka som gör att det blir virrigt. Först finns det ingen tävlingsdressyr som är bra Vart har jag sagt det? JAg har abra sagt att tävlignsdressyr är tekinskt sett en tävlings och dräför ligger fokusen ofta på nåt annat, och att jag sällan ser dressyr jag gilalr där längre, men det är ju inte samma som att alla tälvignsdressyr är kass, sen ändrar du dig till att det finns det, sedan säger du att all bra klassisk dressyr är samma Ja det är den, men allt som kallas sklassisk är inte bra för det. Om det itne är bra så är det inte klassiskt kan man jus äga till viss deloch i nästa andetag så uppvisar Bent dålig ridning Ja den är ju inte perfekt, och jag har sagt att jag ahr itne sett ngo av honom för att kunna avgöra på nåt större plan. mer än så har jag aldrig sagt så vitt jag vetoch i nästa pust så kommer det att Bent uppvisar ren klassisk dressyr Nej jag har aldrig sagt det, visa isånnafall för då är det mistolkning. Att han teoretiska kunskaper är från den rena klassiska dressyren och det är det han vill förmedla, är inte samma som att det är det han rider. Heller inte samam som att han rider bra. men det har jag ju redan förklarat.och sen så slutar det med att all ridning som är bra är god ? Ja men all ridning som är korrekt är ju bra. Är ju inte så konstigt koncept.

Nu råkar det ju vara så att de olika lärorna inom den klassiska dressyren för tyvärr har det ju gått åt det hållet har ju inte samma grund i botten utan det är ju olika grund beroende på vilken lära du ägnar dig åt. Ridningen ser ju helt olika ut i många varianter av klassisk ridning.FAst det gör den ju inte om man itne tittar på dom sakerna som är helt åt nåt annat håll. Sen beror det väl på hur mycekt man delar upp småsaker, som jag tidigare sagt jag tycker folk fokuserar på småsaker för mycekt för det är mer likheter än olikheter, och grunden är samma i det som är klassiskt, och om grunden itne är det då är det inte klassiskt. Jag ser tex. samma hjälp system och tänkande både hos min modern dressyr tränare, som hos Christina Drangel, eller hos min AR tränare. Även samma hos Alain Roland som rider barock. Och samma hos mina gamla ridskole lärare som var väldigt bra =allt detta är klassisk, annars hade det inte varit samma.

Men vad är bra korrekt dressyr för dig? Finns det en person du kan relatera till så man vet vad du menar? Ja alltså någon som man vet om då givetvis.Jag gillar Cathrine Henriquet från det jag sett. Nuno Oliveira gillar jag också från det lilla jag sett. Alain Roland rider inte jättesnyggt snyggt, men bra.
 
Sv: Sits inom AR

Nej de tycker absolut inte jag heller, det är hur man gör det som räknas. Att det är skillnad på Ar och engelskt har vi ju redan klarat ut och därför kommer det också se olika ut, jag håller med om att Bent´s ridning ser lugnare ut, men jag skulle inte säga att han såsar runt.
Att Hugin häver sig igenom piruetten är väl lite till att ta i, poängen med den piruetten är ju att det ska gå så sakta som möjligt dessutom så kan faktiskt piruetter ridas i olika hastighet, inte bara som de gör på tv, variera arbetet liksom.;)
 
Sv: Sits inom AR

Ja det var min uppfattning när du skrev att de som går ifrån vanlig dressyr gärna hittar på sin egn sanning, eller hur menar du?
 
Sv: Sits inom AR

Så är det säkert till en viss del, men jag tror inte enbart att det är så, för många uppfattas den engelska ridningen så, dra-och-sparka-på, för det är det som lärs ut och det som ses av ryttare. Sen är det säkert bättre med duktigare tränare som tex toppryttarna, men det är ju sällan vanliga LA-MSV ryttare rider för dem. Sen finns det ju undantag från båda sidor.

Nej precis, och jg kallar ju inte den såsiga skritt-i-fem-år ridningen för AR heller;)
 
Sv: Sits inom AR

Klart att man kan glida runt i skolor, det var ju det jag sa;) Men givetvis så behöver man inte göra det;) men det beror också helt på hur man menar, man kan ju mena att man snubblar sig fram i en oengagerad spring åt sidan med lite böjning i halsen, eller så kan man mena att man gymnastiserar sin häst i ett lugn tempo i framåt neråt på tex uppvärmningen.

Så som det lät när du skrev nu så verkar det som att Bent bara rider sina hästar ordentligt i öningar som terre-a-terre eller så låter det som att du menar att stress/fart=energi, är det verkligen så du menar?
Om man inte är insatt i vad en viss tränare lär ut så är det ganska stor chans att man missar vad denne egentligen visar upp ;)
 
Sv: Sits inom AR

Ja det var min uppfattning när du skrev att de som går ifrån vanlig dressyr gärna hittar på sin egn sanning, eller hur menar du?

Nej - jag skrev de som inte får till det med vanlig Dressyr, kan hitta på egna sanningar och skylla på den vanliga Dressyren. Att det är den det är fel på.

Det kan ju iofs bero på att de själva är klantarslen att de itne får till det men det tror jag inte - utan snarare att det är brister i pedagogiken hos tränaren

- eftersom jag anser att det är tränaren som skall vara pedagog och får det att fungera harmoniskt, oavsett inriktning...

Tränaren skall guida till hur man får till det på ett harmoniskt vis

För det är en brist i pedagogiken/undervisningen om man upplever det som tvång.

För det går att göra utan tvång - med en bra pedagog som kan säga HUR och inte bara ATT
 
Senast ändrad:
Sv: Sits inom AR

för många uppfattas den engelska ridningen så, dra-och-sparka-på, för det är det som lärs ut

Det är missförstådd Engelsk ridning - ja i Sverige får man leta länge innan man hittar alternativ inom Engelskt - men utomlands är det väldligt annorlunda upplägg

I Sverige är ridning en folkrörelse ingen idrott och det ger en helt annan standard tyvärr. Liknande i England där det bor en häst i vartannat garage. Där är det också lite hej och hå vi gör som vi själva vill och tror
 
Sv: Sits inom AR

Man kan glida runt i skolor också, får man inte igång samlingens mekanik med senspjoing kommer heller inte energin igång.
Nu är väl senspjong inte helt av godo.jag föredrar väl muskelspänst ???

Däremot kan man inte glida runt i terre-a-terre, vilket man också ser på de hästar han har som kan utföra den rörelsen - det är en ganska "stressig" rörelse som höjer energin och pulsen rätt rejält. Eller för att uttrycka det på ren svenska - ögonen snurrar i skallen på hästen så uppjagad den blir. :laugh:

och här tappar jag dig helt - varför en gladsmiley vid beskrivningen av en så stressad häst att den börjar rulla med ögonen?? :confused:

Då har vi tom. kommit bortom Crank and Spank
 
Sv: Sits inom AR

Jag tycker bara det är märkligt att under alla dessa år så är det ingen som ens kommit i närheten av vad Bent kan inom hans akademi :confused:

Det finns en del.

Marius Schneider t ex:
http://www.youtube.com/watch?v=iXr_8p7DSS4

En annan som jag gillar är Stefanie Staudiger, men jag kan inte finna något videoklipp på henne.

Sen finns det en del i Sverige också. Jag avstår från att lägga ut bilder och länkar på dem då enskilda tränare inte ska diskuteras.
Här är en länk till riddarskapets hemsida: www.dkfh.dk
 
Sv: Sits inom AR

Okej då hänger jag med:)
Jag håller med dig till viss del, tränaren spelar en stor roll i det hela, men olika ridstilar passar olika människor och hästar, och det är skillnad i olika ridstilar för annars hade det bara funnits en;)
 
Sv: Sits inom AR

Ja jag håller med dig, i grunden är det en misstolkning, precis som många saker tolkas fel i AR, but still, det är så en del rider och lär ut/bli lärda och det är de som blir dåliga exempel och som man tyvärr dömer ut en hel ridstil på både engelsk och Ar
 
Sv: Sits inom AR

Ja jag håller med dig, i grunden är det en misstolkning, precis som många saker tolkas fel i AR, but still, det är så en del rider och lär ut/bli lärda och det är de som blir dåliga exempel och som man tyvärr dömer ut en hel ridstil på både engelsk och Ar

Men blir det inte konstigt när det är Bent som får stå för det dåliga exemplet ?
 
Sv: Sits inom AR

Jag tycker inte att Bent är ett dåligt exempel, han är bara inte det bästa. Tyckerdu att alla som rider GP är bra exempel?

Jag tycker också att Marius jobbar sina hästar jättefint, ja tycker också att Bent flänger md sina ben på nåt konstig sätt och jag fattar inte varför, han kanske gör det avån anledning som jag inte fattar eller så gör han det oavsiktligt, man får nog fråga han helt enkelt. Och btw det stavas genre;)
 
Sv: Sits inom AR

Jag har inte tänkt diskutera BB som ryttare eftersom jag aldrig sett honom rida "live". Jag har hans böcker och tycker det han skriver är bra. Flera av hans elever har jag sett rida många gånger och det är ryttare jag gärna tittar på igen. Bra pedagoger är inte alltid de bästa ryttarna och tvärtom. Det verkar vi alla här vara överens om.
Likaså det "moa" skrev om att bra ridning alltid är bra ridning oavsett vad man kallar träningssättet för.
En god ryttare kan lyckas bra inom vilka inriktningar och discipliner som helst medan en dålig ryttare inte kan lyckas åstadkomma bra resultat vilken träningsinriktning han/hon än ägnar sig åt.
 
Sv: Sits inom AR

jag har inget att erinra mot det du skriver och ja det är ögonblick - men somliga ryttare är ju alltid i ett dåligt ögonblick :crazy
: Visst är det så, jag menar att även om det handlar om goda ryttare på elitnivå så är det lätt att ta en bild som ser allt annat än trevlig ut. Då säger den inte så mycket om ryttarens ridning trots allt.

Kan man aldrig uppvisa ett bra ögonblick som håller för granskning. Då blir alla fina ord bara en massa BS.
Om man aldrig kan det så borde det inte handla om en god ryttare.
Mycket snack och lite verkstad
Såna som bara pratar har jag personligen väldigt svårt för. (men de finns ju)

Kan man inte uppvisa ett enda ögonblick som är korrekt, så visar det ju bara på ovanstående. Mycket snack och lite verkstad
Ja, håller med om det.
Alla har vi dåliga ögonblick, men om man inte själv censurerar bort det som ser ut som :eek:, utan lägger ut det som illustration; då undrar jag hur mycket man kan eg. :confused:
Man kan mycket väl lägga ut en bild som inte är bra bara man tydligt förklarar i texten vad som inte är bra. Sådana bilder tycker jag är bra att folk vågar lägga ut för de visar något som de allra flesta ryttare upplever på sin väg och kan känna igen sig i.
 
Sv: Sits inom AR

TR beskriver de olika rörelserna samt helheten, ja, utifrån den 10-mässigt utförda rörelsen.
Jag förstår inte riktigt hur du menar här:
"Det perfekta för respektive klass är inte det samma som det perfekta slutmålet eller hur?" [/QUOTE
Hade bråttom så jag skrev nog för snabbt,. Det jag menar är att tex en 10 mässig galoppfattning i L:C inte är det samma som en 10 mässig galoppfattning i Svår klass. Varje klass har ju sina krav.
]För jag hoppas att du inte tolkade mig som att jag anser att en häst i LC ska visas upp på samma sätt som en häst i GP? Däremot kan man undra hur många gånger man får se en 10-mässigt utförd volt, halt eller galoppfattning i LC.
Nej jag missuppfattade inte. Jag hade lite för bråttom när jag skrev bara. (fast jag har sett kanske inte 10 mässiga volter osv i L:C, men väl många 9:o mässiga.)
Jag har hittills aldrig sett någon, även om det ibland blir riktigt bra. Har heller inte hört någon på domarutbildning som sett någon perfekt.
Inte jag heller. 10:or är sällsynta.
Att det brister i grunderna håller jag helt med dig om. Och jag tror att det som brister från början kommer att visa sig alltmer ju högre upp i svårighetsgrad man försöker komma. Som t.ex. BBs försök till passage som visats här i tråden.
Har inte tittat på filmen så den kan jag inte kommentera. Är det ett försök så ska det framgå tycker jag. Är det en film av en korrekt utförd passage så ska det också framgå. Det är ju rätt stor skillnad.
Det krävs att man vågar ta steget till den "obekväma" fasen o inte fastnar i något halvhjärtat oengagerat men "prydligt" läge.
Detta tycker jag är superviktigt. Bekvämlighetsläget är livsfarligt att fastna i. Utan min tränare skulle jag bli sittande där alldeles för mycket. Det är jag övertygad om. Det fina att träna vidare är ju att man flyttar fram bekvämlighetsläget hela tiden så länge utveckling sker.
Och jag tror (och blir förmodligen hängd i gryningen) att många inom AR aldrig tar sig ur "bekvämlighetsfasen",
Så kan det säkert vara, men jag tror det beror mera på brist på tränare eller brist på kunskap och erfarenhet hos ryttaren. Det har den fördel att även om ingen utveckling sker så skadar det ändå inte hästen. Det lilla den gör gör den rätt sas. (använder kroppen rätt)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 696
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 195
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Träning Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen...
2
Svar
26
· Visningar
2 981
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp