Sits inom AR

Sv: Sits inom AR

Ditt resonemang om piaff håller jag personligen helt med om. (och ändå rider jag AR. Inte för Bent men för hans elever.)
Jag vet inte, men jag har aldrig hört någon undervisa att piaffen utförs i avlastningssits utan tvärtom. I belastningssits. (Inte heller sett någon rida så)
F.Ö
Det här med namn på inriktningar och träningsmetoder blir ibland rätt förvirrande. Allt omformas lite med respektive instruktör och ryttare. Du rider en salig blandning av olika inriktningar enligt dig själv och jag rider enligt AR. Ändå verkar vi tänka och träna väldigt lika. Man kanske ska strunta i benämningarna ibland?:)
 
Sv: Sits inom AR

KL

Jag försökte kolla på Tuben om klippet där Brinken rider Briar i piaff och avlastar ryggen låg ute, men hittade det inte. Dessvärre. Men som sagt, det är intressant att se alla typer av ridning, speciellt om man är teoretiskt intresserad - så det kanske kan vara ett tips även för er som rider AR? Finns med på hingsvisningsvideo från Tullstorp - innehåller inslag om hur Brinken tränar till vardags också.

Hittade däremot lite filmer på Bent då han rider piaff och passage. Jag skulle snarare säga att han sitter i någon konstig anksits som trycker undan ryggen på hästen, som Susan var inne på? Men vi ser ju alla olika saker!

http://www.youtube.com/watch?v=dvgEzYrTEBw&feature=related

Här är något som kallas baklänges capriole: http://www.youtube.com/watch?v=twkghAK2guQ&NR=1
(och här tycker jag tydligt man ser i halten efteråt hur ryggen hänger).

Man kan ju jämföra med sitsen hos en beridare vid SRS i piaffen:
http://www.youtube.com/watch?v=zv-IydpCLm8
 
Senast ändrad:
Sv: Sits inom AR

Du tycker alltså att avlastning alltid är lika med tyngdpunkten fram? Eller missförstod jag nu? :p
 
Sv: Sits inom AR

Men på sidorna 12 och 13 kan jag inte se några bilder där man ser folk halvstå rakt upp nästan på tå och kalla det avlastnings sits?
Här finns endast streckgubbarna och tre gamla målningar/teckningar från renässans, barock och klassicism.


det är här på buke detta halvstående förklarats som avlastnings sits

det syns på bilder här och på AR ryttare på clinics
 
Sv: Sits inom AR

Men vart hittade du texten om att man ska svanka, knipa med knäna och peta ut rumpan bakåt? Det hittar jag ingenting om.(som du skrev i ett inlägg tidigare i tråden)


jag citerade texten och beskrev bilderna. för att markera vad som var vad så använde jag rak resp kursiv text

Kursiv text för citat som man brukar, jag använde rak och parentestecken för mina kommentarer
 
Senast ändrad:
Sv: Sits inom AR

jag håller med dig

vitsen med att göra som Brink är ju att uppmuntra ryggrörelser

och man kan ju spekulera i varför hans piaff blir bättre i remontsits om det är så
 
Sv: Sits inom AR

Du tycker alltså att avlastning alltid är lika med tyngdpunkten fram? Eller missförstod jag nu? :p

Om tyngdpunkten inte skall fram så måste man kompensera det framåttippade överlivet med att rumpan åker ut bak = fältsits

För det måste lädret vara tillräckligt kort
 
Sv: Sits inom AR

Obs, det var bara jag som tyckte att piaffen kanske blev ännu bättre i avlastnings/remont/lätt sits! Det är ju inte säkert att någon annan sett samma sak! ;)
 
Sv: Sits inom AR

Varför just rumpan? Utifrån det du tänker om att inte låsa SI-lederna menar du?
Menar du bara ryttarens tyngdpunkt, bara hästens eller bådas?
 
Sv: Sits inom AR

Angående filmerna du visade på bent så är den andra videon på Reculade(baklänges terre-a-terre) och sen en stående kapriol, inte baklänges kapriol;)

Det var synd att du tog en film på en fantastisk dålig passage och dessutom har ju inte den hästen världens roligaste exteriör, både han och bent är la rätt svankiga har jag för mig?
Det beror ju lite på hur hästen och människan ser ut i kroppen också inte bara på hur han det ser ut i jämföelse med nått annat ekipage.
I bents bok finns det en bra bild på hur de olika sitsarna ser ut, att bedöma hur avlastningssits serut genom att kolla på buke ger inte direkt avlastningssitsen nån rättvisa, de flesta som är här inne har inte kommit så långt i sin utbildning;)
 
Sv: Sits inom AR

KL

Jag försökte kolla på Tuben om klippet där Brinken rider Briar i piaff och avlastar ryggen låg ute, men hittade det inte. Dessvärre. Men som sagt, det är intressant att se alla typer av ridning, speciellt om man är teoretiskt intresserad - så det kanske kan vara ett tips även för er som rider AR? Finns med på hingsvisningsvideo från Tullstorp - innehåller inslag om hur Brinken tränar till vardags också.

Hittade däremot lite filmer på Bent då han rider piaff och passage. Jag skulle snarare säga att han sitter i någon konstig anksits som trycker undan ryggen på hästen, som Susan var inne på? Men vi ser ju alla olika saker!

http://www.youtube.com/watch?v=dvgEzYrTEBw&feature=related

Här är något som kallas baklänges capriole: http://www.youtube.com/watch?v=twkghAK2guQ&NR=1
(och här tycker jag tydligt man ser i halten efteråt hur ryggen hänger).


Man kan ju jämföra med sitsen hos en beridare vid SRS i piaffen:
http://www.youtube.com/watch?v=zv-IydpCLm8

Vad menas med Highspeed i filmklippens titel, jag tyckte det visades i slow motion?

Väldigt mkt slängande med benen i den första piaff-filmen (och då menar jag Bents ben). Men hur hans ända ser ut kan iallafall inte jag se under den där kappan. I film nr två tycker jag inte man kan säga nåt om ryggen, det är en sekundbild i slow motion, hästen hinner knappt ens få alla benen i marken.

Men jag gillar hur som helst SRS-killen, sit straight, relax, do as little as possible, let the horse move.
Och kolla längden på stiglädren, inget tåstående där inte. För långa läder ger att musklerna på bäckenets framsida sträcks och tiltar bäckenet framåt och ankrumpan kommer som kalle på julafton, om man inte är väldigt välstretchad, och ett framåttiltat bäcken gör bäckenet mindre rörligt, rörelse som man behöver för att kunna följa hästens ryggrörelser.
 
Senast ändrad:
Sv: Sits inom AR

Vad menas med Highspeed i filmklippens titel, jag tyckte det visades i slow motion?

Det är filmat med höghastighetskamera.
Det skulle vara intressant att se SRS-killen på samma sätt. Höghastighetsfilmning "avslöjar" en hel del.
 
Sv: Sits inom AR

det är här på buke detta halvstående förklarats som avlastnings sits

det syns på bilder här och på AR ryttare på clinics

OK. Men du skrev så här, och det är anledningen till att jag undrade var i boken du läst det:

jag hittade denna text i boken. på bilder ser man folk halvstå rakt upp nästan på tå och kalla det avlastnings sits

I boken rekommenderar han kortare stigläder om man har en instabil sits - (vilket man har så länge man inte är beridare)
 
Sv: Sits inom AR

delvis knapplån, fast mest riktat till susan:
Det där "halvståendet" är nog inte typiskt just bent, skulle jag tro. Vet inte om vi har samma bild i huvudet för jag upplever att det kan se väldigt olika ut vad olika personer ser som avlastningssits, och då även flera varianter (av det man ser iaf) av "halvstående", plus att det i praktiken blir olika för olika ekipage beroende på förutsättningar och hur väl det lyckas.
 
Sv: Sits inom AR

Samling innebär ju att flytta tyngdpunkten bakåt - då skall ju inte ryttaren ha sin framåt - det är ju kontraproduktivt

Här är ju en bra poäng, som jag själv försöker tänka på när jag rider.
Just att det inte ska vara friktion mellan kroppar så att säga.
Dvs. mellan min kropp och hästens när det handlar om balansen och tyngdpunkten.
Exempel: skritt på lång tygel, inte nån samlingsgrad att prata om= tyngdpunkten framme vid frambenen nånstans för hästen, då är det ju kontrakproduktivt, en slags förslitning till slut, att jag skulle sitta och tex. svanka och trycka på bakifrån med rumpan, sådär som en del gör för att försöka länga skritten. Bättre att ha en bra grundsits, och länga fram händerna LITE så att man följer med tyngdpunkten lite, annars blir det ju en friktion och faktiskt svårare för hästen att balansera sin gång avslappnat. Vilket man ju vill.
Exempel 2: samling, samlad trav kan vi säga=tyngpunkten mer mot mitten kan man hoppas på ;) om hästen är ltie mer utbildad.
Då är det mer aktuell att ha sin egen tungdpunkt där man är, på mitten.

MEN, docks å är det ju skilland mellan att föra tyngpunkten till att synka hästen, dvs. ändra ställning lite mer (ävem om det är väldigt lite egetnlgien) och mellan att ge drivande elelr samlnade hjäp med bäckenet.

JAg ser det såhär:
Följa hästen så att det inte blir friktion mellan kropparna= ändra sitsen lite mer radikalt (fast egentligen väldigt lite mend å ändrar man kanske händerna och överlivet LITE)

Ge hjälper för att samla eller länga= ändra bäckenets vinkling, men inte resten av sitsen.

En bra tränare som visserligen inte är renodlad AR nu, men tränat hos Bent många år och är riddare har jag hört använda analgin silverkula.

Om man tänker att hsäten är en stor silverkula man sitter på, som rullar och man hela tiden måste tänka på att allt man gör påverakr vart den rullar.
Om man vill få den att rulla lite fortare så vinklar man ju bak bäckenet lite, (motsats till svank) och "trycker på", och om man vill samla så vniklar man ju faktiskt fram bäckenet lite (tänkt svank fast itne lika mcyekt) eftersom det är "uppstoppande/uppstannande".

Och det är dom hjälperna jag lärt mig för ökning och samling, länge sedan, bara att denna tränare var bättre på att verkligen ge en bra analgi :) (är det ett svenskt ord!? jag menar "analogy" som i engelska, typ "förmedla")

Det är ocskå därför jag tycker det är viktigt att ha en så neutral sits som möjligt när man inte tänker förmedla något till hästen.

Ang. avlastningssits så skulle jag isånnafall räkna det (och logiskt tänka) att om man nu ska ge mer ryggfrihet eller belöning, lätthet elelr något i den stilen, så lättare man ytterstlite, men är kvar i den neutrala positionen, som nån sa om att lätta rumpan men ridbyxorna är kvar, så lite.

Men....jag tror det är lite så jag rider och menar att den neutrala grundpositionen är en stor del av tiden ändå, jag lättar pyttelite ibland och ibland inte, men det är mer...anpassning och jag har inte tänkt på att det är en "annan sits" eftersom det ädnå är så pass lika grundsitsen att hsäten inte ser det som en annan häjlp, vilket heller inte är meningen när jag rider mina.

Det var mina tankar om detta idag haha.
Kul tråd!
 
Sv: Sits inom AR

Det är detta jag menar, att man kan ge samlande hjälp genom att tippa bäckenet frammåt lite, eftersom det "uppstannar" lite i momentum, dvs, samlar.
Därav att det är logiskt att "lätta/tippa" frammåt (bäckenet dock, itne hela sitsen) för att få bättre samling, tex. i en piaff.

Det är dock inte alls samma som att flytta tyngpunkten frammåt, och kanske att vi här inte gör en klar skilland mellan vilka av dom två sakerna vi menar när vi pratar?

(eller inte menar nån av dom haha)
 
Sv: Sits inom AR

I bents bok finns det en bra bild på hur de olika sitsarna ser ut, att bedöma hur avlastningssits serut genom att kolla på buke ger inte direkt avlastningssitsen nån rättvisa, de flesta som är här inne har inte kommit så långt i sin utbildning;)

Är avlastningssits = långt kommet rent utbildningsmässigt :confused: Så har inte jag fattat det? På alla de kurser jag har deltagit på så är det ungefär vad dom får börja med så att ryggarna skall bli fria.
 
Sv: Sits inom AR

Det var synd att du tog en film på en fantastisk dålig passage och dessutom har ju inte den hästen världens roligaste exteriör, både han och bent är la rätt svankiga har jag för mig?

Då undrar man ju varför han valde att lägga ut en film på en fantastisk dålig passage? Fanns det någon annan höghastighets film i passage då?
 
Sv: Sits inom AR

Nu tänker jag inte göra någon större analys för jag tycker det är grymt intressant att försöka hänga med i hur ni andra tänker i ämnet!
Men en "kul" koppling angående uppstannandet - hade en väldigt känslig häst som jag ville försöka få att rinna iväg mindre i nedförsbackar och behålla överlinje/så småningom samla i nedförsbackarna. Hålla balansen.
Nu red jag mycket barbacka på den så den blev väldigt lyhörd för såna ändringar, då brukade jag tänka just vinkla fram bäckenet aningens (för en själv känns det som att det blir mycket iom att det är i en nedförsbacke och min första reaktion iaf är att man snarare vill sätta sig bakåt för att sitta "rakt") och samtidigt vara rak i förhållande till hästen, inte förhållande till tyngdlagen vilket innebar spänna magen väldigt mycket för att klara att hålla sig kvar och hålla balansen.
Det räckte som signal för att hästen själv skulle lära sig bromsa upp och samla sig på lång tygel även i lite brantare nedförsbackar! :)
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 789
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 276
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 563
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Stallstövlar, vilka håller?
  • Dressyrsnack 17
  • Sköra mungipor

Omröstningar

Tillbaka
Upp