Sitta upp direkt eller promenera först?

A

Atalantha

Hur gör ni när ni ska rida? Sitter ni upp precis utanför stalldörren eller promenerar ni en stund först?

Gör ni annorlunda när ni rider i paddock/manege vs skogen?

Om ni promenerar först, hur länge ungefär?

Och sista fråga, hur länge brukar ni skritta fram om ni hoppar upp direkt?

Blev fler frågor än jag trodde :eek:
Uppskattar iallafall svar :D
 
Sv: Sitta upp direkt eller promenera först?

Jag brukar sitta upp utanför stallet helt enkelt för att jag sitter upp från pall och den är lite klumpig att ta med dig på ridturen :angel:

Undantaget är på tävling när hästen alltid skrittas fram för hand, oftast av min mamma (eller annan medföljande) under tiden jag byter om osv, oftast tio minuter eller mer.
Ibland skrittar jag även fram min häst för hand när jag åker iväg och tränar.

Däremot så försöker jag skritta av min häst för hand för det mesta, det blir inte alltid, men jag ska bli bättre på det nu igen!
 
Sv: Sitta upp direkt eller promenera först?

Hur gör ni när ni ska rida? Sitter ni upp precis utanför stalldörren eller promenerar ni en stund först? jag brukar promenera upp till gården (ca 50 meter) och hoppa upp där. rider oftast barbacka och det står en bänk på gården som jag hoppar upp från. har jag sadel går jag också upp till gården, men det är mest av gammal vana, skulle egentligen lika gärna kunna hoppa upp utanför stalldörren då.

Gör ni annorlunda när ni rider i paddock/manege vs skogen? rider alltid ut, så det bli alltid uppsittning på gården.

Om ni promenerar först, hur länge ungefär? någon enstaka gång händer det att jag promenerar en stund först, 10-15 minuter kanske, men det händer inte ofta. brukar däremot promenera en stund på vägen hem.

Och sista fråga, hur länge brukar ni skritta fram om ni hoppar upp direkt? jag är oftast ute i 1-2 timmar så det är ju inte direkt bråttom, så jag skrittar minst 15 minuter (men oftast blir det 20-30 minuter). ibland blir det skritt hela ridturen med bara något enstaka inslag av trav och galopp, och är det halt ute blir det bara skritt.
 
Sv: Sitta upp direkt eller promenera först?

Hej!

Om jag ska rida på banan leder jag minst 10 min. Nu har jag börjat jobba brevid pållan så jag ska vara lite uppvärmd också.

Ska vi ut i skogen hoppar jag oftast upp direkt, eftersom pallen finns hemma och jag måste hoppa upp från pall för att min höfter ska hålla sej smärtfria. Jag skrittar minst 10 min även då.

Jag skrittar även av från marken- både om jag varit ute eller ridit på banan.

/ Lavinia
 
Sv: Sitta upp direkt eller promenera först?

Hur gör ni när ni ska rida? Sitter ni upp precis utanför stalldörren eller promenerar ni en stund först?

Jag sitter upp direkt av den anledningen att jag använder pall, eller om jag rider en häst som är hispig. Det är så mkt svårare att tagga ner en sådan häst ute i skogen för att kunna sitta upp, än att göra det i hemmamiljön. Rider jag ponny som inte bryr sig nämnvärt om jag sitter upp ehma eller i skogen då kan jag gå en stund först.

Gör ni annorlunda när ni rider i paddock/manege vs skogen?

Ja, för i paddock/manege kan jag använda pallen när jag än sitter upp :o

Om ni promenerar först, hur länge ungefär?

10 min. Då är även jag lite uppvärmd då jag sitter upp. Sedan rider jag ett tag i skritt också för att komma ner i sadeln och känna på hästen, innan jag börjar jobba med den.

Och sista fråga, hur länge brukar ni skritta fram om ni hoppar upp direkt?

Allt mellan 10 och 20 min beroende på häst och situation.

Edit: Jag brukar sitta av och promenera sista biten, beroende på häst och situation. Rider jag dressyr i ridhus/manege gör jag det i regel alltid.
 
Senast ändrad:
Sv: Sitta upp direkt eller promenera först?

Hur gör ni när ni ska rida? Sitter ni upp precis utanför stalldörren eller promenerar ni en stund först?
- Ska jag rida ut sitter jag upp direkt utanför stallet. Använder nämligen en träbock som står där.

Gör ni annorlunda när ni rider i paddock/manege vs skogen?
- Ja i paddock eller ridhus brukar jag gå en stund med hästen bredvid först. Innan jag sitter upp via en pall.

Om ni promenerar först, hur länge ungefär?
- Ca 5 min

Och sista fråga, hur länge brukar ni skritta fram om ni hoppar upp direkt?
- ca 10-15 min kanske om jag rider ut. Skrittar till ungefär samma ställe jämt där jag börjar trava. På ridbana/i ridhus kanske jag skrittar 10 min innan jag börjar jogga fram.
 
Sv: Sitta upp direkt eller promenera först?

jag värmer alltid upp för hand
 
Sv: Sitta upp direkt eller promenera först?

Jag går alltid med alla mina tre hästar 10-15 min innan och 10-15 min efter.
Rider jag ut brukar jag gå (15-20 min) längs stora vägen och sen när jag kommer fram till grusvägen så hoppar jag upp.

Sen när jag suttit upp brukar jag ändå skritta några minuter på lång tygel.

Ibland när man är till ridhuset och man kommer in samtidigt som nån annan, vissa kan i princip ha börjat galloppera innan jag ens suttit upp... :S (om man har ridit till ridhuset så är det ju ingen fara, då är ju hästen uppvärmd..)
 
Sv: Sitta upp direkt eller promenera först?

Hur gör ni när ni ska rida? Sitter ni upp precis utanför stalldörren eller promenerar ni en stund först?
Sitter upp direkt, pålle är 175 cm och har fått lära mig att alltid ha pall, för att inte slite på hästens rygg. Lite jobbigt att bära med sig den

Gör ni annorlunda när ni rider i paddock/manege vs skogen?

njae, jag hoppar upp på banan/ridhuset leder jag några varv först

Om ni promenerar först, hur länge ungefär?

ca 5 min

Och sista fråga, hur länge brukar ni skritta fram om ni hoppar upp direkt?

Minimum 10 minuter!
 
Sv: Sitta upp direkt eller promenera först?

Jag gör olika efter underlaget, ifall de är isigt så sitter jag inte upp förrän på ängen, annars så sitter jag upp vid stallet. Ifall jag rider på bana så sitter jag upp där, och skrittar så länge hästen behöver ;]
 
Sv: Sitta upp direkt eller promenera först?

Hur gör ni när ni ska rida? Sitter ni upp precis utanför stalldörren eller promenerar ni en stund först?

direkt, eftersom jag MÅSTE ha pall för att komma upp (häst som inte gillar uppsittning och är känslig för "pet" i sidan, stigläder som inte går att justera från sadeln, jag är för kort)

Gör ni annorlunda när ni rider i paddock/manege vs skogen?

Jag rider sällan i padocken (medryttare, ägaren vill helst sköta träningen själv då hästen ej är så utbildad, och hon ska mest få gå ut och lulla pga ålder; 19, snart 20 år) men det skulle inte göra någon större skillnad om jag satt upp på ridbanan eller utanför dörren, eftersom den ligger tvärs över stallplanen:p

Och sista fråga, hur länge brukar ni skritta fram om ni hoppar upp direkt?

är inte säker på exakt hur länge, och det beror på rundan... men minst 10, oftast 15 eller mer. fast jag skrittar över huvud taget mycket, och travar/galopperar rätt korta sträckor på halvlånga tyglar i hästens tempo
 
Sv: Sitta upp direkt eller promenera först?


Sitter upp direkt, pålle är 175 cm och har fått lära mig att alltid ha pall, för att inte slite på hästens rygg. Lite jobbigt att bära med sig den


Pall är även bra för fler saker. :)
Dels hästens rygg som du skrev, sedan för sadeln som med tiden ofta blir sned pga uppsittning från marken. Våra egna knän och höfter mår även de bättre av pall. Så jag förstår inte varför man inte använder det. Visst är det bra att KUNNA sitta upp från backen om man nu ramlar av eller måste hoppa av för att tex led ahästen för bi nåt läskigt. Men man kan ju träna på det var 10e gång så räcker det nog. Jag använder alltid pall, i undantagsfall att jag låter bli om jag rider ponny men det är sällan.

Pall är underskattat och jag tror många tyvärr ser det lite som en töntstämpel att använda pall.
 
Senast ändrad:
Sv: Sitta upp direkt eller promenera först?

ska jag rida ut sitter jag oftast upp utanför stallet. skrittar alltid fram MINST 10 minuter och skrittar av MINST 10 minuter, men det brukar ofta bli 15-20 min av bägge. vid avskrittningen brukar jag hoppa av.

ska jag rida på banan eller i ridhuset så leder jag alltid hästen, det blir ungefär 5 minuter innan ridturen, och sedan uppsutten framskrittning 10 minuter. och 10 minuter som jag leder efteråt.

en mening som fastnat ordentligt i mitt huvud efter teorilektionerna som liten är: använd inte hästen som en soffa! och jag kör stenhårt efter det.

:banana: :banana: :banana:
 
Sv: Sitta upp direkt eller promenera först?

Pall är även bra för fler saker. :)
Dels hästens rygg som du skrev, sedan för sadeln som med tiden ofta blir sned pga uppsittning från marken. Våra egna knän och höfter mår även de bättre av pall. Så jag förstår inte varför man inte använder det. Visst är det bra att KUNNA sitta upp från backen om man nu ramlar av eller måste hoppa av för att tex led ahästen för bi nåt läskigt. Men man kan ju träna på det var 10e gång så räcker det nog. Jag använder alltid pall, i undantagsfall att jag låter bli om jag rider ponny men det är sällan.

Pall är underskattat och jag tror många tyvärr ser det lite som en töntstämpel att använda pall.

Håller med, men jag älskar pall :love:
Fast jag brukar försöka leda pållen en stund först, så det blir oftast stenar i skogen istället :)
 
Sv: Sitta upp direkt eller promenera först?

Hur gör ni när ni ska rida? Sitter ni upp precis utanför stalldörren eller promenerar ni en stund först?

50-50

Gör ni annorlunda när ni rider i paddock/manege vs skogen?

Nej

Om ni promenerar först, hur länge ungefär?

ca 5-15 minuter

Och sista fråga, hur länge brukar ni skritta fram om ni hoppar upp direkt?

10-20 minuter
 
Sv: Sitta upp direkt eller promenera först?

Jag skrittar alltid hästen för hand i runt 5-10 min innan jag sitter upp, gör jag oavsett om jag rider ut eller inte, rider jag ut så skrittar jag en stund för hand på gårdsplan och hoppar upp från pallen sen.
 
Sv: Sitta upp direkt eller promenera först?

sitter upp när jag kommer in på ridbanan. vill inte förstöra stövlarna med att trava omkring på ridbanan med dom. :crazy:

vet inte hur länge jag skrittar, kollar inte på klockan och dessutom kan det vara olika från häst och dag..... men tills hästen känns framskrittad och redo!
 
Sv: Sitta upp direkt eller promenera först?

Ska jag rida ut blir det att jag hoppar upp från pall vid stallet. Rider jag på banan leder jag hästen dit, tar ca 10 min. .Skrittar alltid minst 10 min.
Askrittning sker alltid avsuttet, folk som sitter på hästarna o åker runt är så himla lata.
 
Sv: Sitta upp direkt eller promenera först?

Jag sitter i regel alltid upp direkt. Har en bra kloss vid stallet så man slipper slita allt för mycket på hästens rygg och sadel.

Skrittar fram på långa tyglar tills hästen känns varm och mjuk, olika beroende på häst och dag men runt 10-15 minuter.
 
Sv: Sitta upp direkt eller promenera först?

Sitter upp i stallet via pall. Skrittar fram minst 15-20 minuter. Sen så skrittar jag alltid fram och av ute i skogen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 210
Senast: ako
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 527
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 276
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 969
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp