Bukefalos 28 år!

Sitter dragselen rätt?

eldione

Trådstartare
Jag har en nomesele till Sally som jag tror kan vara för liten i halsen. Jag är dock osäker på hur pass tight den egentligen ska sitta så jag är inte säker. Har några bilder som visar lite hur den sitter.

De första två bilderna visar hur den sitter utan att det är något tryck i selen, de sista två visar hur den sitter runt halsen vid tryck. Jag tror att längden är rätt i alla fall, när man drar så går den till svansroten (exl repöglan).

Tyvärr har jag helt fel objektiv på kameran så det är svårt att få med hela hunden på bilden när jag samtidigt ska försöka dra i selen. Hon har en del halshud som förvillar lite, hon är inte helt strypt ;)

IMG_9563.jpg


IMG_9565.jpg


IMG_9568.jpg


IMG_9577.jpg


Det är en björkis nomesele stl 3 och hunden är 58 cm hög och 25 kilo så enligt rekommendationerna ska den vara rätt, men jag blir lite tveksam och undrar om den inte egentligen borde vara en felmärkt 2:a?
 
Sv: Sitter dragselen rätt?

Är visserligen ingen expert men jag tycker den ser för liten ut. Har lärt mig att selen ska sluta vid svansroten.
 
Sv: Sitter dragselen rätt?

Jag tycker den ser lite liten ut, något kort i ryggen och så ser det ut som om den skulle vara lite vidare i halsen. Men jag kan ha fel! Min hunds är så pass stor att selen slutar vid svansen när selen inte är utsträckt.

Det viktiga tror jag är att den inte trycker för mycket på bröstbenet när hunden drar, utan att hunden drar med musklerna sas.
 
Sv: Sitter dragselen rätt?

Helt klart för liten. Hade samma problem när jag köpte en strl 0 till tysken -trång i halsen men annars rätt ok, din ser dock lite kort ut i ryggen också så en storlek större blir nog bra.
 
Sv: Sitter dragselen rätt?

*kl*
Den är inte utsträckt eller tillrättalagd på bilden utan slutar som sagt vid svansroten när man drar lite i den. Men det är halsen jag tycker är svår. Den ligger ju på bröstbenet men det gör väl alla?
 
Sv: Sitter dragselen rätt?

En ny bild när selen är lite mer tillrättalagd. Åker ju bak en bit till när hon drar.

DSCF6466.jpg


Så ni behöver inte stirra er blinda på längden utan halsen. Det känns som om risken är att den ligger mot strupen när hon drar? Får försöka åka iväg och prova i någon affär, vågar ju inte beställa något eftersom jag inte är säker på att det är en 3:a jag har.
 
Sv: Sitter dragselen rätt?

Okej, vilka delar är det man ska titta extra på? Om jag ska prova ut en ny så vill jag ju att den ska sitta perfekt :)
 
Sv: Sitter dragselen rätt?

Du kan måttbeställa en, om det är så att standardstorlekarna inte passar just din hund!
På deras hemsida finns annars anvisningar om hur selen ska sitta rätt, men det har du säkert redan kollat på?
Fin sele, annars - jag har en till min hund fast använder den till spår.
 
Sv: Sitter dragselen rätt?

Ja jag har funderat på att måttbeställa faktiskt, men ska nog testa en storlek större först. Det är ju inte direkt så att det skadar om den är lite längre också, vet inte hur mycket längre en storlek större är.
 
Sv: Sitter dragselen rätt?

Största "felet" med din sele är ju att den är för trång i halen så den hamnar för "högt upp" fram, dels trycker den på halsen när hon drar, dels ser det ut som att den kan skava mellan frambenen eftersom den hamnar för högt och "delar sig för tidigt".
 
Sv: Sitter dragselen rätt?

Tycker att strl 3 låter väldigt litet...
Har likadana selar till mina hundar, nu är de visserligen helt annan typ och annan kroppsbyggnad på mina, men min yngsta är ca 58cm mkh och väger 24-25kg, hon har strl 5 som sitter perfekt.
 
Sv: Sitter dragselen rätt?

du verkar ha väldigt bra koll ändå hur selen ska sitta. Du stirrar dig inte blint på rygglägden, något som är ett vanligt nybörjarfel. Det viktigaste är halsmåttet, något du själv varit inne på. Selen ska ligga mot bröstbenet vid TRYCK, varken ovanför eller nedanför. Om selen sitter för långt ner, kommer selen inte ge tillräckligt stöd åt hunden vid drag. och ligger selen mot strupen skapas givetvis obehag. En sele utan tryck ger ofta intrycket av att selen är för liten. Om selen är för stor/liten kan du testa genom att samtidigt som någon drar selen bakåt, kan du lyfta upp ett framben, om selen är för stor/liten kommer selen att hindra rörelsefriheten. En för stor selen kommer ramla ner över benen och en för liten kommer skära in och riskera skavsår.

Sen ryggen, om längden är den rätta ser du genom att titta på hur selen ligger an mot revbenen. Vid TRYCK ska selen ligga över revbenen, inte bakom. En för kort rygg är bättre än en lång. Tampen finns ju där för att man ska kunna reglera längden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sitter dragselen rätt?

tillägg. Glömde, om du är osäker på om selen kommer ligga mot strupen. Vid tryck känner du enkelt med fingrarna om selen sitter mot strupen. Om den inte gör det under detta test, kommer den inte heller göra det vid drag.
 
Sv: Sitter dragselen rätt?

Då kanske det är en 3:a ändå. På Björkis hemsida så står det stl 2: 53-58cm, 20-25kg och stl 3: 59-65cm, 25-30kg. Därför tänkte jag att det kanske var en 2:a eftersom jag inte kan förstå hur en större hund skulle få plats i selen :confused:
 
Sv: Sitter dragselen rätt?

Tack! Ska försöka hålla koll på dessa saker när jag provar en storlek större.
 
Sv: Sitter dragselen rätt?

Hmm, låter märkligt i mina öron.
Har inte varit inne på deras sida, men mina selar är därifrån.
Jag provade ut mina på plats i djuraffären.
Enligt de måtten skulle alltså min andra ha en 4a...skrattretande, då skulle hon bli ihoptryckt till max:D
Hon har 6-, alltså en halv storlek större än den andra men då är hon också större och tyngre..
Tror inte du ska stirra dig blind på deras måttförslag, har du möjlighet så ta med hunden och prova ut en sele på plats, ofta finns det någon i djuraffären som har koll på hur de ska sitta så man kan få hjälp om man är osäker:)
 

Liknande trådar

Hundträning Vad använder ni för dragsele till pulka och skrinda? Har provat lite olika både kombiselar och lokselar men tycker inget sitter riktigt...
Svar
4
· Visningar
1 023
Senast: Scata
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 485
Senast: alazzi
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 332
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 221
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp