Självklara/överflödiga/onödiga uttryck

purity_666

Trådstartare
Ibland säger vi ju saker som är totalt onödiga och överflödiga eller alldeles självklara utan att behöva uttalas.

Jag börjar med 3.
När man säger "var har du köpt den där, om jag får fråga?" Man kan ju inte fråga om man får fråga en sak samtidigt som man frågar saken. Om svaret blir "nej du får inte fråga" så har man ju redan ställt frågan utan lov.

Klassikern "jag hittade nyckeln på sista stället jag letade på". Ja det vore ju himla onödigt att fortsätta leta när du hittat den.

en till på frågor
"du får jag fråga dig en sak?" Ja, du gjorde just det. "får jag fråga en till sak?" Ja du gjorde just det, igen.
 
Här i min by finns en gubbe som ofta säger "tänkt' jag säga" efter att han har sagt nåt. Typ "Det var fint väder i helgen, tänkt' jag säga" Hördu gubbe, du sa redan.
 
Ibland säger vi ju saker som är totalt onödiga och överflödiga eller alldeles självklara utan att behöva uttalas.

Jag börjar med 3.
När man säger "var har du köpt den där, om jag får fråga?" Man kan ju inte fråga om man får fråga en sak samtidigt som man frågar saken. Om svaret blir "nej du får inte fråga" så har man ju redan ställt frågan utan lov.

Klassikern "jag hittade nyckeln på sista stället jag letade på". Ja det vore ju himla onödigt att fortsätta leta när du hittat den.

en till på frågor
"du får jag fråga dig en sak?" Ja, du gjorde just det. "får jag fråga en till sak?" Ja du gjorde just det, igen.

Jag har en bekant på Facebook som ofta skriver "...och dessutom även..." vilket gör mig tokig. Snacka om tårta på tårta på tårta!
 
När alla tittar ut och ser att det regnar så kommer någon med kommentaren "Det regnar" WHAT?!?! :eek::eek:

(sen att det brukar vara jag som säger uppenbara kommentarer behöver inte ha någon betydelse:p)
Eller när man kommer in i ett rum alldeles dyngsur och någon frågar "regnar det ute?"
No shit Sherlock :p
 
en till på frågor
"du får jag fråga dig en sak?" Ja, du gjorde just det. "får jag fråga en till sak?" Ja du gjorde just det, igen.

Jag har en kollega som alltid gör så. "Får jag ställa en fråga?" Nä, säger jag då, varpå han ställer frågan ändå...plus att han som du säger ju dessutom redan har ställt en fråga.

Vi var nere i Ullaredstrakten och provred ponnyer för några år sedan, där avslutade flera i princip alla meningar med "eller så". Det tyckte jag var lite lustigt.
 
När det är -20 ute och man har pälsat på sig ordentligt för en ridtur och de mindre barnen på ridskolan som såååå gärna vill försöka prata med någon vuxen säger: "Ska du rida ut?"
:D
 
Jag har en bekant som avslutar var och varannan mening med "så att säga", det blir rätt drygt efter ett tag...

Eller när man kommer in i ett rum alldeles dyngsur och någon frågar "regnar det ute?"
No shit Sherlock :p
Brukar svara med att dränkt katt är min nya look ;)

@purity_666 När jag var liten störde jag mig väldigt mycket på att man alltid hittade saker på sista stället man letade på så det var några gånger som jag fortsatte leta efter att jag hittat vad jag letade efter :p
 
Vi var nere i Ullaredstrakten och provred ponnyer för några år sedan, där avslutade flera i princip alla meningar med "eller så". Det tyckte jag var lite lustigt.
Ja! Avskyr "eller så"! Det tar ju liksom udden av det personen sagt så då kunde den lika gärna varit tyst.
 
När "så" används som fyllnadsord femtielva gånger i skriven text. Speciellt när det handlar som skriven text på avancerad nivå på universitet. Trodde jag skulle få snespel efter ett par sidor med "så" på helt konstiga ställen. Sätt punkt eller kommatecken eller vad som helst istället för så!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 377
Senast: Niyama
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 362
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 725
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 238
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp