Självklara/överflödiga/onödiga uttryck

Njut, njuuuut, njut nuuu och alla dess varianter i form av uppmaning.

Exempel: "grädda i 30 min servera med grädde och njuuuut"
Jag: åker till *valfri semesterort*
Annan: Passa på och njuuuut.

Alla uppmaningar om att jag ska njuta i diverse sammanhang besvaras med ett ilsket "håll käften" på bästa fjortismanér.
 
Mvh pers :D

Ja, jag skriver också ut.

"Alla" på mitt jobb skriver Mvh, och jag har halkat med i det. Tyvärr, för jag gillar egentligen inte sådana förkortningar alls. Ska nog sluta genast faktiskt och kanske sätta nytt, gott exempel? ;)

Hade en diskussion med någon imorse om det skulle stå SVP R&D eller Senior Vice President, Research & Development på ett visitkort - jag tycker att det känns självklart att det ska stå utskrivet, det är väl inte alla som vet vad SVP står för även om åtminstone R&D är vedertaget i branschen...
 
"Alla" på mitt jobb skriver Mvh, och jag har halkat med i det. Tyvärr, för jag gillar egentligen inte sådana förkortningar alls. Ska nog sluta genast faktiskt och kanske sätta nytt, gott exempel? ;)

Hade en diskussion med någon imorse om det skulle stå SVP R&D eller Senior Vice President, Research & Development på ett visitkort - jag tycker att det känns självklart att det ska stå utskrivet, det är väl inte alla som vet vad SVP står för även om åtminstone R&D är vedertaget i branschen...
Ju färre bokstavsdiagnoser, desto bättre ;)
 
Människor som svarar "Svar: Ja" på en fråga (eller för all del ett bukeinlägg).
Är det inte uppenbart att det är ett svar?

Många av de övriga fraserna här är ju artighetsfraser eller sätt att uttrycka osäkerhet. Så väldigt nödiga är de nog inte, de fyller en funktion.
 
Människor som svarar "Svar: Ja" på en fråga (eller för all del ett bukeinlägg).
Är det inte uppenbart att det är ett svar?

Många av de övriga fraserna här är ju artighetsfraser eller sätt att uttrycka osäkerhet. Så väldigt nödiga är de nog inte, de fyller en funktion.
Jag håller också med om att de fyller en funktion. Antingen som vaghetsmarkör eller som ett sätt för den som talar att samla tanken och ta sats. Som att börja en mening med Well. Det olyckliga är väl att varje person verkar använda ett enda uttryck som sånt där avstamp - eller avslutning - och då blir det lätt lite tjatigt.

Jag kan missa poängen i vad någon säger för jag kan fixera mig vid Kommer hen av att avsluta med Om du förstår vad jag menar den här gången också? (Svaret är alltid ja :D)
 
När man påpekar att man inte vill ex. diskutera ett specifikt ämne och personen svarar: Det behöver du inte.

Jag förstår att många av dessa uttryck är "småprat" eller bekvämlighetsuttryck och jag använder dem också, säkert dagligen. Men det får mig trots allt att vilja skrika, det vet jag väl att jag inte behöver! Jag behöver inte din tillåtelse. Vad ska du göra, tvinga mig?
 
När man påpekar att man inte vill ex. diskutera ett specifikt ämne och personen svarar: Det behöver du inte.

Jag förstår att många av dessa uttryck är "småprat" eller bekvämlighetsuttryck och jag använder dem också, säkert dagligen. Men det får mig trots allt att vilja skrika, det vet jag väl att jag inte behöver! Jag behöver inte din tillåtelse. Vad ska du göra, tvinga mig?
Nu måste jag få fråga, vad vill du ha för svar? Ska den du pratar med bara bli tyst och gå därifrån?

Ärlig nyfikenhet nu, jag har efter den här tråden insett att jag måste irritera väldigt många människor dagligen.
 
Ett ok och så pratar vi om något annat istället fungerar utmärkt.
Förlåt, jag kanske drar det här för långt i min hjärna men "ok" i den situationen betyder ju ungefär att det är ok att inte prata om det, dvs samma betydelse som "Det behöver du inte", för mig känns det konstigt att bli irriterad på de ena men inte det andra.

Jag var bara nyfiken på hur du tänkte, tack för svar.
 
Ärlig nyfikenhet nu, jag har efter den här tråden insett att jag måste irritera väldigt många människor dagligen.
Ja, jag känner samma sak. Inte för att jag bryr mig så hårt men det är rätt fascinerande.
 
Förlåt, jag kanske drar det här för långt i min hjärna men "ok" i den situationen betyder ju ungefär att det är ok att inte prata om det, dvs samma betydelse som "Det behöver du inte", för mig känns det konstigt att bli irriterad på de ena men inte det andra.

Jag var bara nyfiken på hur du tänkte, tack för svar.
Jag antar att det betyder samma sak för många och att det är därför det används.

Men nej, att personen är okey med att prata om något annat (handlar om dem) är i min värld inte samma sak som att säga till mig att jag inte behöver (handlar om mig). Det finns ju dessutom en motsats till ok nämligen att personen inte är ok med att inte prata om det och personen kan då välja att inte vilja prata alls eller liknande. Men personen kan aldrig säga att jag behöver prata om det. Det bestämmer jag själv.
 
@Viva Men du känner inte att det där är lite överkurs? Tror du personen i fråga verkligen analyserat det du säger och bestämmer sig för att okeja att du inte ska prata om nåt? Är det inte snarare så att personen bara vill visa att "nej men självklart behöver du inte det om du inte vill"?
 
@Viva Men du känner inte att det där är lite överkurs? Tror du personen i fråga verkligen analyserat det du säger och bestämmer sig för att okeja att du inte ska prata om nåt? Är det inte snarare så att personen bara vill visa att "nej men självklart behöver du inte det om du inte vill"?
Har jag påstått det? Nej, det har jag inte. Jag har till och med skrivit att jag förstår att det bara är ett uttryck. Men det är ett uttryck jag inte gillar. Jag tycker att det är onödigt, vilket jag trodde var vad tråden handlade om?
 
Har jag påstått det? Nej, det har jag inte. Jag har till och med skrivit att jag förstår att det bara är ett uttryck. Men det är ett uttryck jag inte gillar.
Jag tänkte mer i och med att du skrev "personen kan aldrig säga att jag behöver prata om det. det bestämmer jag själv". Om du vet att de inte menar det på det viset så känns det märkligt att bli irriterad över det.

Men each to her own såklart :).
 
Jag tänkte mer i och med att du skrev "personen kan aldrig säga att jag behöver prata om det. det bestämmer jag själv". Om du vet att de inte menar det på det viset så känns det märkligt att bli irriterad över det.

Men each to her own såklart :).
Jag försökte förklara, på en direkt fråga, varför jag inte finner ordet OK och att vi börjar prata om något annat lika onödigt som uttrycket "Det behöver du inte". Vari skillnaden ligger. Sen kan man såklart vara av avsikten att språk aldrig betyder något, att det bara är avsikten bakom orden som räknas. Jag håller inte med, men det står såklart dig fritt att tycka motsatsen. :)

På samma sätt som det såklart står mig fritt att hänga upp hela mitt liv på att irritera mig på det här uttrycket, att vara sjukt otrevlig mot alla som använder det, självklart bryta kontakten eller som i dagsläget mest konstatera att det är ett onödigt uttryck som jag inte förstår vitsen med och inte riktigt vet vad jag ska svara på. Tack?
 
Senast ändrad:
Förlåt, jag kanske drar det här för långt i min hjärna men "ok" i den situationen betyder ju ungefär att det är ok att inte prata om det, dvs samma betydelse som "Det behöver du inte", för mig känns det konstigt att bli irriterad på de ena men inte det andra.

Jag var bara nyfiken på hur du tänkte, tack för svar.
Kan tillägga att det behöver vi inte funkar utmärkt också. ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 252
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 381
Senast: Niyama
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 362
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 725
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp