Självklara/överflödiga/onödiga uttryck

Vad säger man annars när man vill markera att det är gofika som bjuds, och inte bara smörgås? :confused:
Om nån bjuder över mig på fika så liksom förutsätter jag att det är fika vi ska göra, inte käka nån macka. Jag tror aldrig någon bjudit över mig för en ostmacka, däremot för muffins eller tårta eller vad som helst.
 
Det beror kanske på vilken umgängeskultur man har. Ses man för att fika enbart är det självklart även för mig att det är gofika som avses. Tar vi däremot en fikapaus när vi t.ex. målar hus eller kör hö är det med stor sannolikhet smörgås och kaffe.
 
Det beror kanske på vilken umgängeskultur man har. Ses man för att fika enbart är det självklart även för mig att det är gofika som avses. Tar vi däremot en fikapaus när vi t.ex. målar hus eller kör hö är det med stor sannolikhet smörgås och kaffe.
Precis, och de flesta fungerar nog precis så. Bjuder en vän över mig på fika så vet vi båda två att det nog blir något lite mer åt bakverk-hållet medan om vi tar en paus en dag i stallet äter man en macka eller så. Dvs, det behöver inte specificeras med ord liksom eftersom typen av fika är uppenbar för alla. Tycker jag :).
 
Det beror kanske på vilken umgängeskultur man har. Ses man för att fika enbart är det självklart även för mig att det är gofika som avses. Tar vi däremot en fikapaus när vi t.ex. målar hus eller kör hö är det med stor sannolikhet smörgås och kaffe.

Det är väl mest norrut det används? Nästan inga av mina vänner från typ Sundsvall och norrut säger nåt annat än gofika. Jag tänker på Kalla varenda gång :laugh:
 
Jag har faktiskt fått frågan "regnar det ute?" när jag var på Pressbyrån efter gymmet och hade börjat eftersvettas:p Så det kan vara en legitim fråga:D

Likaså "har du gråtit?" när jag sovit dåligt eller om det är pollensäsong..
 
Annat hatuttryck: Mvh personalen.

För det första är mvh slappt. Man kan skriva ut Med vänlig hälsning. Och det är dessutom något man skriver i brev, inte på lappar i grönsaksdisken: "Kläm inte på tomaterna. Mvh personalen".

Och vem skulle annars stå för uppmaningarna i affären, om det inte var personalen? Skulle det vara Mamma? Statsministern? Gud? Nä, sluta med det där tramset och skriv bara "Var snäll och kläm inte på tomaterna".
 
Annat hatuttryck: Mvh personalen.

För det första är mvh slappt. Man kan skriva ut Med vänlig hälsning. Och det är dessutom något man skriver i brev, inte på lappar i grönsaksdisken: "Kläm inte på tomaterna. Mvh personalen".

Och vem skulle annars stå för uppmaningarna i affären, om det inte var personalen? Skulle det vara Mamma? Statsministern? Gud? Nä, sluta med det där tramset och skriv bara "Var snäll och kläm inte på tomaterna".
Mvh Tomaterna
 
Annat hatuttryck: Mvh personalen.

För det första är mvh slappt. Man kan skriva ut Med vänlig hälsning. Och det är dessutom något man skriver i brev, inte på lappar i grönsaksdisken: "Kläm inte på tomaterna. Mvh personalen".

Och vem skulle annars stå för uppmaningarna i affären, om det inte var personalen? Skulle det vara Mamma? Statsministern? Gud? Nä, sluta med det där tramset och skriv bara "Var snäll och kläm inte på tomaterna".

Så här sa min pappa någon gång i mina unga år också och efter det skriver jag ut hela "med vänliga hälsningar", alltid. Som han sa, och du, snacka lat.

Varför inte korta av det mer? Mvh, pers.
 
Såg den här filmen och tänkte direkt på tråden :D
Hahahah :D

Påminner om när jag gick i högstadiet och min klass hade varit ute på en grej. När vi skulle gå tillbaka till skolan blev det världens åskväder och verkligen ÖSTE ner. Alla var fullständigt dränkta när vi kom tillbaka, det bara rann om allihop. Första kommentaren man får är såklart "regnar det ute?"
Åskade så hela skolan skakade haha :D
 
På tal om fika.
För mig är fika just fika, inte bara någon sketen kopp kaffe! Jag dricker inte ens kaffe, saft och bulle/kakor. Annars är det banne mig inte fika!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 262
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 421
Senast: Niyama
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 362
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 729
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • The Eras tour Stockholm
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp