Bukefalos 28 år!

Självklara/överflödiga/onödiga uttryck

"Veet duu..." (vad den sa, vad som hände igår, vad jag ska göra ikväll, vem jag ska träffa, vad jag ska äta ikväll)

Såvida jag själv inte ingår i planerna är inte chansen så stor att jag vet...nej.
 
Klassikern "jag hittade nyckeln på sista stället jag letade på". Ja det vore ju himla onödigt att fortsätta leta när du hittat den.
:rofl:
Eller när man kommer in i ett rum alldeles dyngsur och någon frågar "regnar det ute?"
No shit Sherlock :p
Jag brukar säja "det regnar ute" och sen störa mig på det för vart skulle det annars regna, inne?
Har du klippt dig? När det är alldeles uppenbart...
"Nej jag vaknade upp så här i morse"
-Vahetere.....

Gärna tre gånger på två meningar.

:arghh:
Svaret på den är ju salsiccia :)
 
Här i min by finns en gubbe som ofta säger "tänkt' jag säga" efter att han har sagt nåt. Typ "Det var fint väder i helgen, tänkt' jag säga" Hördu gubbe, du sa redan.

Det händer att jag avslutar meningar eller på börjar meningar med någon variant på "höll jag på att säga". Det stör mig enormt mycket när jag gör det och så fort jag tänker på det händer det naturligtvis hela tiden....
 
I min korridorsungdom var det en kille som alltid fräste (med glimten i ögat) när något ropade -titta!
-titta själv din lata jävel!

Dyslektiske maken använde mig som sekreterare och stod bakom min rygg och dikterade. När han letade efter ord och sa ööööh - så skrev jag det. Det var mindre populärt :D

Retade mig också oerhört på folk som ringde och vill tala med maken och inledde med
-XX är inte hemma. Brukade svara -då vet du mer än jag.
 
"Jag är inte rasist, men..." :grin:

Där har vi ett uttryck som är totalt överflödigt. Det är iaf sällan jag träffar på icke-rasister som använder sig av den frasen.
12036447_10153564091500731_196439420824935234_n.jpg
 
"p.g.a. av"

jag har skitsvårt om någon säger "om jag får fråga" efter en fråga, säkert beror det väl på att det ofta kommer om det ska vara lite negativt typ "var har du hållt hus om jag får fråga?"

Jag har en förmåga att gärna då jag ska vara kartläsare säga "tror jag" efter varje gång jag har sagt åt vilket håll vi ska svänga, inte alltid lätt att se åt vilket håll prickjäkeln på google maps är på väg ;)
 
Det händer att jag avslutar meningar eller på börjar meningar med någon variant på "höll jag på att säga". Det stör mig enormt mycket när jag gör det och så fort jag tänker på det händer det naturligtvis hela tiden....

Åh men samma här, jag har lagt mig till med det den senaste tiden och det är så irriterande! Men precis som du säger blir det bara värre när jag försöker sluta :p
 
Ja! Avskyr "eller så"! Det tar ju liksom udden av det personen sagt så då kunde den lika gärna varit tyst.
Jag har tänkt på att många idrottare alltid börjar sina meningar med "nej men" när de intervjuas. Undrar om det kanske bara är ett sätt att vinna tid. Låter konstigt när meningen efter är positiv
Hur kändes det idag? "Nej men det var skönt att få göra ett mål"
Hur känns vinsten? "nej men det känns bra, vi kämpade fint"
 
Jag tycker att många uttryck som tas upp här är ren artighet eller konversationstrevare.
Visst jag har också snäst av "Får jag ställa en fråga" någon gång men tycker ändå att det är en vettig sak att säga, det är bra mycket lättare än att säga "Har du tid, ork och lust att svara på frågan som jag kommer att ställa när jag ställt den här frågan?"

Samma sak med "Regnar det ute?" och liknande, ärligt talat trodde jag bara det var buttra tonåringar som snäste av sina föräldrar som blev sura över en sån fråga ;)

Med det sagt ... Jag är inflyttad i Östergötland och blir galen på mig själv varje gång jag hör att jag lagt mig till med den östgötska vanan att säga alla påståenden två gånger. "Den är fin den, ä den." "Det var bra det, va det". Det om något känns totalt onödigt!
 
@Retro Ja, kommer aldrig glömma när jag sa en gång "nämen har du klippt dig? :)" till en snubbe som surt svarade "nä, jag fastna med håret i dörren". Så jääääkla sympatiskt.
 
Tappa inte den där nu. Ramla inte nu.
Lite OT. Min man säger sådär jämt, till sin aningens klunsiga dotter. När hon var yngre följde hon instruktionerna till punkt och pricka. "Gå inte där, du kan trilla ner" och mycket riktigt, hon trillade ner. Jämt.
Nu är hon 20+ och klarar sig bättre. Men hon klarar fortfarande av att bli förkyld på kommando, eller nej, jag menar instruktion.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 717
Senast: Keb71
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 828
Senast: Niyama
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 383
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 767
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp