Självkostnadspris för uppstallning - orimligt med helgpass var 3:e vecka?

En person jag är nära vän med har ett privat stall med 5 boxar där hon just nu har 2 uppstallningar och 2 egna hästar. Nära stallet finns en del bra ridvägar och tvärs över vägen finns en ridbana man kan nyttja till självkostnadspris. 3 olika ridhus finns inom 10 mins färdväg med bil.
Min vän sköter alla uttag/intag och fodringar ute för hästarna Måndag till Fredag morgon. Hon ser även till för hämtningen av allt grovfoder/kraftfoder samt halmströ, samt det generella underhållet av stallet och hagarna (med undantag för årlig tvättning och mockning av hagar vartannat år). De uppstallade betalar självkostnadspris för detta, alltså de betalar mat, strö och el för hästarna. Ingen kallhyra alls. I kontraktet står det att "stallpass sköts enligt överenskommelse och inackorderingar betalar självkostnadspris".
Nu har min vän för andra året i rad gjort ett helgschema där alla tar var 3:e helgpass, vilket innebär kraftfodring och intag Fre-Lör-Sön och kraftfodring och uttag Lör-Sön. Hästarna går endast in fr.o.m September - slutet på Maj.
Detta är lite utanför en större stad i Sverige där det är ganska svårt att få stallplatser och där helinackordering kostar bortåt 4000-5000 kr i månaden.
En av inackorderingarna har nu uttryckt att de tycker det är för mycket att ta var 3:e helgpass eftersom min vän har 2 hästar, medan de endast har en häst. Hur skulle ni ställa er till det?


Och jag tycker att om stallägaren med två hästar tar fem dagar i veckan så ska de två inackorderingarna ta helgerna. Stallägaren sk inte ha ngn helg alls. Då lär väl ändå hen vara fullt upptagen med att sköta hagar, ta hem foder och underhålla stallet.
 
En person jag är nära vän med har ett privat stall med 5 boxar där hon just nu har 2 uppstallningar och 2 egna hästar. Nära stallet finns en del bra ridvägar och tvärs över vägen finns en ridbana man kan nyttja till självkostnadspris. 3 olika ridhus finns inom 10 mins färdväg med bil.
Min vän sköter alla uttag/intag och fodringar ute för hästarna Måndag till Fredag morgon. Hon ser även till för hämtningen av allt grovfoder/kraftfoder samt halmströ, samt det generella underhållet av stallet och hagarna (med undantag för årlig tvättning och mockning av hagar vartannat år). De uppstallade betalar självkostnadspris för detta, alltså de betalar mat, strö och el för hästarna. Ingen kallhyra alls. I kontraktet står det att "stallpass sköts enligt överenskommelse och inackorderingar betalar självkostnadspris".
Nu har min vän för andra året i rad gjort ett helgschema där alla tar var 3:e helgpass, vilket innebär kraftfodring och intag Fre-Lör-Sön och kraftfodring och uttag Lör-Sön. Hästarna går endast in fr.o.m September - slutet på Maj.
Detta är lite utanför en större stad i Sverige där det är ganska svårt att få stallplatser och där helinackordering kostar bortåt 4000-5000 kr i månaden.
En av inackorderingarna har nu uttryckt att de tycker det är för mycket att ta var 3:e helgpass eftersom min vän har 2 hästar, medan de endast har en häst. Hur skulle ni ställa er till det?
Men oj!!!

Mer rimligt hade varit att om nu ägaren av sina två hästar sköter allt på vardagarna ska denna inte behöva ta något pass från fredag kväll till söndag kväll! Dvs varje helg utan pass. Att nu dessutom en börjat klaga att de gör för mycket skulle nog ja ta mig en riktig funderare om det är bär att ha dessa öht. Hon tjänar ansolut inga pengar på sina inackorderingar. Tvärtom! Det sliter på marker, intedning extra tid med utsläpp insläpp fodringar mm mm.
 
De hade ett möte förra hösten och kom överens om gemensamma helger pga. av att stallägaren inte orkar längre. Anledningen till att hon tog allt från början var att uppstallningarna är hästar som vänner äger, och de skulle bli kvar ett år pga. omständigheter (gammal häst som sjunger på sista versen samt en gård de inte har tillgång till ännu). Men åren har gått nu och stallägaren har varit alltför flat och inte ställt motkrav utan kört sig själv i botten istället. Förra hösten kom de motvilligt överens om gemensamma helgpass, och trots att de gjorde passen gjordes det mycket slarvigt och man lämnade massor för stallägaren att plocka undan efter.
Jag tycker personligen att hon skulle sagt ifrån och infört kollektiva scheman för länge sedan, hon (och jag) mockar till och med åt en av hästarna ca. 4 dagar i veckan. Jag sitter lite i kläm eftersom jag inte har något att säga till om egentligen men ändå beklagar sig inhysningarna till mig om att det är mycket jobb för dem. Hade det varit upp till mig hade jag gjort ett nytt avtal där den hjälp jag behöver står med och ville de inte ta det kan de flytta. De stjäl saker också, och lånar utan att fråga.
Hör du inte hur absurt det låter? Nu måste stallägaren skärpa sig. Inte ok att låta sig behandlas så där. Hon går väll snart in i väggen annars!

Det är bara att gilla reglerna. Eller flytta!! Nä blir faktiskt upprörd över denna text. Stötta henne gärna. Kan vara svårt om de två andra gaddar ihop sig och tycker stallägaren krånglar. Be henne titta på annonser i närheten. På nätet alltså. Andra stall i närheten tar större summor och hon står med två energislukare. Få henne att öppna upp ögonen!!
 
Ett inpass från tid i kollektivstall. Varje BOX hade ansvar för en helg (åtta boxar, man hade alltså ansvar var åttonde helg om man hade en häst).

Sedan kunde de som visste med sig att de skulle komma vid frukost/utsläpp/intag/lunch/kväll skriva upp sig på dessa pass. På så sätt slipper den som har ansvaret köra alla vändorna. Och det kommer ju igen den dagen jag själv har helg, att jag hjälpt andra. Jag kan ju absolut lägga en av helgdagspassen och åka till stallet när det t ex är intag. Somliga fattade dock inte detta utan undvek mycket skickligt att komma till stallet när något skulle göras på helgen. Och fick heller ingen hjälp under sina helger. Och gnällde över det.

Skärpning av stallägaren, börja ställ motkrav.
 
Varför delar man upp helgerna så man får en hel helg?
Man kan väl dela på det. Inackorderingarna ska ju ändå dit varje dag?!
En kan ju ta morgon o ut och någon annan intag och kväll?
Sköter stallägaren må - fre är det ju egentligen inte för mycket begärt att de andra tar helgerna.

Personligen tycker jag att det är ett mkt bättre upplägg att ta enstaka pass, då är man inte låst en hel helg.
 
Enstaka pass eller hel helg är väl något de två inackorderingarna kan diskutera.
De är inhyrda.
Stallägaren tar vardagar och de skall ta helgerna.
Sen exakt hur de delar upp dem passen mellan sig kanske stallägaren struntar i även om hen önskar info om vem som är ansvarig.

Gilla läget på hur passen ska delas eller flytta.
 
Enstaka pass eller hel helg är väl något de två inackorderingarna kan diskutera.
De är inhyrda.
Stallägaren tar vardagar och de skall ta helgerna.
Sen exakt hur de delar upp dem passen mellan sig kanske stallägaren struntar i även om hen önskar info om vem som är ansvarig.

Gilla läget på hur passen ska delas eller flytta.

Håller med dig, stallägaren måste slå fast att helgerna är hyresgästernas ansvar, en gång för alla, o slut på tjafset, sen får dom göra upp ett schema sinsemellan.
 
När jag red i ett privatstall så delade vi upp fodringarna lite olika. Jag brukade ibland ta lunch+middag eftersom jag oftast var där 3-4 timmar och kunde då fodra lunch när jag kom dit och middag när jag skulle gå hem.
Det var mycket sällan som en person hade alla fodringar en och samma dag.
 
Om vännen orkar sköta sina egna hästar själv om det bra blir dessa kvar är det väl läge att be att de som står uppstallade snarast söker nya stallplatser. Det kommer ju inte som någon nyhet för dem att stallägaren inte orkar.

Behöver stallägaren hjälp på t ex helger så är det väl lämpligt att arbeta fram ett helt nytt kontrakt för uppstallning och då inte utgå från att det är något tillfälligt för att hjälpa vänner utan något långsiktigt som stallägeren absolut inte ska gå back på. Det verkar ju finnas möjlighet att både ta rimligt betalt och ha krav på viss stalltjänst.
 
Vi står i ett stall där stallägarna "bara" ansvarar för morgonrutinerna på vardagar. Allt övrigt, även mockning, delar vi inhyrda på. Nu är vi många fler så det blir ganska få pass per häst (vi delar alltså upp passen per häst, så att en person som har tre hästar gör 3 ggr så mycket som en som har en häst), men i gengäld många hästar så hyfsat mycket jobb per gång. Tycker det fungerar utmärkt, och känns rättvist att dela jobbet per häst. Stallägarna har pass i förhållande till antal hästar de har (för närvarande två), men vi betalar också marknadsmässig hyra, inte bara självkostnad.
 
Det är bara att sätta de regler man vill ha, sedan får man ta inackorderingar som är beredda att följa reglerna. Jag tror också det är bättre att ta ut en kallhyra, folk har en tendens att sköta sig lite bättre/ta hand om det dom betalar för. Sedan att ni mockar åt de andra, det skulle jag ha tagit en liten avgift för varje gång.

Har aldrig förstått mig på inhyrda/hästägare som tycker de får göra för mycket sysslor. Att ha häst innebär ju att den ska fodras, in- o utsläpp, motioneras o tas om hand, mocka, bära vatten, se till att det finns foder och strö, se över staketen mm.
Om man då står inhyrd och får massor av hjälp med allt möjligt, så förstår jag inte hur man kan med att klaga.

Tur man har sina egna hästar i sitt eget stall, utan otacksamma inackorderingar.
 
Kl
Problemet är nog att stallägaren öht inte fastställt några regler , inte har ett tydligt kontrakt , och utöver det , tagit "vänner" som inackorderade och nu har det blivit problem då stallägaren vill ngt annat .
Det väcker oftast reaktioner om ngn stallägare är otydlig ang vad som gäller , inga avtal finns skrivna , och sen stallägaren vill ändra åtaganden i stallet som förändrar inackorderingens villkor .
 
Varför? Den som äger stallet kan ju sätta upp vilka regler hen vill. Passar det inte så är det bara att flytta.
Stall ägaren tar ju alla andra pass vardagar utan kostnad.

I och för sig, men rättvist är ju att man tar per andel jobb man lägger till. En häst till - mer jobb. Stallägaren fyller ju sin kvot på vardagarna.
 
Skall också nämnas att de två övriga hästägarna bor närmare än 10 minuter från stallet. Jag har rått stallägaren att skriva ett nytt kontrakt där helgpassen står med, samt mer utförligt om vad som ingår i uppstallningen. T.ex. att man får nyttja alla redskap för mockning och sopning, men inte dyra förbrukningsvaror som schampoo, lädersputsmedel, pälsglans, flugspray, hästgodis och andras utrustning utan tillstånd. Och har man sönder någonting måste man ersätta det.
 
Det enda jag har att säga om det senaste inlägget @Wine-tee är att det faktiskt är bättre om kostnaderna för trasiga saker ingår i stallhyran.

Det är mycket sällan någon erkänner att de haft sönder saker. Sedan kan en gammal sliten sak gå sönder just när jag använder den. Är det verkligen jag som ska betala då om sakerna redan är så slitna att de lätt går sönder?

Förstår du hur jag tänker? Det kommer bara bli diskusioner angående hur slitet en sak var etc. Bättre lägga 100-300 :- på stallhyran per månad då.
 

Liknande trådar

Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
4 847
Senast: spinxx
·
A
Ekonomi & Juridik Finns det någon websida där man kan läsa om vad stallägare/inackordering har för skyldigheter gentemot varann? Har letat på nätet, men...
2
Svar
20
· Visningar
4 461
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp