Självkostnadspris för uppstallning - orimligt med helgpass var 3:e vecka?

Skall också nämnas att de två övriga hästägarna bor närmare än 10 minuter från stallet. Jag har rått stallägaren att skriva ett nytt kontrakt där helgpassen står med, samt mer utförligt om vad som ingår i uppstallningen. T.ex. att man får nyttja alla redskap för mockning och sopning, men inte dyra förbrukningsvaror som schampoo, lädersputsmedel, pälsglans, flugspray, hästgodis och andras utrustning utan tillstånd. Och har man sönder någonting måste man ersätta det.
Det är bättre att skriva vad som ingår och vad stallägaren ska tillhandahålla och inte dra upp allt som inte ingår (annars tolkar vissa det som att det ingår för det sägs inta att det inte gör det).
 
Det enda jag har att säga om det senaste inlägget @Wine-tee är att det faktiskt är bättre om kostnaderna för trasiga saker ingår i stallhyran.

Det är mycket sällan någon erkänner att de haft sönder saker. Sedan kan en gammal sliten sak gå sönder just när jag använder den. Är det verkligen jag som ska betala då om sakerna redan är så slitna att de lätt går sönder?

Förstår du hur jag tänker? Det kommer bara bli diskusioner angående hur slitet en sak var etc. Bättre lägga 100-300 :- på stallhyran per månad då.

Jag kan hålla med om det. En grep som hållt i 10 år gick nyligen sönder och då var det ju inte tal om ersättning. Att stallägaren inte vill det är att då måste hon ju börja begära hyra, just nu betalar de bara vad hästen äter, el och strö, alltså bara endast vad de kostar. Det kallar man ju inte "hyra". Jag tycker absolut att det vore rimligt att lägga på det, samt en liten kostnad för alla de resor stallägaren gör för att hämta foder/strö.

Kanske ska nämna att jag är lite personligen inblandad då jag hjälpter till med en del av arbetet i stallet och hämtningar, och tycker att det uppstallningarna får är mer bortåt halvinackorderingar än kallhyra (en kallhyra som inte just nu existerar).
 
Det är bättre att skriva vad som ingår och vad stallägaren ska tillhandahålla och inte dra upp allt som inte ingår (annars tolkar vissa det som att det ingår för det sägs inta att det inte gör det).

Sant, kanske bättre att skriva vad man får nyttja och trycka på att endast de sakerna får nyttjas.
 

Liknande trådar

Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
4 847
Senast: spinxx
·
A
Ekonomi & Juridik Finns det någon websida där man kan läsa om vad stallägare/inackordering har för skyldigheter gentemot varann? Har letat på nätet, men...
2
Svar
20
· Visningar
4 461
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp