Självkostnadspris för uppstallning - orimligt med helgpass var 3:e vecka?

DressageNerd

Trådstartare
En person jag är nära vän med har ett privat stall med 5 boxar där hon just nu har 2 uppstallningar och 2 egna hästar. Nära stallet finns en del bra ridvägar och tvärs över vägen finns en ridbana man kan nyttja till självkostnadspris. 3 olika ridhus finns inom 10 mins färdväg med bil.
Min vän sköter alla uttag/intag och fodringar ute för hästarna Måndag till Fredag morgon. Hon ser även till för hämtningen av allt grovfoder/kraftfoder samt halmströ, samt det generella underhållet av stallet och hagarna (med undantag för årlig tvättning och mockning av hagar vartannat år). De uppstallade betalar självkostnadspris för detta, alltså de betalar mat, strö och el för hästarna. Ingen kallhyra alls. I kontraktet står det att "stallpass sköts enligt överenskommelse och inackorderingar betalar självkostnadspris".
Nu har min vän för andra året i rad gjort ett helgschema där alla tar var 3:e helgpass, vilket innebär kraftfodring och intag Fre-Lör-Sön och kraftfodring och uttag Lör-Sön. Hästarna går endast in fr.o.m September - slutet på Maj.
Detta är lite utanför en större stad i Sverige där det är ganska svårt att få stallplatser och där helinackordering kostar bortåt 4000-5000 kr i månaden.
En av inackorderingarna har nu uttryckt att de tycker det är för mycket att ta var 3:e helgpass eftersom min vän har 2 hästar, medan de endast har en häst. Hur skulle ni ställa er till det?
 
En person jag är nära vän med har ett privat stall med 5 boxar där hon just nu har 2 uppstallningar och 2 egna hästar. Nära stallet finns en del bra ridvägar och tvärs över vägen finns en ridbana man kan nyttja till självkostnadspris. 3 olika ridhus finns inom 10 mins färdväg med bil.
Min vän sköter alla uttag/intag och fodringar ute för hästarna Måndag till Fredag morgon. Hon ser även till för hämtningen av allt grovfoder/kraftfoder samt halmströ, samt det generella underhållet av stallet och hagarna (med undantag för årlig tvättning och mockning av hagar vartannat år). De uppstallade betalar självkostnadspris för detta, alltså de betalar mat, strö och el för hästarna. Ingen kallhyra alls. I kontraktet står det att "stallpass sköts enligt överenskommelse och inackorderingar betalar självkostnadspris".
Nu har min vän för andra året i rad gjort ett helgschema där alla tar var 3:e helgpass, vilket innebär kraftfodring och intag Fre-Lör-Sön och kraftfodring och uttag Lör-Sön. Hästarna går endast in fr.o.m September - slutet på Maj.
Detta är lite utanför en större stad i Sverige där det är ganska svårt att få stallplatser och där helinackordering kostar bortåt 4000-5000 kr i månaden.
En av inackorderingarna har nu uttryckt att de tycker det är för mycket att ta var 3:e helgpass eftersom min vän har 2 hästar, medan de endast har en häst. Hur skulle ni ställa er till det?
 
Varför inte ha ett kontrakt där man har kostnadstäckning för allt istället för att sponsra andra som har häst? Hade det varit specificerat vad alla tjänster kostar dvs utsläpp, intag, fodring, hämtning av foder osv så hade kanske de inackorderade förstått. Många som hyr in sig ser inte det jobb som en stallägare ofta lägger ner gratis på deras hästar, och många stallägare tar av någon underlig anledning inte betalt för sina tjänster. Tycker man det är roligt att sköta andras hästar och betala för dem, så är väl det ok, men tycker man inte det så ska man sätta ett pris. Är det sedan så att man byter tjänster, dvs inackorderingarna tar vissa dagar och stallägaren andra, så behöver man inte byta pengar då.
 
Varför inte ha ett kontrakt där man har kostnadstäckning för allt istället för att sponsra andra som har häst? Hade det varit specificerat vad alla tjänster kostar dvs utsläpp, intag, fodring, hämtning av foder osv så hade kanske de inackorderade förstått. Många som hyr in sig ser inte det jobb som en stallägare ofta lägger ner gratis på deras hästar, och många stallägare tar av någon underlig anledning inte betalt för sina tjänster. Tycker man det är roligt att sköta andras hästar och betala för dem, så är väl det ok, men tycker man inte det så ska man sätta ett pris. Är det sedan så att man byter tjänster, dvs inackorderingarna tar vissa dagar och stallägaren andra, så behöver man inte byta pengar då.

Bra idé, jag skall föreslå att min vän lägger fram en kostnadsredovisning på det jobb hon faktiskt gör.
 
Jag kanske skall lägga till - Tidigare har stallägaren gjort alla uttag/intag inklusive täckesbyten och lindor m.m. utan kostnad, eftersom inhysningarna skulle bli tillfälliga. Numera orkar hon inte längre dock då kroppen säger ifrån och hon jobbar region 2-3 h hemifrån.
 
Jag tycker också att det är bättre att stallägaren sätter sig och gör ett "riktigt" avtal med kallhyra, vilka tjänster som ingår och hur många pass som hästägarna själva ska ta.
Jag förstår om hästägarna blir missnöjda när saker ändras när de hade det bättre förr, men då måste man som stallägare vara proffsig och se till att avisera förändringar i tid och se till att det står i avtalet vad som gäller.
 
En person jag är nära vän med har ett privat stall med 5 boxar där hon just nu har 2 uppstallningar och 2 egna hästar. Nära stallet finns en del bra ridvägar och tvärs över vägen finns en ridbana man kan nyttja till självkostnadspris. 3 olika ridhus finns inom 10 mins färdväg med bil.
Min vän sköter alla uttag/intag och fodringar ute för hästarna Måndag till Fredag morgon. Hon ser även till för hämtningen av allt grovfoder/kraftfoder samt halmströ, samt det generella underhållet av stallet och hagarna (med undantag för årlig tvättning och mockning av hagar vartannat år). De uppstallade betalar självkostnadspris för detta, alltså de betalar mat, strö och el för hästarna. Ingen kallhyra alls. I kontraktet står det att "stallpass sköts enligt överenskommelse och inackorderingar betalar självkostnadspris".
Nu har min vän för andra året i rad gjort ett helgschema där alla tar var 3:e helgpass, vilket innebär kraftfodring och intag Fre-Lör-Sön och kraftfodring och uttag Lör-Sön. Hästarna går endast in fr.o.m September - slutet på Maj.
Detta är lite utanför en större stad i Sverige där det är ganska svårt att få stallplatser och där helinackordering kostar bortåt 4000-5000 kr i månaden.
En av inackorderingarna har nu uttryckt att de tycker det är för mycket att ta var 3:e helgpass eftersom min vän har 2 hästar, medan de endast har en häst. Hur skulle ni ställa er till det?

Får man veta då man flyttar in hur upplägget är så har man ju valet att inte flytta in om det inte passar. Alltså tycker jag stallägare "får" ha vilket upplägg man vill. Sen om man får boxar uthyrda eller inte bör ju visa om andra tycker det är rimligt.

I övrigt tycker jag inte din vän verkar ha någon orimlig önskan. Men en del kan ju och vill inte fodra. De vill eller måste köpa den tjänsten. Det får man ju därför välja stall enligt då man flyttar in.
Men jag tycker inte det känns orimligt att "översätta" det prisavdrag din vän gör mot var 3:e helg. Däremot måste man ju vara tydlig med sånt vid inflytt.
 
En person jag är nära vän med har ett privat stall med 5 boxar där hon just nu har 2 uppstallningar och 2 egna hästar. Nära stallet finns en del bra ridvägar och tvärs över vägen finns en ridbana man kan nyttja till självkostnadspris. 3 olika ridhus finns inom 10 mins färdväg med bil.
Min vän sköter alla uttag/intag och fodringar ute för hästarna Måndag till Fredag morgon. Hon ser även till för hämtningen av allt grovfoder/kraftfoder samt halmströ, samt det generella underhållet av stallet och hagarna (med undantag för årlig tvättning och mockning av hagar vartannat år). De uppstallade betalar självkostnadspris för detta, alltså de betalar mat, strö och el för hästarna. Ingen kallhyra alls. I kontraktet står det att "stallpass sköts enligt överenskommelse och inackorderingar betalar självkostnadspris".
Nu har min vän för andra året i rad gjort ett helgschema där alla tar var 3:e helgpass, vilket innebär kraftfodring och intag Fre-Lör-Sön och kraftfodring och uttag Lör-Sön. Hästarna går endast in fr.o.m September - slutet på Maj.
Detta är lite utanför en större stad i Sverige där det är ganska svårt att få stallplatser och där helinackordering kostar bortåt 4000-5000 kr i månaden.
En av inackorderingarna har nu uttryckt att de tycker det är för mycket att ta var 3:e helgpass eftersom min vän har 2 hästar, medan de endast har en häst. Hur skulle ni ställa er till det?


Jag skulle nog tycka att helgpassen ska fördelas pr häst, inte pr person, särskild när det då bara är 5 platser. De flesta månader har ju ändå bara 4 helger så stallägaren som har 2 hästar får ju ändå då bara ett helgpass i månaden (under förutsättning av att 5 platsen blir uthyrd).
 
Jag skulle nog tycka att helgpassen ska fördelas pr häst, inte pr person, särskild när det då bara är 5 platser. De flesta månader har ju ändå bara 4 helger så stallägaren som har 2 hästar får ju ändå då bara ett helgpass i månaden (under förutsättning av att 5 platsen blir uthyrd).

Fast stallägaren tar väl alla vardagar utan att ta betalt för det? Det är som jag fattar det byte av tjänster så.. Att de slipper vardagarna då folk ofta jobbar..
 
En person jag är nära vän med har ett privat stall med 5 boxar där hon just nu har 2 uppstallningar och 2 egna hästar. Nära stallet finns en del bra ridvägar och tvärs över vägen finns en ridbana man kan nyttja till självkostnadspris. 3 olika ridhus finns inom 10 mins färdväg med bil.
Min vän sköter alla uttag/intag och fodringar ute för hästarna Måndag till Fredag morgon. Hon ser även till för hämtningen av allt grovfoder/kraftfoder samt halmströ, samt det generella underhållet av stallet och hagarna (med undantag för årlig tvättning och mockning av hagar vartannat år). De uppstallade betalar självkostnadspris för detta, alltså de betalar mat, strö och el för hästarna. Ingen kallhyra alls. I kontraktet står det att "stallpass sköts enligt överenskommelse och inackorderingar betalar självkostnadspris".
Nu har min vän för andra året i rad gjort ett helgschema där alla tar var 3:e helgpass, vilket innebär kraftfodring och intag Fre-Lör-Sön och kraftfodring och uttag Lör-Sön. Hästarna går endast in fr.o.m September - slutet på Maj.
Detta är lite utanför en större stad i Sverige där det är ganska svårt att få stallplatser och där helinackordering kostar bortåt 4000-5000 kr i månaden.
En av inackorderingarna har nu uttryckt att de tycker det är för mycket att ta var 3:e helgpass eftersom min vän har 2 hästar, medan de endast har en häst. Hur skulle ni ställa er till det?

Jo men det går att välja per häst men då kan ju din vän ta per häst och sedan dra ned på annat så att din vän lägger lika mycket tid. Det viktigaste är maten, minst viktigt att de övriga får strö. Alltså sluta hämta strö åt de andra. Nummer ett sedan får din vän dra ned på nästa service etc.
 
Jag kanske skall lägga till - Tidigare har stallägaren gjort alla uttag/intag inklusive täckesbyten och lindor m.m. utan kostnad, eftersom inhysningarna skulle bli tillfälliga. Numera orkar hon inte längre dock då kroppen säger ifrån och hon jobbar region 2-3 h hemifrån.

När jag läste trådstarten var min första tanke att någon borde ruska om den inackordering som klagar och fråga om hen är blind som inte ser hur bra hen har det. Men om stallägaren tidigare gjort allt så kanske den inackorderade har uppfattat det som att det är såhär det brukar/ska vara, eller att stallägaren gör det för att hen vill ha inackorderade och genom att sköta servicen lockar folk att stå där. Hur som så kanske den inackorderade helt enkelt inte har förstått hur mycket arbete stallägaren lägger ner, och att det inte är hållbart i längden.
Oavsett hur upplägget sett ut, om stallägaren gör förändringar så är det viktigt att prata med de som står i stallet först. De inackorderade behöver få chansen att ge sina åsikter om planerade förändringar, och om de inte känner att det nya upplägget passar så behöver de kunna säga upp sin plats och flytta.
Stallägaren kan kanske boka in ett möte med alla i stallet och prata igenom varför hen vill ändra på upplägget, förklara hur mycket arbete hen faktiskt lägger ner och hur billiga stallplatserna egentligen är?
Finns det något utrymme att kompromissa gällande fodringarna? Någon kanske hellre tar dubbelt så många vardagar mot att få slippa helgen osv?
 
När jag läste trådstarten var min första tanke att någon borde ruska om den inackordering som klagar och fråga om hen är blind som inte ser hur bra hen har det. Men om stallägaren tidigare gjort allt så kanske den inackorderade har uppfattat det som att det är såhär det brukar/ska vara, eller att stallägaren gör det för att hen vill ha inackorderade och genom att sköta servicen lockar folk att stå där. Hur som så kanske den inackorderade helt enkelt inte har förstått hur mycket arbete stallägaren lägger ner, och att det inte är hållbart i längden.
Oavsett hur upplägget sett ut, om stallägaren gör förändringar så är det viktigt att prata med de som står i stallet först. De inackorderade behöver få chansen att ge sina åsikter om planerade förändringar, och om de inte känner att det nya upplägget passar så behöver de kunna säga upp sin plats och flytta.
Stallägaren kan kanske boka in ett möte med alla i stallet och prata igenom varför hen vill ändra på upplägget, förklara hur mycket arbete hen faktiskt lägger ner och hur billiga stallplatserna egentligen är?
Finns det något utrymme att kompromissa gällande fodringarna? Någon kanske hellre tar dubbelt så många vardagar mot att få slippa helgen osv?

De hade ett möte förra hösten och kom överens om gemensamma helger pga. av att stallägaren inte orkar längre. Anledningen till att hon tog allt från början var att uppstallningarna är hästar som vänner äger, och de skulle bli kvar ett år pga. omständigheter (gammal häst som sjunger på sista versen samt en gård de inte har tillgång till ännu). Men åren har gått nu och stallägaren har varit alltför flat och inte ställt motkrav utan kört sig själv i botten istället. Förra hösten kom de motvilligt överens om gemensamma helgpass, och trots att de gjorde passen gjordes det mycket slarvigt och man lämnade massor för stallägaren att plocka undan efter.
Jag tycker personligen att hon skulle sagt ifrån och infört kollektiva scheman för länge sedan, hon (och jag) mockar till och med åt en av hästarna ca. 4 dagar i veckan. Jag sitter lite i kläm eftersom jag inte har något att säga till om egentligen men ändå beklagar sig inhysningarna till mig om att det är mycket jobb för dem. Hade det varit upp till mig hade jag gjort ett nytt avtal där den hjälp jag behöver står med och ville de inte ta det kan de flytta. De stjäl saker också, och lånar utan att fråga.
 
Det här var bland det dummaste jag läst på bra länge, nog för att jag brukar vara flexibel när det kommer till saker och ting, fördelning osv. Men man häpnas över hur människor tänker, och resonerar.

För min del hade skrivit om kontrakten, tagit betalt för de arbete som läggs ner i veckorna och om det inte passade så finns det ju bara ett val kvar. Byta stall.

Ett annat alternativ är att fördela ALLA stallpassen kollektivt, även vardagar. Man arrangerar också städdagar, då staket och annat som behöver underhåll/reparation gås igenom vilket är obligatoriskt för ALLA boxhyrare.

Om inte annat borde någon slant trilla ner, får man hoppas....Eller inte.
 
En person jag är nära vän med har ett privat stall med 5 boxar där hon just nu har 2 uppstallningar och 2 egna hästar. Nära stallet finns en del bra ridvägar och tvärs över vägen finns en ridbana man kan nyttja till självkostnadspris. 3 olika ridhus finns inom 10 mins färdväg med bil.
Min vän sköter alla uttag/intag och fodringar ute för hästarna Måndag till Fredag morgon. Hon ser även till för hämtningen av allt grovfoder/kraftfoder samt halmströ, samt det generella underhållet av stallet och hagarna (med undantag för årlig tvättning och mockning av hagar vartannat år). De uppstallade betalar självkostnadspris för detta, alltså de betalar mat, strö och el för hästarna. Ingen kallhyra alls. I kontraktet står det att "stallpass sköts enligt överenskommelse och inackorderingar betalar självkostnadspris".
Nu har min vän för andra året i rad gjort ett helgschema där alla tar var 3:e helgpass, vilket innebär kraftfodring och intag Fre-Lör-Sön och kraftfodring och uttag Lör-Sön. Hästarna går endast in fr.o.m September - slutet på Maj.
Detta är lite utanför en större stad i Sverige där det är ganska svårt att få stallplatser och där helinackordering kostar bortåt 4000-5000 kr i månaden.
En av inackorderingarna har nu uttryckt att de tycker det är för mycket att ta var 3:e helgpass eftersom min vän har 2 hästar, medan de endast har en häst. Hur skulle ni ställa er till det?

Tycker det är fullt rimligt att dela antalet sysslor med antalet uppstallade hästar i normalfallet. T.ex. morgonfodring och utsläpp en syssla, intag em inkl fodring en syssla, nattfodring en syssla osvosv. Är man då 4 hästar blir ju det 21 pass att dela på 4. Dvs ca 5 pass/häst/vecka. Sen är det ju upp till ägaren om han/hon vill ta ex morgnar vardagar + nattfodring vardagar och resten går till inackorderingarna sålänge detta är ett schema som hålls och att man vid förändringar ger inackorderingar möjligheten att acceptera förändring eller hitta annat.

I detta fallet kan jag tycka - REALITYCHECK! Ni betalar inte hyra! Hjälp till så mycket som ägaren vill eller flytta era snåla latmaskar!
 
En person jag är nära vän med har ett privat stall med 5 boxar där hon just nu har 2 uppstallningar och 2 egna hästar. Nära stallet finns en del bra ridvägar och tvärs över vägen finns en ridbana man kan nyttja till självkostnadspris. 3 olika ridhus finns inom 10 mins färdväg med bil.
Min vän sköter alla uttag/intag och fodringar ute för hästarna Måndag till Fredag morgon. Hon ser även till för hämtningen av allt grovfoder/kraftfoder samt halmströ, samt det generella underhållet av stallet och hagarna (med undantag för årlig tvättning och mockning av hagar vartannat år). De uppstallade betalar självkostnadspris för detta, alltså de betalar mat, strö och el för hästarna. Ingen kallhyra alls. I kontraktet står det att "stallpass sköts enligt överenskommelse och inackorderingar betalar självkostnadspris".
Nu har min vän för andra året i rad gjort ett helgschema där alla tar var 3:e helgpass, vilket innebär kraftfodring och intag Fre-Lör-Sön och kraftfodring och uttag Lör-Sön. Hästarna går endast in fr.o.m September - slutet på Maj.
Detta är lite utanför en större stad i Sverige där det är ganska svårt att få stallplatser och där helinackordering kostar bortåt 4000-5000 kr i månaden.
En av inackorderingarna har nu uttryckt att de tycker det är för mycket att ta var 3:e helgpass eftersom min vän har 2 hästar, medan de endast har en häst. Hur skulle ni ställa er till det?
Jag hade givit personen valet att ta var 3:e helgpass eller var fjärde pass totalt inklusive lunchen på helgen och vid gnäll ifrågasatt om det var rätt stallplats för personen.
 
Jag hade givit personen valet att ta var 3:e helgpass eller var fjärde pass totalt inklusive lunchen på helgen och vid gnäll ifrågasatt om det var rätt stallplats för personen.

Tack då är det inte bara jag som tycker det är orimligt att deförväntar sig att någon annan gör allt jobb utan betalning. Nu är det ju inte så att min vän behöver mer betalning, hon behöver mer hjälp! Hon går under pga. detta.
 
Tack då är det inte bara jag som tycker det är orimligt att deförväntar sig att någon annan gör allt jobb utan betalning. Nu är det ju inte så att min vän behöver mer betalning, hon behöver mer hjälp! Hon går under pga. detta.

Det ska ju inte finnas någon stallägare som ska gå under på grund av att hon måste sköta andras hästar utan betalning och utan hjälp. Hon står för stall, marker och underhåll av detsamma + driftskostnader & de behöver inte betala något för det, utan istället jobbar hon för dem. I mina ögon är det rimligt är väl att varje "inhyrd" tar 1/5 av allt jobb i stallet för varje häst som de har i stallet om det ska bli rättvist - både helger och vardagar - så med andra ord räcker inte helgerna till åt "inhyrningarn" om de ska göra "rätt" för sig.

Vad de har haft för avtal innan spelar ingen som helst roll - förutom att jag antar att hon fortfarande vill vara vän med dem :p Det är väl faran med att ha "vänner" som inhyrningar ;)
 
Varför delar man upp helgerna så man får en hel helg?
Man kan väl dela på det. Inackorderingarna ska ju ändå dit varje dag?!
En kan ju ta morgon o ut och någon annan intag och kväll?
Sköter stallägaren må - fre är det ju egentligen inte för mycket begärt att de andra tar helgerna.
 

Liknande trådar

Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
4 841
Senast: spinxx
·
A
Ekonomi & Juridik Finns det någon websida där man kan läsa om vad stallägare/inackordering har för skyldigheter gentemot varann? Har letat på nätet, men...
2
Svar
20
· Visningar
4 461
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp