Självscanning i matbutik

Självscannar du dina varor i matbutik


  • Antal omröstningsdeltagare
    210
Jag skannar i "min" butik. Jätteskönt tycker jag. Slipper stå i kö, skönt att veta direkt vad allt kostar och skönt att kunna packa sina kassar i lugn och ro istället för att känna sig stressad vid bandet för att nästa kunds varor kommer. I början var det en del avstängningar, men det har alltid stämt för mig även om jag egentligen är väldigt disträ som person. I början var det dåligt med personal om något strular, men IOM att fler verkar köra så är det nån eller några som finns tillgängliga. Köper jag saker som ska ålderkontrolleras står jag gärna i vanliga kassan dock, men det händer så sällan.

Handlar jag i andra affärer så står jag i vanliga kassan. Orkar inte hålla på med fler kort osv när det är så sällan jag handlar.
 
Jag självscannar på ICA och Willy's. Den största anledningen till att jag gör det är att det är skönt att veta exakt hur mycket jag handlat för vilket gör att jag vet om jag har råd att lyxa till med något eller kanske ska lämna kvar något i butik. Det är även otroligt enkelt att kolla priset på en vara om skyltningen är otydlig :up:
 
Jag står hellre i kassakö och väntar än släpar runt på en blippmojäng. Säkert skitsmidigt för de som kan släpa på vagn och inte så mycket annat. För mig är den bara i vägen.
Däremot tar jag oftast självutcheckning, så otroligt smidigt när jag dyker in där 20 min innan passet börjar, och därmed 10 min innan man måste hämta ut passbiljett. Jag skulle bli fullständigt galen av att stå i kö då. Mot vanlig irritation som kan uppstå ibland.

Meeen!
Inspirerad av denna tråden tog jag ändå en skanner idag, och vad hände? Jo, jag fick "guldskannern" = 10% rabatt på hela köpet! :banana::D
(Så det var värt att släpa runt på en tung kasse och en klumpig skanner liksom)
 
Åh nej, så länge...?
Vad har det varit för fel på mig...I 10 år ! Har jag stått i kö...!
Förstår inte varför jag inte har börjat tidigare, jag gillar nya prylar och grejer ju...:angel:

Jag kommer iaf ihåg att det fanns på B&W i Uppsala när jag fortfarande bodde i Sverige (och garanterat andra butiker också såklart :) ) och jag flydde landet sommaren 2006 :D.
 
Jag kommer iaf ihåg att det fanns på B&W i Uppsala när jag fortfarande bodde i Sverige (och garanterat andra butiker också såklart :) ) och jag flydde landet sommaren 2006 :D.
Okeeeey

Ja, jag vet inte vad jag tittar på i affärerna, något har jag tydligen missat...totalt. :D
 
Jag står hellre i kassakö och väntar än släpar runt på en blippmojäng. Säkert skitsmidigt för de som kan släpa på vagn och inte så mycket annat. För mig är den bara i vägen.
Däremot tar jag oftast självutcheckning, så otroligt smidigt när jag dyker in där 20 min innan passet börjar, och därmed 10 min innan man måste hämta ut passbiljett. Jag skulle bli fullständigt galen av att stå i kö då. Mot vanlig irritation som kan uppstå ibland.

Meeen!
Inspirerad av denna tråden tog jag ändå en skanner idag, och vad hände? Jo, jag fick "guldskannern" = 10% rabatt på hela köpet! :banana::D
(Så det var värt att släpa runt på en tung kasse och en klumpig skanner liksom)
Guldskanner ?!?!?

Va?

Vad är det?

Det vill jag också ha ju, det låter bra.

Grattis till dig :)
 
Guldskanner ?!?!?

Va?

Vad är det?

Det vill jag också ha ju, det låter bra.

Grattis till dig :)
12088389_1512047769115418_3785263178431096491_n.jpg


De andra är röda :D
Och tack! :bump:
En passkamrat skrev på fb att jag borde köpa en lott, men det känns som att det skulle vara att utmana ödet...jag vet inte? Ska jag?
 
12088389_1512047769115418_3785263178431096491_n.jpg


De andra är röda :D
Och tack! :bump:
En passkamrat skrev på fb att jag borde köpa en lott, men det känns som att det skulle vara att utmana ödet...jag vet inte? Ska jag?
Det är klart du ska köpa en lott
Lycka till med den :)

Såna guldfärgade har jag inte sett inom butik... Ska kolla nästa gång :)
 
De har inte mindre personal i de butiker jag handlar som har självskanning, deras arbetsuppgifter ser bara annorlunda ut.

Men om kunderna utför arbetet själv, så behövs väl rimligen mindre personal? Nu medan vi kunder håller på att lära oss så blir det nog lika mycket tid för hjälp och kontroll, men om 10 år så är väl planen att det ska vara mindre personal i kassan? Eller du tror att handlarna gör detta enbart av arbetsmiljöskäl, inte för att kunna ha mindre kassapersonal på sikt?

Ni som inte scannar pga att kassörskornas jobb försvinner, tänker ni så i resten av livet också :confused:. Jättefascinerande tycker jag. Det är väl sällan man hör det argumentet när man köper saker/tjänster? Allt i samhället har ju rationaliserats och automatiserats, det låter verkligen som ett bakåtsträvarargument i mina öron. Det är väl jättebra om det momentet försvinner, det är tungt, enahanda och grund till många arbetsskador...

Ja, det gör jag. Jag har alltid det perspektivet med mig, när jag väljer om jag ska köpa in flytthjälp, städning, renovering m.m. Ibland gör jag det själv, och ibland betalar jag någon annans lön. Det är tråkigt om du sällan hör det argumentet, tycker jag. Rationalisering och automatisering är bra i att det minskar arbetsskador och gör priset på varorna och tjänsterna billigare, men baksidan är när folk blir arbetslösa (och inte får något annat jobb). Jag menar alltså inte att rationalisering och automatisering är något övervägande negativt, men det är EN negativ effekt om slutresultatet blir färre arbetstillfällen. I praktiken är ju arbetsmarknaden dynamisk och samtidigt som det minskar antal arbetstillfällen på ett ställe så kan det öka på ett annat. Men det krävs ju också att det uppstår arbetstillfällen någon annanstans på arbetsmarknaden, för att det ska fungera, och då arbetstillfällen som de arbetslösa passar för. Det är ju inte säkert att de gamla arbetarna kan ta de nya tjänsterna som uppstår på en arbetsplats vid automatisering.

För att förtydliga: jag är inte mot automatisering, jag är bara för en arbetsmarknad där jag ibland betalar andra för jobb som jag kunde ha utfört själv.

Som om man bara skulle köpa mjölk från handmjölkade kor liksom. Eller på sin höjd från uppbundna där man bär omkring på mjölkmaskinerna och kör in maten med skottkärra.

Nja, mer som att jag köper komjölk och nötkött, istället för havremjölk och morötter, om jag vill ha kor betandes i landskapet. Arbetsinsatsen för att producera mjölk, är inte riktigt jämförbart med hur jag väljer att betala mina varor i min närbutik.
 
Jag scannar ibland, det är väldigt smidigt när man har liten bebis och inte har ro att stå i kö :p
Jag tycker det går fortare, ingen kö (där jag handlar), man har lite koll på summan, och så är det roligt :angel:

Avstämning tar heller inte så lång tid att det är värt att avstå för mej, det blir ungefär som om man hade handlat utan scanner.
 
I början var det en del avstängningar, men det har alltid stämt för mig även om jag egentligen är väldigt disträ som person. I början var det dåligt med personal om något strular, men IOM att fler verkar köra så är det nån eller några som finns tillgängliga. Köper jag saker som ska ålderkontrolleras står jag gärna i vanliga kassan dock, men det händer så sällan.

Handlar jag i andra affärer så står jag i vanliga kassan. Orkar inte hålla på med fler kort osv när det är så sällan jag handlar.
Måste ha varit jobbigt när dom stängde av dig :crazy:




:D:D
 
Men om kunderna utför arbetet själv, så behövs väl rimligen mindre personal? Nu medan vi kunder håller på att lära oss så blir det nog lika mycket tid för hjälp och kontroll, men om 10 år så är väl planen att det ska vara mindre personal i kassan? Eller du tror att handlarna gör detta enbart av arbetsmiljöskäl, inte för att kunna ha mindre kassapersonal på sikt?



Ja, det gör jag. Jag har alltid det perspektivet med mig, när jag väljer om jag ska köpa in flytthjälp, städning, renovering m.m. Ibland gör jag det själv, och ibland betalar jag någon annans lön. Det är tråkigt om du sällan hör det argumentet, tycker jag. Rationalisering och automatisering är bra i att det minskar arbetsskador och gör priset på varorna och tjänsterna billigare, men baksidan är när folk blir arbetslösa (och inte får något annat jobb). Jag menar alltså inte att rationalisering och automatisering är något övervägande negativt, men det är EN negativ effekt om slutresultatet blir färre arbetstillfällen. I praktiken är ju arbetsmarknaden dynamisk och samtidigt som det minskar antal arbetstillfällen på ett ställe så kan det öka på ett annat. Men det krävs ju också att det uppstår arbetstillfällen någon annanstans på arbetsmarknaden, för att det ska fungera, och då arbetstillfällen som de arbetslösa passar för. Det är ju inte säkert att de gamla arbetarna kan ta de nya tjänsterna som uppstår på en arbetsplats vid automatisering.

För att förtydliga: jag är inte mot automatisering, jag är bara för en arbetsmarknad där jag ibland betalar andra för jobb som jag kunde ha utfört själv.



Nja, mer som att jag köper komjölk och nötkött, istället för havremjölk och morötter, om jag vill ha kor betandes i landskapet. Arbetsinsatsen för att producera mjölk, är inte riktigt jämförbart med hur jag väljer att betala mina varor i min närbutik.

Det beror säkert som sagt på vilken butik.
En där jag handlar har haft systemet i säkert tio åt nu och de har inte mindre personal. Personalens arbetsuppgifter är däremot annorlunda :)
 
Men om kunderna utför arbetet själv, så behövs väl rimligen mindre personal? Nu medan vi kunder håller på att lära oss så blir det nog lika mycket tid för hjälp och kontroll, men om 10 år så är väl planen att det ska vara mindre personal i kassan? Eller du tror att handlarna gör detta enbart av arbetsmiljöskäl, inte för att kunna ha mindre kassapersonal på sikt

*Hmpf*
menar du att vi som är korta inte jobbar lika mycket som långa eller?
 
Jag självscannar inte. Men blir lite sugen att prova nu när man läser hur bra det tydligen är enligt de flesta :)
 
Men om kunderna utför arbetet själv, så behövs väl rimligen mindre personal? Nu medan vi kunder håller på att lära oss så blir det nog lika mycket tid för hjälp och kontroll, men om 10 år så är väl planen att det ska vara mindre personal i kassan? Eller du tror att handlarna gör detta enbart av arbetsmiljöskäl, inte för att kunna ha mindre kassapersonal på sikt?



Ja, det gör jag. Jag har alltid det perspektivet med mig, när jag väljer om jag ska köpa in flytthjälp, städning, renovering m.m. Ibland gör jag det själv, och ibland betalar jag någon annans lön. Det är tråkigt om du sällan hör det argumentet, tycker jag. Rationalisering och automatisering är bra i att det minskar arbetsskador och gör priset på varorna och tjänsterna billigare, men baksidan är när folk blir arbetslösa (och inte får något annat jobb). Jag menar alltså inte att rationalisering och automatisering är något övervägande negativt, men det är EN negativ effekt om slutresultatet blir färre arbetstillfällen. I praktiken är ju arbetsmarknaden dynamisk och samtidigt som det minskar antal arbetstillfällen på ett ställe så kan det öka på ett annat. Men det krävs ju också att det uppstår arbetstillfällen någon annanstans på arbetsmarknaden, för att det ska fungera, och då arbetstillfällen som de arbetslösa passar för. Det är ju inte säkert att de gamla arbetarna kan ta de nya tjänsterna som uppstår på en arbetsplats vid automatisering.

För att förtydliga: jag är inte mot automatisering, jag är bara för en arbetsmarknad där jag ibland betalar andra för jobb som jag kunde ha utfört själv.



Nja, mer som att jag köper komjölk och nötkött, istället för havremjölk och morötter, om jag vill ha kor betandes i landskapet. Arbetsinsatsen för att producera mjölk, är inte riktigt jämförbart med hur jag väljer att betala mina varor i min närbutik.
Ja , det arbete som måste läggas ned är ju mer inriktad på uppplockning och estetik då.

Det kommer inom 20 år eller tidigare eller senare ir-noter och då behöver vi bara plocka ned och gå igenom en grind. Tror jag.

Köp en matkasse, färdigpackad om du vill betala för skittrist och riskabelt arbete. Riskabelt arbete , Jag tänker på kassaarbetet. Det är bra att sådan arbeten flrsvunner för de orsakar mycket sned arbetsbelastning.

Automatisering är den väg som Sverige har valt och kvinnors arbetsplatser automatiseraS ska väl inte särskiljas, eller?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 506
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 109
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 501
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • FÅRtråden
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp