Självincheckning i förväg på hotell tack men nej tack

Bukefalos 30 år!

Har bokat hotell Best western mellan fredag och lördag. Igår fick jag ett mail om att incheckningen var öppen och att jag kunde checka in. Jag kunde också få en QR-kod för att få min nyckel i en självbetjäningsstation i lobbyn.

Känner bara tack men nej tack. På hotell där jag betalar 2600 kronor per natt för två personer är jag inte det minsta intresserad av att göra jobbet själv. Det är ungefär som en dyrare restaurang där det är appbeställning det ör totalt ointressant för mig. Det är enbart för att verksamheterna vill spara pengar och det gör mig less.

Hade jag velat ha någon form av billigt boende med mindre service hade jag valt airbnb eller liknande och fått ett helt annat pris.
Jag bor på ett billigare BW-hotell 1-2 nätter per vecka. Där har de både onlineincheckning, självincheckning (på en skärm) och personal på plats så man får välja själv. Jag tycker det är smidigt, det är sällan kö dit och om jag checkar ut själv får jag dessutom stort kvitto per automatik. Jag har aldrig checkat in online i förtid eftersom jag ofta inte vet förrän på eftermiddagen samma dag om jag behöver bo kvar eller inte.
Att de sen e-mailspammar en med info om onlineincheckning inför varje vistelse är lite tjatigt.

Jag är övertygad om att du inte är tvungen att checka in online utan kan göra det som vanligt på plats. :)

Jag skulle nog inte ha så mycket emot det själv, tycker också att det är rätt skönt att skippa den här sortens ytliga sociala interaktioner ibland, men däremot kan jag se att det kan påverka negativt just i form av färre arbetstillfällen som du nämner @Islandshästryttare. Nog för att man fortfarande erbjuds en livs levande receptionist att checka in hos om man vill, men dels vet jag inte hur länge vi kan räkna med att det prioriteras av kedjorna nu när det finns andra lösningar, och dels så gör ju den här sortens automatisering att det blir mindre jobb för receptionisterna = företagen kan komma undan med att anställa färre. Jag har jobbat som receptionist på hotell under flera år och in/utcheckning utgjorde en stor del av arbetsuppgifterna.

Är det inte så att belastningen när det gäller incheckning och utcheckning är tämligen ojämn? Jag upplever att det då och då korkar igen, men det är också ofta helt tomt. För mig är självincheckning ett sätt att snabba på hanteringen när många vill checka in (eller ut) samtidigt. Då väljer en del av dem som väntar att lösa det själv och då minskar kön för dem som inte vill göra det. Vad jag ser är det tämligen sällan någon går till självincheckning när det inte är kö.

Inte för att jag bott så många gånger på hotell men för mig beror det på. Är hotellet en del av uppleven/resan eller är det "bara" för att ha någonstans att sova och möjligen frukost.
Precis som när man äter ute, ibland är beställa själv på skärmen det bästa men på andra ställen absolut inte.

Samhället och verksamheterna förändras över tid, antingen hänger man med eller blir hopplöst frånåkt. En bekant jag har har bara gnällt om "det där jävla digitala" utan att ens försökt förstå hur det fungerar av ren tjurighet, han kan inte sms-a, kan inte starta en dator, kan inte hantera bank-id och skulle hans fru gå bort före honom då skulle hans liv rasa helt och detta bara pg. av ren tjurighet. Att vara bitter, tjurig och inte hänga med straffar sig till slut.
Grejen är att utveckling idag betyder avveckling, avveckling av jobb, mänskliga möten och kommuniaktion.

Tänkte på den här tråden nyss när en kompis som varit i Japan berättade om ett hotell som hade dinosaurierobotar i receptionen, de höll i en ipad som man checkade in på.

På ett lyxigt hotell vill jag ha personlig service och personlig incheckning.
På ett standardhotell från en kedja som Best western förväntar jag mig inget. Visst, rummen kan vara dyra ändå men det är inga hotell jag förväntar mig någon särskild service på bara för att det råkade vara dyrt när jag bokade. Då har jag gärna självincheckning.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka