Självincheckning i förväg på hotell tack men nej tack

Bukefalos 30 år!

Jag pekade bara på hur det blir om man vägrar hänga med tiden.
Den springande punkten är att du gör det i ett sammanhang där det är uppenbart att TS talar utifrån preferenser och inte alls utifrån en vägran att hänga med tiden.

Det blir då en elak typ av fultolkning när du, trots påpekanden, fortsätter att ta dig tolkningsföreträde om något där du har uppenbart fel och trycker ner den sanning som du själv skapat på TS som mer giltig. Och det i fråga om något som handlar om hennes egna värderingar och åsikter.

Om du inte menar det du skriver som helt random reflektioner som saknar koppling till trådens diskussion? Men då kan man i så fall undra varför du spammar tråden med orelaterade saker. Det är inte heller något trevligt sätt att förhålla sig till övriga deltagares möjlighet att föra konstruktiva och intressanta diskussioner på forumet.

Jag gillar inte självincheckning eller att beställa mat via appar. Det är ett hinder för min funktionsnedsättning.

Jag uppskattar att möjligheten finns men föredrar en receptionist. Jag påverkar gärna var i byggnaden jag får rum, är det något problem med rummet vill jag kunna diskutera det. Som den gången det var fullt med hår på golvet i duschen, då fick jag ett nytt rum utan diskussion.

För flera år sen var jag på hotell i England med självincheckning och utan reception. Det funkade för att det inte uppstod några problem.

Scandic har också alternativet digital incheckning om man vill undvika det. Samma med Clarion. Eftersom jag har Å i mitt namn lyckas jag aldrig få det att fungera dock så jag går nästan alltid till receptionen.

Ja, att resa i tjänsten på sommaren och hamna bakom en grupp turister med tusen frågor får en att vilja börja gråta 😅
Bara ge mig min nyckel så jag får vara ifred 😭

på Teneriffa hamnade vi bakom en tant som skulle fylla i ett formulär för att checka in. Hon fyllde i det på den mest svårlästa skrivstilen jag sett och killen i 25 år åldern kunde inte läsa ett skvatt, inte jag heller som jobbat med kyrkböcker och sett hyfsat krånglig skrivstil. När han bad henne skriva det normalt sa hon att hon inte visste hur man gjorde.. hon pratade självklart typ 2 ord engelska, det hela slutade med att han i receptionen fick vända datorn och hon knappade in allt pekfingerstil och det tog typ 30 minuter för dom att checka in

Jag har aldrig skrivit så tydligt på något dokument som jag gjorde efter att jag stod efter henne och väntade.

För mig är det ungefär likställt med att checka in-ut mina böcker själv på biblioteket. Kanske receptionisten får mer tid till andra mer avancerade uppgifter? Jag har inte flugit på 100 år, men har man inte checkat in sig själv på flyget jättelänge?
Och det BW jag just var på för 2v sen så ledde förincheckning till absolut inget alls. Man var ändå tvungen att checka in som vanligt också.

Har bokat hotell Best western mellan fredag och lördag. Igår fick jag ett mail om att incheckningen var öppen och att jag kunde checka in. Jag kunde också få en QR-kod för att få min nyckel i en självbetjäningsstation i lobbyn.

Känner bara tack men nej tack. På hotell där jag betalar 2600 kronor per natt för två personer är jag inte det minsta intresserad av att göra jobbet själv. Det är ungefär som en dyrare restaurang där det är appbeställning det ör totalt ointressant för mig. Det är enbart för att verksamheterna vill spara pengar och det gör mig less.

Hade jag velat ha någon form av billigt boende med mindre service hade jag valt airbnb eller liknande och fått ett helt annat pris.
Jag fick ett mail varje dag i tre dagar. Checkade in när jag var några timmar bort och tänkte incheckningen skulle gå fortare kanske. Men Nix, man var ändå tvungen att checka in precis som vanligt på det hotellet.
Jag sade tom att jag förincheckat och fick svaret att tyvärr måste du checka in på samma sätt som vanligt här ändå. 😅🫣

Fast är det inte bara ett alternativ du kan välja om du vill, eller Måste du checka in själv/digitalt?
De är väl inte helt tydliga med det, men jag var inte tvungen i alla fall. Däremot skickade de ett mail om dagen om det i tre dagar.
Kände mig osäker till slut om jag missuppfattat något..

De är väl inte helt tydliga med det, men jag var inte tvungen i alla fall. Däremot skickade de ett mail om dagen om det i tre dagar.
Kände mig osäker till slut om jag missuppfattat något..
Det verkar vara lite så det blir med alla typer av bokningar. Jag fick typ ett mail om dagen från tågbolaget när jag bokat resa till London, och nu när jag ska flyga hem till Sverige får jag mail om att jag ska boka min "favoritplats" på planet trots att jag klickade på specifikt säte när jag köpte resan. Jag har ingen aning om jag ska klicka på länken och liksom välja plats igen eller inte. :confused: Jätteknepigt!

Jag har lite svårt att se poängen med den digitala incheckningen, man går ändå till receptionen och får sin nyckel. Processen är densamma oavsett liksom?
Jag har varit på ställen där man checkar in själv och anger hur många nycklar man vill ha i en terminal och sedan aktiverar x antal nyckelkort själv, jättesmidigt om det är lång kö till den bemannade receptionen.

Men så länge de har vanlig incheckning ser jag verkligen inte problemet?

Många bor tex på hotell i tjänsten. Tidigare bodde jag på hotell en till tre gånger per vecka, stå i kö för ett hej och välkommen bidrog inte til något positivt alls för min vistelse. Jag ville bara få min nyckel och komma till mitt rum. Jag ser det bara som en extra och bra service.
Jag håller helt med dig! 90% av mina hotellvistelser är pga jobb på annan ort än där jag bor, och självincheck är då supersmidigt - man glider förbi turisterna som vill fråga om det ena och det tredje och man kan själv läsa information om frukosttider etc. Precis som du säger känns det som en utökning av servicen hotellet erbjuder! Och förhoppningsvis frigör det tid för receptionisten att ägna sig åt de gäster som har frågor eller behöver hjälp utan att incheckningskön växer under tiden! :)

Jag är kluven.

Jobbat själv som receptionist och man säger i princip samma sak till alla gäster :D Hade gäster som kom flera gånger och kunde hotellet utantill de hade nog gärna velat ha självincheckning.

Är det ett hotell jag varit på tidigare hade jag gärna valt självincheckning. Dock så länge jag vet att det finns folk i receptionen ifall det skulle uppstå någonting.

Har bokat hotell Best western mellan fredag och lördag. Igår fick jag ett mail om att incheckningen var öppen och att jag kunde checka in. Jag kunde också få en QR-kod för att få min nyckel i en självbetjäningsstation i lobbyn.

Känner bara tack men nej tack. På hotell där jag betalar 2600 kronor per natt för två personer är jag inte det minsta intresserad av att göra jobbet själv. Det är ungefär som en dyrare restaurang där det är appbeställning det ör totalt ointressant för mig. Det är enbart för att verksamheterna vill spara pengar och det gör mig less.

Hade jag velat ha någon form av billigt boende med mindre service hade jag valt airbnb eller liknande och fått ett helt annat pris.
Bodde på ett sådant hotell förra veckan, men då kostade det 850 kr för två inkl frukost. Då känns det lite mer okej att göra jobbet själv.. Men när det är dyrt vill man ju ha någon form av service!

Jag skulle älska att checka in själv.
Jag har tillräckligt med mänskliga interaktioner ändå i mitt liv och en stund i min ensamhet är bara så skönt.
Att slippa att någon står och väntar medan jag tänker är underbart.

Så självbetjäning på restaurang när jag är hungrig är också helt fantastiskt.
Jag vill prata med sällskapet eller tänka ifred i stället för att prata med kyparen.

Men om jag går på restaurang för upplevelsen så vill jag att restaurangen gör det på "sitt vis", som den vill presentera sin mat och sin miljö.
Likadant med hotell.

Vad olika man kan känna 😅. Jag bor mycket på hotell i tjänsten och älskar att slippa stå i kö när jag bara vill in på rummet och sova. Nu bor jag iofs på typ samma 3-4 halvbilliga hotell så hittar redan och vet vad jag kan förvänta mig.
Håller dock med om apprestauranger, tycker det är väldigt smidigt om det är enklare servering eller typ nöjesfält med barnen men var på en lite bättre/dyrare restaurang för några år sen med vänner (jag hade valt efter rekommendation) där man beställde med app, kändes jättekonstigt.

Jag har nog aldrig råkat ut för ett hotell som endast erbjuder självincheckning, på samma sätt som att jag inte blivit tvingade att scanna mat själv (annat än vissa butiker som inte har någon personal på plats i normalfallet (endast för att packa upp varor mn), eller checka in på flyget själv.
Utan, som andra har lyft redan, det har varit ett alternativ. Och ibland kan det vara skönt att slippa stå i kö...
Jag skulle inte vara tveksam alls - om jag inte trodde att detta i förlängningen kommer att leda till att man drar ner servicen. Fungerar själv-check-in så behöver man inte ha folk på plats. Men skillnaden mellan hotell och AirBnB är folk på plats. Så valfriheten och smidigheten är välkomna, men de kommer med ett pris

Som när Scandic skulle göra frukosten valfri - rummen blev inte billigare och den som vill ha frukost betalar extra, dvs det var ett sätt att höja priset med nästan 10% (vilket iofs kan vara ok, men jag är så trött på att man lindar in saker: Att man ljuger för oss och talar över huvudet på oss som vore vi barn.)

Jag skulle inte vara tveksam alls - om jag inte trodde att detta i förlängningen kommer att leda till att man drar ner servicen. Fungerar själv-check-in så behöver man inte ha folk på plats. Men skillnaden mellan hotell och AirBnB är folk på plats. Så valfriheten och smidigheten är välkomna, men de kommer med ett pris

Som när Scandic skulle göra frukosten valfri - rummen blev inte billigare och den som vill ha frukost betalar extra, dvs det var ett sätt att höja priset med nästan 10% (vilket iofs kan vara ok, men jag är så trött på att man lindar in saker: Att man ljuger för oss och talar över huvudet på oss som vore vi barn.)
Jag håller med om att företag gärna (läs behöver bli tvingade) att sluta ljuga. Scandic är ett exempel, jag undrar om det är någon mätbar andel hotellgäster som hoppar över frukosten (kanske större del nu, när man lätt missar att boka det).
Men även sådant som krympflation och liknande, när man på ett eller annat sätt vilseleder kunderna.

Med det sagt, så använder jag gärna tekniska lösningar för att slippa stå i kö, annat än de tillfällen som behövs för att det krävs något special. Exempel på dålig implementation av teknik för att kunna minska på personal är beställningsterminalerna på exempelvis hambugerkedjorna, eller "självutcheckningskassorna" på vissa ställen, som exempelvis Ikea. De är så uselt gjorda ur ett användarperspektiv att det oftast går snabbare att gå till bemannad kassa (även om nu Ikea avskaffat dessa helt nu).

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka