Bukefalos 28 år!

Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

Kaba

Trådstartare
Har min häst på ett stort sommarbete som gränsar mot en stor sjö.
Nu är tydligen tanken att hästarna ska dricka ur sjön, vilket jag ställer mig lite skeptisk till. Vill dock rådgöra med någon som har mer koll på detta än mig.

Är det någon här som har erfarenhet av detta? Hur vet man att hästarna verkligen dricker ur sjön? Är sjövatten okej att dricka överlag?

Ytterst tacksam för svar.
 
Sv: Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

hämtar dom själv dricksvatten ur sjön?

förmodligen inte. hästar behöver lika bra vattenkvalitet som människor. en sjö är sällan tillräckligt ren för att användas som dricksvatten.
 
Sv: Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

Nej det tror jag inte att dom gör. Förstod nästan att det inte skulle vara en så bra lösning. Suck, avskyr att vara gnällig och påpeka saker.

Jaja, lika bra att ta tag i detta imorgon då. Tack för ditt svar!
 
Sv: Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

Jag håller med.
Hästarnas vatten ska vara så rent att man själv kan dricka det.
 
Sv: Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

När vi hade hästarna på grönbete förra sommaren långt ut på landet brevid en sjö så tog vi vatten ur sjön till hästarna (hagen gick inte ner till sjön), men det är ju en av sveriges renaste insjöar.
Vi får ju massor av kallsupar när vi badar och inte dör man eller blir sjuk av det. Inte körde vi dunkvis med vatten nån mil varje dag när hela sjön är full av vatten, om det inte hade vart nån skit sjö/dypöl. Vi hinkade från en brygga.
Hade man haft vatten o slang nära så hade man väl gett det men det fanns ju inte på några km.
 
Sv: Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

Inga vilda djur dricker ur hink eller vattenkopp!! Om inte sjön är speciellt dåligt kan hästarna dricka .
 
Sv: Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

håller med! vadå ingen har väl dött av kallsupar och som du säger, vilka vilga djur sricker ur vattenkoppar? min hud tex dricker alltid ur äckliga dammiga vattenpölar, hon mår så vitt jag vet inget illa av det..

våra hästar har aldrig haft vattenkar, men de har iofs haft bäck och det är ju lite bättre än stillastående vatten så sett, men är det en ren sjö och inte bara dygegga där de ska dricka så hade jag lätt låtit de dricka där..

och klart de dricker där, de törstar ju inte ihjäl.
 
Sv: Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

Våra hästar dricker sjövatten året runt men det gör å andra sidan vi med då sjön är vattenresurs för hela samhället.
 
Sv: Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

På vårt hingstbete har hästarna alltid druckit ur sjön, och det har inte vållat några problem.
Tror jag inte det gör i andra länder heller där kraven på djurens dricksvatten är obefintliga, eller helt enkelt inte finns.
 
Sv: Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

Det är väl självklart att sjövatten går utmärkt att dricka för hästar. Jag hade inte oroat mig det minsta så länge det finns ett bra ställe för dem att kunna dricka ifrån.

Hästar väljer självmant att dricka av naturligt vatten om de får välja mellan hink eller vattendrag
 
Sv: Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

Tack för alla svar!

Hur vet man att de verkligen går ner och dricker? Tror ni att en ensam häst kan gå ner och dricka eller går de ner hela flocken (6st)? Stoooor hage, så det är en bit att gå för dem.
 
Sv: Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

du kan knappast jämför en slurk vatten dom gångar du badar med att hästen ska dricka 50 liter vatten från sjön varje dag!

skulle aldrig låta mina djur dricka sjövatten utan att testa kvaliten på vattnet först.
 
Sv: Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

När jag var på ridläger så låg det en liten liten "dypöl" mitt i hagen, kanske 20x20 meter och runt en meter djup. Den drack hästarna ur, trotts den var liten så var det fint vatten. Ibland på mornarna hittade vi hästar som stod mitt i den och svalkade sig...

Alla hästarna mådde bra :)
 
Sv: Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

Det finns ju naturligtvis undantag i sjöar som är stadsnära men att svenskt sjövatten inte skulle vara tjänligt köper jag inte en sekund. Dom 'föroreningar' man snackar om är ju främst försurning och övergödning (problem som dessutom nästan bara finns i södra delen av landet) och inget av dem påverkar ju i sig självt vattnets drickbarhet.
 
Sv: Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

Jag ser inget som helst problem med att låta hästarna dricka sjövatten! Jag har själv haft min häst på beten där sjö samt rinnande bäck var det vatten som fanns att tillgå. Bra vatten var det också! Ska ju rätt mycket till innan sjövatten klassas som otjänligt. Det jag dock tycker man ska förvissa sig om är att det är en sjö med in och utflöde så att det rör sig! Inga stillastående skogstjärnar med andra ord. Inte heller skulle jag vilja ta tex Mälarvatten, då det är bräckt.

Mitt "bekymmer" är istället det, att min kuse HATAR större sjöar! Då vill han banne mig INTE gå ner! Är sjön inte så att säga överskådlig så tror jag att han klassar det som hav, och därmed är det livsfarligt! :eek::D
 
Sv: Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

Tack för alla svar!

Hur vet man att de verkligen går ner och dricker? Tror ni att en ensam häst kan gå ner och dricka eller går de ner hela flocken (6st)? Stoooor hage, så det är en bit att gå för dem.

Varför skulle en ensam häst lämna flocken för att dricka? De kommer att gå allihop tillsammans några gånger per dag, och så länge det finns plats för alla att gå fram till vattnet så blir det inget som helst problem.

Problem kan det bli om det bara finns möjlighet för en eller två hästar i taget att dricka, då kan de som står lägst i rang få svårt att dricka tillräckligt innan flocken ger sig av igen. T.ex. om man sätter upp en vattenkopp i en större hage med många hästar.

Så jag tror det kommer att gå utmärkt. Gräset innehåller ju dessutom mycket vatten, så hästar som betar behöver sälllan dricka så många liter vatten som om de äter "torrfoder".

Våra beteshästar dricker för övrigt ur en å som rinner genom hagen, och det har aldrig vållat problem. :laugh:
 
Sv: Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

Jag har tidigare år haft mina hästar till att dricka ur en sjö. Så länge vattnet är av bra kvalite (vill man inte själv bada i vattnet eller dricka det så bör hästarna inte heller göra det) och det finns ett vettigt ställe för dem att komma åt vattnet på så ser jag inga problem med sjövatten.

Däremot stötte vi på ett problem när hästarna insåg hur kul det var att bada och rymde sin väg simmandes över sjön! Staket en bit ut i vattnet kan rekommenderas;)
 
Sv: Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

Inga vilda djur dricker ur hink eller vattenkopp!! Om inte sjön är speciellt dåligt kan hästarna dricka .

Håller fullständigt med. Klart att de dricker ur sjön! Som sagt hur gör vildhästarna! Inge farligt med det, låt dem dricka.
 
Sv: Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

Hade min häst på bete bredvid en sjö för ett par år sedan, valde att köra dit vatten i dunkar till honom, då det sluttade brant ner mot vattnet, var stenigt och dålig botten. Jag och den andra hästägaren tyckte skaderisken var för hög helt enkelt.
Ingen av hästarna var nere vid vattnet, utan båda drack i tunnan. Islandshästarna som gått där de senaste åren har fått gå ner och dricka i sjön.
 
Sv: Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

Där jag hade hästarna innan fanns det en stor å (med badplats) där hästarna kunde gå ner o dricka. Innan vi släppte dem där testade vi vattenkvaliten hos kommunen. Tyvärr var det så att det låg ett reningsverk uppströms som titt som tätt blev översvämmat så tyvärr kunde inte hästarna dicka det vattnet.

Testar man kvaliten så man vet att det är ok så är det absolut ingen fara med hästarna snarare tvärt om då vet man ju att de alltid har fri tillgång till vatten.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 772
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 129
Senast: Castellini
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 688
Senast: caballus
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp