Sjuk fölunge

hjärter_dam

Trådstartare
Igår morse vid 4 fick förra medryttarhästen sitt efterlängtade föl, 3 ½ vecka över tiden. Det blev en fin liten hingstunge, fux med en fin liten bläs och två strumpor. Stammen på honom är Briar-Amiral.

Allt var frid och fröjd, han diade och reste sig själv och mamma skötte sig jättefint, men framåt förmiddagen, blev han hängig och ville bara ligga ner. Då hade han fortfarande inte bajsat. På eftermiddagen försökte ägarna upprepade gånger ge lavemang, först microlax och sen klyx, men ingenting hände. Vid halv sju kom veterinären ut och gav honom dropp och kramplösande, varpå han piggade på sig och var uppe och diade och verkade allmänt välmående. Men fortfarnade inget bajs. Efter att veterinären gett flera lavemang med ljummet vatten och parafinolja tyckte hon att det var bäst att köra ner de båda till Helsingborg. Väl där undersöktes han grundligt, och ägarna försökte reda ut allting med försäkringar, och när vi skulle åka hemåt igen skulle de precis påbörja något slags dunderlavemang.

Pratade med ägaren för en liten stund sen och då hade det fortfarande inte hänt nånting. De hade beslutat att ge honom några timmar till, men sen var man tvungen att ta något slags beslut, antingen operation eller att mna lät honom somna. Ägaren anser att operation inte är något alternativ, så tyvärr ser det väldigt mörkt ut.


Finns det fler som varit med om något liknande? Veterinären påstod att det oftare drabbade hingstföl, hur kan det komma sig? Det veterinärerna misstänker är ju att han kan ha någon missbildning, tex att tarmen kan vara hopväxt.


Just nu känns det himla tråkigt, trots att det inte är min häst. Man har ju väntat så länge och så går allt bra till en början, och en sån fin liten hingst till på köpet. Ni som har varit med om någonting liknande får gärna höra av er och berätta hur det har gått, eller om ni vet någonting mer om fenomenet.

/S.
 
Sv: Sjuk fölunge

Är dom SÄKER på att han inte bajsat då?? Och hur är allmäntillståndet nu? Trötta blir föl och speciellt efter den behandlingen han fått...deras avföring kan vara omöjlig att hitta ibland, det vet jag av egen erfarenhet..
 
Sv: Sjuk fölunge

Ett sto som jag kände hade problem med råmjölken så alla hennes föl fick förstoppning. Inget lavemang hjälpte på dessa fölungar. Utan veterinären tillverkade en "krok" av ståltråd som man fick plocka ut bajset med det första dygnen.
Alla hennes föl klarade sig levande efter den här behandlingen och ingen hade några med av det heller.
 
Sv: Sjuk fölunge

Jag beklagar. Kommer veterinären att obdusera fölet? För att se vad felet va?
 
Sv: Sjuk fölunge

Fölet blev obducerat och det visade sig att ägarna tagit helt rätt besult, en bit av tarmen fattades och man hade aldrig kunnat rätt till det. I Helsingborg sa de att de brukar få in 1 till 2 föl om året med liknande missbildningar, och han var det andra för iår. På ett sätt känns det ju bra att veta vad det berodde på, och att han slapp lida mer än nödvändigt, men det känns ändå tungt. Stoet ska iaf betäckas om, men de vågar inte chansa med Briar igen, så nu blir det till att hitta en ny hingst.

/S.
 
Sv: Sjuk fölunge

Fölet blev obducerat och det visade sig att ägarna tagit helt rätt besult, en bit av tarmen fattades och man hade aldrig kunnat rätt till det. I Helsingborg sa de att de brukar få in 1 till 2 föl om året med liknande missbildningar, och han var det andra för iår. På ett sätt känns det ju bra att veta vad det berodde på, och att han slapp lida mer än nödvändigt, men det känns ändå tungt. Stoet ska iaf betäckas om, men de vågar inte chansa med Briar igen, så nu blir det till att hitta en ny hingst.

/S.

Jag är ledsen för din skull, det är ju en lång väntan tills nästa kommer men lycka till.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 714
Senast: Egonson_
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 126
Senast: prallan
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 595
Senast: caballus
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp