Bukefalos 28 år!

Sjuk pga dåligt HÖ!

A

aniratak

Min lilla pärla har vait sjuk! Detta har hänt!
Sedan i måndags så har hon varit lös i magen, i onsdags så bad jag ridläraren som var sisst från stallet att kolla till henne för hon var inte riktigt sig själv, men hon hade stått upp och ätit med god aptit! :p
Men så i torsdags så tog jag in henne vid ett för det regnade ute, hon gick lite stelt men inte så hon var halt. Vid tre kom jag tillbaka till stallet igen och hade med mig en kompis som skulle hjälpa mig att leda henne (håller på med inridning(insittning i skritt)) Jag började borsta på henne och hon var allmänt lite häning och så upptäcker jag att hon är ganska svullen på båda bakbena och varm om hovarna! Så jag tog tempen på henne och hon hade 38.8 alltså lite feber hennes grundtemp ligger på 38.0
Jag bad ridläraren kolla på henne och hon trodde att det kanske var att hon har gått och spänt sig eftersom hon är uan skor och det är isgata ute! Men rekomenderade mig att köpa magtarm, så jag åkte och köpte det och efter tre timmar kom jag tillbaka igen efter att ha varit och ridit på en annan häst! Då när jag kom så hade hon 39.3 och var lite mera hängig och hade demolerat boxen invändigt! och på bara 6timmar så hade hon fått i sig ca 65liter vatten! och hon blev bara sämre och sämre i magen! så jag åkte hem och ringde veterinären som kom ut direkt! När hon kom då var kl 21.00 och då låg hon ner och andades väldigt konstigt! Men vi fick upp henne :galen Hon kollade på allt och kom fram till att hon hade fått diagnosen diareè med att det var så kraftigt så det räckte inte med att gå ut bakvägen utan hade säkt sig ner i fötterna med alltså hon hade fått en fångreaktion på alla fyra! Hon var väldigt buköm så hon fick smärtstillande och så hade hon sklut på act pasta som ska stoppa upp magen så i går på morgonen när kl var sju då granngården öppnade var jag där och köpte det men nu heter det tydligen pro kol! Hon har nu fått det igår morse och i går kväll pch i morse och ska snart ditt igen och ge henne! Veterinären kom i går morse igen för att kolla henne och ta blodprov för att kolla så hon inte hade början på någon ut tårkning! Febern var borta och hon mår bättre men är fortfarande lös i magen! och svullnaden i bakbena har ökat så hon är nu extremt svullen! Och för att konstatera var hon blivit dålig av så kollade hon allt som hon äter krafft korn och hö, hon kom fram till att det var så ojäm kvalite på höt så honkan ha fått i sig dåligt hö och därmed utlöst diareè. Jag flyttade till detta satll nu för två veckor sedan och det enda som är nytt är höet!

Men jag är lite orolig fortfarande för hon är lite lös ännu och svullnaden vill inte gå ner! Veterinären vill att jag skulle höra av mig på måndag igen för att se hur hon är!ska åka till stallet snart igen! till saken höe den att hon är bara två och bara hon inte har fått fång! :confused: :cry:
 
Fy så tråkigt :(, hoppas hon kryar på sig pållen din. På vilket sätt var höt dåligt?
 
Min häst har haft nästan exakt samma sjukdomsbild, men inte alls buköm. Men diarrén, febern och de svullna bakbenen är samma. Min veterinär tror att hon druckit dåligt vatten, vi har så här års en bäck som rinner genom hagen och vi vill nog inte veta vad som finns i den. Så förutom att ge hästen Probimin så har vi stängslat om hagen. Och så håller vi tummarna!
 
Min häst kom i Augusti, tyvärr följde inte gammalt foder med utan han fick nytt hö direkt. Efter 1-2 veckor blev han KANONSVULLEN i båda bak och fick feber. Veterinären trodde foderombytet och kanske en förkylning tillsammans... febern försvann efter en dag men svullnaden kvarstod i flera veckor men försvann sen sakta...
tycker det liknade lite din hästs besvär.. kanske foderbytet kan spela in om det varit hastigt?
 
Var på stallet igår kväll igen och då var hon sämre! :confused: Men vi får se hur det blir med henne! Ja vissa partier på höet är väldigt dåligt=luktar svamp så det är på det visset som det är dåligt! Nej snabbt höbyte ska inte vara någe problem för henne pga att i förra stallet så byttes det hö varje månad! Så jag har även börjat att mistänka att det kanske är torrven som hon har ätit i sig och fått en reaktion på! Men jag ska snart iväg igen och kolla henne, hoppas att hon e bättre! :crazy:
 
Nu har jag varit på stallet två gånger idag men hon e inte så mycket bättre! :cry: Det är forfarande inte någon tendens till fast skit!!!! :(
 
Vill börja med att beklaga det som hänt din häst. Jag håller tummarna attd et går vägen, med två fånghästar i bagaget så har du mitt fulla medlidande.

MEN, jag vill göra en korrigering. Inte för att hoppa på dig utan för det kanske kan hjälpa andra och förhindra en upprepning hos någon annan häst!

Du flyttade för två veckor sedan. Tog då då MED hö från det gamla stallet eller blev bytet tvärt? Fick hästen magtarmbalans (Kraffts MagTarm, BakterieBalans, Mikrobalans etc)? Om INTE så är jag ledsen att behöva meddela att det inte behöver vara ett endaste litet dugg fel på höet, det har istället blivit ett TVÄRT foderbyte. Hästens mage klarar sådant dåligt (vissa hästar klarar det dock bättre än andra) och det tar egentligen minst tre veckor innan bakterierna i tarmen ställt om från ett foder till ett annat. De flesta vet om den här risken vid betessläpp eller vid byte till/från hösilage från/till hö. Men få tänker på det när det gäller hö, hö som hö liksom. Men det kan räcka... (Skulle höet dessutom vara dåligt är det såklart än värre, men det kan vara helt bra hö och samma sak händer).

För att försöka undvika bör man vi ALLA foderbyten succesivt blanda in det nya fodret i det gamla i större och större mängd under tre veckors tid. Efter tre veckor har man gått över på det nya fodret. Ge gärna magtarmbalans (ex på produkter uppräknade ovan, det finns fler, det man vill åt är de SNÄLLA bakterierna som finns i hästens mage naturligt och som slås ut när de elaka växer till för mycket vid en störning) under foderbytesperioden med.

Får hästen annat än kol? Om inte så kanske lite magtarmbalans vore på sin plats att hjälpa de snälla bakterierna att ta över i magen igen. För fånget är det ju vila och smärtstillande samt antiinflammatoriskt att välja på. Och gärna en röntgen av hovbenen såsnart hästen klarar det. Och så bara hö och vatten samt att man ser till att återställa de salter och mineraler och elektrolyter hästen förlorar via diarrén.

Jag håller tummarna HÅRT för din häst!
 
Ja hon äter magtarm och har gjort nu hela tiden och jag tog även med hö från förra stället till detta så höet blandades under en vecka mera hade jag inte möjlighet till! Ska snart till stallet och kolla henne! Igår var hon ige bättre i magen men värmen i hovarna är nästan borta medans svullnaden är kvar! Jag ska ringa vet och be henne kanske komma ut igen, eller så får hon ringa till en klinik och säga att jag måste få komma in med henne!
Och höet är till viss del väldigt dåligt det luktar svamp stuvning av vissa balar och pga av okunskap så räcker det att hon har fått det en gång utan att det var meningen då dessa balar naturligtviss inte andväns!
Veterinären vill vänta men att konstatera fång då det kanske om hon har tur bara beror på henne hälsa i och med diareè!!! Ska även kolla up det här med att hon står på torv som han alldrig har gjort förut!
 
Det gör inge att du skrev så, känns bara tryckt att veta att jag gjort så! :smirk: ;) hon får inte prokol nu då det kan vara skadligt med förstora doser av det! det enda som det gav enligt mig nu var att skiten blev grön! :crazy:
 
Vad bra att du inte tog illa upp, och att du tog med hö (jag vet ju själv att ibland går det inte ens om man vill att vänja över försiktigt men du har ju gjort vad du kan). Jag håller tummarna för att du ska slippa fång, men röntga för säkerhets skull hovbenen om vet inte helt kan avskriva fång. Har man en hovbensröntgen är det lättare för hovslagaren att veta hur han ska sko etc OM det nu blivit fång.

Hoppas att din häst blev en alarmklocka för stallet som använder det där höet att det ska kastas.

*kramar*
 
Nu har jag pratat med en annan veterinär och fått ny meddicin! Hon ska äta en havreblandning nu i 4dagar och även en annan som heter probinim eller nått sånt!
Hoppas att det kommer att hjälpa då hon är dålig ännu! :cry:
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 046
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 835
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 385
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 241
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp