Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Få jobb tillåter att man får jobba i sin egen takt med pauser när man behöver dom. Det finns helt enkelt inga kravlösa arbeten, du ska ta ansvar, du ska vara trevlig, du ska jobba i ett visst tempo osv. Men många byter jobb och inriktning på livet efter en utmattning.

Jobbet är verkligen inte problemet i det avseendet.
Visst du kanske har rätt men utan att gå in på för mkt detaljer så för oss som står utanför och ser på , då ser det ju mer ut som man inte orkar jobba för man har för mkt privat. Annars hade nog ingen reagerat.
 
Sen tror jag få chefer skulle bry sig ifall man är sjuk men ändå tar hand om sina djur, dom flesta förstår nog att man då tar det i sin takt i stallet och sen är det även få sjukdomar som kräver att man är inne hela dagarna eller kräver att man är stilla. Dom enda gångerna jag kan tänka mig chefen skulle reagera är väl om man påstår sig ha vrickat armar/ben och därför inte kan jobba om man nu jobbar med att lyfta grejer osv för att sedan åka till stallet samma dag och bära 20 liters vattendunkar.

Jag tror tvärtom att massor av chefer bryr sig om vad man gör under den tid man skulle ha jobbat. Att utföra basala sysslor som måste göras, och som ingen annan kan utföra, har nog de flesta förstås förståelse för. Men om man undantar psykiska åkommor, som ju skiljer sig markant från vardagliga sjukdomar både i orsak, behandling och smittorisk, så har jag mycket svårt att se att det skulle vara allmänt accepterat att ägna sig åt sin (fysiskt utövade) hobby istället för att vila upp sig. Trots allt är det många som INTE tar hand om gamla, sjuka och andra med nedsatt immunförsvar, som kan jobba hemifrån, som kan jobba deltid etc och om man då är så sjuk så att man inte kan utföra något jobb alls en dag, då har jag svårt att se att man inte skulle gynnas av att vila.

Att många kontorsmiljöer inte är så bra utformade är tyvärr ett vanligt problem, men det har ju den enskilda medarbetaren svårt att lastas och ta ansvar för.
 
Jag tror tvärtom att massor av chefer bryr sig om vad man gör under den tid man skulle ha jobbat. Att utföra basala sysslor som måste göras, och som ingen annan kan utföra, har nog de flesta förstås förståelse för. Men om man undantar psykiska åkommor, som ju skiljer sig markant från vardagliga sjukdomar både i orsak, behandling och smittorisk, så har jag mycket svårt att se att det skulle vara allmänt accepterat att ägna sig åt sin (fysiskt utövade) hobby istället för att vila upp sig. Trots allt är det många som INTE tar hand om gamla, sjuka och andra med nedsatt immunförsvar, som kan jobba hemifrån, som kan jobba deltid etc och om man då är så sjuk så att man inte kan utföra något jobb alls en dag, då har jag svårt att se att man inte skulle gynnas av att vila.

Att många kontorsmiljöer inte är så bra utformade är tyvärr ett vanligt problem, men det har ju den enskilda medarbetaren svårt att lastas och ta ansvar för.
Men det är väldigt få grejer som förvärrar en "vanlig" sjukdom i stallet. Vilken sjukdom kräver att man ligger inne hela dagen?

Jag kan förstå att man inte ska ut och träna upp sitt flås när man är sjuk men det tror jag det är få som gör.
 
Men det är väldigt få grejer som förvärrar en "vanlig" sjukdom i stallet. Vilken sjukdom kräver att man ligger inne hela dagen?

Jag kan förstå att man inte ska ut och träna upp sitt flås när man är sjuk men det tror jag det är få som gör.

Med ovanstående förutsättningar, att jag inte jobbar med folk med nedsatt immunförsvar, att jag kan avstå från att ta mig fysiskt till kontoret, och att jag inte alltid måste jobba full dag, så är jag ordentligt sjuk när jag sjukanmäler mig. Det betyder inte att jag ligger däckad 24 h men det betyder att det enda jag vill fokusera på är att vila, äta och dricka ordentligt, för att bli frisk snabbast möjligt. Allt annat är sekundärt. När jag är så sjuk att jag är hemma så är även vardagliga stallsysslor jobbiga, som att hämta häst i hagen, att rida, att mocka, att köra skottkärra, att sopa stallgången, att bära vatten, att bära höbalar etc. Så i det tillståndet gör jag så absolut lite som möjligt av icke-måsten, och gör lugna saker inomhus istället. Och mår jag bättre så att sådana saker inte är jobbiga så är jag helt enkelt inte sjukskriven från jobbet.
 
I mitt fall så brukar det höra ihop dvs om jag är så sjuk så att jag stannar hemma från jobbet så är jag inte i skick att rida dvs då har jag en rejäl förkylning, feber etc. Om jag inte kunde få hjälp med djur etc så skulle jag göra det absolut nödvändigaste och det är då jobbigt att göra även det.
När jag har haft öroninflammation, feber, dunderförkylning etc så har jag inte heller tyckt det känts bra att ut och rida i kylan eller i ett fuktigt ridhus.
I vissa perioder har jag varit dålig med värk, IBS och då kan det vara lite annorlunda eftersom det kan komma i skov och vara jättedålig på morgonen för att bli bättre på kvällen etc.
 
Generellt så är tråden senaste inläggen lätt gravt OT ang diverse anledningar att vara sjuk från jobbet men rida osv .
 
Men det är väldigt få grejer som förvärrar en "vanlig" sjukdom i stallet. Vilken sjukdom kräver att man ligger inne hela dagen?

Jag kan förstå att man inte ska ut och träna upp sitt flås när man är sjuk men det tror jag det är få som gör.

Du Har så många åsikter ang detta men jobbar du /är anställd och har egen häst ?
 
Är man sjuk och arbetar inom äldreomsorg, sjukvård, barnomsorg eller dylikt tycker jag man ska vara hemma.
Där finns personer med nedsatt allmäntillstånd. Äldre och cancersjuka kan till exempel bli väldigt sjuka av ”enkla” åkommor. Barn har också sämre immunförsvar.

Min sambo, till exempel har ett flexibelt jobb. Han kan ofta sitta hemme och jobba om han känner sig sjuk. Gör han inte tillräckligt med timmar så tar han igen det en annan dag.
Han kan också jobba hemma om barnen är sjuka så vi behöver i princip aldrig ta vab.
 
Har 2 jobb per dag och det är sällan jag behöver sjuka mig från båda samma dag, med natt jobbet kör jag bil och dagjobbet mockar jag och tar in hästar. Hade yrsel och migrän i perioder innan jag fick mina glasögon vilket gjorde att jag såg dubbelt och verkligen inte borde köra bil med, medans stalljobbet gick bra då jag kunde ta min tid med det.
När jag stukade foten så kunde jag linda den ordentligt och köra på natten men inte vara i stallet.
När jag jobbade i butik bredvid stalljobbet så kunde jag vara för sjuk och äcklig för att stå i butiken men ändå jobba i stallet då jag kunde snörvla och hosta hur mycket som Helst utan att smitta andra :p.

Det är skillnad på att vara för sjuk för att jobba beroende på vad för jobb man har.
 
Har 2 jobb per dag och det är sällan jag behöver sjuka mig från båda samma dag, med natt jobbet kör jag bil och dagjobbet mockar jag och tar in hästar. Hade yrsel och migrän i perioder innan jag fick mina glasögon vilket gjorde att jag såg dubbelt och verkligen inte borde köra bil med, medans stalljobbet gick bra då jag kunde ta min tid med det.
När jag stukade foten så kunde jag linda den ordentligt och köra på natten men inte vara i stallet.
När jag jobbade i butik bredvid stalljobbet så kunde jag vara för sjuk och äcklig för att stå i butiken men ändå jobba i stallet då jag kunde snörvla och hosta hur mycket som Helst utan att smitta andra :p.

Det är skillnad på att vara för sjuk för att jobba beroende på vad för jobb man har.
Jag håller med, när jag körde truck så kunde jag oftast köra med feber och vara rätt risig. Men de dagar vi hade mycket på detaljnivå där huvudet fick hänga med fick jag stanna hemma, vilket var helt säsongsbetonat. Skulle jag dessutom ha haft kundkontakt hade jag definitivt stannat hemma.
 
Jag håller med, när jag körde truck så kunde jag oftast köra med feber och vara rätt risig. Men de dagar vi hade mycket på detaljnivå där huvudet fick hänga med fick jag stanna hemma, vilket var helt säsongsbetonat. Skulle jag dessutom ha haft kundkontakt hade jag definitivt stannat hemma.
Jag hade kört på någon om jag skulle köra truck med feber, även på kvällen när det bra är halva taken på bandet och då även hälften av både truckar och montörer i fabriken.
 
Är man sjuk och arbetar inom äldreomsorg, sjukvård, barnomsorg eller dylikt tycker jag man ska vara hemma.
Där finns personer med nedsatt allmäntillstånd. Äldre och cancersjuka kan till exempel bli väldigt sjuka av ”enkla” åkommor. Barn har också sämre immunförsvar.

Är ju oftast den kategorin som inte har råd att vara hemma. Nu jobbar jag ju inom psykiatrin men typ minus 1900 spänn på karensdagen gör ju att man tänker till alltså.
 
Frågan är väl om den kobonde som trots sjukskrivning går ut i ladugården inte åker dit för försäkringsbedrägeri, om detta uppdagas....borde väl gälla för en hästägare med. Men med detta sagt så försvinner inte plikten att se till sina djur, den tjänsten får man väl ordna antingen via plånboken eller med hjälp av vänner.
 
Frågan är väl om den kobonde som trots sjukskrivning går ut i ladugården inte åker dit för försäkringsbedrägeri, om detta uppdagas....borde väl gälla för en hästägare med. Men med detta sagt så försvinner inte plikten att se till sina djur, den tjänsten får man väl ordna antingen via plånboken eller med hjälp av vänner.
Ja om det är ens egna företag som man sjukskriver sig ifrån men ändå jobbar så blir det naturligtvis så men inte om det handlar om ens fritid, dvs. att man tar hand om sina egna hästar som inte ingår i något företag. En månskensbonde åker inte dit för att hen tar hand om sina djur som sjukskriven, någon som är bonde på heltid gör det däremot.
 
Jag blir ytterst irriterad på folk som går till jobbet och smittar ner andra istället för att stanna hemma och kurera sig. Det är helt egalt vad de gör hemma under sin sjukfrånvaro, bara de inte kommer till jobbet och smittar ner mig. :cautious:
Ja jag blir galen på det där. Jag är extra infektionskänslig pga en sjukdom också kommer kollegor glatt och är sjuka. Men va hemma då vill jag bara skrika.
 
Man behöver nog veta vilken typ av jobb det gäller för att ha en åsikt.

Torsdag och fredag har jag och en kollega flyttat en byggskylt från ena sidan E4.an till andra sidan.
Det har inneburit lång restid och tungt jobb. Mycket klättra på höga stegar och bära. Vi har fått gräva och springa upp och ner för en backe med byggmaterial och sten.

Torsdagen var skitjobbig då jag hade taskigt med energi. Fredagen var jag snorig och hostig, men mycket piggare.

Hade jag varit lite sämre hade jag inte kunnat utföra jobbet på ett säkert sätt, men det hade inte varit några problem att skritta en sväng om jag velat det.

Skylten står åtminstone bra :D 46441636_2238227089755332_935074097564483584_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 699
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp