Sjukskriver ni er på semestern?

Med den skillnaden då, att sjukskrivning medför en kostnad i form av karensdag och lägre inkomst under sjukskrivningstiden. Dina jämförelseexempel drar så att säga i motsatt riktning.
Njae, då kan man lika gärna se det som att sjukskrivningen "ger" hellediga fullbetalda semesterdagar på bekostnad av en karensdag och den lägre inkomsten. Vid sjukskrivning två dagar eller mer, så ser åtminstone jag det som en nettovinst.

Men jag uppfattade, kanske felaktigt, trådstarten som att det skulle kunna vara snålt/ogint/illojalt gentemot arbetsgivaren att sjukskriva sig under semestern. Det är ju trots allt arbetsgivaren som missgynnas hårdast ekonomiskt. Då jämställde jag det med andra saker som en arbetstagare skulle kunna göra, men sannolikt inte skulle göra, för att underlätta för arbetsgivaren.

Nä, dumt nog inte. Får jag nåt långvarigt, typ ett skov som gör mig riktigt dålig eller bryter ett ben eller nåt så skulle jag nog göra det, men inte för en förkylning. Även om den är av sånt slag att jag skulle sjukskriva mig omkag jobbade :o

Sjukskrev mig när jag stukade foten så illa att jag inte kunde gå på en vecka, blev ju ingen vidare semester då...Har inte sjukskrivit mig för någon/ några enstaka dagars förkylning el dyl.

Så har jag det också. Kronisk sjukdom som regelbundet fäller mig, även på semestern. Men det sjukskriver jag mig inte för, det är så mitt liv också är. (Tvärtom är jag glad för att jag kan ha några sjukdagar som INTE hamnar i statistiken).

Karensdag skulle även jag slippa OM jag sjukskrivit mig, men i mitt fall för att jag har särskilt högriskskydd.

Exakt. Skönt att slippa sjukdagar under arbetstid.

Jag resonerar som andra här: Om jag blev riktigt sjuk/skadad och därmed sjukskriven av en läkare så skulle jag byta semester mot sjukskrivning - annars inte.

Jag har inte behövt göra det tidigare, men nu har jag faktiskt gjort det. Har fått någon magsjuka deluxe som började med magknip och illamående och fortsatte med otrevligare effekter, som fick mig att inte vilja lämna hemmet. Trött och orkeslös var jag oxå. Ingen vidare semester... Efter fyra dagar besökte jag VC och sen blev jag bättre ett par dagar, men nu verkar det ha kommit tbx igen.

Väldigt irriterande är det iaf. Trodde jag var bättre imorse och började städa ur stallet inför tvätt, men orkade inte göra det färdigt, jag var helt urlakad och dessutom började magen bråka igen. :yuck::yuck:

Så det lutar åt att jag ringer chefen och VC imorgon...

Har aldrig sjukskrivit mig på semestern hittills, har haft förkylningar, feber osv. Vid sjukdomar som kräver läkarbesök skulle jag nog göra det.

Jag fick syn på en rubrik på Omni från Unionen.

"Tyvärr är det många som gör helt fel när förkylningen, halsflussen eller huvudvärken lamslagit semestern. De lägger sig i sängen och ser dyrbara semesterdagar ticka förbi"

Jag vet att man har den rätten men skulle aldrig sjukskriva mig på semestern. Tycker snarare det är rätt praktiskt om en sjukdag inträffar just på semestern (fast jag har bara haft 4 sjukdagar på ett snart 20-årigt arbetsliv).

Hur gör ni?

Absolut att jag skulle göra det, jag gjorde det i våras vid påsk och sparade in 4-5 semesterdagar som jag tänkt ta kring de röda dagarna.
Är jag förkyld en dag bryr jag mig inte men nu förstod jag att jag måste till läkare o hon sjukskrev mig i 2 veckor.
Varje år inför semestersäsongen kommer det ett mejl ifrån personalavd. på mitt jobb om vad man ska göra om man insjunknar under semestern. Det är liksom självklart att man inte ska låta semesterdagar gå åt till att vara sjuk.
Men jag har ett jobb utomlands där jag får ut 100% av lönen när jag är sjuk, vet inte hur jag skulle göra om jag förlorade ekonomiskt på det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka