Sjukskrivningskrångel!

Man får lita på sina patienter, lite som man får göra när det gäller psykiska sjukdomar. Där kan ju läkaren också enbart gå på vad patienten berättar, det syns ingenting utanpå. I dagens läge skulle man ju förvisso även kunna bli bedömd via skype, då ser man ju patienten. Här är jag, här är mitt kräks...

Skälet till att det ska till ett läkarintyg är att människor fuskar. Inte du eller jag, kanske, men andra;)

Om mitt jobb är att intyga något, så är det mig själv och inte den som söker intyget jag ska lita på.
Hemskt ledsen.

Men varför tror du att arbetsgivare och FK kräver intyg?
Jo, för att de inte litar på att alla som säger sig vara sjuka, är det i verkligheten.

När det gäller psykiskt sjukdom, så är det helt sant att man får lita på patientens beskrivning. Men en del objektiva saker finns att hitta - om man vet vad man ska leta efter.
 
Nej.
Jag hade influensa för 15 år sedan. Då var jag risig i en vecka men tog mig till vårdcentralen för att kontrollera om det var lunginflammation eller influensa.
Dock var jag (ungefär) arbetsför när jag drabbades av insikten att jag "bara" hade influensa. Och jag tog mig den korta sträckan till vårdcentralen för egen maskin.
alternativet, om jag inte orkat, hade ju varit att be någon att skjutsa mig.

Luftvägsinfektioner är ju rätt lätthanterliga när det gäller väntrum, det är värre med kräksjuka, illamående, huvudvärk och svårt yrsel. Jag blir ofta sjuk, jag har väldigt dåligt immunförsvar det blir alltså sjukdomsmaraton, där den ena infektionen avlöser den andra ofta dock med en veckas intervall så jag slipper ta mig till vårdcentralen men istället får böta med karensdagar. För mig är det inte ett dugg konstigt att drabbas av akut magsjuka efter två veckors luftvägsinfektion.
 
Skälet till att det ska till ett läkarintyg är att människor fuskar. Inte du eller jag, kanske, men andra;)

Om mitt jobb är att intyga något, så är det mig själv och inte den som söker intyget jag ska lita på.
Hemskt ledsen.

Men varför tror du att arbetsgivare och FK kräver intyg?
Jo, för att de inte litar på att alla som säger sig vara sjuka, är det i verkligheten.

När det gäller psykiskt sjukdom, så är det helt sant att man får lita på patientens beskrivning. Men en del objektiva saker finns att hitta - om man vet vad man ska leta efter.

För att vi lever i ett samhälle där det är viktigt att ingen får mer än man själv. Det viktigaste av allt är att man inte blir lurad, att bespara sig det får kosta nästan vad som helst i samhället. Ingen ska tro att de kan komma undan jante helt enkelt. För alla skulle ju luras om de kunde det vet man ju...

Jo jag vet att det är systemet, men det blir lite djävulens advokat över det hela och ingen har hittills svarat på hur det är tänkt att fungera när man är så sjuk att man inte tar sig ur bostaden men ändå inte behöver medicinsk hjälp och av någon anledning använt upp sina sjukdagar man får ta utan intyg. Men det är alltså en av de där grejerna som får vara en bugg i systemet för att man antar att det är så få gånger det händer...
 
@Novali01

Jag har haft samma AG i 10 år (men jag är inte på något sätt outbytbar s.a.s) och det har varit problemfria år, så något annat än det här har de inte "mot mig". Jag får hoppas att du har rätt..
 
Det är inte tillåtet med retroaktiv sjukskrivning.
Om det ligger flera veckor bakåt i tiden och TS inte sökt vård för sina olika åkommor, så ska det inte gå att få utfärdat.

Jag har haft kontinuerlig kontakt med mödravården och därigenom träffat två olika läkare under dessa veckor, det är alltså en graviditet som dragit med sig komplikationer som hindrat mig från att jobba alla dagar. Dessa läkare har dock uppmanat mig att jobba på om dagsformen tillåter och själv sjukanmäla mig de dagar det inte går.
 
Jo jag vet att det är systemet, men det blir lite djävulens advokat över det hela och ingen har hittills svarat på hur det är tänkt att fungera när man är så sjuk att man inte tar sig ur bostaden men ändå inte behöver medicinsk hjälp och av någon anledning använt upp sina sjukdagar man får ta utan intyg. Men det är alltså en av de där grejerna som får vara en bugg i systemet för att man antar att det är så få gånger det händer...

Och igen: jag har svårt att se den sjukdom som är så långvarig och som gör att man inte kan ta sig till sjukvården för undersökning.
Håller med om att det inte är bra att ha en magsjuk person i ett väntrum men de flesta (tror jag; alla där jag jobbat genom åren) sjukvårdsinrättningar har något rum dit man kan tas in utan att passera väntrummet vid misstänkt väldigt smittsam sjukdom.

Om man nu vet att förutsättning för sjukskrivning längre tid än fem arbetsdagar är att få ett läkarintyg, får man ju använda fantasin till att se till att ta sig till en sjukvårdsinrättning.
Det finns många sätt. Egen bil, bli skjutsad, åka taxi.
För att "inte ta sig ur bostaden" behöver man ju vara väldigt dålig. Och för dålig för att ta sig till sjukvården... hur tar man sig då till sjukhuet när det behövs för att man är ännu sjukare?
Jo, man ser till att bli körd till sjukhuset.

"systemet" i form av arbetsgivare och försäkringskassan litar inte på att den enskilde talar sanning när det gäller arbetsförmåga, och därför kräver de intyg av utomstående part.
Det finns en ruta i "medicinska underlaget" för att det är utfärdat efter telefonkontakt så ja, det alternativet finns. Men det är väldigt svårt att utifrån telefonkontakt fylla i den ruta som handlar om objektiva undersökningsfynd och den rutan är obligatorisk att fylla i. Om den rutan inte fylls i, blir sjukskrivningen inte godkänd av försäkringskassan.
 
Det enda jag drabbats av där jag känt att det verkligen INTE var möjligt att ta sig till läkare var när jag hade vinterkräksjukan. Det var liksom inte på minsta vis läge att placera sig i minsta lilla fordon, med mindre än att det var en rullande toalett. Jag hade förvisso inte ens kunnat säga hej till läkaren men en blick hade nog rätt för diagnos...

Men vinterkräksjukan ställer ju bara till problem sjukintygsmässigt när det är förstadagsintyg eller liknande, den har ju gått över långt innan sjunde dagen.

I alla andra fall har det kunnat gå att ta sig till sjukhus, även om det helt klart skulle varit mer plågsamt och obehagligt vissa gånger jämfört med andra.

De flesta har förhoppningsvis någon anhörig/vän/granne som kan hjälpa dem till sjukhuset/ut till taxi/sjukresa. Har man inte det vet jag inte riktigt hur man gör, men jag är ganska säker på att det går att lösa om man hör av sig till sjukvården. Endera en ambulanstransport, oprioriterad. Eller att typ hemtjänst eller något kommer och hjälper en iväg, eller att läkare/ssk kan komma hem till en, att kommunen har någon person de kan skicka ut som kan hjälpa en iväg etc. Nåt sätt känner jag mig ganska säker på att det finns. Väldigt svårt tro en person i Sverige idag som är så sjuk att hen inte själv tar sig ut ur bostaden ska behöva ligga där och pinas OM personen ger sig tillkänna och ber om hjälp?
 
Jag har haft kontinuerlig kontakt med mödravården och därigenom träffat två olika läkare under dessa veckor, det är alltså en graviditet som dragit med sig komplikationer som hindrat mig från att jobba alla dagar. Dessa läkare har dock uppmanat mig att jobba på om dagsformen tillåter och själv sjukanmäla mig de dagar det inte går.
Jamen då har jag ändå mindre problem med att tro att du inte skulle kunna få läkarintyg i efterhand! Det kommer inte vara nåt bekymmer alls för dig, är jag helt övertygad om. Se till att perioderna stämmer exakt med hur du varit hemma o sen ger du 1 ex till AG och skickar 1 ex till FK o begär ersättning så löser sig allt ska du se.
 
Hör väl inte till tråden men alltid kul att jämföra kanske?

Här om man är riktig dålig kommer husläkaren på hembesök för sjukintyg. Men å andra sidan måste vi alltid ha sjukintyg från första dagen så de är väl så illa tvugna att ha den servicen. Däremot kan de också bakdatera sjukintyg realtivt lätt, dvs har jag magsjuka och sitter första dagen mer eller mindre bara på toaletten, räcker det att jag ringer min läkare, säger det är så och att jag kommer dit så fort det lugnar ner sig (brukar ju göra det efter den akuta delen) så får jag ett intyg från den dagen jag ringde. Oftast ser de ju att man ser lite medtagen ut. Man är ju sällan pigg och fräsch dag 2 så att säga. Alternativt om läkaren vill ha det så, kommer de på hembesök samma dag jag ringer.
 
Jamen då har jag ändå mindre problem med att tro att du inte skulle kunna få läkarintyg i efterhand! Det kommer inte vara nåt bekymmer alls för dig, är jag helt övertygad om. Se till att perioderna stämmer exakt med hur du varit hemma o sen ger du 1 ex till AG och skickar 1 ex till FK o begär ersättning så löser sig allt ska du se.

Jag har redan försökt gå den vägen men det är tyvärr inte möjligt enl. läkaren som jag haft kontakt med att få ett intyg som är daterat så långt tillbaka som jag hade behövt.
 
Jag har redan försökt gå den vägen men det är tyvärr inte möjligt enl. läkaren som jag haft kontakt med att få ett intyg som är daterat så långt tillbaka som jag hade behövt.

Men du kan väl få ett intyg på grundproblemen och att de rek/uppmanat dig att jobba det du kan och sjukskriva dig själv när du inte kan? Det lär räcka längre än inget intyg alls?
 
Ja, det kanske skulle gå. Jag får kolla den möjligheten i veckan. Det kanske skulle funka att åtminstone ge till AGn så det inte blir mer krångel där. Jag har däremot inget hopp om att FK ska godkänna det och ge någon ersättning för perioden.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 327
Senast: sthu
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 322
Senast: Rie
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 596
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
876
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp