Sjukskrivningskrångel!

Det är inte tillåtet med retroaktiv sjukskrivning.
Om det ligger flera veckor bakåt i tiden och TS inte sökt vård för sina olika åkommor, så ska det inte gå att få utfärdat.

Så säger min neurolog också. När han sjukskriver mig är han alltid noga med att få dit mig samma dag som sjukskrivningen börjar.
 
Det är inte tillåtet med retroaktiv sjukskrivning.
Om det ligger flera veckor bakåt i tiden och TS inte sökt vård för sina olika åkommor, så ska det inte gå att få utfärdat.
Jag trodde det var den gamla skadan/sjukdomen som spökade då har man ju sökt vård för den redan. De här reglerna kring hur många dagar det måste gå mellan sjukskrivningar för att det skall räknas som en ny period är ju lite knepigt tycker jag. Det hade iallfall jag som arbetstagare ingen som helst koll på innan jag blev långtidssjukskriven och FK började titta på mina tidigare sjukskrivningsperioder för att "bedömma" när sjukskrivningen skulle börja.
Är det arbetstagaren själv som är ansvarig för att hålla redan på den typen av lagändringar? Det är ju väldigt tråkigt när man hamnar i TS situation där man missar att ta sig till läkaren och fixa ett sjukintyg vid dessa tillfällen.

Av ren nyfikenhet undrar jag hur det är tänkt att fungera med sjukintyg när man är så sjuk att man kanske inte kan lämna sin bostad men ändå inte så sjuk att man behöver ligga inlagd. Ringer man in om ett sjukintyg då eller hur är det tänkt att det ska fungera?
 
@monster1 Det där sista har jag också funderat över. Under mina migränattacker kan jag inte ta mig längre än till toaletten för att spy. Men det löser sig ju inom några dagar, vilket inte alla sjukdomar gör.

Jag har dock sett på mina sjukintyg att där finns en ruta som läkaren kan kryssa i som betyder "baseras på telefontakt med patienten" eller något i den stilen. Det antyder väl att det också finns lägen då FK nöjer sig med att man talat med läkaren på telefon.
 
@monster1 Det där sista har jag också funderat över. Under mina migränattacker kan jag inte ta mig längre än till toaletten för att spy. Men det löser sig ju inom några dagar, vilket inte alla sjukdomar gör.

Jag har dock sett på mina sjukintyg att där finns en ruta som läkaren kan kryssa i som betyder "baseras på telefontakt med patienten" eller något i den stilen. Det antyder väl att det också finns lägen då FK nöjer sig med att man talat med läkaren på telefon.

Situationen kan ju uppstå när du varit förkyld tio dagar och sedan inom 5 dagar får en migränattack, då måste du ha intyg dag 1 på insjukningsperiod 2. men det är ju skönt att det kan räcka med ett samtal i allafall så man slipper ligga på golvet i väntrummet och hulka.
 
Situationen kan ju uppstå när du varit förkyld tio dagar och sedan inom 5 dagar får en migränattack, då måste du ha intyg dag 1 på insjukningsperiod 2. men det är ju skönt att det kan räcka med ett samtal i allafall så man slipper ligga på golvet i väntrummet och hulka.
Visst är det så. Mina migränattacker kan komma väldigt tätt också. Men på något vis har jag klarat det hittills så att jag kommit iväg till läkaren när det behövs.
 
Av ren nyfikenhet undrar jag hur det är tänkt att fungera med sjukintyg när man är så sjuk att man kanske inte kan lämna sin bostad men ändå inte så sjuk att man behöver ligga inlagd. Ringer man in om ett sjukintyg då eller hur är det tänkt att det ska fungera?

Beskriv gärna en sådan situation så ska jag försöka svara.

Grundregeln är: retroaktiv sjukskrivning är inte tillåtet.
Undantag kan göras vid förlängning av sjukskrivning där det finns ett skapligt långt förlopp med förväntat behov av längre sjukskrivning. Då går det att motivera.
En annan grundregel är att sjukskrivning per telefon inte egentligen är tillåtet. I stort sett samma undantag som ovan.

Ett medicinskt underlag (som det heter numera; förr hette det sjukintyg men det har alltså bytt namn) är ett intyg där läkaren ska beskriva vad den finner.
Att således ringa och säga "jag kan inte jobba och jag är så sjuk att jag inte tar mig hemifrån" är inte tillräckligt underlag för att utfärda ett MU.
Hur ska läkaren kunna intyga att det stämmer?
 
Men migrän är ju ett typiskt fall. Man kan ju verkligen inte ens röra sig, om ens prata.

Jag kan som tur maila (be min man maila) min neurolog som postar han ett sjukintyg.
 
Beskriv gärna en sådan situation så ska jag försöka svara.

Grundregeln är: retroaktiv sjukskrivning är inte tillåtet.
Undantag kan göras vid förlängning av sjukskrivning där det finns ett skapligt långt förlopp med förväntat behov av längre sjukskrivning. Då går det att motivera.
En annan grundregel är att sjukskrivning per telefon inte egentligen är tillåtet. I stort sett samma undantag som ovan.

Ett medicinskt underlag (som det heter numera; förr hette det sjukintyg men det har alltså bytt namn) är ett intyg där läkaren ska beskriva vad den finner.
Att således ringa och säga "jag kan inte jobba och jag är så sjuk att jag inte tar mig hemifrån" är inte tillräckligt underlag för att utfärda ett MU.
Hur ska läkaren kunna intyga att det stämmer?
Tja en två veckors luftvägsinfluensa följt av vinterkräksjuka med diarré och kräkningar. Eller som flera beskrivit här migrän...
Har du aldrig varit så sjuk att du knappt kan stå upp än mindre röra dig några längre sträckor?
 
Tja en två veckors luftvägsinfluensa följt av vinterkräksjuka med diarré och kräkningar. Eller som flera beskrivit här migrän...
Har du aldrig varit så sjuk att du knappt kan stå upp än mindre röra dig några längre sträckor?

Fast det handlar ju inte riktigt om kryddelydds inlevelseförmåga, snarare om vilket regelverk hon och andra läkare har att förhålla sig till.
 
Fast det handlar ju inte riktigt om kryddelydds inlevelseförmåga, snarare om vilket regelverk hon och andra läkare har att förhålla sig till.
Yrkesutövandet är väll förvisso en kombination (för alla myndighetsutövare). Men nu diskuterar vi väll som privatpersoner och då har väll de flesta som är i vuxen ålder upplevt att de mått så dåligt att de inte kan lämna bostaden utan att för den delen vara i behov av att ligga på sjukhus? Det kan ju vara migrän, yrsel, hög feber, kräksjuka eller något annat som gör det svårt att ta sig från bostaden till vårdcentralen (och sedan sitta där och vänta). Du beskrev ju precis ett sådant tillfälle.
 
Men migrän är ju ett typiskt fall. Man kan ju verkligen inte ens röra sig, om ens prata.

Jag kan som tur maila (be min man maila) min neurolog som postar han ett sjukintyg.

eller så ber man sin neurolog skriva intyg gällande särskilt högriskskydd (eller vad det nu heter) som gör att man slipper karensdagen vid exempelvis migrän.
 
Tja en två veckors luftvägsinfluensa följt av vinterkräksjuka med diarré och kräkningar. Eller som flera beskrivit här migrän...
Har du aldrig varit så sjuk att du knappt kan stå upp än mindre röra dig några längre sträckor?

Med tanke på att läkare blir inblandad, normalt sett tidigast efter fem sjukdagar, så har jag svårt att se att migrän är ett adekvat exempel.

Och igen: det är en läkare som ska intyga på ett så objektivt som möjligt sätt. Hur kan man intyga något man inte sett?
 
Yrkesutövandet är väll förvisso en kombination (för alla myndighetsutövare). Men nu diskuterar vi väll som privatpersoner och då har väll de flesta som är i vuxen ålder upplevt att de mått så dåligt att de inte kan lämna bostaden utan att för den delen vara i behov av att ligga på sjukhus? Det kan ju vara migrän, yrsel, hög feber, kräksjuka eller något annat som gör det svårt att ta sig från bostaden till vårdcentralen (och sedan sitta där och vänta). Du beskrev ju precis ett sådant tillfälle.

Jodå, fast jag menar att även om kryddelydd själv varit sådär sjuk så kan hon ju inte vara generösare med sjukintygen för sina patienter. Det är ju trots allt FK som bestämmer.
 
Tja en två veckors luftvägsinfluensa följt av vinterkräksjuka med diarré och kräkningar. Eller som flera beskrivit här migrän...
Har du aldrig varit så sjuk att du knappt kan stå upp än mindre röra dig några längre sträckor?

Nej.
Jag hade influensa för 15 år sedan. Då var jag risig i en vecka men tog mig till vårdcentralen för att kontrollera om det var lunginflammation eller influensa.
Dock var jag (ungefär) arbetsför när jag drabbades av insikten att jag "bara" hade influensa. Och jag tog mig den korta sträckan till vårdcentralen för egen maskin.
alternativet, om jag inte orkat, hade ju varit att be någon att skjutsa mig.
 
Man får lita på sina patienter, lite som man får göra när det gäller psykiska sjukdomar. Där kan ju läkaren också enbart gå på vad patienten berättar, det syns ingenting utanpå. I dagens läge skulle man ju förvisso även kunna bli bedömd via skype, då ser man ju patienten. Här är jag, här är mitt kräks...
 
Jodå, fast jag menar att även om kryddelydd själv varit sådär sjuk så kan hon ju inte vara generösare med sjukintygen för sina patienter. Det är ju trots allt FK som bestämmer.

Tack!
Du har förstått det jag försökt göra: jag har försökt beskriva hur reglerna kring utfärdande av så kallade Medicinska Underlag går till.
De regler som jag och alla andra läkare ska följa.
Det är inte jag som sätter upp reglerna.
 
Man får lita på sina patienter, lite som man får göra när det gäller psykiska sjukdomar. Där kan ju läkaren också enbart gå på vad patienten berättar, det syns ingenting utanpå. I dagens läge skulle man ju förvisso även kunna bli bedömd via skype, då ser man ju patienten. Här är jag, här är mitt kräks...
Fast det är ju FK du borde rikta det där till.
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 319
Senast: Rie
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 595
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
876
Senast: tornblomma
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp