ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

bigganl

Trådstartare
Vi ska bygga en ligghall. Jag har innan varit väldigt säker på hur jag vill ha den, men nu har jag tänkt och bollat olika ideer fram och tillbaka så jag är alldeles yr. Vet inte hur jag ska göra längre.
Ni som har byggt, har ni några bra tips?
Vi har tänkt bygga antingen 5x6m eller 7x4m. Jag vill ha två öppningar för att undvika att någon häst blockerar i öppningen. Baksidan kommer att ligga mot ridbanan. helst hade jag velat ha en öppning ditåt, men där är hagens högsta punkt och det går ett dike där så det blir bra att regnvatten och snö faller nen i diket. Istället blir det en öppning på kortsidan (söder) där hästarna kan titta mot stallet och ridbanan och troligtvis en på långsidan (öster) där de ser ut över hagen mot skogen.
Vad har ni för erfarenheter? Hur ska man bygga och placera öppningar så att det inte blåser för mycket där inne utan hästarna kan vara skyddade och få lugn och ro om de vill? Vill även att det ska gå att dela av hallen vid behov så just nu känns 7x4 m lämpligast.
Alla ideer och tips mottages tacksamt och jag blir jätteglad om ni kan lägga in lite bilder också.:laugh:
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Puttar upp lite.
Någon har väl en ligghall eller ett vindskydd som ni kan visa bilder på? Eller någon som byggt själv och vill dela med sig av erfarenheter vid bygget?
Kom igen!
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Vi har inte byggt vår ligghall utan det fanns en byggnad som passade bra. Vi har valt att lägga båda öppningarna längs med ena långsidan för att undvika alltför mycket genomdrag. Öppningarna ligger mot söder.
Våra hästar tillbringar en hel del tid i ligghallen så de verkar trivas med läget :).
Vi har en större port på ena gaveln men tyvärr är den lite för låg för att kunna köra in med traktor. Det är ett tips - det vore jätteskönt att kunna mocka ur med hjälp av traktor.
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Tack för din info.l
Vi ska inte ha vår hall som en regelrätt lösdrift. Jag vill ha möjligheten till att ha hästarna ute på nätterna även på vintern när det är fint väder. (kallt men klart) De gillar att vara ute och utan hall har vi inte den möjligheten. (nu är de inne om nätterna från oktober till april ungefär beroende på väder)
Jag hoppas att hästarna inte vill ha den som toalett så vi inte behöver mocka så mycket. Nu är det bara två stora hästar och en liten ponny så så mycket blir det ju inte och i så fall inte jobbigt att mocka för hand.
Jag funderade också på att ha båda öppningarna åt samma håll, men då kommer de mot skogen och hästarna får ingen uppsikt över paddock, väg och stall. Det gör nog att hallen inte blir så använd i så fall. Många verkar ha öppningarna åt olika håll.
Där jag helst vill ha hallen med baksidan mot skogen är hagens lägsta punkt och allt vatten rinner dit. Därför känns inte det som ett bra alternativ. (även om de då får uppsikt utåt stall, paddock och väg. Då får jag heller inte regnvatten direkt i diket vilket jag tycker borde vara bra.
Tack för dina synpunkter. Hoppas på ännu fler.
 
Senast ändrad:
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Vi byggde ligghall för några år sedan, 4x5m.

Mitt första tips är sätt upp sparkskydd... Jag trodde inte det behövdes("mina hästar sparkar inte" yea right), tills vi fick bända loss den röde hästens ben med kofot ur väggen efter att han suttit fast i flera timmar. Nu sitter det rejäla tjocka plyfaskivor på väggarna....

matstro2_31341514.jpg

Utan plyfan...

Vi har två öppningar åt samma håll, o de öppningarna leder rakt ut i hagen. Hästarna står gärna o tittar ut över gårdsplanen, men det innebär alltså att de står utanför -vid sidan om ligghallen. Jag har aldrig upplevt det som ett problem, e det dåligt väder går de faktiskt in. Eller om det är mycket insekter/varmt så här på sommarn. De veckor det är kallt o klart på vintern används aldrig ligghallen, däremot när det är regn o rusk så står de där väldigt mycket. Vi vände ingångarna åt öster, eftersom här alltid regnar/blåser från väster.

Vi placerade våran ligghall precis där hästarna allra helst stod o vilade o det blev en "hit".

Sätt gärna in ljus på skymningsrelä men oxå ett starkare ljus som du själv kan styra. Det är hopplöst att mocka med bara en lågenergilampa -man ser ingenting ;)

Vi har oxå plastgardiner för öppningarna. Det tar lite tid o ansträngning att vänja dom vid men när det är ruskväder e det så skönt o slippa få in snö o blöta genom dörrarna. Lixom det håller insekterna ute på sommarn så hästarna kan undkomma alla äckelpäckel.

hasthem_65861416.jpg

(Här utan plastgardinerna)

En bild med plastgardinerna, den ligger bara kvar så länge som vårt hus ligger ute på hemnet...(Japp, det är till salu!)
4782146.jpg


Sista tipset är kondensskyddad takplåt!!!! Det är helt hopplöst med vanlig takplåt, på vintern blir det kondens på insidan, vilket gör att det typ regnar inomhus, torven/halmen blir blöt o kladdig och takbjälkarna blir blöta. Den är dyrare, jag visste innan vi byggde att jag borde ha kondesskyddad, men var alldeles för snål. Var inte det! Det var ett korkat misstag från min sida...
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

den jag är uppstallad i ser ut såhär(halmbädd nu bliderna är från när den var nybyggd):
28984773.jpg

ena kortsidan
28907947.jpg

bonusbild
28907921.jpg


o under vintern har det varit mockning då de oftast bara gick in o sket sen ut i snö/regn/blåst dock sov de där inne på natten...
 
Senast ändrad:
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Vår är ca. 6*4 och har två öppningar. Ena kortsidan är helt öppen och så är det en öppning på en av långsidorna längst in. Den är i minsta laget tycker jag men godkänd för de hästar som bor där så ett tips är att bygga så stort det går. Den vi har är ett försök som blev permanent för att hästarna gillar det. Tänk på att ha öppningarna så att smältvatten inte rinner in, jag har provat smältvattenbassäng och det var ingen hit (flyttade ligghallen efter det).

Om jag skulle få göra om allt och bygga en ny ligghall så skulle jag gjuta platta och ha så stor öppning/portar att det går att mocka ut med traktor. Bra belysning, hästarna bryr sig inte men det kan ju var trevligt att slippa pannlampa när man mockar. Isolering eller kondensskyddad plåt i taket. Plastremsor i öppningarna. Stort.

Idag har jag grusbotten, kan inte ha bädd så går inte att mocka ut med traktor. Ingen belysning (funderar dock på att fixa i år). Takdropp. Hästar som trivs.
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Mitt första tips är sätt upp sparkskydd... Jag trodde inte det behövdes("mina hästar sparkar inte" yea right), tills vi fick bända loss den röde hästens ben med kofot ur väggen efter att han suttit fast i flera timmar. Nu sitter det rejäla tjocka plyfaskivor på väggarna....
Låter ju inte så trevligt. Det ska jag tänka på.


Vi har två öppningar åt samma håll, o de öppningarna leder rakt ut i hagen. Hästarna står gärna o tittar ut över gårdsplanen, men det innebär alltså att de står utanför -vid sidan om ligghallen. Jag har aldrig upplevt det som ett problem, e det dåligt väder går de faktiskt in. Eller om det är mycket insekter/varmt så här på sommarn.
Men jag är tveksam till att ha båda öppningarna så de enbart ser rakt mot skogen. Bakom sig har de då paddock, väg och stallet vid sidan. De kan inte ha uppsikt alls. Ett alternativ är ju att ställa hallen mitt i hagen, men då är den inte på den högsta punkten och jag kan inte leda regnvatten direkt i diket.
De veckor det är kallt o klart på vintern används aldrig ligghallen, däremot när det är regn o rusk så står de där väldigt mycket. Vi vände ingångarna åt öster, eftersom här alltid regnar/blåser från väster.
Vi har så mycket skog runt hela gården så det blåser ganska lite här.
Vi placerade våran ligghall precis där hästarna allra helst stod o vilade o det blev en "hit".
Våra verkar inte ha någon direkt favoritplats för vila så det kan jag tyvärr inte utgå ifrån heller.
Sätt gärna in ljus på skymningsrelä men oxå ett starkare ljus som du själv kan styra. Det är hopplöst att mocka med bara en lågenergilampa -man ser ingenting ;)
Bra tips.
Vi har oxå plastgardiner för öppningarna. Det tar lite tid o ansträngning att vänja dom vid men när det är ruskväder e det så skönt o slippa få in snö o blöta genom dörrarna. Lixom det håller insekterna ute på sommarn så hästarna kan undkomma alla äckelpäckel.
Det har jag också tänkt sätta upp. Mest för insekter om sommaren.

Sista tipset är kondensskyddad takplåt!!!! Det är helt hopplöst med vanlig takplåt, på vintern blir det kondens på insidan, vilket gör att det typ regnar inomhus, torven/halmen blir blöt o kladdig och takbjälkarna blir blöta. Den är dyrare, jag visste innan vi byggde att jag borde ha kondesskyddad, men var alldeles för snål. Var inte det! Det var ett korkat misstag från min sida...
Vi har tänkt bygga så att väggarna inte går ända upp utan att det är öppet från ca 2 m och upp till 2,50 i bakkkant och 3 m i framkant. Tror du det blir kondens ändå?

Tack för tips! (och bilder)
 
Senast ändrad:
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

oj vad ljus och fin hallen var. Vad har ni använt som "fönster"?
Den ser ut att vara mycket större än vad vår ska bli, men roligt med inspiration. Tack!
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Vi har ändrat oss lite angående storleken och nu lutar det åt 4x8m eller 4,5 x 7m. Vill inte heller ha för litet.
Som vi tänkt nu så ska den ligga där hagen är som högst så smältvatten kommer inte vara problem där. Ett dike precis bakom finns också. Jag vill egentligen ha hallen ner mot skogen, men då är jag där hagen är som lägst och pga smältvatten, regn osv tror jag inte det blir bra.
tack för tipsen!
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Nu har jag läst slarvigt så jag vet inte om någon annan redan skrivit detta, men om du ska ha ligghallen godkänd av länsstyrelsen så ska den ha tre hela väggar, alltså bör de två öppningarna vara på samma vägg.
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Det alternativet går inte eftersom de då troligtvis inte kommer att använda den alls. Då får de bara öppning mot skogen från allt. De har inte uppsikt alls. Ska nog ringa länsstyrelsen och höra vad de säger. De som visat sina hallar på bild här på forumet har nästan alltid öppningarna på två olika sidor. Länsstyrelsen godkänner ju tex vindskydd där hela framsidan är öppen så det blåser och snöar in för fullt. (finns ett stort stall som har ett par sådan vindskydd till sina lösdriftshästar. Har faktiskt aldrig sett dem använda skyddet öht. Gillar inte alls den lösningen. Hästarna måste få känna att de kommer till ro och skyddas från väder, vind och insekter när de behöver det. Har tyvärr lånat ut min "bygga för häst" men minns inte till vem. Där står nog det mesta, men en pling till länsstyrelsen får det bli.
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Jag hade tur och fick plats med min lösdrift på runt 50 m2 i min befintliga stallbyggnad.

Jag har numera två öppningar på kortsidan vilket är praktiskt då jag har en hårt regerande kung...

På en av långsidorna som vätter mot hagen har jag en stor glugg på ca 1,3 m x 2,5 m som de använder som fönster vilket är mycket populärt.
Den var egentligen tänkt som utgödslingslucka för traktor, men någon smarting till häst lyckades öppna och sedan hade jag inte hjärta att stänga igen.
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Hoppar in i denna tråd jag med :) ska också precis bygga ligghall och det är verkligen en del att tänka på!!
Min blir 6x10 m och det tycker jag är litet!! Men har inte möjlighet att göra större varken ekonomiskt eller utrymmesmässigt där den ska ligga.

En fråga, har ni fönster/mycket ljusinsläpp i era hallar?
Vad tror ni om ljusinsläpp i ligghallar generellt, kan det vara negativt??
Jag menar, i stall vill man ju gärna ha mycket ljus men lösdrifter/ligghallar är nytt för min del...men det är väl alltid trevligt med ljus..?!

Som någon skrev, ordentliga öppningar så att arbetet blir praktiskt är viktigt tycker jag liksom att ytorna omkring hallen blir väl dränerade och hårdgjorda, lera är inte kul!

För min del är det minst lika viktigt att kunna göra bra ytor omkring hallen liksom att hallen i sig blir bra men det är givetvis en ekonomisk fråga det med så man får väl ta lite i taget och grusa upp :)

Gällande att ha två öppningar på olika sidor, jag kommer att ha det, har fått det godkänt av länsstyrelsen men under förutsättning att den ena öppningen kan stängas. Mina öppningar blir dels en på långsidan i söderläge som är 3 m bred och 2.5 m hög och sedan en öppning på kortsida i sydvästläge som är 2 m bred o 2.5 m hög, gillar inte heller den öppna varianten som många har med en hel öppen långsida. Båda öppningarna i min hall blir med en form av skjutportar så man kan stänga om man skulle behöva av någon anledning.

Hm... vad mer tänkte jag på..jo, strö?? Svårt tycker jag, önskvärt är ju gummimatta under direkt på betongen men vilket strö? Halm/spån/torv/sand?
Någon som har tips om detta? :)
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Mitt vindskydd/ligghall är 3.80 x 8.75. Detta är en del av logdelen där jag förvarat spån innan. Finns en dörr in till stallgången på ena långsidan. På ena sidan finns en port på 3.8 som är öppen ut mot hagen. Vill man stänga ena portdelen blir öppningen 1,9 vilket jag tycker är för smalt. På andra kort sidan finns en port med som går ut mot gårdsplanen men som vi håller stängd.
Det började med att hästarna var känsliga för blinningar och då stallet höll på att målas så provade vi med att öppna upp logdelen och det var poppis. De står där mellan klockan 8 till 21. Dock hade jag önskat två ingångar och bredare ligghall men det funkar än så länge bra till mina hästar på 147,152 samt 5 månaders föl. Det kommer tillkomma ett liten bponny med ev.
Funderar starkt med att ha kvar det i vinter och förlänga utevistelsen på hösten samt skydd för vintern. Det smidiga blir i sådana fall att man bara behöver öppna upp boxdörrar så går hästarna ut till logdel/hage själva och samma vid insläpp. Dock tror jag inte det funkar att fodra ute i logdelen.

Fördelen är med att jag slipper gå ut för att fylla på vattenbyttor i höstrusk/vinteroväder:love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Jag har numera två öppningar på kortsidan vilket är praktiskt då jag har en hårt regerande kung...
:rofl: ja jag har en hårt regerande drottning så därför vill jag ha två öppningar jag också.

På en av långsidorna som vätter mot hagen har jag en stor glugg på ca 1,3 m x 2,5 m som de använder som fönster vilket är mycket populärt.
Där gav du mig något att fundera på. Om man sätter in någon typ av fönster (plexiglas kanske?) och har det på baksidan så skulle de kunna se både paddock, väg och stall. Det kanske är en lösning. Då kan jag ha två öppningar åt öster i så fall. (Om jag har ena öppningen på kortsidan så blir den åt söder)
Nu fick jag ännu mer att fundera på, men
TACK alla som skrivt! Lägg gärna in bilder om ni har.:)
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Tillägg
Det är ingen som har en skiss över hur er ligghall är byggd? Sett uppifrån. Eller om någon vet vart man kan hitta förslag.
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Där gav du mig något att fundera på. Om man sätter in någon typ av fönster (plexiglas kanske?) och har det på baksidan så skulle de kunna se både paddock, väg och stall. Det kanske är en lösning. Då kan jag ha två öppningar åt öster i så fall. (Om jag har ena öppningen på kortsidan så blir den åt söder)

Om du ändå ska ha fönster fundera på öppningsbart. Öppningar bör vara åt söder, enligt jordbruksverket, och det är det bästa tycker jag utom sådana här varma somrar. För då ligger solen på öppningen hela tiden och då blir det varmt. Jag har en öppningsbar lucka åt öster och öppnar man den så blir det lite mer luftväxling vilket verkligen behövs när temperaturen klättrar över 30 grader.
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Fast det här med öppning åt söder måste man ju sätta i relation till platsen där ligghallen ska vara. Jag skulle inte vilja ha min öppning åt söder eftersom det oftade blåser från söder än från väster vilket är det håll som vi har vår stora öppning åt.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 199
Senast: Angel
·
Anläggning Nästa år är planen att bygga en ligghall. Jag vill ha en säker och hållbar. Numer finns det i plastmaterial som ser ut som vanliga...
Svar
6
· Visningar
5 907
Anläggning Hej, Vi ska flytta till en gård i november, verkligen min drömgård som vi får hyra på obegränsad tid av min sambos chef till ett bra...
Svar
10
· Visningar
2 031
Senast: rebus
·
Trädgård & Växter Jag undrar om någon har något bra trädtips? :idea: Jag bor i zon 3, tror jag (Enköping) med endast åkrar om grannar = blåsigt. Min...
Svar
8
· Visningar
3 747
Senast: Cillaramsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp