ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Fast det här med öppning åt söder måste man ju sätta i relation till platsen där ligghallen ska vara. Jag skulle inte vilja ha min öppning åt söder eftersom det oftade blåser från söder än från väster vilket är det håll som vi har vår stora öppning åt.

Sant, jag har dock för mig att man ofta rekommanderade öppning åt söder men det beror ju en del på var man bor. Här blåser det mest från väster och ibland från norr, då blir det kallt. Men i alla fall riktigt varma dagar kan det vara skönt att kunna öppna ytterligare en lucka eller två
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Fönstret blir i så fall åt väster. (för att de ska kunna ha uppsikt över paddock, stall och väg)
Jag har inte tänkt ha vägg hela vägen upp utan öppet en bit under taket för att luften ska kunna cirkulera ordentligt.
Om det funkar med fönster så blir båda öppningarna åt väster. Kan klar korrugerad plast fungera som fönster?
Om man gör en ram runt plasten och sätter gångjärn upptill så blir det öppningsbart. Kan det fungera tror ni?
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Nu är det ju nya regler att inredning ska tåla en häst spark. Men du kanske ska ha galler också? För plast tål väl inte så mycket?

Jag har inte tänkt ha vägg hela vägen upp utan öppet en bit under taket för att luften ska kunna cirkulera ordentligt

Jag har 6 meter i tak plus att det in till ladan (där diverse saker förvaras, staketmaterial, virke med mera) är bara halvväg, ca tre meter. Det räckte i alla fall inte denna sommar. Så denna sommar var det väldigt skönt att ha den extra luckan. Men denna sommar har ju varit i varmaste laget här.
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

var väl inget fel på den skissen.
Om det funkar med fönster som jag tänker nu så blir öppningarna som på din, på ena sidan och fönstret blir på motsatt sida där du har ingången till stallet. Vad tror du om det? Fönstret blir mot paddock, väg och stall så de ser allt som händer där (åt öster) och öppningarna
blir då åt väster. Då har de öppen hage från öppningarna sett, ca 20 meter där skogen tar vid (som också är i hagen).
Jag är inte säker. Har fått för mig att jag gärna vill ha en öppning på kortsidan mot stallet, men med två öppningar på olika sidor blir det kanske mer blåst och inte lika lugnt i hallen? Vad tror du? Om det funkar med öppningar åt olika håll behöver jag inte sätta in något fönster alls. (jag vänder och vrider på allt så jag blir helt rörig i huvudet)
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Har tänkt ha 2,5 m i takhöjd i bakkant och 3 m fram. Tänkte göra väggen 2 m hög och ha luft sedan upp till taket, men ett fönster måste ju sitta längre ner om det ska gå att titta igenom. Galler blir ju väldigt stort och tungt hela vägen för fönstret måste vara rätt långt. Hrm...Nu fick jag ännu mer att fundera på.
Titta på bilderna som Satanic lade in. Där har de stora fönster runt hela hallen. Undrar vad de har för material?
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

När min stallägare byggde lösdrift fick han rådet att göra storlek som boxar. Jag hade mina två hästar i den, 4x8m. Det var absolut inte för litet, men skulle jag bygga egen skulle jag göra ännu större!
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Ja storleken är inte problemet. Det jag inte kan bestämma är hur jag ska ha öppningarna. Om jag ska ha två på samma sida (och då måste jag ha någon sorts fönster så de får uppsikt över paddock, väg och stall där det rör sig och händer saker. Öppningarna vetter mot skogen i det fallet)
Eller om jag ha öppningarna på två olika sidor. Då kan ena öppningen vara på kortsidan så de ser stall, en del av paddocken och vägen därifrån. Då behöver jag inget fönster. Antingen bygger vi 4x8 m eller 5x6 m. Vilket det blir beror på vart öppningarna hamnar.
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

hej
håller också på med projekt ligghall med ung samma frågeställningar som dig och har pratat mycket med länsstyrelsen här i K-d. OM du vill ha öppningarna på olika sidor så kommer den ytan som INTE blir vindskyddad pga genomdrag att räknas bort i den totala ytan som blir godkänd för ligghallen så tänk på att bygga större om du vill ha så!

En fråga med relevans för tidigare inlägg och bilder i tråden

Den bild som Satanic lagt in tror jag visar vindnät som "fönster" sida i överkant av ligghallen. Av sådan typ man kan se att vissa ridhus också har för att öka ljusgenomsläppet och få bättre luft.
Jag funderar på om man kan ha det för en öppning på kortsidan?
Såg att någon skrev att det måste vara sparktåligt, men vet också flera som fått tälthallar godkända?
Kanske kan man göra en nederdel i trä och sätta vindnät ovan? Och göra allt öppningsbart så man kan ha 2 utgångar mestadels men också möjlighet att stänga till vid snöoväder.
Mycket att grunna på är det!
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

hej
håller också på med projekt ligghall med ung samma frågeställningar som dig och har pratat mycket med länsstyrelsen här i K-d. OM du vill ha öppningarna på olika sidor så kommer den ytan som INTE blir vindskyddad pga genomdrag att räknas bort i den totala ytan som blir godkänd för ligghallen så tänk på att bygga större om du vill ha så!
Vad bra att du pratat med dem. (Jag har inte ringt själv än)
Då borde en lösning med öppningarna åt ett håll vara bäst, men samtidigt undrar jag hur det blir om det blåser från det hållet? Då är det bara mellan öppningarna som det är vindskyddat. Sen undrar jag också hur man ska veta hur mycket yta som ska räknas bort om man väljer öppningarna på olika sidor. Hur mycket det blåser spelar ju stor roll och från vilket håll det blåser. Sa de någonting om hur man kan räkna ut hur mycket som ska räknas bort?

Nu blåser det rätt sällan hos oss annat är svaga vindar. Vi har så mycket skog runt oss. Men det är ju viktigt att hallen är godkänd. Jag bygger inte nåtot på chans.

Då dyker frågan om fönster upp igen.
Vad kan man ha för material i ett fönster för att det ska fungera bra?

Eller en helt annan fråga:
Jag vill ha hallen vid staketet för att kunna leda regnvatten och snö rakt ner i diket. Är det dumt? Det kanske är bättre att bygga hallen en liten bit in i hagen så att de kan ha båda öppningarna åt väster? Då har de uppsikt över allt och skogen bakom sig istället. Men då kommer vattnet rinna ner i hagen istället samt att blåser det så är det oftast från det håller och då kommer inte hallen bli lika vinsäkrad.
Jag blir tolig.:crazy: Jag hittar ingen riktigt bra lösning.
Ska se om jag har några bilder där det syns hur hagen ser ut. Då kanske det blir lättare att ge råd.

Den bild som Satanic lagt in tror jag visar vindnät som "fönster" sida i överkant av ligghallen. Av sådan typ man kan se att vissa ridhus också har för att öka ljusgenomsläppet och få bättre luft.
Aha, då är jag med. Trodde det var tätt.
Jag funderar på om man kan ha det för en öppning på kortsidan?
Kortsidan är garanterad den öppning mina hästar vill stå i eftersom de där har utsikt så ska jag ha något för så är det på andra sidan i så fall.

Såg att någon skrev att det måste vara sparktåligt, men vet också flera som fått tälthallar godkända?
Ja det har du rätt i.
Kanske kan man göra en nederdel i trä och sätta vindnät ovan? Och göra allt öppningsbart så man kan ha 2 utgångar mestadels men också möjlighet att stänga till vid snöoväder.
Mycket att grunna på är det!
Ja det är mycket att fundera på. Men vi har inte tänkt använda hallen jämt så när det är snöoväder eller annat ruskväder får de vara i stallet på nätterna. Har mer tänkt ha ett alternativ för kalla klara vinternätter då hästarna inte gärna vill in.
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Tänk på att du inte får bygga något utan att förprövningen är gjord! Annars är det olagligt. Förprövningen är gratis numera iaf.
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Ja jag ska ringa och ta reda på allt innan vi sätter igång. Vill inte bygga något olagligt. (men 40 kvadrat får vi ju bygga utan bygglov. Det kanske inte spelar någon roll i såna här sammanhang?)
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Kanske det blir enklare med lite bilder. (Även om bilderna inte är de allra bästa.)
31381054.jpg

Här är bilden tagen vid hagens ingång. till vänster är staketet där baksidan av hallen är tänkt att vara mot. Dike och paddock är till vänster. Om jag kan ha öppningarna åt olika håll blir ena öppningen en bit bakom oss där vi är på bilden. Då ser de stall och en bit väg och paddock.
31381111.jpg


Den här bilden var bättre. paddock och diket syns bra till vänster och precis bortanför där fuxen står ska hallen ligga. Där ser man skogen tydligt också. Om öppningarna ska vara på samma sida blir de riktade mot skogen.
31381281.jpg

Här är bilden från andra hållet. Där hästen finns (en liten mörk filur) ska hallen ligga. Bakväggen mot paddock.

Tror ni det är bra att ha hallen med baksida mot diket? Kan det vara bättre en bit in i hagen? Marken sluttar nedåt mot skogen, men inte jättemycket. Vad tror ni om öppningarna? Hur skulle ni g´jort?
 
Senast ändrad:
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Eller en helt annan fråga:
Jag vill ha hallen vid staketet för att kunna leda regnvatten och snö rakt ner i diket. Är det dumt? Det kanske är bättre att bygga hallen en liten bit in i hagen så att de kan ha båda öppningarna åt väster? Då har de uppsikt över allt och skogen bakom sig istället. Men då kommer vattnet rinna ner i hagen istället samt att blåser det så är det oftast från det håller och då kommer inte hallen bli lika vinsäkrad.

Måste fråga - vad är det för snö och vatten du pratar om? Menar du det som kommer komma på taket? Det handlar ju i så fall inte om enorma mängder (och inte mer än det som ändå hade kommit i hagen) men är det viktigt att få bort det så kanske en hängränna och ett stuprör ner i en stenkista vore något? Så slipper du ta hänsyn till den faktorn när du gruvar vidare över placeringen av din ligghall...

När det gäller fönster så tycker jag att du ska sätta in det i vilket fall - med ett rejält galler framför! Hästar gillar ju att ha uppsikt och jag tror det blir mindre onödig rörelse med ev dominoeffekt inne i ligghallen ifall de inte behöver stövla ut och kolla läget i onödan.

Och när det gäller utformning så rekommenderas det i 'Att Bygga Häststall' att man gör ligghallen så kvadratisk som möjligt, alltså vore 5 x 7 m att föredra framför 4 x 8 m. Detta håller jag med om utifrån egen erfarenhet, i avlånga utrymmen är det svårt att passera varandra.
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Måste fråga - vad är det för snö och vatten du pratar om? Menar du det som kommer komma på taket?
Ja allt vatten som man kan slippa i hagen är positivt. När det ligger ett dike just där vore det smidigt.
Den stora anledningen är att marken sluttar i hela hagen från den punkten. Vi vill bygga på högsta punkten, annars rinner allt smältvatten/regnvatten ner mot vindskyddet. För att undvika det om vi bygger längre in i hagen måste marken byggas upp mellan en halv och en meter. dyrt!!

När det gäller fönster så tycker jag att du ska sätta in det i vilket fall - med ett rejält galler framför! Hästar gillar ju att ha uppsikt och jag tror det blir mindre onödig rörelse med ev dominoeffekt inne i ligghallen ifall de inte behöver stövla ut och kolla läget i onödan.
Just nu tänker vi mest på att göra fönsterluckor i baksidan som är lätta att öppna så att hästarna kan stå med huvudet i öppningarna när de vill ha koll.

Och när det gäller utformning så rekommenderas det i 'Att Bygga Häststall' att man gör ligghallen så kvadratisk som möjligt, alltså vore 5 x 7 m att föredra framför 4 x 8 m. Detta håller jag med om utifrån egen erfarenhet, i avlånga utrymmen är det svårt att passera varandra.
-anledningen till att jag helst vill ha den avlång är för att hästarna lättare ska kunna undvika varandra. De behöver då inte passera varandra alls om de inte vill (två öppningar) Det blir lättare för dem att få en avskild plats. Är det mera fyrkantigt blir de tätare inpå varandra vare sig de vill eller inte.
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Nu har jag pratat med Länsstyrelsen. Vi behöver inte förpröva. Hon rekommenderade en avlång hall framför en mer kvadratisk. Hon sa också att om man vill ha öppningarna åt olika håll går det bra. (Det viktiga är att hästarna kan ha uppsikt över platsen och att alla kan gå in och ut så att ingen kan hindra andra, enligt henne.) Ingen yta skulle räknas bort. (vart har du fått det ifrån? undrade hon.)
Så nu när jag pratat med dem så är jag i samma läge som i början. Nu när jag vet att öppningar åt två håll är ok.
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Förprövning är väl från och med fem hästar och uppåt? Frågade du hur det fungerar om man har ett befintligt stall och tänker ha det i reserv, rent tekniskt går det ju då kanske att ha fem hästar på gården. Nu kanske jag har missuppfattat dig men är det inte så du ska göra?

Jag läste på jordbruksverkets sida och deras rekommendationer och regler för ligghallar och där står det inget om att man inte får ha flera öppningar, om jag inte minns fel så rekommenderade de en helt öppen vägg som öppning. Men det kan ju sedan tolkas olika i olika län.
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Jag har bara boxar åt tre hästar och inte hagar som är lämpliga för fler hästar heller så fler än tre blir det aldrig här. Vi ska ha ligghallen som komplement så att hästarna inte måste gå in på nätterna när det är fina vinternätter. Då vill de ogärna in och har jag hallen så kan de få gå ute. När det är regn och rusk kommer de att få vara inne på nätterna vinterhalvåret.
En hel öppen långsida vill jag inte ha. Tycker inte de får lugn och ro på samma sätt då samt att det kan snöa in osv. med två öppningar blir det mindre vind och vi kan stänga en öppning om det skulle behövas.
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Det var så jag uppfattade att du ska göra men rent teoretiskt kan du ju då ha sex hästar på gården = förprövning krävs. Jag har ibalnd funderat över hur länstyrelsen ställer sig till det, du har ju inte tänkt ha fler hästar men det går. Jag har inte heller tänkt skaffa fler hästar så det är inget jag har forskat vidare i men det hade varit intressant att veta.

Jag skulle nog också fördra två dörrar/öppningar, jag har ju två nu men ena öppningen täcker en hel kortsida.
 
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Hej
Det var det svar jag fick när jag ringde om detta?!?
ingen är gladare än jag om det går med 2 öppningar utan att yta räknas bort, perfekt för mig!
Jag har alltså en öppning mitt på långsidan och en mitt på ena gaveln, tidigare har det varit ett garage som nu ska bli ligghall.
Pratade du med Elisabeth kanske? jag pratade med en karl..
Och jo förprövning borde faktiskt vara ett måste iom att du teoretiskt sett får plats med mer än 5 hästar på gården( oavsett om du täner ha det el ej), det var det svar jag fick. ( har också bara 3 boxar)
Märkligt att man får sp olika svar!
 
Senast ändrad:
Sv: ska bygga ligghall. tips och bilder önskas

Ja allt vatten som man kan slippa i hagen är positivt. När det ligger ett dike just där vore det smidigt.
Den stora anledningen är att marken sluttar i hela hagen från den punkten. Vi vill bygga på högsta punkten, annars rinner allt smältvatten/regnvatten ner mot vindskyddet. För att undvika det om vi bygger längre in i hagen måste marken byggas upp mellan en halv och en meter. dyrt!!

Mellan en halv och en meter?! Det är Väl inte på botten av en damm du ska bygga? ;) Jag tycker inte hagen ser ut att slutta så mycket som en halv till en meter på de 4-5 du har tänkt att bygga, men verkligheten kanske inte överensstämmer med hur jag tolkar fotot!

Du kan inte lägga lösdriften några meter in i hagen, dränera och bygga en ram runt/fram till på lösdriften så det blir som ett uppsteg, så att du får öppningarna så det blev trevligast för hästarna? Eller är det alltså då bakänden behöver höjas upp så mkt som en halv till en meter?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 199
Senast: Angel
·
Anläggning Nästa år är planen att bygga en ligghall. Jag vill ha en säker och hållbar. Numer finns det i plastmaterial som ser ut som vanliga...
Svar
6
· Visningar
5 907
Anläggning Hej, Vi ska flytta till en gård i november, verkligen min drömgård som vi får hyra på obegränsad tid av min sambos chef till ett bra...
Svar
10
· Visningar
2 030
Senast: rebus
·
Trädgård & Växter Jag undrar om någon har något bra trädtips? :idea: Jag bor i zon 3, tror jag (Enköping) med endast åkrar om grannar = blåsigt. Min...
Svar
8
· Visningar
3 747
Senast: Cillaramsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp