ingen skugga, ingen mat, inget vatten bara sand

Ja jag tar ansvar för mina det behöver du inte oroa dig för. Så du menar att det finns hästar som ej påverkas av att bli bitna av, broms,mygg,blinningar mm?

Det är jag verkligen inte orolig för. Du har verkligen inte gett mig en anledning att tro något annat än att du ansvarar för dina hästar på rätt sätt.

Jag är faktiskt ganska förvånad över att min ena häst verkar helt opåverkad av alla sorters insekter. På dagarna finns inga mygg i skogen och trots det står han i solen hos bromsarna och på kvällen när det är mygg står han gärna i skogen och går att rida i vilka jäkla insektsinfesterade områden som helst.
Även om han själv inte verkar bry sig om flugor heller så gör hans ögon det och han har flugmask av den anledningen.

Den andra verkar vara mest känslig för mygg och knott (för att de är irriterande, inte exem) och då anpassar jag tiden för när de kommer in på kvällen eftersom de står inne på sommaren också. Mygg och knott kommer vid skymning här.

Har en kolikhäst som verkar få kolik flest gånger när det är mörkt ute av någon anledning så det är därför de inte får vara ute på natten.
 
Och där kan de knappast välja att gå in just när det behöver.

De kommer till grinden om de vill in.
Stallägaren tyckte synd om mina häromnatten när det spöregnade och gick ut för att ta in dem. De ville absolut inte komma in.
Mina hästar tål vatten så du behöver inte oroa dig, lägg energin på hästar som lider på riktigt istället.
 
De kommer till grinden om de vill in.
Stallägaren tyckte synd om mina häromnatten när det spöregnade och gick ut för att ta in dem. De ville absolut inte komma in.
Mina hästar tål vatten så du behöver inte oroa dig, lägg energin på hästar som lider på riktigt istället.
Ja mina har inte heller problem med regn. Jag snackar insekter.
 
Det är jag verkligen inte orolig för. Du har verkligen inte gett mig en anledning att tro något annat än att du ansvarar för dina hästar på rätt sätt.

Jag är faktiskt ganska förvånad över att min ena häst verkar helt opåverkad av alla sorters insekter. På dagarna finns inga mygg i skogen och trots det står han i solen hos bromsarna och på kvällen när det är mygg står han gärna i skogen och går att rida i vilka jäkla insektsinfesterade områden som helst.
Även om han själv inte verkar bry sig om flugor heller så gör hans ögon det och han har flugmask av den anledningen.

Den andra verkar vara mest känslig för mygg och knott (för att de är irriterande, inte exem) och då anpassar jag tiden för när de kommer in på kvällen eftersom de står inne på sommaren också. Mygg och knott kommer vid skymning här.

Har en kolikhäst som verkar få kolik flest gånger när det är mörkt ute av någon anledning så det är därför de inte får vara ute på natten.
Ja skymmningen är värst här med.
 
Men jösses dra dig ur tråden då istället för att va otrevlig.

Men det är ju som att prata med en vägg.
Jag skriver upprepade gånger att vi inte har något insektstryck, något som är väldigt vanligt på slätten.
Ändå fortsätter du tjata om vindskydd för att undvika insekter.

Självklart ska hästar som lider av insekter skyddas men att lagstadga om vindskydd på sommaren blir väldigt onödiga pengar för oss som faktiskt inte har problem.
 
Ska man ha ett vindskydd i varje hage blir det ju omöjligt att byta och bygga om hagar. Hästar är egentligen stäppdjur och inga skogsdjur som vill gå in och gömma sig i mörkret. Min stod i vindskyddet som fanns i vinterhagen när det var soligt men inte när det var snöstorm. Hur skulle det vara om han fick bestämma, jo gå och äta. OM det var mycket insekter fick han gå in några timmar på dagen annars hade han täcke. Ska man ha hästarna inne hela tiden om det är en insektssommar?
Hästar har överlevt tusentals år utan vindskydd, vilka klenskitar det kommit fram nu då.
 
Men det är ju som att prata med en vägg.
Jag skriver upprepade gånger att vi inte har något insektstryck, något som är väldigt vanligt på slätten.
Ändå fortsätter du tjata om vindskydd för att undvika insekter.

Självklart ska hästar som lider av insekter skyddas men att lagstadga om vindskydd på sommaren blir väldigt onödiga pengar för oss som faktiskt inte har problem.
Haha prata med en vägg. Jag vet inte hur jag ska bli tydligare. Jättebra givetvis för er som bor så men jag tror att de allra flesta hästar i vårt land bor så till att ett vindskydd skulle vara välkommet för dom. Sen om man bor på bra ställen kanske man skulle kunna få dispens att slippa. Men jag tycker faktiskt iaf i mitt område att hästarna hade mått bättre av att vara skyddade. Det är inget på hopp mot er som inte har utan nåt jag sett av erfarenhet av mina egna djur.
 
  • Gilla
Reactions: abc
Ska man ha ett vindskydd i varje hage blir det ju omöjligt att byta och bygga om hagar. Hästar är egentligen stäppdjur och inga skogsdjur som vill gå in och gömma sig i mörkret. Min stod i vindskyddet som fanns i vinterhagen när det var soligt men inte när det var snöstorm. Hur skulle det vara om han fick bestämma, jo gå och äta. OM det var mycket insekter fick han gå in några timmar på dagen annars hade han täcke. Ska man ha hästarna inne hela tiden om det är en insektssommar?
Hästar har överlevt tusentals år utan vindskydd, vilka klenskitar det kommit fram nu då.
Det är det jag vill säga att på vintern i snöstorm är mina nästan aldrig inne i ligghallen. Men på sommaren står dom där väldigt mkt.
Så jag vet när dom uppskattar skyddet.
 
Haha prata med en vägg. Jag vet inte hur jag ska bli tydligare. Jättebra givetvis för er som bor så men jag tror att de allra flesta hästar i vårt land bor så till att ett vindskydd skulle vara välkommet för dom. Sen om man bor på bra ställen kanske man skulle kunna få dispens att slippa. Men jag tycker faktiskt iaf i mitt område att hästarna hade mått bättre av att vara skyddade. Det är inget på hopp mot er som inte har utan nåt jag sett av erfarenhet av mina egna djur.

Jag tycker tvärtom jag. Man kanske måste bygga om insektstrycket är något som påverkar hästarna då jag upplever att det inte är så många som påverkas, istället för att lagstadga skydd och be om dispens.

Förr hade vi hästar som kunde gå utan täcke, hade inte hästar med fång, såg aldrig några hästar gå med insektstäcken eller att det ens såldes.

Kan det kanske vara så att våra hästar (läs ägare) blivit betydligt känsligare?
 
Jag tycker tvärtom jag. Man kanske måste bygga om insektstrycket är något som påverkar hästarna då jag upplever att det inte är så många som påverkas, istället för att lagstadga skydd och be om dispens.

Förr hade vi hästar som kunde gå utan täcke, hade inte hästar med fång, såg aldrig några hästar gå med insektstäcken eller att det ens såldes.

Kan det kanske vara så att våra hästar (läs ägare) blivit betydligt känsligare?
Hur man upplever beror nog på vart man bor isf. Men om det inte fiinns någon lag så kommer många hästar lida som inte blir skyddade men som behöver.
 
  • Gilla
Reactions: abc
Gick förbi en ridanläggning för ett par dagar sedan. Det var soligt, vindstilla och närmare 25 grader när vi gick förbi hästar som står i små 4 kantiga sandhagar utan minsta tillstymmelse till skugga eller vatten för den delen. Några hästar som gick tillsammans i en större 4 kant hade hösilage att äta men inget vatten.

Jag är arg, så här gör man inte. Finns ingen att säga till och vi passerar och är arga på resten av promenaden.
Betesdjur mår bra av att få noppa och pilla med något att äta som håller deras magar igång och vatten borde vara en självklarhet.

Den här anläggningen har fått mycket kritik för sin hästhållning men har alltid lyckats klara sig undan.
Finns det någon korkad lag som säger att det är ok för hästar att stå utan mat och vatten i gassande sol i en minimal rasthage under X tid?

Usch vad dåligt. Tycker ni ska fråga vad de anser är bra med den hästhållningen. Och blir det inget vettigt av det kan man alltid ringa länsstyrelsen och höra. Tyvärr säger lagen att det räcker att hästen får dricka sig otörstig 2 ggr/dag, men i en solig fyrkant är det ju på tok för lite. Sedan ska de kunna röra sig fritt i alla gångarter och det har jag många ggr undrat hur de ska kunna göra i små fyrkanter. Att de inte hade mat just då, kanske beror på att de blir utfodrade x antal ggr/dag och hade ätit upp?

I övrigt tycker jag också det är hemskt med alla hästar som släpps ut på "fina beten" på sommaren utan vindskydd för insekter. Väder och vind klarar de allra flesta, men insekterna blir hemska för många hästar.
 
  • Gilla
Reactions: abc
Sommaren tror jag är den värsta tiden för många hästar. Dels det som ts skriver om, små hagrutor utan möjlighet till skugga och dels hagar utan skog eller lösdrift.
Hästarna släpps ut, kanske med insektstäcke på, och ägarna är nöjda och tror att hästarna njuter lika mycket som vad man själv gör av sol och värme.
Skillnaden är att vi människor kan välja, och det kan inte en häst i en hage. Finns där inget skydd så är det bara att gilla läget.
Insekterna svämmar över dem dagtid, täcken till trots, biter all bar hud, kryper överallt. Solen steker, det blir fruktansvärt varmt under flugtäcket, ingen skugga någonstans.

Jag har sett i så många år nu hur hästarna står i lösdriften hela dagarna under värsta tiden, dvs juli och en bit in i augusti. Ofta tar vi in dem dagtid så de helt slipper insekterna. Det är också mycket svalare i stallet. De älskar det, står och stampar vid grinden när man kommer och ställer sig i viloställning så snart de kommer in. Tydligt trötta av att hela tiden utsättas för insekter och värme.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan I närheten (ja, några mil bort...) av där jag bor finns ett stall med små sandpaddockar där hästarna går en och en typ året runt. Ja...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 169
Senast: Roheryn
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 369
Senast: Fille
·
P
  • Låst
Hästvård Nu måste jag får skriva av mig, jag blir så himla upprörd! Alltså vad tänker man med som hästägare om man låter hästar stå mitt ute på...
Svar
9
· Visningar
1 195
Senast: Boj
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 574
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp