Bukefalos 28 år!

Ska jag flytta hästen?

P

PansParis

Till hösten ska mitt stall (som jag o hästen trivs super bra i) höja stallhyran med 500.- varje månad (1600:-/mån året om) eftersom det byggs ett ridhus. Till saken hör till att jag jag är student och kommer inte har råd med denna höjning. Men detta är som sagt inte förrän ett halvår.

Men nu har jag hittat ett jättefint stall som ligger närmare hem och har en kallhyra på 600 kr/månad. Det är ett stall med cirka 6 hästar och ligger i närheten av mitt gamla stall. Nu finns det en boxplats ledig där och jag har möjlighet att flytta dit nu, men jag måste meddela om jag vill ha den nu. Jag blir så himla osäker om jag ska flytta eller inte.

Nackdelen med om jag står klar i mitt gamla stall så måste jag flytta till våren, men då är det inte säkert att jag hittar en bättre boxplats i det nya stallet. Men jag trivs så himla bra i detta stall. Fördelen med det andra stallet är att det är billigare och närmare hem.

Någon som har varit i samma funderingar eller några som har något råd om hur ni hade gjort!

Hoppas ni förstår vad jag menar. Tacksam för svar!!:bow: :confused:
 
Sv: Ska jag flytta hästen?

Jag skulle valt att flytta till det stallet nu. Du kanske inte får den chansen sen till våren och kanske tvingas vara i ett mindre bra stall?
 
Sv: Ska jag flytta hästen?

Jag ska byta jobb för att ha råd att stå kvar i mitt stall jag står i nu, jag värderar mina stallkompisar, stämingen och de fina ridvägarna i mitt stall högre än en billigare stallhyra. Du har ingen möjlighet att jobba extra när du studerar, eller jobba mer om du redan har ett extrajobb? Trivs du jättebra kan de ju va värt det!
 
Sv: Ska jag flytta hästen?

Till hösten ska mitt stall (som jag o hästen trivs super bra i) höja stallhyran med 500.- varje månad (1600:-/mån året om) eftersom det byggs ett ridhus. Till saken hör till att jag jag är student och kommer inte har råd med denna höjning. Men detta är som sagt inte förrän ett halvår.

Men nu har jag hittat ett jättefint stall som ligger närmare hem och har en kallhyra på 600 kr/månad. Det är ett stall med cirka 6 hästar och ligger i närheten av mitt gamla stall. Nu finns det en boxplats ledig där och jag har möjlighet att flytta dit nu, men jag måste meddela om jag vill ha den nu. Jag blir så himla osäker om jag ska flytta eller inte.

Nackdelen med om jag står klar i mitt gamla stall så måste jag flytta till våren, men då är det inte säkert att jag hittar en bättre boxplats i det nya stallet. Men jag trivs så himla bra i detta stall. Fördelen med det andra stallet är att det är billigare och närmare hem.

Någon som har varit i samma funderingar eller några som har något råd om hur ni hade gjort!

Hoppas ni förstår vad jag menar. Tacksam för svar!!:bow: :confused:


Hej hej.....

Är i samma "läge" som du - är själv student, trivs jätte bra i stallet men nu skall hyran höjas. Har redan hittat ett annat stall där kallhyran ligger på 250:- i månaden. Har redan tack ja till platsen och om allt går bra så flyttar vi den 2 dec....:) Så ta chansen och flytta ;)....hoppas att allt går bra...//Kram
 
Sv: Ska jag flytta hästen?

Är 1600 totala hyran så skulle jag definitivt stå kvar. Men jag är ju van vid stockholmspriser jag, så stall med ridhus kostar 3-6.500 beroende på läge, service, osv.:angel:
 
Sv: Ska jag flytta hästen?

Jag tycker inte man ska flytta hästar i onödan, risk för skador + att hästen måste acklimatisera sig på det nya stället. Kan du inte skaffa en medryttare som kan hjälpa dig?

PS: Ridhus är jättebra på vintern
 
Sv: Ska jag flytta hästen?

ridhus är verkligen jättebra.. och när du säger klallhyra låter det som att du måste hjälpa till med en syssla varje dag, ibland gå upp 6 på morron för att släppa ut alla hästarna..

jag skulel nog ha övervägt att skaffa en medryttare 2 dagar i veckan á 500 kr/mån, och under dom dagarna jobbat extra så man får lite mer att leva på..
 
Sv: Ska jag flytta hästen?

Om du vet med dig att du ändå måste flytta till våren så skulle jag ta chansen nu när det ändå finns en stallplats som är närmare hem.
 
Sv: Ska jag flytta hästen?

Jag skulle nog också ta chansen att flytta om det är ett bra stall. Och om det dessutom är nära till ditt nuvarande stall så kan du ju fortfarande umgås med dina "gamla" stallkompisar och tillochmed kanske låna ridhuset vid behov?
Borde vara bättre att flytta nu till ett bra ställe istället för att måsta flytta om ett halvår till kanske ett sämre stall?
 
Sv: Ska jag flytta hästen?

1600:- är inklusive hösilage + ridhus, men i övrigt fungerar stallet som ett kollektivstall då vi har 2 -3 utsläpp/vecka. Alltså blir det inte så jättemycket förändring om inte smidigare i det nya stallet. Ganska dyrt för mig eftersom jag är van att ha en stallhyra på 0:-/månad eftersom mina föräldrar bor på gård. Tar även hem hästen över sommaren och därmed blir det väldigt dyr hyra om hästen inte står i stallet under 1/3 av tiden.

Jag ska besöka o titta på det nya stallet i veckan och ska då bombadera dem med massor av frågor. Är lite osäker över hur fodringen sköts...

Plus sidan att flytta: Minskad bensin kostnad kan cykla de 3 km, Minskad kostnad i månaden varje månad, ligger nära det gamla stallet och kan därmed hyra in mig i ridhuset endast vintermånaderna då man behöver detta. Kul med en ny miljö och nya fina ridvägar. Roligt att träffa o lära känna nya männiksor.

Negativt att flytta: Jag har inte helt koll på de nya stallkompisarna, jag och hästen behöver byta miljö, krångligare då jag behöver köpa in hö själv.

Sedan måste jag tillägga att jag endast har ett år från och med idag av min studietid och kommer därmed flytta hem hästen till mina föräldrars gård. Skulle vi (vilket jag inte tro) vantrivas i det nya stallet är det bara 1 år som jag ska stå kvar.

Har funderat på medryttare men har haft svårt för att hitta någon som jag verkligen kan lita på och sen vill jag egentligen inte dela med mig av min häst. Men självklart skulle jag få tag i en bra medryttare skulle detta vara ett alternativ. Men då blir jag i och för sig beroende av denna och tänk om den väljer att avsluta då är jag där igen och har inte råd...

Extra jobb är nästan uteslutande då jag har en C kurs plus uppsats och nästkommande termin D kurs och uppsats, vilket betyder att jag måste lägga ner allt krut på att få bra betyg.


Jag blir galen och funderingarna går fram och tillbaka. Hoppas det klarnar då ja är och besöker stallet...

:bow:
 
Sv: Ska jag flytta hästen?

hmm tänk på att det kostar ca 600 kr/mån till med höet också.. så 1200 i nya stallet och 1600 i gamla då du har ridhus..

det är alltid svårt att lita på att nån annan tar hand om ens häst.. och det du säger om att medryttaren kan sluta huxflux är ju inte så säkert.. uppsägningsmånad bör du ha med i medryttarkontraktet då..

men ja, nu när du berättat mer låter det billigare att du flyttar.. :)
 
Sv: Ska jag flytta hästen?

Håller med ovanstående talare. för 400 till i månaden får du ridhus. Dessutom är det ett jäkla krångel att köpa hö själv.

Jag hade definitivt stått kvar!
 
Sv: Ska jag flytta hästen?

Måste du betala full hyra för sommaren även om du inte står där??? Det tycker jag låter lite sniket av stallägaren!!!

Jag tycker att du skall åka till det nya stallet och kolla upp de som har hästarna där. De kanske är jättetrevliga. Och någon kanske tycker som du, att det är jobbigt att köpa in hö själv och kanske kan tänka sig att köpa ihop med dig! Har du dessutom nära till det gamla stallet, så kan du ju alltid rida dit och träffa de gamla polarna samt låna ridhuset.
Visst blir det ju högre kostnad i och med att du måste köpa till mat, men å andra sidan spar du ju in en del på att det blir kortare resväg!

Du måste ju ändå byta stall i vår, så varför inte göra det nu när du hittat ett stall som skulle kunna passa.

MAlin
 
Sv: Ska jag flytta hästen?

Nu har jag löst problemet!! O så här blev det!

Jag ska stå kvar i mitt gamla stall, pratade med min kära moder och hon lovade att betala mellanskillnaden på den billigare och min nuvarande plats. (blir det ingen medryttare eller extraknäck klarar jag mig ändå).

Satt upp en massa medryttar lappar över hela stan + på internet. Fick svar och en trevlig hästkunnig familj ska komma o prov rida henne i helgen.

Ska på arbetsintervju på ett extraknäck i skolan!! Perfekta arbetstider!!

Alltså blev det lite tvärt om var jag tänkt på innan... Tankarna har gått fram o tillbaka hela tiden. Men nu när mitt belut var så definitivt kan jag åter igen njuta av min underbara stallplats... O nu kan jag även njuta av att rida i ridhus i höst... Snacka om lyx...

Tack för alla svar och funderingar ni hjälpte mig se vissa sidor av problemet som jag inte tänkt på. O jag vet att jag har fattat ett bra beslut... Nu mår jag så himla bra!!

Tusen tack!! Kramar Jenny :bow:
 
Sv: Ska jag flytta hästen?

*raderat* fick svar på min fråga i ditt svar
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 817
Senast: SiZo
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 992
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 540
Senast: WBanna
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 278
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp