Ska jag köpa ny sadel?

F

Fladde

Det är såhär att det kommer en duktig sadelutprovare hit om ca 2 veckor och jag har en tid till honom för att köpa och prova ut en Dressyrsadel.
Det är sista dagen på Måndag som jag kan strycka mig.
Ni har ju säkert läst problemen med min häst och vi vet inte om hon kommer bli bra.
Tycker ni jag ska åka iväg och köpa en Dressyr sadel som kommer gå på minst 20.000kr eller ska jag vänta?
 
Sv: Ska jag köpa ny sadel?

Jag hade väntat tills jag vet om hästen blir bra, annars står du kanske med en sadel som du inte har användning för, och det handlar ändå om en hel del pengar.

Mvh

Camilla
 
Sv: Ska jag köpa ny sadel?

Vänta.

Dels vet du inte vad som händer med hästen ännu, och dels när hon stått 9 månader så kommer hon muskla om sig i vilket fall när du väl kommit igång igen. skulle aldrig lägga ut så mycket pengar när du hellre kan göra det senare i såfall.
 
Sv: Ska jag köpa ny sadel?

Absolut väntat! Hur kul är det om den inte passar sen när du kommit igång med henne...?
 
Sv: Ska jag köpa ny sadel?

Du ska vänta även om du visste att hon säkert skulle bli bra. Det är ingen större vits att prova ut en sadel på en häst som pga konvalescens är omusklad. Däremot kan du GÄRNA 'boka om' besöket till att vara för att kolla hur de sadlar du har ligger på henne.
 
Sv: Ska jag köpa ny sadel?

Jag har bestämt mig för att vänta.
Jag har en måttbeställd sadel som ligger perfekt på min häst(hoppsadel) och det räcker till vi vet om hon blir bra eller ej.
 
Sv: Ska jag köpa ny sadel?

Fladde skrev:
Jag har bestämt mig för att vänta.
Jag har en måttbeställd sadel som ligger perfekt på min häst(hoppsadel) och det räcker till vi vet om hon blir bra eller ej.

Fast är den måttad och inpassad perfekt när hon var omusklad och så påga konvalescensen då?

Alltså, det är ingen kritik, utan bara för att maximera förutsättningarna för M att kunna komma tillbaka sen. Ofta glömmer man ju (lätt hänt) att det som passade när hästen var i kondition inte passar när den tappat muskler under vila (eller blivit betesfet eller vad som). Nu är det naturligtvis inte så att man ska behöva köpa en NY sadel för den ska passa när hästen är omusklad konvalescent, men det kan behövas paddas eller ha tjockare underlägg etc. Och jag tycker det är särskilt viktigt att kolla att sadeln verkligen passar NU också (eller snarare då när du får börja skritta igen) när det är en häst om haft och har?) ryggproblem. Annars kan man ju hamna i en ond cirkel.
 
Sv: Ska jag köpa ny sadel?

Alexandra_W skrev:
Fast är den måttad och inpassad perfekt när hon var omusklad och så påga konvalescensen då?

Alltså, det är ingen kritik, utan bara för att maximera förutsättningarna för M att kunna komma tillbaka sen. Ofta glömmer man ju (lätt hänt) att det som passade när hästen var i kondition inte passar när den tappat muskler under vila (eller blivit betesfet eller vad som). Nu är det naturligtvis inte så att man ska behöva köpa en NY sadel för den ska passa när hästen är omusklad konvalescent, men det kan behövas paddas eller ha tjockare underlägg etc. Och jag tycker det är särskilt viktigt att kolla att sadeln verkligen passar NU också (eller snarare då när du får börja skritta igen) när det är en häst om haft och har?) ryggproblem. Annars kan man ju hamna i en ond cirkel.

Den måttades ut till henne i ookt 04 och sen des har den gjorts om 3 ggr.
Första året gör dom om den kostnatfritt när hästen ändrar sig..
Jag kan även ändra den helt om jag köper en ny häst.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 193
Senast: Nepenthe
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
20 481
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 095
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 181
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Har ditt hushåll (minst) en Smart TV?
Tillbaka
Upp