Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

När jag letade efter häst sökte jag på "skogsmulle".
Jag ville ha en äldre stabil häst att rida i skogen.

Hon var inte heller direkt igångsatt utan hade ridits då och då sista tiden, vilket inte avskräckte mej då jag ville börja lugnt ändå.
Hon har aldrig haft föl, kallblod, då 16 år, och jag gav 15 000.

Jag skulle försöka få henne igångsatt så att du ser att hon går bra att rida, och sätta ut henne som skogsmulle och höja priset för att ev sänka vid rätt köpare.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Jag ska går lite emot vad de andra skriver. Det behöver inte vara så att man inte kan ha en häst för att man inte har 10000:- att lägga ut på inköp.

Jag och min syster hade en arab när vi var i ponnyåldern. Hon växte över ponnymåttet och våra föräldrar bestämde sig för att sälja henne. Ingen nappade och månaderna gick. Vi skaffade en medryttare till henne istället. Tjejen var 20 år, hade precis flyttat hemifrån och fått sitt första jobb. Hon hade alltså inte kunnat spara ihop pengar och hon vill inte fråga hennes föräldrar. På julafton det året la min mamma och pappa hästens papper och ett kvitto på att hästen nu var hennes. DE hade märkt att hon var seriös, älskade hästen över allt annat och att hon hade betalat i tid varje månad.

Hur det gick sedan? Hon har kvar hästen än idag. 16 år senare. Hästen mår som en prinsessa.

Så om du verkligen vill bli av med henne tycker jag inte att du behöver utgå från att alla utan pengar inte kan ta väl hand om hästen. Lycka till!
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Det kan jag hålla med om att man inte behöver vara oseriös för att man inte kan få fram pengarna direkt. Jag har förra året avbetalat 2 hästar. Ordentliga kontrakt så bägge parter känner sig trygga!

Kanske man har 10 000 som reservpengar och då är det bättre att de får vara reservpengar än att man betalar hela summan på en gång. Fast hur man än säljer så ska man sälja med en bra känsla i magen, för man måste ju kunna sova lätt på nätterna efter att man har sålt ett levande djur! Det är ju inte som att ha sålt sin sadel direkt.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Fast det borde vara lättare att få ut mer än 10 000 för ett friskt halvblod än vad det är för en tinker. Själv sålde jag mitt cobföl för 35 000 här i årskiftet så visst går det att sälja utan att pruta ner priset!

Och jag sålde en halvblodsvalack f.-08 för det jag ville ha. Jag vägrade sänka priset för jag visste vad jag höll i grimskaftet och vad det var värt. Våga ta betalt för era hästar. En frisk, välhanterad och bra häst ska få kosta!
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Jag tycker att priset nästan är i underkant. Med andra ord; ringer man och prutar så har man ingen skam i kroppen.

Ha is i magen, förr eller senare dyker det nog upp någon vettig. :)
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Nej det håller jag absolut med om. Vad jag menar är bara att man kanske ska ge folk en chans. Jag skulle ha utformat annonsen med "till rätt köpare kan hästen lämnas på foder för senare köp. Ref ett måste."
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

håller med dig. Min 09:a gick för nästan 100 000:- nu i dagarna. Men det är ju skillnad på häst och häst. Stam, populäritet, ålder, målgrupp...
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Fast.. 10 000 bör ju vilken spekulant som helst kunna skrapa ihop på bara ett par månader.
Det är ju faktiskt ingen stor summa.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Skicka iväg till försäljningsstall??? eller låna ut till någon seriös uppföddare som tar över alla hennes kostnader men du står fortfarande som ägare(föresätter dock oftast att hästen har någolunda stam och kanske lite resultat i tävling)???
Ibland kan jag uppleva att när priset är för lågt så börjar köparna undra vad som är fel på hästen.
Idag tycker jag att det är lättast att sälja genom kontakter, ring upp gamla tränare, vänner osv och berätta att din häst är till salu, skriv på facebook.... helt enkelt sprid ryktet om din fina häst som ska säljas.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

KL

Hästar är väl inte värda mer än vad någon är villig att betala?

...som allt annat
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

För ett par år sedan hade vi ett sto som vi inte riktigt visst hur hållbar hon skulle vara i framtiden efter en skada. Satte ut henne till försäljning för 5000 kr till avel el lättare promenadridning/körning. Fick massor med svar från små tjejer som inte ens hade 5000 kr att köpa henne för, dessutom ringde en man som absolut skulle ha henne osedd, en lastbil skulle hämta henne och chauffören betala kontant, kändes som att hon skulle raka vägen till slakt så det blev ingen försäljning där. Fick däremot tipset att höja priset. Vi höjde till 20000 kr inkl utrustning, då dök dom seriösa uppfödarna upp. Idag har hon ett bra hem rids/körs och har fått ett fint föl, köparna vet allt om skadan och har även fått alla journaler och röntgenplåtar, ändå betalade de 20000 kr utan att pruta för de ansåg att hon var värd de pengarna. Så ibland kan det faktiskt vara bra att sätta ett lite högre pris.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

håller med dig. Min 09:a gick för nästan 100 000:- nu i dagarna. Men det är ju skillnad på häst och häst. Stam, populäritet, ålder, målgrupp...

Och jag är trött på att folk tror att de kan sätta prislapp efter stammen på en häst. Jag har sett många medelmåttor till avkommor med SUPERSTAMMAR som ägarna velat ha jättemycket för men inte fått sålda för ens hälften. Jag hade en uppfödning med en ganska så obeprövad pappa men fick ändå han såld för det jag ville ha just för att ägaren inte stirrade på det förbannade papperet utan såg individen som stod framför henne. :idea:
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Och jag är trött på att folk tror att de kan sätta prislapp efter stammen på en häst. Jag har sett många medelmåttor till avkommor med SUPERSTAMMAR som ägarna velat ha jättemycket för men inte fått sålda för ens hälften. Jag hade en uppfödning med en ganska så obeprövad pappa men fick ändå han såld för det jag ville ha just för att ägaren inte stirrade på det förbannade papperet utan såg individen som stod framför henne. :idea:

Fast du sålde ju ändå inte honom för några jättesummor ändå.. inte i den prisklassen som det talas om i denna tråd.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Tycker som dom innan att du ska ha is i magen. I dags läget är det svårt att sälja hästar i alla kategorier och prisklasser. Men du har inte funderat på att sätta ut henne på foder till nån seriös person? För jag hade hellre gjort det till nån trevlig människa och kanske skänka den till den personen, istället för att sälja hästen för billigt till nån skummis.. Då vet man ju att hästen har det bra innan man skänker eller säljer den billigt, än att slumpa bort hästen till nån oseriös och aldrig veta vart hon hamnar?
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Känner mig så frustrerad efter ytterligare ett samtal med en köpare som vill ha en häst i princip gratis.

Jag är höggravid, på grund av tidsbrist och ekonomi har jag bestämt mig för att sälja en av mina 3 hästar. Nu när vi får en bebis i familjen så är det kanske lite lyxigt att ha 3 hästar som bara går och skrotar och kostar pengar. Dessutom är det väl tveksamt hur bra det går att sätta igång 3 hästar samtidigt när jag väl är uppe i sadeln igen om några månader, alltså tidsmässigt.

Så jag satte ut min häst på annons. Första gången i somras och sedan nu igen när det börjar kännas lite mer akut. Och jag får henne inte såld. Det måste ha hört av sig 35-40 personer, kanske fler. EN enda har varit och tittat på henne men där var det jag som backade då personen varit sjukskriven ett år för bruten handled, bara kunde använda andra handen, väntade på fler operationer och inte ridit på 10 år och då endast 3 år på ridskola.

Hästen är det inget fel på. Nu vet jag inte hur mycket jag kan skriva om henne utan att det ser ut som en annons men det är ett avelssto, sv halvblod. Hon är hel och frisk, aldrig varit sjuk eller skadad, inga problem i hanteringen, snygg, full stam.. enda negativa med henne är att hon inte är mycket riden.. och jag tycker hon är billig! Eller.. att hon har ett normalpris som är billigt. Men tydligen är det inte så eftersom jag inte får henne såld.. det enda folk frågar när de ringer om henne är vilken utrustning som ingår och hur mycket hon är tränad och tävlad.
Och jag undrar vad de tror att man får för häst för priset jag har henne ute på. Leta efter en travare eller släng till 30 tusen till så får du det du verkar leta efter.

Jag har fått sms med skambud, mejl om 25-35 åriga hästar som bytes, mejl på engelska från skummisar i alla världens hörn, telefonsamtal alla tider på dygnet av folk som bara vill småprata och berätta hur länge de ridit, hur många hästar de haft och hur duktiga de är.

Alltså jag är helt förstummad. Jag tänker att jag kan fasen inte sätta ett lägre pris på henne för då säljs hon väl till slakt eller nåt. Och det verkar som att det bara är oseriösa personer som hör av sig på henne redan nu, med priset som är satt. Folk som letar efter något helt annat och tror de kan få det för detta priset.

Vad ska jag göra?? Jag vill ha en häst mindre, måste jag skänka bort henne för att bli av med henne? Vågar man sänka priset ytterligare till under 10 tusen? Hästen är 16 år, inte så jättegammal.. ska jag ta bort henne istället för att riskera att hon börjar vandra runt bland fattiga och okunniga eller skickas till slakt av någon annan om lyckas sälja henne för 5? Att låna ut henne vågar jag inte, har alldeles för dåliga erfarenheter av det.

Hoppas någon orkat läsa hela tråden. Snälla, någon som har synpunkter? Hur skulle ni ha gjort? Vad ska jag göra?

Hej!

Du ska absolut INTE skänka bort din häst!
Det är det värsta man kan göra när det finns såna personer som driver knorrevången slakteri!

Sätt ut på fodervärdsavtal. Sätt rätt pris på din häst och absolut inte underpris!

Vad är det för häst? utbildning? ovanor? Meriter?
En kompis till mig som studerar o var tvungen att flytta satte sina hästar på foder. Hon äger dom ju ännu men andra hjälper henne. Mycket bra lösning=)
Du kan efter att du fått ditt barn och barnet och du känner att det är ok att du har tid för din häst igen så kan du hämta hem henne/honom=)

Kramar kramar
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Jag tycker också att ditt sto ser trevligt ut.

Men svårigheten att sälja henne som avelssto till någon seriös person, beror nog på att hon är efter Pik Trumpf. Han är inte så eftertraktansvärd i aveln, då han ligger negativt på alla egenskaper i blup:en utom skritten. Och de som avlar idag, trots dålig efterfrågan, är nog mycket noga med vilka hästar de avlar på och deras stam.

Hade jag varit i ditt ställe, så hade jag nog försökt få tag på en medryttare eller fodervärd, och försöka få henne successivt igångsatt. Jag har själv haft ute en del hästar på foder, och visst finns det både bra och dåliga fodervärdar, det viktiga är att ha ett ordentligt och utförligt kontrakt där allt är specificerat, och där det står att man har rätt att ta hem hästen direkt om något inte skulle fungera. Det finns ju chans att medryttaren/fodervärden fäster sig vid hästen och vill köpa så småningom.

Sänka priset tycker jag inte du ska göra, det är bättre att göra henne mer attraktiv genom att se till att hon blir lite riden. Görs bara igångsättningen försiktigt så ska det inte vara några problem trots hennes ålder. Och det finns ju många som vill ha en lätthanterlig trevlig promenad/allroundhäst/kompis till ett hyfsat pris. Tyvärr tror jag att det är svårare att sälja henne som rent avelssto pga stammen, även om hon själv är en trevlig individ.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Jag skulle INTE rekomendera dig att betäcka stoet och försöka sälja det dräktigt. En ny lite bäbis är på väg, som kommer att ta massor av din vakna tid och den tid då du behöver sova :-) Om du inte får henne såld så har du ju plötsligt ytterligare en häst att ta hand om och dessutom föl/unghäst. Det viktigaste för allas bästa är att du har ork och energi, då mår bäbisen och hästarna bra.

Att hitta en fin fodervärd, eller medryttare för att se tiden an tycker jag låter som en jättebra lösning. Dessutom kanske du också får lite hjälp i stallet. Funkar det inte med den första medryttaren så provar du igen.

Den jag köpte min häst av hade själv lite svårt att få henne såld. Det är VÄLDIGT mycket hästar till salu nu. Att ta ett föl verkar vara något man gör lite ogenomtänkt. Sällan har jag hört någon nämna vilka egenskaper man vill föra vidare med sitt sto, utan att man vill ha en till häst i stallet eller dyligt. Betäcker man stoet för att sedan sälja fölet, då måste man ju fundera på vill någon köpa mitt val av föräldradjur? Ska ett föl komma till världen för att stoet lättare ska bli sålt som någon skrev i början???
Då tror jag att svensk avel av häst, är på väg åt helt fel håll.
Avel borde ha större krav än så!
Hoppas allt går vägen och att du får en lösning som passar dig.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Jag skulle höjt priset till mellan 30 och 40 tusen. Då dyker köpare som har lite pengar på banken och råd att hålla häst upp. Hästen kommer bli såld i ett nafs! :)
Prova en gång får du se. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 904
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 651
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 030
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 986
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp