Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Det är ingen som vill ha ett avelssto för promenadridning, de vill ha en träningskompis för ev tävling! Jag fattar inte.

Joo, det finns visst! Jag vill ha ett avelssto att promenadrida men har inte möjlighet att ha häst. :( Såg din annons och hon har likadana ögon som min första skötarhäst. :love:

Jag tycker inte du ska sänka priset men kanske prova leasa ut henne för avel. Det finns nog folk som vill ta föl men inte köpa ett avelssto. Snart börjar betäckningssäsongen så då får du säkert fler svar.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Tack alla! Vad massor av positiva och bra svar jag fått!
Ja, nu känner jag mest för att betäcka och höja priset på henne. Är det ett avelssto någon är ute efter så borde de ju tycka det är mer intressant med ett redan betäckt sto, bara hingsten är rätt. Eller att jag åtminstone sätter igång henne när jag kan rida igen så hon kan provridas ordentligt om någon faktiskt kommer ut och tittar på henne.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Är hon klurig att rida? Om inte, kan du kanske skaffa en medryttare eller låna ut henne. Då har du ju fortafarande koll på hästen, får henne igångriden (och därigenom lite mer intressant för ridsugna spekulanter), och får själv en välbehövlig andningspaus.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Åh kul att se vad andra gett för liknande häst! Det är ju precis i prisklassen över jag tänkt/trodde att hon passar i. 8000 lät ju väldigt billigt, säljaren måste vara glad att h*n hittade dig.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Nej det är inga problem att rida henne, det är väl mest att man får börja från 0 och sätta igång henne eftersom hon inte är riden på länge. Det skulle ju kunna vara en idé att skaffa medryttare.. undrar bara hur många som är villiga att bara komma ut och skritta i början. Där har jag också bara haft otur innan, med medryttare som bangar så fort det regnar lite och som bara vill ut och flängrida i full galopp. Men någonstans finns kanske någon...

Vad snälla alla är som svarar, jag blir helt.. tröstad ju!
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

En av mina hästar var en sådan som du försöker sälja. Hon hade gått i avel, var i princip bara grundriden. Jag fick henne av förra ägaren. Hon bor i mitt stall rids och har det hur bra som helst. En häst som är högt älskad och vi tränar henne långsamt i form nu. Hon kommer att bli kanon om ett ¨år eller så.
Alla hästar som skänks går inte med slakttransport eller vandrar mellan olika hem, men man bör nog på ngt vis känna den man ger hästen till.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Såna medryttare finns! :D Jag är en sån som är nöjd med att bara få skritta. Var ett tag medryttare på en stor jakt-häst (heter det så i Sverige) just för att skritta långa rundor ett par gånger i veckan. Hennes husse var inte intresserad av det arbetet utan bara träning. Och jag var överlycklig att hitta en häst som jag inte var tvungen att rida snabbare på. :)

Som sagt har jag förut hittat bra medryttare genom att sätta upp lappar på ridskolan. Där finns kanske även lite äldre 'lugnare' som rider där? Som är nöjda med att komma ut lite i naturen i sakta mak? :)
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Om hästen är hel och fräsch så kan du väl sälja henne som avelssto och skogsmulle eftersom hon inte är utbildad. Det låter bättre än promenadhäst som man direkt förknippar med häst som på sin höjd kan skrittas. 16 år är ju inte lastgammalt och det finns ju massor av människor som rider utan att tävla eller träna på någon högre nivå, de flesta rider ju faktiskt helt krasst bara grundridning.
När jag fick mitt första barn lånade jag ut min häst till en ridskola och även ytterligare en period till en annan ridskola på halvtid när min dotter blev allvarligt sjuk. Det fungerade jättebra och kändes bättre än fodervärd eftersom jag visste att hästen blev ordentligt skött och riden under uppsikt. Dessutom kändes det lättare att ha koll på hästen utan att verka "snokig" när hon stod på ridskola. Hästgymnasium är ju ett väldigt bra alternativ men hon kanske är för lite utbildad för att de ska vara intresserade.
Sänk absolut inte priset under 10000 kr, det är där gränsen går för att slakt ska löna sig och de köparna kan verkligen dupera folk.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Jag måste erkänna att jag tittat flertalet gånger på din annons. Dock har jag backat på att endast en av avkommorna har resultat att prata om samt att blup på ditt sto är för lågt för att intressera mig som uppfödare.

Dock tycker jag inte att du ska gå lägre i pris. Jag gav 30' för mitt halvblod när hon var 16 år, utb MSV dressyr fast med skador på bakbenen och som ej haft föl tidigare.

Har du prövat att sätta ut henne på foder till någon som vill sätta igång henne och köpa henne på sikt?
Ha is i magen och skänk inte bort henne till första bästa utan vänta tills du hittar rätt person. Det är svårt att sälja häst idag, speciellt under vintern.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Jag har oxå tittat på henne åt en kompis räkning men aldrig fattat vilken häst för har inte kollat så noga.
Men visst är de gamla V?? Synd att jag inte kan ha en till hemma för henne känner jag ju :)
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Känner mig så frustrerad efter ytterligare ett samtal med en köpare som vill ha en häst i princip gratis.

Jag är höggravid, på grund av tidsbrist och ekonomi har jag bestämt mig för att sälja en av mina 3 hästar. Nu när vi får en bebis i familjen så är det kanske lite lyxigt att ha 3 hästar som bara går och skrotar och kostar pengar. Dessutom är det väl tveksamt hur bra det går att sätta igång 3 hästar samtidigt när jag väl är uppe i sadeln igen om några månader, alltså tidsmässigt.

Så jag satte ut min häst på annons. Första gången i somras och sedan nu igen när det börjar kännas lite mer akut. Och jag får henne inte såld. Det måste ha hört av sig 35-40 personer, kanske fler. EN enda har varit och tittat på henne men där var det jag som backade då personen varit sjukskriven ett år för bruten handled, bara kunde använda andra handen, väntade på fler operationer och inte ridit på 10 år och då endast 3 år på ridskola.

Hästen är det inget fel på. Nu vet jag inte hur mycket jag kan skriva om henne utan att det ser ut som en annons men det är ett avelssto, sv halvblod. Hon är hel och frisk, aldrig varit sjuk eller skadad, inga problem i hanteringen, snygg, full stam.. enda negativa med henne är att hon inte är mycket riden.. och jag tycker hon är billig! Eller.. att hon har ett normalpris som är billigt. Men tydligen är det inte så eftersom jag inte får henne såld.. det enda folk frågar när de ringer om henne är vilken utrustning som ingår och hur mycket hon är tränad och tävlad.
Och jag undrar vad de tror att man får för häst för priset jag har henne ute på. Leta efter en travare eller släng till 30 tusen till så får du det du verkar leta efter.

Jag har fått sms med skambud, mejl om 25-35 åriga hästar som bytes, mejl på engelska från skummisar i alla världens hörn, telefonsamtal alla tider på dygnet av folk som bara vill småprata och berätta hur länge de ridit, hur många hästar de haft och hur duktiga de är.

Alltså jag är helt förstummad. Jag tänker att jag kan fasen inte sätta ett lägre pris på henne för då säljs hon väl till slakt eller nåt. Och det verkar som att det bara är oseriösa personer som hör av sig på henne redan nu, med priset som är satt. Folk som letar efter något helt annat och tror de kan få det för detta priset.

Vad ska jag göra?? Jag vill ha en häst mindre, måste jag skänka bort henne för att bli av med henne? Vågar man sänka priset ytterligare till under 10 tusen? Hästen är 16 år, inte så jättegammal.. ska jag ta bort henne istället för att riskera att hon börjar vandra runt bland fattiga och okunniga eller skickas till slakt av någon annan om lyckas sälja henne för 5? Att låna ut henne vågar jag inte, har alldeles för dåliga erfarenheter av det.

Hoppas någon orkat läsa hela tråden. Snälla, någon som har synpunkter? Hur skulle ni ha gjort? Vad ska jag göra?

Fodervärd tänkte jag direkt för då kan du ju hälsa på henne och vara med i hennes liv. Var noga med att hon kommer till ett bra ställe. Låt det hellre ta lite tid då att hon kommer till ett bra ställe.
Att du sätter ett lågt pris på henne behöver dock inte betyda att hon kommer till dåliga personer.
Hoppas det löser sig för dig och hästen
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Ja det stämmer, det är hon!

Ja som alla skriver och tipsar om så kanske foder är ett alternativ. Har annars hela tiden tänkt att det går bort då jag bara råkat ut för tråkigheter med fodervärdar som verkat kanon och sedan inte skött sig alls. Men bor de inte allt för långt bort så kan man ju ha lite koll och hälsa på ibland och så. Men då kommer ju samma fråga upp igen, vem vill sätta igång någon annans häst? Kan man ens hitta någon kunnig med tålamodet att ta den tid det tar och inte fuska så jag sedan står där med en skadad häst? Det verkar liksom inte vara lika noga när det inte är ens egna häst :(

Har pratat lite med min man nu, om vad alla skrivit i tråden. Det är ju han som ett tag får sköta allt med stallet nu framöver. Det får väl vara som det är så får vi se längre fram i vår hur vi gör, om jag betäcker henne, sätter igång henne och sätter ut ny annons eller letar fodervärd/medryttare. De är väl lika svåra att hitta som en köpare nu mitt i vintern i alla fall. Helt fel årstid nu alltså!
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Ja hennes blup kunde ju vara mer imponerande. De (väldigt) få som varit seriöst intresserade av henne för avel har ju backat på just detta (förmodar jag, det är inte så många som hört av sig igen men det är väl vad jag själv skulle gjort).
Så jaa.. nä.. lägre i pris går jag väl iallafall inte, tack för ditt inlägg!
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

När jag letade efter fodervärd/ medryttare till en av mina ponnyer, så ringde jag till två ridskolor som låg nära och frågade ridskolechefen om de visste någon duktig elev som kunde vara intresserad.

Tyvärr matchade ingen ponnyn, men det kändes bättre än att ha "vemsomhelst" ut för att provrida.
Rider de på ridskola också, så kan de nöja sig med pyssel, mys och skritturer.

Tyvärr vet jag bra uppfödare, som skänker bort avelsston, som inte går att rida, därför att marknaden är ganska smal ...

Lycka till!
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Just det, det var något som slog mig när jag kollat din annons, jag fick först inte upp ditt sto på Blupen, skrev av det du skrev men missade att du hade glömt p:et i Pik Triumpf :D Bäst att du skriver i det ifall det är fler än jag som inte ser vilken bokstav som felar när vi söker på blupen :p

Har du provat att skriva i annonsen att priset är lågt pga hon inte är igångsatt?
Synd att hon är så hög, annars hade nog jag kunnat hjälpt dig att hitta en köpare. Ska dock ha din häst i åtanke om jag hör någon som letar skogsmulle :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Men då kommer ju samma fråga upp igen, vem vill sätta igång någon annans häst? Kan man ens hitta någon kunnig med tålamodet att ta den tid det tar och inte fuska så jag sedan står där med en skadad häst? Det verkar liksom inte vara lika noga när det inte är ens egna häst :(

Ja, en vuxen ryttare som vill komma igång igen efter ett uppehåll och själv och behöver "sättas igång". :) Om hästen är okomplicerad så borde det fungera. Jag kan också hålla med om att ordet "promenadhäst" har en negativ klang, som om hästen inte klarar mer än skritt-turer (även längre fram). Skogsmulle/till lättare träning/hobbyhäst borde fungera bättre. Ger ett positivare intryckt.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Ett tips är att sätta in en trevlig ridbild från sidan där hästen arbetar i en trevlig och ärlig form, orkar hon inte i galopp eller trav så fungerar skritt bra.

Men det kanske inte är så bra för en 16-åring att plötsligt bli ridhäst efter att ha varit avelssto i alla år? Hur länge kommer hon att hålla?
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Du säljer din häst för billigt tror jag. Det är ju ett helt sanslöst billigt pris och därför får du också konstiga personer som svarar. Det är bättre att du lånar ut henne än att du säljer till det priset.

När man lånar ut har man fortfarande koll på hur det går för hästen och kan ta tillbaka den om saker och ting inte ser ut som de borde. Se bara till att få in det i kontraktet.

Om folk inte vill betala ens det du begär, så har de inte heller pengar att ha en häst. Som köpare skulle jag inte ringa på din annons ens, då jag till det priset skulle ana ugglor i mossen. Jag skulle kanske hoppas att allt stod väl till, men inte tro det och kanske föreslå ett lån istället för att försäkra mig om att det inte var något på tok. Så den typen av förfrågningar skall du inte backa för.

Det är nog inte säljarens marknad just nu och jag som skall sälja en till våren. Suck.

Hälsning Maja Stopek
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Men det kanske inte är så bra för en 16-åring att plötsligt bli ridhäst efter att ha varit avelssto i alla år? Hur länge kommer hon att hålla?

Jag var lite för snabb av läsning i första inlägget. Tolkade det som att det var ett avelssto/promenadridning.

Själv tror jag inte det är en nackdel att inte blivit riden så mycket -rent hållbarhets-mässigt. Men jag ska inte snöa in på det och sno TS tråd :)
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

*KL*

läste inte hela tråden
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 651
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 030
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 986
Senast: Snurrfian
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 157
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp