Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Jag tror absolut att du ska höja priset lite. Köpte själv nya hästen för ca. 1 år sedan och letade efter ungefär en sådan som du har till salu. Prio ett för mig var att hästen var snäll och inte hade massa skador i bagaget. De annonser som jag tittade på där individen hade ett pris som låg så långt under marknaden som din gör sållade jag bort direkt med tanke på att det säkert var något skumt eftersom hästen var så billig. Också att du sätter ut henne som avelssto skulle i alla fall få mig att tro att där ligger någon gammal skada och spökar. Om hon funkar som ridhäst är det bättre att sälja henne som tant eller hobbyhäst till någon som inte har höga tävlingsambitioner, vi finns i massor vi hobbyryttare som bara vill ha en bästis.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Det är jättejobbit att sälja häst. Förmodligen lika jobbigt som att köpa häst. Det finns så himla mycket oseriöst folk, både som säljer och som köper. J

Jag sålde själv två halvblod förra året, en 2-åring och en 12-åring (mor och son) och det var massa skummisar som skickade mail och som ringde. Tyvärr råkade jag även få besök av flera oseriösa också som slösade på min och hästens tid. Inte kul, men vad gör man? Man kan ju inte veta vad det är för folk som kommer innan man verkligen träffat dom. Ett tag höll jag på att ge upp men så helt plötsligt dök rätt människor upp och köpte mina hästar pang bom. Ibland är jag tvungen och nypa mig i armen och fråga mig själv "Har jag verkligen lyckats sälja dom?" Fick också spydiga kommentarer om att jag skulle sänka priset på mina hästar men det vägrade jag och göra för jag tyckte redan de var billiga.

Jag tror kanske att du har ditt sto till salu för billigt? Höj du priset på henne och skriv istället i annonsen att priset eventuellt kan diskuteras något vid snabb affär och till rätt hem. På så sätt drar du inte åt dig de där oseriösa. Okej, visst. De där oseriösa kan finnas i högre prisklasser också men de flesta brukar hålla sig i de lägre prisklasserna.

Jag har själv en bebis på 5 månader och hade 5 hästar att ta hand om som höggravid. Det fungerar kanon att ta med bebis ut till stallet så skulle du inte få hästen såld innan bebis kommer, ta det lugnt, det är lika lätt att sköta 3 hästar som 2 med en bebis. ;)

En vacker dag dyker rätt köpare upp och är villig att betala det hästen faktiskt är värd.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Mitt sto köptes i Juni-10, hon var riden i yngre år, inte utbildad, fått 3 föl, blev 16 nu, har någotsådär bra stam inget bra blup, men det var något som jag föll för och ja henne köpte jag för utsatt pris 10000. Är inte oseriös för den saken.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Håller med övriga! Höj priset! Har du en frisk häst med bra stam och inriden så ska du inte skänka bort den till ett så billigt pris. Jag tycker nästan att det är att nedvärdera sin häst för så lågt pris, när du vet att du har en bra häst. Höj priset och när du hittar rätt köpare kan ni förhandla priset. Jag förstår att du blir desperat i dessa svåra säljartider men håll ut. Eller hitta andra lösningar tex medryttare som du är inne på. Hoppas att det löser sig!!
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Du är en av väldigt få.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Oh vad schysst, tack :)
Men oj, vad pinsamt. Skrivit namnet fel! Får ändra det om jag nu inte tar bort annonserna helt istället och väntar till våren.. alla har tipsat om så bra saker, det finns ju verkligen massor av alternativ, bara man hittar rätt person.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Jag var lite för snabb av läsning i första inlägget. Tolkade det som att det var ett avelssto/promenadridning.

Själv tror jag inte det är en nackdel att inte blivit riden så mycket -rent hållbarhets-mässigt. Men jag ska inte snöa in på det och sno TS tråd :)

Du har tolkat rätt men precis som Immer skriver har jag tänkt. Hon kanske inte håller för att sättas igång och tränas 7 dar i veckan av någon som absolut inte är intresserad av avel utan bara vill ha en ridhäst. Jag tror säkert att hon kan ha många år kvar och skulle hålla som promenadhäst eller skogsmulle. Men just att rikta in annonsen på ridning har jag ju varit lite tveksam till eftersom de som hittills hört av sig bara frågar hur mycket hon är tränad och tävlad, att de vill ha en häst att träna och helst att all utrustning även ska ingå, annars har hon inte varit intressant. Så 'drömköparen' skulle ju vara någon som vill ha henne för lite avel och kanske är ute och luffar i skogen ett par gånger i veckan med henne.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Oj, alltså.. jag har hela tiden tänkt att priset verkligen är rätt men de flesta som nu skrivit i tråden tror det kanske inte alls är så. Det är ju alltid lite nervöst när folk ringer för att fråga om henne för det främsta har hela tiden varit "Hur mycket är hon riden?" Det är det enda som är viktigt så intresset har ju dalat så fort jag berättar hur lite hon är riden och så är det tack och hej då. Jag har hela tiden tänkt att jag kanske formulerat mig fel i annonsen och inte varit tillräckligt tydlig med vad det är för häst jag säljer. Alla letar ju efter något annat än vad hon är.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Håller med övriga! Höj priset! Har du en frisk häst med bra stam och inriden så ska du inte skänka bort den till ett så billigt pris. Jag tycker nästan att det är att nedvärdera sin häst för så lågt pris, när du vet att du har en bra häst. Höj priset och när du hittar rätt köpare kan ni förhandla priset. Jag förstår att du blir desperat i dessa svåra säljartider men håll ut. Eller hitta andra lösningar tex medryttare som du är inne på. Hoppas att det löser sig!!

Ja jag skulle inte ha några problem att förhandla om priset om jag kände att det var rätt köpare jag hittat, hellre ger jag bort hästen till rätt än säljer den för 50 till fel ju. Jag vill absolut inte nedvärdera min lilla stumpa, har bara tänkt att fler ska höra av sig vid 'bättre' pris, och då skulle också chansen att hitta rätt bli större men det kanske faktiskt inte är så.

Om jag nu väntade ett tag in i vår, satte igång henne och på nytt satte ut annons och ändrade det negativa promenad till skogsmulle/avel samt höjde priset.. ja det känns ju faktiskt som att det skulle vara lättare då.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Jag hade skrivit mer i annonsen om henne som avelssto som även kan ridas.

När jag läste annonsen trodde jag att hon bara haft ett föl.
Leta upp resultat på avkommorna, ring nya ägarna och kolla av hur avkommorna är, skriv allt bra du hittar i annonsen.

Att en avkomma fått 9-9 i hoppning kan säkert göra fler intresserade.

Skriv även att hon inte är igång p.g.a. graviditet och att det är därför hon är till salu. Kollar man på blup ser det ut som att du inte haft henne så länge. Annan uppfödare på 09-an, som inte heller verkar ha haft hästen så länge då hon inte är uppfödare till fölet innan. Alla små saker som man lätt kan hitta på internet gör att folk börjar fundera. Att hon dessutom är såpass billig kan säkert få många att tro att det är något fel på henne.

Jag tror inte alls att det är fel att sätta ut annons om avelsston nu.
Köparna ska hinna kolla på hästen och bestämma sig för köp och börja kolla runt på hingstar. Snart är det bruksprov och sen drar det igång.

Jag har för mig att jag fick hem ett sto som jag lånade till avel i januari-februari. Jag ville känna av hästen lite innan så att det skulle vara lättare att hitta rätt hingst.

Lycka till!
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Jag tycker du ska försöka ändra om lite i annonsen så det kommer med hur mkt hästen är riden/utbildad, och hur länge (och varför) hästen har stått.

Sen kan det ju vara en bra idé att skriva om hästen ska säljas som promenad/avelshäst istället för att folk ska behöva ringa och fråga och du bli irriterad över det :p
Om hästen inte haft många föl (vilket ju inte framkommer i annonsen, där står bara 1...) så tar man ju lite för givet att hästen ska vara mer riden än bara lite grann.

Lite info om fölen skulle ju inte skada heller om du vill ha bort henne till avel. :)
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Om du skriver i annonsen att hon säljes billigt p g a att du är gravid tror jag att du kan få fler spekulanter, annars undrar man varför du vill sälja så billigt.

Att sälja som avelssto tror jag kan bli svårt i dessa tider då hon inte har en stam som är poppis och det är svårt att sälja föl även med populär stam. Det är ingen dålig stam men tyvärr tror jag inte så många känner till den.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Håller med Görel här.

Stammen är inget jag jublar över och jag undviker Pik-blodet helt för min del och jag vet många som gör som jag.

Jag tycker inte du ska sälja henne som främst avelssto utan annonsera ut henne som skogsmulle OM hon har psyke för det. Där tror jag att det finns fler spekulanter.

Sedan gäller det att ha is i magen. Ibland annonserar man och ingen svarar sedan helt plötsligt några veckor senare så börjar folk ringa.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Det många härinne väljer att blunda för är just verkligheten , hur den ser ut i dag .
Att sälja häst och få ett skäligt pris i dag är nästintill omöjligt .
Tom många hästhandlare har gått omkull , marknaden är nere i botten.
Det verkar som att ingen vill köpa häst längre och jag kan förstå det med alla nya regler och lagar + att sveriges ekonomi är kass.
Så i verkligheten är det ju så att det du får för hästen när du säljer den är ju just dens verkliga värde just nu eller hur ?

Jag sålde minvackra tinker för ett år sen och ett dräktigt tinkersto brukar vara värt 25-35000kr ,, jag fick ut 13000 efter vääldigt många annonser .
Sån är verkligheten i dag tyvärr.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Fast det borde vara lättare att få ut mer än 10 000 för ett friskt halvblod än vad det är för en tinker. Själv sålde jag mitt cobföl för 35 000 här i årskiftet så visst går det att sälja utan att pruta ner priset!
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Ibland har man tur oxå , jag pratade med en hästhandlare häromdagen o han sa att många har kånkat pga den dåliga hästmarknaden nu .
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Så 'drömköparen' skulle ju vara någon som vill ha henne för lite avel och kanske är ute och luffar i skogen ett par gånger i veckan med henne.

Det jag menade men som inte jag fick fram ordentligt är att det är med kortet på hästen du ska skapa ett intresse hos blivande köpare. Du ska alltså försöka få fram det du vill sälja med ett kort. Om man ska sälja en hopphäst så annonserar man med ett kort där hästen hoppar, säljer man en dressyrhäst ska man ha en bild där hästen tränas i dressyr. Om man ska sälja en häst till avel så skulle en bild på hästen med föl kunna intressera, eller skogsmullehäst en mysig vinter eller sommarridbild etc :) .
Det finns många fina hästar man bara bläddrar förbi för att annonserna inte skapar ett intresse. Eller den typiska annonsen som beskriver en häst som arbetar i form men i på annonsbilden ser man en stjärnkikare :crazy: . Annonsbilden ska helt enkelt skapa och behålla köparens intresse samt bekräfta det du skriver i annonsen! :idea:
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Ajdå !
Jag borde kanske ha prutat på min. Jättefint sto SWB 10 år med bra stam ( om än något gammalmodig ), helt obrukad i tävlingssammanhang, inte direkt utbildad i dressyr och i princip ohoppad. Jag tyckte jag gjorde ett fynd när jag betalde begärt pris 47 000, men kanske var det lite dyrt i alla fall.
Får väl vara lite tuffare i förhandlingarna när gubben min ska få egen kuse. Synd att det inte är inom närtid för då hade ts häst varit superintressant.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Ibland har man tur oxå , jag pratade med en hästhandlare häromdagen o han sa att många har kånkat pga den dåliga hästmarknaden nu .

Vet inte om det är tur direkt! Har sålt de djur som säljas skall i år (2010) till det pris som de är värda. Vet även andra uppfödare som fått sina ungdjur sålda till det priset som de ville ha, det kanske handlar om en attraktiv ras/stam knappast tur.
Själv skulle jag aldrig åka till en hästhandlare för att köpa häst. Jag vill träffa ägaren och höra hur hästen haft det de senaste åren. Helst vill jag ha kontakt med uppfödaren till hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Jag tkr inte du har satt ett för högt pris. Hade jag haft dom pengarna hade jag inte tvekat en sekund på henne. Hon ser otroligt fin ut!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 906
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 651
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 030
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 986
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp