Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

anna__panna

Trådstartare
Känner mig så frustrerad efter ytterligare ett samtal med en köpare som vill ha en häst i princip gratis.

Jag är höggravid, på grund av tidsbrist och ekonomi har jag bestämt mig för att sälja en av mina 3 hästar. Nu när vi får en bebis i familjen så är det kanske lite lyxigt att ha 3 hästar som bara går och skrotar och kostar pengar. Dessutom är det väl tveksamt hur bra det går att sätta igång 3 hästar samtidigt när jag väl är uppe i sadeln igen om några månader, alltså tidsmässigt.

Så jag satte ut min häst på annons. Första gången i somras och sedan nu igen när det börjar kännas lite mer akut. Och jag får henne inte såld. Det måste ha hört av sig 35-40 personer, kanske fler. EN enda har varit och tittat på henne men där var det jag som backade då personen varit sjukskriven ett år för bruten handled, bara kunde använda andra handen, väntade på fler operationer och inte ridit på 10 år och då endast 3 år på ridskola.

Hästen är det inget fel på. Nu vet jag inte hur mycket jag kan skriva om henne utan att det ser ut som en annons men det är ett avelssto, sv halvblod. Hon är hel och frisk, aldrig varit sjuk eller skadad, inga problem i hanteringen, snygg, full stam.. enda negativa med henne är att hon inte är mycket riden.. och jag tycker hon är billig! Eller.. att hon har ett normalpris som är billigt. Men tydligen är det inte så eftersom jag inte får henne såld.. det enda folk frågar när de ringer om henne är vilken utrustning som ingår och hur mycket hon är tränad och tävlad.
Och jag undrar vad de tror att man får för häst för priset jag har henne ute på. Leta efter en travare eller släng till 30 tusen till så får du det du verkar leta efter.

Jag har fått sms med skambud, mejl om 25-35 åriga hästar som bytes, mejl på engelska från skummisar i alla världens hörn, telefonsamtal alla tider på dygnet av folk som bara vill småprata och berätta hur länge de ridit, hur många hästar de haft och hur duktiga de är.

Alltså jag är helt förstummad. Jag tänker att jag kan fasen inte sätta ett lägre pris på henne för då säljs hon väl till slakt eller nåt. Och det verkar som att det bara är oseriösa personer som hör av sig på henne redan nu, med priset som är satt. Folk som letar efter något helt annat och tror de kan få det för detta priset.

Vad ska jag göra?? Jag vill ha en häst mindre, måste jag skänka bort henne för att bli av med henne? Vågar man sänka priset ytterligare till under 10 tusen? Hästen är 16 år, inte så jättegammal.. ska jag ta bort henne istället för att riskera att hon börjar vandra runt bland fattiga och okunniga eller skickas till slakt av någon annan om lyckas sälja henne för 5? Att låna ut henne vågar jag inte, har alldeles för dåliga erfarenheter av det.

Hoppas någon orkat läsa hela tråden. Snälla, någon som har synpunkter? Hur skulle ni ha gjort? Vad ska jag göra?
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Om du har eget stall så skulle jag ha is i magen och vänta.Skulle inte sänka priset med tanke på ev. slakttransporter eller riskera att ngn köper henne för att hon är så billig.Vet inte hur det är där du bor men kan ju kanske vara ett alternativ att låna ut henne till en ridskola,då blir hon riden och ordentligt skött.I sista hand så skulle jag ta bort henne för då vet man med sej att hon inte blir en vandringspokal.Hoppas att det löser sej för dej.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Kan du inte lämna henne till ett försäljnings stall? Då sköter dom ju allt..
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Hästen ser trevlig ut och jag tycker absolut inte att du har ett för högt pris!
Men vart har du annonserat?

Ett tips är att sätta in en trevlig ridbild från sidan där hästen arbetar i en trevlig och ärlig form, orkar hon inte i galopp eller trav så fungerar skritt bra.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Efter som du säljer hennes som avelssto så är det inte riktigt rätt årstid just nu. Men om du har lite is i magen och kan vänta någon månad så brukar det ändra sig när betäckningssäsongen kommer igång.

Om du verkligen vill ha henne såld och ingen nappar nu så kan det hjälpa att betäcka henne och sälja henne dräktig. Många är misstänksamma mot avelsston som inte har föl vid sidan eller är dräktiga. Finns tyvärr en del säljare som försöker få iväg ston som inte blir dräktiga och ändå kalla dem för avelsston.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Tack för snabba svar. Jo jag har satt ut henne på alla sidor man kan tänka sig, i 2 omgångar. Först i somras då det var betydligt fler intresserade och så nu sista veckorna då jag satt ut henne på 6-7 annonssidor. Men det är ju bara helt oseriösa personer som hör av sig..

Försäljningsstall har jag inte funderat över.. Men visst måste man då betala för hennes 'uppehälle'? Får jag henne då inte såld direkt så blir det ju snart att jag får betala för att få henne såld istället för att få betalt iom att hon inte kostar så mycket.

Ska jag försöka ha is i magen..den är ju redan så full. (nä skojjar bara!) men det känns så hopplöst.. Det verkar ju inte vara så jättemånga intresserade av häst nu på vintern. De få som verkar intresserade på riktigt anstränger man sig för och filmar och berättar utförligt om stam, temperament och allt och sedan hör de inte ens av sig igen.

Ja en riktigt bra ridbild skulle väl också locka fler intresserade! Problemet är att jag är i 9:e månaden, över beräknat förlossningsdatum, så kan inte rida henne nu.
Kanske kan få tag i någon som kan göra det åt mig men men en ridbild signalerar jag ju ännu mer ridhäst vilket är det enda folk är intresserade av, en billig ridhäst. Helst vill jag ju sälja henne till avel/promenad och inte till någon som, nu när hon så gammal som hon är och inte mycket riden, vill ha henne för enbart träning på bana. Är rädd att hon då inte håller. men det vet jag ju såklart inget om heller... svårt svårt...
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Jo jag har funderat på att betäcka henne i vår om jag inte får henne såld. Trots allt så är det ju redan januari och inte långt kvar till våren. Dock så har ju bebis inte kommit ännu och jag har ingen aning om hur dyrt det är att ha barn och om jag isåfall har råd med en vettig hingst.
Det hade jag aldrig tänkt på, att folk tänker en extra gång om hon inte har föl vid sidan/är dräktig! Jag har ju ingen erfarenhet av detta, är det 'lätt' att sälja ett dräktigt sto?
Om jag betäckte henne skulle jag ju helst vilja behålla henne och spara fölet själv. Det är ju egentligen just nu det är som mest kris med många hästar, får och andra djur och att ha tid för alla och fixa ekonomin när man inte längre jobbar.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Fy vad tråkigt folk beter sig som inte ens hör av sig efter att ha fått bilder och filmer. Jag tror att du vinner på att vänta en stund. Det är svårt att leta/prova häst nu på vintern men om ett par månader känns det mer attraktivt att åka runt och kolla. Men det är nog väldigt svårt att sälja hästar som avelshästar just nu, i alla fall om de inte har exceptionell stam. Jag ser flera uppfödare här på forumet som beklagar sig över hur svårt det är att få vinst i verksamheten, hur de får sälja hästarna med förlust osv. Däremot borde det fortfarande finnas gott om folk som kan tänka sig att köpa en trevlig "promenadhäst" framåt våren.

Jag tror inte att priset är problemet. Har man inte råd att betala det du begär för hästen har man ändå inte råd att ha den. Bättre i så fall att skänka bort den till någon som du vet kan ge den ett bra hem - men förstås akta dig för slaktbluffar.

Har du testat att söka en fodervärd eller medryttare i stället?
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Så tråkigt att du inte får henne såld. Men om du har is i magen som nån annan sa så är det väl oftast lättare att sälja hästar på vårkanten när vädret börjar bli lite bättre? :)

Annars, har du satt upp lappar tex på ridskolor i närheten? I lokala affärer? Förutom de vanliga kanalerna alltså.
Jag tycker absolut inte du ska sänka priset på henne. Det kan inte vara så att det kommer 'fel' typ av köpare för att hon är så pass billig? Alltså de som inte riktigt har koll på nåt och tror att man får en tävlingshäst för 10'? Kanske de du skulle vilja komma åt inte tittar på henne för att hon är så billig- det måste vara något fel?
Jag vet inte, jag spånar bara. :)

Lycka till i alla fall
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Tack för all pepp alla! Nej, precis som du säger så tänker jag att kan folk inte betala 10 för en frisk, hel, trevlig och glad häst så hur ska de då ha råd med tex veterinär om något skulle hända? Det är ju inte inköpet som är den stora kostnaden.
Jag får väl ta det som det kommer och lägga ut henne på annons igen om det inte blir något napp. Kan ju också sätta igång henne i vår så borde det väl bli lättare att sälja. Jag fick nog lite panik efter samtalet i eftermiddags. Hon tyckte minsann inte det var så himla billigt. Hon hade minsann köpt häst för 10 år sedan, en som gick medelsvår, för samma summa.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Tycker inte att du ska sänka priset under 10 000 för då kan de riktigt obehagliga typerna börja höra av sig. Och tyvärr är de många gånger riktigt duktiga på lova guld och gröna skogar. Därför ska du absolut inte skänka bort henne heller.

Vill du verkligen bli av med hästen för att du inte har möjlighet av olika skäl så titta antingen på fodervärd eller sällskapshäst. Alternativt erbjud dig att låna ut stoet en avelssässong om hon verkligen lämpar sig för avel.

Jag har ett sto som jag var fodervärd för under dräktigheten. Efter dräktigheten fick jag henne. Då hade ägaren hunnit få kläm på vem jag var och litade på mig. Mitt sto var 18 då och jag skulle inte få några som hellst vettiga pengar idag om jag ville sälja henne. Trots toppstam och hon är utbildad över MSV dressyr och kanonfräch. Därför skulle jag ta bort henne i stället om jag inte hade möjlighet att ha henne kvar. Jusst nu går det flitigt med slaktransporter utomlands pga att det inte är hästsäljarens marknad och jag skulle aldrig chansa på att bli blåst av ett "slaktproffs".

Lycka till med att hitta ett hem till ditt sto.

Mvh Voff
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Jag tycker att priset är för lågt för den hästen om hon är helt fräsch. Jag skulle nog som köpare undra över om hon verkligen är helt ok och det är ju svårt som köpare att veta när hon inte är igångsatt ordentligt.
Det är alltid svårt att sälja hästar som inte är igångsatta så det bästa du kan göra är att försöka sätta igång henne och sen besiktiga henne. Kan du inte skaffa en medryttare eller fodervärd som har henne kvar hos dig om du inte vill låna ut henne. Försäljningsstall blir dyrt för dig när priset är så lågt.
sen är det tyvärr så att det går 20 oseriösa på 1 seriös och då gäller det att inte missa den:)
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Tack för tipsen :) har inte funderat över ridskolorna eller liknande innan faktiskt, skulle ju kunna sätta in annons i lokaltidningen också, och prata med alla kontakter man har.
Alltså precis som du skriver så verkar jag bara få 'fel' sorts köpare intresserade men för billig är hon nog inte. Det är ingen som vill ha ett avelssto för promenadridning, de vill ha en träningskompis för ev tävling! Jag fattar inte. Säger det igen, vad tror folk dom får för häst för 10?
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Åh så som ditt upplägg såg ut skulle jag vilja ha det med rätt person! Då vet man ju vart hästen hamnar. Men det är nog inte lätt att hitta sådana som du, mina få erfarenheter av att låna ut häst på foder har slutat med katastrof. Har riktigt svårt att lita på folk nu. Men kanske någon i bekantskapskretsen finns.. eller om de vet någon de litar på så..
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Höj priset! Och se vad som händer...

Annars, om du kan tänka dig att avvakta, ev betäcka henne om hon inte blir såld snabbt och sälja dräktigt istället.

Jag skulle prova med ett ganska drastiskt höjt pris faktiskt. Gärna betäckt -som ridbart avelssto.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Tycker absolut inte att du ska sänka priset! Själv har jag precis köpt ett sto för avel, 17 år gammal och aldrig riden. Hon har ganska bra stam och jag betalade 8.000 för henne. Det tyckte jag var jättebilligt! Med tanke på att din häst i alla fall är utbildad, så ska du verkligen inte sänka priset. Hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Oj, tycker du priset verkar lågt? Skulle det kunna vara så att rätt personer tänker att det måste vara något fel på hästen? Så brukar jag ju tänka när jag kollar annonser, alltså lågt pris går bort direkt då det måste finnas någon skada eller beteendeproblem eller liknande. Men då har jag inte kollat avelsston.. Både i somras när jag hade henne på annons och nu för ett par veckor sedan hade jag henne ute för mer men har sedan sänkt priset eftersom det inte verkade finnas något intresse, tänkte att fler skulle höra av sig. Och det finns ju en sak som gör att jag satt priset till detta och det är ju just att hon inte är mycket riden och inte utbildad något särskilt. För övrigt är hon frisk som en nötkärna och har alltid varit. Ush vad svårt, kanske inte skulle sänkt priset. Skulle det hjälpa eller stjälpa att vara mer utförlig i annonsen om varför priset är som det är? För folk vill helt ärligt ha med sadel, träns och täcken och hela kitet i detta, när det är ett halvblod utan fel.
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

I mitt fall så var jag arbetskamrat till ägaren så jag kände henne lite innan. Hon erbjöd mig att komma och rida stoet som inte heller var i gång i väntan på betäkningen. När hon väl var betäkt var jag "fast" vid henne och ville inte sluta. Nu i januari flyttade jag äntligen från fd ägaren och fölet (som hon behöll) till eget stall. Vägen dit var nästan två år lång.

Kolla runt omkring efter medryttare till att börja med. Kanske hittar du rätt tjej där? Sen kan du fundera ut olika alternativa vägar efter hand :)
 
Sv: Ska jag skänka bort min häst?? *obs långt*

Känner mig så frustrerad efter ytterligare ett samtal med en köpare som vill ha en häst i princip gratis.

Jag är höggravid, på grund av tidsbrist och ekonomi har jag bestämt mig för att sälja en av mina 3 hästar. Nu när vi får en bebis i familjen så är det kanske lite lyxigt att ha 3 hästar som bara går och skrotar och kostar pengar. Dessutom är det väl tveksamt hur bra det går att sätta igång 3 hästar samtidigt när jag väl är uppe i sadeln igen om några månader, alltså tidsmässigt.

Så jag satte ut min häst på annons. Första gången i somras och sedan nu igen när det börjar kännas lite mer akut. Och jag får henne inte såld. Det måste ha hört av sig 35-40 personer, kanske fler. EN enda har varit och tittat på henne men där var det jag som backade då personen varit sjukskriven ett år för bruten handled, bara kunde använda andra handen, väntade på fler operationer och inte ridit på 10 år och då endast 3 år på ridskola.

Hästen är det inget fel på. Nu vet jag inte hur mycket jag kan skriva om henne utan att det ser ut som en annons men det är ett avelssto, sv halvblod. Hon är hel och frisk, aldrig varit sjuk eller skadad, inga problem i hanteringen, snygg, full stam.. enda negativa med henne är att hon inte är mycket riden.. och jag tycker hon är billig! Eller.. att hon har ett normalpris som är billigt. Men tydligen är det inte så eftersom jag inte får henne såld.. det enda folk frågar när de ringer om henne är vilken utrustning som ingår och hur mycket hon är tränad och tävlad.
Och jag undrar vad de tror att man får för häst för priset jag har henne ute på. Leta efter en travare eller släng till 30 tusen till så får du det du verkar leta efter.

Jag har fått sms med skambud, mejl om 25-35 åriga hästar som bytes, mejl på engelska från skummisar i alla världens hörn, telefonsamtal alla tider på dygnet av folk som bara vill småprata och berätta hur länge de ridit, hur många hästar de haft och hur duktiga de är.

Alltså jag är helt förstummad. Jag tänker att jag kan fasen inte sätta ett lägre pris på henne för då säljs hon väl till slakt eller nåt. Och det verkar som att det bara är oseriösa personer som hör av sig på henne redan nu, med priset som är satt. Folk som letar efter något helt annat och tror de kan få det för detta priset.

Vad ska jag göra?? Jag vill ha en häst mindre, måste jag skänka bort henne för att bli av med henne? Vågar man sänka priset ytterligare till under 10 tusen? Hästen är 16 år, inte så jättegammal.. ska jag ta bort henne istället för att riskera att hon börjar vandra runt bland fattiga och okunniga eller skickas till slakt av någon annan om lyckas sälja henne för 5? Att låna ut henne vågar jag inte, har alldeles för dåliga erfarenheter av det.

Hoppas någon orkat läsa hela tråden. Snälla, någon som har synpunkter? Hur skulle ni ha gjort? Vad ska jag göra?

Jättefint sto! Sänk inte priset mera. Ha is i magen;) som någon sade!
Lycka till!!! både med bebis och häst !!:rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 916
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 651
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 030
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 987
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp