Ska köpa mitt första hästsläp

Här är bilens specifikationer:

Skattevikt, kg: 1350
Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 1350
Totalvikt, kg: 1900
Ursprunglig totalvikt, kg: 1900
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvikt kg, obromsad: 670
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1600
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2350
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3500
Max lastvikt, kg: 550
 
Jag har själv nyligen bytt från Kylinge till Ifor. Kan hålla med att tomt var Kylingekärran ganska skumpig bakom bilen. Men mitt Ifor ligger som ett kassaskåp bakom bilen, otroligt rejält. Dock högre egenvikt, men din häst väger ju inte så mycket.
Sen finn det å andra sidan en större beg. marknad på Kylinge.
 
Fast bilens totalvikt är 1900 kg. Den kan då dra ett släp på totalvikt 1600 kg. Tillsammans blir det 3500 kg.

Det är en generell regel, många bilar har andra förutsättningar som stryper detta. D v s i teorin skulle du kanske kunnat få dra så mycket, men det är någon annan förutsättning som gör att det inte stämmer.

Det är därför endast och enbart registreringsbeviset för den aktuella bilen som gäller. Är bilens högsta dragvikt längre än den för b-kort är det alltid den lägsta vikten som gäller.

Nu ser vi att det inte spelar någon roll för din bil, den är begränsad till 1600 kg oavsett behörighet. Men fördelen med att ha B96 är att du får koppla totalvikt 2350 kg så länge du inte har mer än 1600 kg brutto.
 
Tack! Det var därför jag startade tråden, för att få tips på bra släp, inte nödvändigtvis argumentera hur mycket man får dra eller inte. :p
Först vill jag säga att jag är grymt imponerad av att du höll dig så lugn och sansad genom hela tråden trots att ingen trodde på dig och närapå idiotförklarade dig :D

Till din fråga. Jag har haft en Thule, (som du fått rekommenderat). En Prestige (som Royal fast utan sadelkammare). Det är ett ruggigt lätthanterligt och smidigt släp. Panikbommarna är suveräna. Enda nackdelen jag upplevde var att den är lite kort i golvnivå, baklämmen lutar utåt i överkant. Men du har en liten häst så det bör inte vara något issue alls. Personligen tycker jag Thule är rejälare än de Böckmann som finns i samma prisklass

Sen kan du fundera över om du vill ha två-eller enhästarssläp. Både ifor williams (HB 403) och Fautras (JMS) har kanonfina enhästars men den senare ligger nog oftast utanför din prisklass då det sällan kommer beggade Fautras JMS ut på marknaden. Fautras step-up är för övrigt underbar. Slippa lyfta ramper är guld värt. Som Fautras-fangirl är jag dock lite färgad. ;)

Boj är det många som är nöjda med och de kan ofta fås med ganska hög lastvikt då de är lätta. Jag har dock ingen egen erfarenhet.

Med din budget har du ändå en del att välja på. Jag skulle hålla mig borta från Värmlandsvagnen och Cheval Liberte. Jag vet att många är nöjda men jag skulle hellre lägga pengarna på en vagn med högre kvalitet. Hellre en begagand sådan än en ny "smäckig".
Om du har möjlighet att "klämma och känna" på lite olika vagnar så är det rätt informativt. Man har ju olika krav, och bara du kan ju veta vad du kan och inte kan leva med. Lycka till!
 
Jag håller faktiskt inte med @Digbil om cheval liberte.
Jag har haft 2 st, både har varit hur bra som helst.
Har läst att många har problem med ventilationen, jag har fönster och taklucka öppna och det är alltid torrt och luftigt i transporten.

Min första hade fronturlastning, Perfekt för mig som åkte mycket själv och hade en häst som inte ville backa om inte nån stod bakom o stötta.
Den jag har nu har jag valt sadelkammare istället, lite trångt inne i släpet men jag vande mig ganska snabbt.
Alla dörrar/luckor/ramp är lätthanterliga, jag kan öppna o stänga med en hand :)
För vår del är kombirampen guld värd! Hämtar pellets, foder på pall och lastar snabbt och enkelt med truck :)
 
Och ang panikbommar så har sambon satt dit ett handtag på deras öglor så om det behövs är det enkelt att "slå runt" så släpper bommen därinne :)
 

Liknande trådar

Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 858
Senast: Larka
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 386
Senast: moonstruck
·
C
Utrustning Hej! Hoppas tråden hamnat rätt nu, hittade ingen utrustningsflik.. Jag letar efter ett hästsläp och har lite funderingar om vad man...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Seabaz
·
F
Utrustning Behöver förslag på nya hästtransporter, då min sjunger på sista versen :( Så nu ska den renoveras och säljas. Har haft ett äldre...
2
Svar
33
· Visningar
4 581
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp